Αμερικανοί επιστήμονες ανακοίνωσαν ότι κατάφεραν να αναπτύξουν τεχνητούς πνεύμονες και να τους μεταμοσχεύσουν επιτυχώς σε τέσσερις ενήλικους χοίρους, χωρίς να σημειωθεί καμιά επιπλοκή.

Το 2014 η Τζόαν Νίκολς και ο Χοακίν Κορτιέλα από το Τμήμα Ιατρικής του Πανεπιστημίου του Τέξας, στο Γκάλβεστον ήταν οι πρώτοι που είχαν καταφέρει να αναπτύξουν πνεύμονες σε εργαστηριακές συνθήκες.

Καμία επιπλοκή

Στην τελευταία μελέτη τους που δημοσιεύεται στην επιστημονική επιθεώρηση Science Translational Medicine, παρέχουν περισσότερες λεπτομέρειες για το επίτευγμα εκείνο καθώς και για την πορεία των πειραματοζώων μετά τη μεταμόσχευση. Οπως αναφέρουν οι ερευνητές, στα ζώα δεν εμφανίστηκε καμία επιπλοκή.

«Ο αριθμός των ανθρώπων με σοβαρές βλάβες στους πνεύμονες αυξάνεται διαρκώς, ενώ ο αριθμός των διαθέσιμων μοσχευμάτων μειώνεται», εξηγεί ο δρ Κορτιέλα, καθηγητής Παιδιατρικής Αναισθησιολογίας.

«Ο απώτερος στόχος μας είναι να μπορέσουμε να παρέχουμε βιώσιμες εναλλακτικές λύσεις για όλους όσοι είναι σε λίστα αναμονής για μόσχευμα πνεύμονα», συμπληρώνει η δρ Νίκολς, καθηγήτρια Παθολογίας.

Για την ανάπτυξη του τεχνητού πνεύμονα οι ερευνητές δημιούργησαν αρχικά ένα εκμαγείο που πληρούσε τις δομικές ανάγκες ενός πνεύμονα. Το εκμαγείο δημιουργήθηκε από πνεύμονα άλλου ζώου που είχε προηγουμένως εμποτιστεί σε ένα ειδικό μείγμα από σάκχαρα και απολυμαντικές ουσίες για να εξαλειφθούν όλα τα κύτταρα και το αίμα, ώστε να μείνει μόνο ο «σκελετός» του πνεύμονα.

Τα κύτταρα που χρησιμοποίησαν στη συνέχεια για να παραχθεί κάθε τεχνητός πνεύμονας προήλθαν από έναν πνεύμονα που είχε αφαιρεθεί από καθένα από τα πειραματόζωα, ώστε να υπάρχει ιστοσυμβατότητα.

Στη συνέχεια του εκμαγείο τοποθετήθηκε σε ένα κοκτέιλ θρεπτικών συστατικών και κυττάρων από τους ίδιους τους χοίρους.

Οι τέσσερις τεχνητοί πνεύμονες που δημιουργήθηκαν αφέθηκαν να αναπτυχθούν στους βιοαντιδραστήρες για 30 ημέρες και έπειτα έγινε η μεταμόσχευσή τους στα ισάριθμα πειραματόζωα.

Ισχυρό δίκτυο αιμοφόρων αγγείων

Όλοι οι χοίροι παρέμειναν υγιείς, αναφέρουν οι ερευνητές, και ήδη από τη δεύτερη εβδομάδα μετά τη μεταμόσχευση οι τεχνητοί πνεύμονες είχαν αναπτύξει ένα ισχυρό δίκτυο αιμοφόρων αγγείων ώστε να μην απορριφθούν από τον οργανισμό των πειραματόζωων. Δύο μήνες μετά τη μεταμόσχευση δεν είχε εμφανιστεί καμία επιπλοκή.

«Δεν παρατηρήσαμε ενδείξεις πνευμονικού οιδήματος, ενώ οι τεχνητοί πνεύμονες συνέχισαν να αναπτύσσονται και μετά τη μεταμόσχευση χωρίς την έγχυση αυξητικών παραγόντων, αφού το σώμα των ληπτών παρείχε όλα τα δομικά συστατικά που χρειάζονταν», εξηγούν οι δρες Νίκολς και Κορτιέλα.

Επόμενος στόχος των ερευνητών είναι να δουν πόσο καλά ο τεχνητός πνεύμονας μπορεί να προσαρμοστεί και να συνεχίσει να ωριμάζει σε έναν μεγαλύτερο ζώντα οργανισμό. Εκτιμούν πάντως ότι αν όλα πάνε καλά, ίσως σε πέντε με δέκα χρόνια αποτελέσουν πραγματικότητα και οι ανθρώπινοι πνεύμονες εργαστηρίου που θα λύσουν το τεράστιο ζήτημα της έλλειψης μοσχευμάτων.