από metereologos.gr
Τετάρτη 13 Δεκεμβρίου 2017

Ανδρες και γυναίκες βλέπουν τα πράγματα αλλιώς!

Οταν κοιτάζουν πρόσωπα, «απορροφούν» τις οπτικές πληροφορίες με διαφορετικό τρόπο
Ανδρες και γυναίκες βλέπουν τα πράγματα αλλιώς!
Το πώς κοιτάμε πρόσωπα και πράγματα είναι πράγματι θέμα... φύλου, λέει τώρα η επιστήμη
εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

Τελικώς πράγματι άνδρες και γυναίκες βλέπουν (στην κυριολεξία) διαφορετικά τα πράγματα. Μια νέα μελέτη ειδικών του Πανεπιστημίου Queen Mary του Λονδίνου (QMUL) δείχνει πως όταν τα δύο φύλα κοιτάζουν πρόσωπα «απορροφούν» τις οπτικές πληροφορίες με διαφορετικό τρόπο. Το γεγονός αυτό μαρτυρεί ότι (και) το τι κοιτάζουν τα μάτια είναι θέμα φύλου!

Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν μια συσκευή εντοπισμού των κινήσεων των ματιών σε σχεδόν 500 άτομα που επισκέφθηκαν το Μουσείο Επιστήμης (Science Museum) στο Λονδίνο για μια περίοδο πέντε εβδομάδων. Με τον τρόπο αυτόν κατέγραψαν πόση οπτική επαφή «άντεχε» το κάθε άτομο (για πόσο διάστημα δηλαδή ένιωθε βολικά) ενώ κοίταζε ένα πρόσωπο σε οθόνη υπολογιστή.

Οι... αριστερές γυναίκες

Ανακάλυψαν ότι οι γυναίκες κοίταζαν περισσότερο την αριστερή πλευρά του προσώπου ενώ παράλληλα εξερευνούσαν τα πρόσωπα πολύ περισσότερο από τους άνδρες. Η ερευνητική ομάδα παρατήρησε μάλιστα ότι ήταν δυνατόν να καταλάβει με ακρίβεια της τάξεως του 80% το φύλο του κάθε συμμετέχοντος στο πείραμα βασιζόμενη αποκλειστικά στο «μοτίβο» του πώς κοίταζε τα διαφορετικά πρόσωπα που βρίσκονταν απέναντί του στην οθόνη.

Ο κύριος συγγραφέας της μελέτης δρ Αντουάν Κουτρό από τη Σχολή Βιολογικών και Χημικών Επιστημών του QMUL ανέφερε ότι «η έρευνά μας αποτελεί την πρώτη απόδειξη σχετικά με σαφή διαφορά των φύλων στον τρόπο που κοιτάζουν πρόσωπα». Ο ερευνητής προσέθεσε ότι «ήμασταν σε θέση να βρούμε το φύλο του κάθε συμμετέχοντος με βάση και μόνο το πώς "σκάναρε" το πρόσωπο που εμφανιζόταν στην οθόνη απέναντί του. Μάλιστα μπορεί να αποκλειστεί η πιθανότητα αυτό να οφείλεται στο πολιτισμικό υπόβαθρο του κάθε ανθρώπου, αφού συμμετείχαν εθελοντές από σχεδόν 60 εθνικότητες. Αποκλείσαμε επίσης παράγοντες που θα μπορούσαν να επηρεάσουν τη συμπεριφορά των δύο φύλων, όπως η ελκυστικότητα του προσώπου που έβλεπαν ή η αξιοπιστία που το πρόσωπο απέναντί τους τούς εξέπεμπε».

Πώς διεξήχθη το «πείραμα των ματιών»!

Πώς ακριβώς διεξήχθη το πείραμα των... ματιών; Ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες να κρίνουν για πόση ώρα ένιωθαν άνετα ενώ είχαν βλεμματική επαφή με έναν ηθοποιό που ήταν απέναντί τους σε μια οθόνη μέσω ενός προγράμματος επικοινωνίας όπως το Skype. Κάθε συμμετέχων έβλεπε τον ίδιο ηθοποιό (οκτώ ηθοποιοί συμμετείχαν συνολικά) επί περίπου 15 λεπτά. Στο τέλος αυτού του διαστήματος οι ερευνητές συνέλεξαν πληροφορίες για την προσωπικότητα των συμμετεχόντων μέσω ερωτηματολογίων.

Η δρ Ιζαμπέλ Μαρεσάλ, επίσης από τη Σχολή Βιολογικών και Χημικών Επιστημών του QMUL, η οποία ήταν εκ των συγγραφέων της νέας μελέτης, σημείωσε: «Υπάρχουν αναφορές σε διαφορετικές κουλτούρες σχετικά με το ότι άνδρες και γυναίκες βλέπουν διαφορετικά τα πράγματα. Η μελέτη μας είναι η πρώτη απόδειξη, με χρήση συστήματος σάρωσης των ματιών, σχετικά με το ότι πράγματι τα δύο φύλα λαμβάνουν τις οπτικές πληροφορίες με διαφορετικό τρόπο».

Επίδραση σε πολλά ερευνητικά πεδία

Η ερευνητική ομάδα εκτιμά πως τα νέα ευρήματά της μπορούν να έχουν επίδραση σε πολλά ερευνητικά πεδία, όπως στη διάγνωση του αυτισμού ή ακόμη και στην κατανόηση καθημερινών συμπεριφορών όπως το να βλέπει κάποιος μια ταινία ή να κοιτάζει τον δρόμο ενώ οδηγεί.

Υπογραμμίζεται ότι στη μελέτη που δημοσιεύθηκε στην επιστημονική επιθεώρηση «Journal of Vision» συμμετείχαν επίσης ερευνητές του University College του Λονδίνου και του Πανεπιστημίου του Νότιγχαμ.

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος