από metereologos.gr
Τετάρτη 18 Ιουλίου 2018

Μεγάλα αποθέματα παγωμένου νερού ανακαλύφθηκαν στον Άρη

Θα βοηθήσουν σημαντικά μια μελλοντική αποίκιση του γειτονικού πλανήτη.
Μεγάλα αποθέματα παγωμένου νερού ανακαλύφθηκαν στον Άρη

Τεράστια αποθέματα νερού σε μορφή πάγου εντόπισαν οι επιστήμονες λίγο κάτω από την επιφάνεια του Άρη, σε οκτώ διαφορετικά σημεία. Τα αποθέματα αυτά, που είναι εύκολο να αξιοποιηθούν και να χρησιμοποιηθούν είτε για κατανάλωση πόσιμου νερού, είτε για την μετατροπή του σε οξυγόνο, θα βοηθήσουν σημαντικά μια μελλοντική αποίκιση του γειτονικού πλανήτη.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον γεωλόγο Κόλιν Ντάντας του Κέντρου Αστρογεωλογίας της Γεωλογικής Υπηρεσίας των ΗΠΑ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο Science, ανέλυσαν φωτογραφίες και άλλα δεδομένα που έχει συλλέξει ο δορυφόρος Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) της NASA, ο οποίος βρίσκεται σε τροχιά γύρω από τον Άρη από το 2006.

Η ανάλυση των στοιχείων έφερε στο φως οκτώ περιοχές με απότομες πλαγιές με κλίση έως 55 μοίρες, όπου η διάβρωση έχει εκθέσει μια σειρά από θαμμένους παγετώνες. Μερικοί από αυτούς ξεκινούν μόλις ένα έως δύο μέτρα κάτω από την αρειανή επιφάνεια των βράχων και της σκόνης και φθάνουν σε βάθος τουλάχιστον 100 μέτρων.

Αυτά τα σημεία βρίσκονται σε μέσα γεωγραφικά πλάτη, περίπου 55 έως 58 μοίρες βόρεια και νότια του αρειανού ισημερινού (το αντίστοιχο της θέσης της Σκωτίας ή της «μύτης» της Νότιας Αμερικής στη Γη), δηλαδή σε περιοχές με εύκολη πρόσβαση, αρκετά μακριά από τους πιο απρόσιτους πόλους, όπου υπάρχει επίσης άφθονο νερό σε μορφή πάγου.

«Αποτελεί έκπληξη ότι βρέθηκε εκτεθειμένος πάγος στην επιφάνεια αυτών των τοποθεσιών σε μέσα γεωγραφικά πλάτη, τα οποία συνήθως είναι καλυμμένα από ένα στρώμα σκόνης ή ρεγόλιθου», δήλωσε ο Ντάντας.

«Οι αστροναύτες θα μπορούσαν να πάνε σε αυτές τις περιοχές απλώς με ένα κουβά και ένα φτυάρι και να πάρουν όλο το νερό που χρειάζονται» ανέφερε ο ερευνητής Σέιν Μερν του Σεληνιακού και Πλανητικού Εργαστηρίου του Πανεπιστημίου της Αριζόνα.

Οι επιστήμονες γνώριζαν ήδη ότι ο Άρης διαθέτει υπόγειο παγωμένο νερό, σχεδόν τελείως καθαρό. Όμως τα νέα στοιχεία δίνουν για πρώτη φορά μια τόσο λεπτομερή εικόνα των αποθεμάτων αυτών.

Οι πάγοι φαίνεται να έχουν σχηματισθεί σχετικά πρόσφατα, μάλλον μετά την πτώση χιονιού, καθώς δεν υπάρχουν πολλοί κρατήρες στην επιφάνεια από πάνω τους. Επιπλέον, εμφανίζουν ορατές διαστρωματώσεις, κάτι που θα βοηθήσει στην κατανόηση των διαχρονικών μεταβολών του κλίματος στον «κόκκινο» πλανήτη.

Εκτιμάται ότι σχεδόν το ένα τρίτο της επιφάνειας του 'Αρη διαθέτει πάγους λίγο κάτω από την επιφάνειά του.

'Αποικισμός' ή 'μεταλλευτική'; | 15/01/2018 09:42
    Δεν είναι κακή ιδέα για βιβλίο επιστημονικής φαντασίας αλλά μιλώντας ρεαλιστικά ο αποικισμός του Άρη είναι ανόητος. Δεν έχουμε τίποτα να κερδίσουμε από μια τέτοια κατάσταση επικίνδυνης, πολυδάπανης και τεχνικά περίπλοκης συντήρησης της ζωής σε ένα τόσο μακρινό τόπο - άλλωστε η ιστορία έδειξε πως οι άνθρωποι ούτε που ενδιαφέρθηκαν να αποικήσουν τις ερήμους ή τους πόλους της Γης που στο κάτω κάτω είναι και πολύ πιο κοντά μας. Ο μόνος λόγος που ίσως άξιζε τον κόπο να βρούμε τρόπο να ζούμε στον Άρη είναι για να πάρουμε τον ορυκτό πλούτο και μετά να τον εγκαταλείψουμε. Ας εγκαταλείψουμε όμως και τον όρο "αποικισμός" και ας το λέμε "μεταλλευτική" εάν θέλουμε τα πλάνα μας να είναι και πιστευτά.
    space_traveller

αξίζει τον κόπο και τα έξοδα? | 12/01/2018 16:29
    Με τόσες ερήμους στη Γη αναξιοποίητες πρέπει να πάμε στις ερήμους του Άρη να τις αποικίσουμε? Όλοι αυτοί που παραπλανούν τους αρμοδιους στις ΗΠΑ δεν θάπρεπε να εργαστούν σε προγράμματα σχετικά με τις άγονες εκτάσεις της Γής που αν γίνουν καλλιεργήσιμες θα λύσουν το πρόβλημα επισιτισμού για μερικές χιλιετίες?
    gk

άντε στο καλό. | 12/01/2018 11:31
    ευκαιρία να στείλουμε τους Τσιπρα και την κομπανία του.
    ΜΚ19