Τα παραπανίσια κιλά τείνουν να «προτιμούν» δυο κυρίως σημεία του ανθρώπινου σώματος, τον θώρακα ή την περιφέρεια, και ο παράγοντας που τα «κατευθύνει» φαίνεται να είναι μια πρωτεΐνη. Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζει μια έρευνα του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου η οποία καταλήγει στο συμπέρασμα ότι το αν ο σωματότυπός σας θα ανήκει στην κατηγορία «μήλο» ή στην κατηγορία «αχλάδι» είναι τελικά ζήτημα χημείας.

Οι ερευνητές, οι οποίοι δημοσίευσαν τα ευρήματά τους στην επιστημονική επιθεώρηση «Diabetes», μελέτησαν την επίδραση της πρωτεΐνης 11BetaHSD1 στον τρόπο με τον οποίο αποθηκεύεται το λίπος σε ποντικούς στους οποίους χορηγήθηκε τροφή υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά επί τέσσερις εβδομάδες. Διαπίστωσαν ότι τα επίπεδά της ήταν υψηλότερα σε αυτούς που αποθήκευσαν το λίπος γύρω από τον θώρακα και στην κοιλιά _ στον σωματότυπο δηλαδή που οι ειδικοί ονομάζουν «μήλο» _ ενώ σε εκείνους που συσσώρευσαν το λίπος στην περιφέρεια _ τα «αχλάδια» _ ήταν πιο χαμηλά.

Πηγή ανθυγιεινού λίπους

Το λίπος που συσσωρεύεται στον θώρακα και την κοιλιά γύρω από τα ζωτικά όργανα _ όπως συμβαίνει στον σωματότυπο «μήλο» _ αποκαλείται από τους ειδικούς «μεταβολικά ενεργό» γιατί απελευθερώνει περισσότερα οξέα και συνδέεται με τον κίνδυνο καρδιοπαθειών. Αντιθέτως το πλεονάζον λίπος που συγκεντρώνεται στην περιφέρεια και τους γοφούς στον σωματότυπο «αχλάδι» θεωρείται πιο «ασφαλές» γιατί χρησιμοποιείται κατά κύριο λόγο ως πηγή ενέργειας.

Η πρωτεΐνη 11BetaSHD1 αποτελεί ήδη αντικείμενο ερευνών με στόχο την ανάπτυξη φαρμάκων για την απώλεια βάρους καθώς είναι γνωστό ότι αυξάνει τα επίπεδα ορμονών που σχετίζονται με την παχυσαρκία. Οι ερευνητές θεωρούν ότι τα νέα ευρήματα θα βοηθήσουν αυτή την προσπάθεια. Ο Νικ Μόρτον του Κέντρου Καρδιαγγειακής Επιστήμης του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου δήλωσε: «Η μελέτη αυτή ανοίγει νέους δρόμους έρευνας και μας δίνει μια πολύ καλύτερη ιδέα του γιατί κάποιο λίπος γίνεται ανθυγιεινό μέσα στο σώμα ενώ κάποιο άλλο αποθηκεύεται με ασφάλεια για να χρησιμοποιηθεί ως ενέργεια».