Τα παχύσαρκα παιδιά πιθανότατα παρατρώνε επειδή αποζητούν περισσότερο τη ζάχαρη σε σύγκριση με τους πιο αδύνατους συνομηλίκους τους, σύμφωνα με νέα μελέτη.

«Αναμμα» του εγκεφάλου στις γλυκές γεύσεις

Απεικονίσεις του εγκεφάλου έδειξαν ότι τα κέντρα επιβράβευσης του εγκεφάλου ενεργοποιούνται πιο έντονα στα παχύσαρκα παιδιά όταν εκείνα εκτίθενται σε γλυκές γεύσεις. Οι επιστήμονες δεν γνωρίζουν αν αυτή η αλλαγή λαμβάνει χώρα με την πάροδο του χρόνου ή αν κάποια παιδιά είναι «καλωδιωμένα» από τη γέννησή τους να συσσωρεύουν κιλά εξαιτίας της βιολογικής προδιάθεσής τους προς τις ζαχαρούχες τροφές.

ανέφερε η καθηγήτρια Κέρι Μπουτέλ από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Σαν Ντιέγκο και προσέθεσε: «Το μήνυμα είναι ότι τα παχύσαρκα παιδιά σε σύγκριση με τα παιδιά φυσιολογικού βάρους εμφανίζουν αυξημένη απόκριση του εγκεφάλου τους στη ζάχαρη».

Οι ερευνητές μελέτησαν 23 παιδιά ηλικίας 8 ως 12 ετών, δέκα από τα οποία ήταν παχύσαρκα ενώ τα υπόλοιπα φυσιολογικού βάρους. Ανακάλυψαν ότι οι νευρώνες του νησιωτικού φλοιού και της αμυγδαλής –περιοχές του εγκεφάλου που εμπλέκονται στη γεύση, στο κίνητρο και στην επιβράβευση –ήταν ιδιαιτέρως ενεργοποιημένοι στα παχύσαρκα παιδιά όταν οι ερευνητές τούς έδιναν μια κουταλιά ζαχαρόνερο. Είναι αξιοσημείωτο ότι τα παιδιά με τα πολλά κιλά δεν παρουσίαζαν αυξημένη δραστηριότητα των κυττάρων στο ραβδωτό σώμα του εγκεφάλου το οποίο αποτελεί επίσης μέρος του κυκλώματος απόκρισης και επιβράβευσης –άλλες μελέτες έχουν συνδέσει το ραβδωτό σώμα με την παχυσαρκία στους ενηλίκους. Ωστόσο, το ραβδωτό σώμα δεν αναπτύσσεται πλήρως πριν από την εφηβεία.

Πρώτη καταγραφή του κυκλώματος ανταμοιβής στα παιδιά

Οι ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Σαν Ντιέγκο αναφέρουν με δημοσίευσή τους στο επιστημονικό έντυπο «International Journal of Obesity» ότι οι απεικονιστικές εξετάσεις που διεξήγαγαν στους μικρούς εθελοντές καταγράφουν, για πρώτη φορά, την πρώιμη ανάπτυξη του κυκλώματος ανταμοιβής που αφορά την τροφή σε παιδιά.
Ενα αυξημένο αίσθημα ανταμοιβής από τη λήψη τροφής –διαδικασία που αφορά το να αποτελεί κίνητρο η τροφή για το άτομο αλλά και το να προκαλεί ευχαρίστηση η λήψη της –μπορεί να σημαίνει ότι κάποια παιδιά εμφανίζουν τέτοια δικτύωση στον εγκέφαλο ώστε να έχουν προδιάθεση για κατανάλωση περισσότερης ζάχαρης καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής τους. Προκειμένου να καταλήξουν στα συμπεράσματά τους οι ερευνητές έδωσαν ένα πέμπτο του κουταλιού του γλυκού νερό με ζάχαρη στα παιδιά που συμμετείχαν στη μελέτη και τους ζήτησαν να το «στριφογυρίσουν» μέσα στο στόμα τους με τα μάτια κλειστά, ώστε να επικεντρωθούν στη γεύση του ζαχαρόνερου.

Ανίχνευση διαφορών στον εγκέφαλο από την ηλικία των οκτώ

Οπως τόνισε η δρ Μπουτέλ, «το γεγονός ότι μπορούμε να ανιχνεύσουμε αυτές τις διαφορές στον εγκέφαλο παιδιών από την ηλικία των οκτώ ετών είναι το πιο αξιοσημείωτο και κλινικά σημαντικό σκέλος της μελέτης μας». Σύμφωνα με ερευνητικά στοιχεία, τα παιδιά που είναι παχύσαρκα αντιμετωπίζουν περισσότερες από 80% πιθανότητες να μετατραπούν σε παχύσαρκους ενηλίκους, θέτοντας ισχυρή υποψηφιότητα για σοβαρά προβλήματα υγείας όπως ο διαβήτης τύπου 2, το μεταβολικό σύνδρομο, η αρτηριακή υπέρταση, η υπνική άπνοια, η αύξηση της χοληστερόλης και των τριγλυκεριδίων, ο καρκίνος, ακόμη και ο πρόωρος θάνατος.