Τα ζευγάρια που συζούν μοιράζονται πολλά πράγματα: το ίδιο κρεβάτι, το ίδιο μπάνιο, το ίδιο φαΐ, ακόμη και τα ίδια… βακτήρια. Αυτό έδειξαν αναλύσεις του μικροβιώματος του δέρματος σε ζευγάρια που συγκατοικούσαν από ειδικούς στη Μικροβιακή Οικολογία του Πανεπιστημίου του Γουοτερλού στον Καναδά.
Συγκεκριμένα οι επιστήμονες είδαν ότι η συγκατοίκηση επηρεάζει σημαντικά τις μικροβιακές κοινότητες του δέρματος των δύο συντρόφων. Τα (βακτηριακά) κοινά ήταν τόσο ισχυρά ώστε αλγόριθμοι μπορούσαν να εντοπίσουν ποια ζευγάρια συζούσαν με ακρίβεια της τάξεως του 86% με βάση αποκλειστικώς το μικροβίωμα του δέρματος, όπως αναφέρεται σε σχετική μελέτη στο mSystems, μια επιθεώρηση ανοιχτής πρόσβασης της Αμερικανικής Εταιρείας Μικροβιολογίας.
Η Ασλεϊ Ρος, επικεφαλής της μελέτης, και οι συνεργάτες της ανέλυσαν 330 δείγματα που ελήφθησαν από 17 διαφορετικά σημεία του δέρματος εθελοντών. Ολοι οι συμμετέχοντες ήταν ετεροφυλόφιλοι και ζούσαν στην περιοχή του Γουοτερλού. Τα δείγματα ελήφθησαν από τους ίδιους τους συμμετέχοντες με μια μπατονέτα από σημεία όπως τα βλέφαρα, τα ρουθούνια, οι μασχάλες, η πλάτη, ο κορμός και οι παλάμες.
Τα μεγαλύτερα (βακτηριακά) κοινά στις πατούσες

Σύμφωνα με τον συνεργάτη της δρος Ρος μεταπτυχιακό φοιτητή Τζος Νιούφελντ η μελέτη αυτή είναι η πρώτη που ταυτοποιεί περιοχές του δέρματος στις οποίες δύο σύντροφοι «μοιράζονται» σε μεγαλύτερο βαθμό τα μικροβιώματά τους. Οπως προέκυψε, οι μεγαλύτερες (βακτηριακές) ομοιότητες εμφανίζονταν στις πατούσες των δύο συντρόφων. «Αυτό είναι λογικό. Οι δύο σύντροφοι κάνουν μπάνιο ξυπόλυτοι στην ίδια μπανιέρα και περπατούν συχνά ξυπόλυτοι στο ίδιο πάτωμα. Η διαδικασία αυτή αποτελεί ένα είδος μικροβιακής ανταλλαγής μεταξύ τους αλλά και μεταξύ των συντρόφων και του σπιτιού μέσα στο οποίο ζουν». Ετσι τα δύο μέλη του ζευγαριού καταλήγουν με το ίδιο μικροβιακό «κοκτέιλ».
Οι αναλύσεις αποκάλυψαν και επί μέρους ισχυρές ενδιαφέρουσες συσχετίσεις. Για παράδειγμα, οι μικροβιακές κοινότητες στο εσωτερικό μέρος των μηρών εμφάνιζαν μεγαλύτερες ομοιότητες μεταξύ ατόμων του ίδιου φύλου παρά μεταξύ των ετεροφυλόφιλων ζευγαριών. Αλγόριθμοι μπορούσαν να διαχωρίσουν αν το δείγμα ανήκε σε άνδρα ή σε γυναίκα με ακρίβεια της τάξεως του 100%, όταν αυτό το δείγμα είχε ληφθεί από το εσωτερικό του μηρού, όχι όμως από άλλο σημείο του σώματος (προφανώς λόγω της εγγύτητας με τα γεννητικά όργανα).
Επιπροσθέτως, από τη μελέτη προέκυψε ότι το μικροβιακό προφίλ στο δέρμα της αριστερής πλευράς του σώματος προσομοιάζει σε μεγάλο βαθμό με εκείνο στη δεξιά πλευρά του σώματος του κάθε ατόμου. Μάλιστα από όλα τα σημεία που εξετάστηκαν η μεγαλύτερη μικροβιακή ομοιομορφία μεταξύ αριστερής και δεξιάς πλευράς του σώματος αφορούσε το δέρμα της μύτης.
Ταυτοποίηση του μικροβιώματος στα… χερούλια πόρτας

Προηγούμενες έρευνες της ίδιας ομάδας είχαν δείξει ότι οι μικροβιακές κοινότητες του δέρματος ποικίλλουν από περιοχή σε περιοχή στο ίδιο άτομο. Ωστόσο οι ερευνητές θέλησαν να μάθουν αν άλλοι παράγοντες όπως η συγκατοίκηση παίζουν ρόλο στη διαμόρφωση του μικροβιώματος. Σε παλαιότερη μελέτη οι επιστήμονες από τον Καναδά ανέλυσαν δείγματα που είχαν ληφθεί από χερούλια πόρτας στο Πανεπιστήμιο του Γουοτερλού με στόχο να προσδιορίσουν αν τα κτίρια μπορούν να ταυτοποιηθούν με βάση το μικροβίωμα που έχουν τα χερούλια στις πόρτες τους. Στο μέλλον, όπως σημειώνει η δρ Ρος, ελπίζει να δει παρόμοιες αναλύσεις σε ομοφυλόφιλα ζευγάρια ή σε ζευγάρια από διαφορετικά εθνοτικά υπόβαθρα.
Ο Νιούφελντ σημειώνει ότι η μελέτη αυτή αποτελεί μέρος μιας μεγαλύτερου εύρους ερευνητικής εργασίας η οποία στοχεύει στην κατανόηση σχετικά με το πώς το μικροβίωμα του δέρματος προσαρμόζεται και αλλάζει μαζί με τον ξενιστή του –και αυτό όχι μόνο στον άνθρωπο αλλά και σε άλλα θηλαστικά. «Απώτερος στόχος μας είναι να μάθουμε αν οι μικροοργανισμοί που κατοικούν στο δέρμα εξελίχθηκαν μαζί με τους ξενιστές τους στην πάροδο του χρόνου» καταλήγει ο ερευνητής.