Εισαγωγή στις αρχές της Επιστήμης των
Ηλεκτρονικών Υπολογιστών για τη Β’ Λυκείου
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής,
Αθήνα, 2014, σελ. 114.

Επειδή δεν ξέρω πώς να αρχίσω, προτιμώ να παραθέσω το πώς λέει ότι αντιλαμβάνεται το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής κατ’ αρχάς αυτό που αποκαλεί «Νέο Σχολείο»: «Το «Νέο Σχολείο» ανταποκρινόμενο στις νέες εκπαιδευτικές ανάγκες και προκλήσεις του 21ου αιώνα θέτει τον μαθητή στο επίκεντρο των αλλαγών με σκοπό τη συνολική αναβάθμιση του μορφωτικού επιπέδου των μαθητών και τη βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου. Στοχεύει στη διαμόρφωση δημιουργικού και ανοιχτού εκπαιδευτικού κλίματος που όχι μόνο επιδέχεται αλλά και δημιουργεί καινοτομία. Το Νέο Σχολείο αξιοποιεί σύγχρονα διδακτικά εργαλεία και αναπτύσσεται στο πλαίσιο ολοήμερου προγράμματος» (http://www.iep.edu.gr/services/regexp/)

Εχουμε λοιπόν τη δυνατότητα από το Διαδίκτυο να φέρουμε δωρεάν στον υπολογιστή μας αυτές τις ημέρες ένα βιβλίο 114 σελίδων που μόλις εμφανίστηκε, αν δεν κάνω λάθος, και προορίζεται για τη Β’ Λυκείου (https://app.box.com/s/nvaihanwneys7accgysf). Ζητούμενο είναι να μυηθούν τα παιδιά στις αρχές της επιστήμης των Ηλεκτρονικών Υπολογιστών.
Βλέποντας την ύλη που περιλαμβάνεται στο βιβλίο αυτό μού ήλθε στο μυαλό ένα παλιό καλαμπούρι όπου μια μητέρα υποτίθεται ότι ρωτάει μια στήλη συμβουλών το εξής: «Η κόρη μου (ή ο γιος μου, το ίδιο κάνει) είναι πια 16 ετών, λέω πως είναι καιρός να μιλήσουμε για το σεξ, τι λέτε κι εσείς;». Και η απάντηση που της έδωσαν ήταν: «Ναι, οπωσδήποτε να μιλήσετε, δεν ξέρετε πόσα κόλπα έχετε να μάθετε που δεν ξέρατε ως τώρα». Πιστεύω πως αντίστοιχα αν μιλήσεις με έναν δεκαεξάχρονο σήμερα που να ενδιαφέρεται λίγο για τους υπολογιστές μπορεί να σου πει ως και το πώς πιστεύει ότι θα βγάλει χρήματα από το μηχάνημα, σε συνδυασμό συχνά και με το κινητό του τηλέφωνο. Θα σου αναφέρει Android, Java ίσως, Pearl, web εφαρμογές και πολλά άλλα. Υπάρχουν βέβαια και παιδιά που δεν έχουν ενδιαφερθεί για το θέμα και να δεχθώ για ευκολία ότι δεν ξέρουν τι έχει μέσα ένας υπολογιστής. Και για τους δύο όμως πιστεύω πως θα είναι χάσιμο χρόνου το βιβλίο. Το να πρέπει να αφιερώσουν χρόνο για να μάθουν ότι «Με τον όρο Πρόβλημα προσδιορίζεται μια κατάσταση η οποία χρήζει αντιμετώπισης, απαιτεί λύση, η δε λύση της δεν είναι γνωστή ούτε προφανής». Με αυτήν ακριβώς τη διατύπωση. Και ξέρουμε ότι το σημερινό σχολείο όντας προσανατολισμένο στην αποστήθιση μάλλον δεν θα τους αποτρέψει να κάνουν κάτι τέτοιο. Και αν δεν προσπαθήσουν να αποστηθίσουν, και μόνο που θα πρέπει να διαβάσουν κάποια στιγμή ότι «Η προσπάθεια αντιμετώπισης και επίλυσης ενός προβλήματος προϋποθέτει αρχικά την πλήρη κατανόηση του προβλήματος», για να το εκφράσω στη γλώσσα τους, «θα τους ξενερώσει» και, στη δική μου γλώσσα, θα είναι χαμένος χρόνος σε σχέση με τα όσα θα άξιζε να μάθουν για τους υπολογιστές. Ο πίνακας περιεχομένων είναι μεγαλοπρεπής. Αρχίζει από αλγορίθμους, πηγαίνει σε γλώσσες προγραμματισμού, δίκτυα, βάσεις δεδομένων, τεχνητή νοημοσύνη και άλλα τέτοια πολύ φιλόδοξα. Στις μέσα σελίδες όμως είναι τόσο επιφανειακή η προσέγγιση που αν έδινα σε κάποιον, εντελώς άσχετο, μια συμβουλή σε σχέση με το βιβλίο αυτό, θα του έλεγα: Διάβασε το πολύ ένα μέρος της Ενότητας 2, όπου αναλύεται η λογική των κλασικών δομών, Επανάληψη, Επιλογή, Κλήση άλλου αλγορίθμου, και διάβασε για ευχαρίστηση και τα όσα είναι γραμμένα στα περιθώρια. Διότι είναι πράγματι πιο ενδιαφέρον το περιθώριο από την κυρίως σελίδα. Η εικονογράφηση είναι πολύ καλή, η έκδοση εξαιρετικά επιμελημένη, ενώ το βιβλίο είναι γεμάτο με άχρηστη ή παρωχημένη ύλη. Δεν γνωρίζω αν οι συγγραφείς ήταν αναγκασμένoι να ακολουθήσουν ένα πολύ αυστηρά καθορισμένο αλλά εντελώς ανώφελο πρόγραμμα ή αν έβαλαν και εκείνοι το χεράκι τους σε αυτό, και έτσι δεν μπορώ να επιμερίσω ευθύνες. Αλλά, δυστυχώς, βρίσκω πως πρόκειται για (ένα ακόμη;) σχολικό βιβλίο που και αν δεν το διαβάσεις δεν έχασες και τίποτε. Οταν όμως όλοι, σχετικοί και άσχετοι, ολημερίς μας λένε ότι πρέπει να περιμένουμε πολλά (έσοδα;) από την ανάπτυξη λογισμικού από τους Ελληνες, πρέπει τα σχολικά βιβλία να είναι πιο ενημερωμένα και πιο αποτελεσματικά.