Οι καμπύλες είναι στη μόδα και, όπως φαίνεται, πρόκειται να παραμείνουν καθώς, σύμφωνα με ευρήματα καναδών νευροεπιστημόνων, κάνουν τον ανθρώπινο εγκέφαλο να «χαμογελάει». Πέρα από τη βιομηχανία της μόδας, την αυτοκινητοβιομηχανία και την αρχιτεκτονική, τον κυρτό σχεδιασμό υιοθετεί και η βιομηχανία της τεχνολογίας αναζητώντας διαρκώς νέα εύκαμπτα υλικά και προτείνοντας παράλληλα μια σειρά συσκευές (π.χ., smartphones ή τηλεοράσεις) που «αγκαλιάζουν» τις εμπειρίες των χρηστών. Οπως όλα δείχνουν, η τάση για… καμπύλες μάλλον έχει εξελικτικό υπόβαθρο, γεγονός που θα μπορούσε να εξηγήσει την ακατανίκητη έλξη μας προς αυτές.

Πριν από περίπου έναν χρόνο ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Τορόντο αποφάσισαν να μελετήσουν την επίδραση των καμπυλών στον ανθρώπινο εγκέφαλο με τη βοήθεια απεικονιστικών μεθόδων. Οπως ανέφεραν στην επιθεώρηση «Proceedings of the National Academy of Sciences» (PNAS), όπου και έχει δημοσιευθεί η μελέτη τους, βάσει των ευρημάτων φάνηκε ότι οι καμπύλες «φώτιζαν» τα κέντρα ευχαρίστησης του εγκεφάλου.



Ο δρ Οσίν Βαρτανιάν

«Υπήρχαν δύο λόγοι για τους οποίους αποφασίσαμε να εξετάσουμε το συγκεκριμένο φαινόμενο: πρώτον, για να επαληθεύσουμε ευρήματα εμπειρικής μελέτης του 1920 τα οποία υποδείκνυαν ότι οι καμπύλες επιδρούν στα συναισθήματά μας και, δεύτερον, επειδή θέλαμε να δούμε κατά πόσον οι καμπύλες μπορούσαν να επηρεάσουν την αισθητική μας από αρχιτεκτονικής απόψεως» λέει στο «Βήμα» ο δρ Οσίν Βαρτανιάν, επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Ψυχολογίας του πανεπιστημίου και κύριος ερευνητής της μελέτης.

Στρογγυλεμένη… απόλαυση


Στο πλαίσιο του πειράματός τους οι επιστήμονες έδειξαν σε ομάδα εθελοντών μια σειρά φωτογραφίες που αφορούσαν τους εσωτερικούς χώρους κτιρίων, ενώ παράλληλα παρακολουθούσαν την εγκεφαλική τους δραστηριότητα με τη βοήθεια λειτουργικής μαγνητικής τομογραφίας (fMRI). Τους ζήτησαν να αξιολογήσουν τις εικόνες που έβλεπαν ως «όμορφη», «όχι όμορφη».

«Από τα στοιχεία που συλλέξαμε φάνηκε ότι οι χώροι που περιείχαν κυρτούς σχηματισμούς –είτε από αρχιτεκτονικής απόψεως είτε υπό μορφή επίπλων με καμπύλες –χαρακτηρίζονταν περισσότερο ως «όμορφοι» συγκριτικά με χώρους που ακολουθούσαν πιο αυστηρές γραμμές»
μας εξηγεί ο δρ Βαρτανιάν. «Από τις απεικονιστικές μετρήσεις φάνηκε μάλιστα ότι στη θέα των καμπυλών ενεργοποιούνταν η περιοχή του πρόσθιου φλοιού του προσαγωγίου του εγκεφάλου σε μεγαλύτερο βαθμό από ό,τι στη θέα των αυστηρών τετραγωνισμένων γραμμών. Η συγκεκριμένη περιοχή αποτελεί μέρος του συναισθηματικού δικτύου του εγκεφάλου, γεγονός που σημαίνει ότι ενδεχομένως οι καμπύλες να επηρεάζουν τα συναισθήματά μας».
Προτίμηση στις καμπύλες είχε δείξει και μια αμερικανική μελέτη του 2010 που είχε πραγματοποιηθεί από τους ειδικούς του Μουσείου Τέχνης Walters στη Βαλτιμόρη. Τότε είχε ζητηθεί από επισκέπτες να αξιολογήσουν καμπυλωτά ή τετραγωνισμένα αντικείμενα ενώ υποβάλλονταν σε λειτουργική μαγνητική τομογραφία.
Καμπανάκι στο κέντρο του φόβου


