Το shopping therapy είναι γνωστό και η επίδρασή του στην ψυχολογία μας σε περιπτώσεις «μαύρης μαυρίλας» αδιαμφισβήτητη. Σύμφωνα με αμερικανούς επιστήμονες, όμως, τελικά τα επίπεδα της ευτυχίας που βιώνουμε έπειτα από κάποια αγορά σχετίζονται άμεσα με τον τύπο του προϊόντος που έχουμε επιλέξει να αποκτήσουμε.
Συγκεκριμένα ερευνητές από το Πολιτειακό Πανεπιστήμιο του Σαν Φρανσίσκο και το Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν διαπίστωσαν ότι η αγορά ενός αντικειμένου που συνοδεύεται από μια δημιουργική εμπειρία κατά τη χρήση του είναι ικανή να εκτοξεύσει το αίσθημα της ευτυχίας μας ακόμη υψηλότερα και από ένα ζευγάρι γόβες Louboutin.
Οπως είδαν, η αγορά ενός μουσικού οργάνου, ενός οργάνου γυμναστικής ή άλλου εξοπλισμού άσκησης ή ακόμη και ενός βιντεοπαιχνιδιού χαρίζει μεγαλύτερη ψυχική ικανοποίηση στους καταναλωτές συγκριτικά με την αγορά απλών υλικών αγαθών. Πρόκειται για αγορές οι οποίες κατά τους ειδικούς χαρακτηρίζονται από τη φράση «πρέπει να αποκτήσω αυτό ώστε να μπορέσω να κάνω εκείνο». Οι αμερικανοί επιστήμονες υποστηρίζουν ότι το αίσθημα της αυξημένης ικανοποίησης βασίζεται κυρίως στο γεγονός ότι τα λεγόμενα «εμπειρικά» αντικείμενα ικανοποιούν το σύνολο των συμπεριφορών που αποκαλύπτουν την ταυτότητα του ατόμου και τις ικανότητες ή τις δεξιοτεχνίες του, ενώ παράλληλα καλλιεργούν την αίσθηση ότι ανήκει κάπου, π.χ. σε μια κατηγορία ατόμων, σε μια ομάδα.
Καταναλωτές στο… μικροσκόπιο

Στο πλαίσιο της μελέτης τους οι αμερικανοί επιστήμονες εξέτασαν την επίδραση που είχαν τα εμπειρικά προϊόντα στους καταναλωτές και συγκεκριμένα στην ευημερία τους.
Παρατήρησαν λοιπόν ότι οι αγορές (μουσικών οργάνων, βιντεοπαιχνιδιών, εξοπλισμού γυμναστικής κ.τ.λ.) που οδηγούσαν στην απόλαυση μιας εμπειρίας εκτόξευαν το αίσθημα της ευτυχίας στα ύψη συγκριτικά με την αγορά ενός άψυχου αντικειμένου που δεν τους «γέμιζε» από δημιουργικής ή εμπειρικής απόψεως.
Εμπειρίες όπως το φαγητό έξω, η απόλαυση μιας συναυλίας ή ένα ταξίδι κατά τους επιστήμονες προσφέρουν μεγαλύτερη ευχαρίστηση από υλικά αγαθά όπως π.χ. ένα κόσμημα, ρούχα κ.ά.
«Οταν ξεκινήσαμε να μελετάμε τη συγκεκριμένη «υβριδική» κατηγορία εμπειρικών προϊόντων, πιστεύαμε ότι ακόμη και αν προσέφεραν στους καταναλωτές μεγαλύτερη ευτυχία από τα υλικά αγαθά θα μετρούσαν λιγότερο από τις εμπειρίες ζωής» εξηγεί ο κύριος συγγραφέας της μελέτης και υποψήφιος διδάκτωρ από το Τμήμα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν Ντάργουιν Γκεβάρα.
«Τα αποτελέσματα πραγματικά μας εξέπληξαν καθώς είδαμε ότι η απόκτηση ενός εμπειρικού προϊόντος προσέφερε τελικά τα ίδια επίπεδα ευτυχίας με εκείνα μιας εμπειρίας ζωής» τονίζει.
Οπως αναφέρουν οι ειδικοί με δημοσίευσή τους στο επιστημονικό έντυπο «Journal of Consumer Psychology», παρά το γεγονός ότι τα εμπειρικά και τα υλικά προϊόντα αποτελούν απτά αντικείμενα, τα πρώτα φάνηκε να προσφέρουν ένα αίσθημα ικανότητας ή επάρκειας καθώς συχνά συνοδεύονται από την ανάγκη εκδήλωσης των «ταλέντων» των καταναλωτών.

HeliosPlus