Το σεξ θα ήταν μια πολύ διαφορετική υπόθεση για τον άνθρωπο εάν οι άνδρες διέθεταν ακόμη – όπως συμβαίνει με τους αρσενικούς χιμπαντζήδες, μακάκους αλλά και ποντικούς – μικρές, σκληρές ακίδες στο πέος τους! Σύμφωνα με μια νέα μελέτη που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Nature» η απώλεια διαφορετικών γενετικών χαρακτηριστικών – όπως για παράδειγμα των ακίδων του πέους – ήταν εκείνη που μας ξεχώρισε από τα υπόλοιπα είδη του ζωικού βασιλείου.

Αμερικανοί ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Στάνφορντ αναζήτησαν τις εξελικτικές αλλαγές στο ανθρώπινο DNA. Συνέκριναν το ανθρώπινο γονιδίωμα με εκείνο ειδών όπως οι χιμπαντζήδες και οι μακάκοι πίθηκοι και εντόπισαν 510 περιοχές του DNA οι οποίες έχουν διατηρηθεί στα υπόλοιπα πρωτεύοντα είδη όχι όμως και στον άνθρωπο. Σχεδόν στο σύνολό τους οι περιοχές αυτές φαίνεται ότι κατέχουν ρυθμιστικό ρόλο στην λειτουργία γειτονικών τους γονιδίων.

Στη συνέχεια οι ερευνητές επικεντρώθηκαν σε μια περιοχή του γονιδιώματος που απαλείφθηκε στον άνθρωπο, όχι όμως και σε άλλους «συγγενείς» μας όπως οι χιμπαντζήδες και αφορά τις ακίδες του πέους. Η περιοχή αυτή φάνηκε ότι επηρεάζει την έκφραση του υποδοχέα του γονιδίου των ανδρογόνων.

Οι ακίδες του πέους είναι αγκαθωτές δομές που εντοπίζονται σε πολλά θηλαστικά. Ο ρόλος τους αποτελεί ένα αμφιλεγόμενο ζήτημα για τους ειδικούς – οι περισσότεροι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι οι ακανθώδεις αυτές αποφύσεις παίζουν διαφορετικό ρόλο σε κάθε είδος.

Σε κάποια είδη φαίνεται ότι αυξάνουν τη σεξουαλική διέγερση για το αρσενικό κατά τη διάρκεια της επαφής. Σε μικρό αριθμό ζώων πιθανότατα προκαλούν ωορρηξία στο θηλυκό, αν και υπάρχουν επίσης στοιχεία που μαρτυρούν ότι μπορούν να αποτελέσουν και αιτία βλαβών για το θηλυκό γεννητικό σύστημα. Υπάρχει ακόμη και η θεωρία σχετικά με το ότι οι ακίδες του πέους αναπτύχθηκαν σε ορισμένα είδη ώστε να απομακρύνουν από το γεννητικό σύστημα του θηλυκού υλικό που άλλα αρσενικά έχουν εναποθέσει προκειμένου να «μπλοκάρουν» την προσπάθεια των αντιπάλων τους για γονιμοποίηση του ίδιου θηλυκού.

Για ποιον λόγο όμως οι ακίδες εξαφανίστηκαν από το ανδρικό πέος; Οι ερευνητές υποθέτουν ότι το …λείο πέος του άνδρα συνδέεται με μια πιο μονογαμική αναπαραγωγική στρατηγική σε σύγκριση με τους προγόνους του.

Στο πλαίσιο της μελέτης εντοπίστηκε επίσης ένας μοριακός μηχανισμός ο οποίος οδήγησε στην ανάπτυξη μεγαλύτερου εγκεφάλου στον άνθρωπο σε σύγκριση με τους χιμπαντζήδες. Οι ερευνητές εντόπισαν επίσης τον μηχανισμό που ευθύνεται για το ότι ο άνθρωπος έχασε τα μουστάκια που υπάρχουν ακόμη στο πρόσωπο των πιθήκων με τους οποίους μοιραζόμαστε το 96% του DNA μας.