«Εμπειρικές μελέτες δείχνουν σταθερή προτίμηση από πλευράς αισθητικής στις καμπύλες σε σχέση με τις αυστηρές γραμμές. Αυτό φαίνεται ότι ισχύει στην περίπτωση του εσωτερικού χώρου των αυτοκινήτων, των καθημερινών αντικειμένων, της διακόσμησης εσωτερικών χώρων ή ακόμη και των απλών γεωμετρικών σχεδίων» αναφέρει ο νευροεπιστήμονας. «Αξίζει να σημειωθεί ότι σε μελέτη που είχαν πραγματοποιήσει ερευνητές από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ η θέα αντικειμένων με αιχμηρές πλευρές φάνηκε να ενεργοποιεί την περιοχή της αμυγδαλής του εγκεφάλου, η οποία συνδέεται άμεσα με το συναίσθημα του φόβου. Βάσει αυτού θα μπορούσαμε να πούμε ότι τα αιχμηρά αντικείμενα συνδέονται με τις έννοιες της απειλής και του κινδύνου και για αυτό τείνουμε να επιλέγουμε αντικείμενα που δεν είναι αιχμηρά. Πρόκειται για επιχείρημα με εξελικτικό υπόβαθρο».
Τα επιστημονικά ευρήματα τα οποία βασίζονται σε ψυχολογικές και νευρολογικές μελέτες ως προς τις ανθρώπινες προτιμήσεις, κατά τον δρα Βαρτανιάν, θα μπορούσαν να αποτελέσουν «πυξίδα» για σχεδιαστές, εταιρείες ή ακόμη και καταναλωτές.

«Στην παρούσα φάση διερευνούμε το αν η θετική μας ανταπόκριση στη θέα των καμπυλών αποτελεί αυτοματοποιημένο μηχανισμό ή αν απαιτεί περαιτέρω γνωστική επεξεργασία. Αν διαπιστωθεί ότι το πρώτο ισχύει, τότε θα μπορούσαμε να μιλάμε για μια εξελικτική τάση»
καταλήγει ο ερευνητής.

Ευρώπη
Στην αγκαλιά της τηλεθέασης

Αραγε μια κυρτή τηλεόραση τελευταίας γενιάς επηρεάζει την εμπειρία της τηλεθέασης; Σύμφωνα με την εταιρεία Samsung, κατασκευάστρια της «πρώτης κυρτής τηλεόρασης υπερυψηλής ευκρίνειας (UHD) στον κόσμο», ένας κυρτός δέκτης προσφέρει μια μοναδική εμπειρία θέασης «βυθίζοντας» τον κάτοχό της στην εικόνα και προσφέροντάς του την ψευδαίσθηση του βάθους. Οι σύγχρονες «έξυπνες» τηλεοράσεις συνδέονται με το Διαδίκτυο ανοίγοντας ένα ακόμη μεγαλύτερο παράθυρο στην ψυχαγωγία μέσα από πληθώρα συνδρομητικών υπηρεσιών και πακέτα τηλεθέασης «κομμένα και ραμμένα» στις προτιμήσεις του καθενός. Πρόσφατη δημοσκόπηση του νοτιοκορεατικού κολοσσού –που διενεργήθηκε σε Βρετανία, Ιταλία, Βέλγιο, Σουηδία και Ελβετία –σε συνεργασία με τη βρετανική εταιρεία έρευνας αγοράς OnePoll αποκάλυψε τον τρόπο που ένας μέσος Ευρωπαίος παρακολουθεί τηλεόραση.
Το 52% των τηλεθεατών δήλωσε ότι απολαμβάνει μόλις ένα επεισόδιο της αγαπημένης του σειράς τη φορά, με το 60% και 62% σε Ιταλία και Ελβετία αντίστοιχα να βάζουν το χεράκι τους πιο βαθιά στο «βάζο με τις καραμέλες» και στην προκειμένη περίπτωση στο βάζο με τα επεισόδια βλέποντας περισσότερα από ένα επεισόδια συνεχόμενα τη φορά. Το 36% εμφανίζεται ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένο γύρω από την αποκάλυψη της πλοκής της σειράς που παρακολουθούν σε φίλους και συναδέλφους, ενώ το 18% δηλώνει ενοχλημένο από τα spoilers που κυκλοφορούν στα social media. Σχεδόν οι μισοί από τους ερωτηθέντες (46%) δηλώνουν τόσο δεμένοι με τους χαρακτήρες της σειράς που παρακολουθούν ώστε στενοχωριούνται όταν αυτή τελειώνει. Το 51% ξεκινάει μια νέα σειρά, ενώ το 16% παραδέχεται την ανάγκη για την άμεση κάλυψη του ψυχολογικού κενού που έχει δημιουργηθεί μετά την ολοκλήρωση της σειράς τους.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