ΛΟΝΔΙΝΟ Το ανθρώπινο έντερο αποτελεί «κατοικία» περισσότερων από 1.000 διαφορετικών βακτηρίων, τα οποία είναι άκρως σημαντικά τόσο για την υγεία του οργανισμού μας όσο και για διαφορετικές ασθένειες που τον «πλήττουν», όπως η παχυσαρκία και ο διαβήτης. Μια νέα διεθνής μελέτη, η οποία δημοσιεύτηκε στην επιστημονική επιθεώρηση «Νature», παρουσιάζει για πρώτη φορά το γονιδίωμα όλων των μικροοργανισμών που ζουν εντός του οργανισμού μας.

Η ανάλυση των γονιδίων των διαφορετικών μικροβίων που αποτελούν τη χλωρίδα του εντέρου μας έδειξε ότι βασικά είμαστε μια «αποικία βακτηρίων», αφού υπάρχουν περί τις 100 φορές περισσότερα μικροβιακά γονίδια παρά ανθρώπινα γονίδια εντός μας. « Διαθέτουμε επίσης 10 φορές περισσότερα βακτηριακά κύτταρα παρά ανθρώπινα κύτταρα», ανέφερε χαρακτηριστικά o καθηγητής Ζερόεν Ράες από το Πανεπιστήμιο Vrike στις Βρυξέλλες, ο οποίος συμμετείχε στη μελέτη. Τα περισσότερα από τα μικρόβια που αποτελούν κομμάτι του οργανισμού μας «φιλοξενούνται» στο έντερο, συμπλήρωσε ο επιστήμονας. Πολλοί ερευνητές από διαφορετικές χώρες- όπως η Γερμανία, το Βέλγιο, η Δανία, η Ισπανία, η Γαλλία και η Βρετανία- ένωσαν τις δυνάμεις τους με επικεφαλής τον Γιουν Γουάνγκ από το Ινστιτούτο Γενωμικής του Πεκίνου για να φέρουν εις πέρας τη δύσκολη αποστολή καταγραφής όλων των γονιδίων του μικρόκοσμου που μας απαρτίζει. Η μελέτη διεξήχθη με βάση ανάλυση δειγμάτων κοπράνων από 124 άτομα στη Δανία και στην Ισπανία.

Οπως προέκυψε, στο πεπτικό σύστημα του μέσου ανθρώπου ζουν γύρω στα 170 είδη βακτηρίων, πολλά εκ των οποίων είναι κοινά μεταξύ διαφορετικών ανθρώπων. Συνολικά βέβαια σε όλα τα δείγματα εντοπίστηκαν περί τα 1.000 είδη μικροβίων, ήταν σχεδόν όλα βακτήρια.

«Η χλωρίδα του εντέρου είναι πολύ σημαντική για την υγεία μας, αφού συμβιώνουμε με αυτά τα μικρόβια», σημείωσε ο καθηγητής Ράες και προσέθεσε: «Τα βακτήρια βοηθούν στην πέψη των τροφών,παρέχουν βιταμίνες, μας προστατεύουν από παθογόνα στοιχεία που απειλούν τον οργανισμό μας.Εάν υπάρχει πρόβλημα στη χλωρίδα του εντέρου, τότε οι άνθρωποι μπορούν να εμφανίσουν πολλές και διαφορετικές ασθένειες, όπως καρκίνο, νόσο του Crohn ή ελκώδη κολίτιδα, ενώ σύνδεση έχει προκύψει ακόμη και με την παχυσαρκία».

Τη σύνδεση των βακτηρίων του εντέρου με την παχυσαρκία μαρτυρεί και μια νέα μελέτη που δημοσιεύεται σήμερα στην επιθεώρηση «Science». Αμερικανοί ερευνητές είδαν μετά από πειράματα σε ποντίκια ότι στο έντερο ορισμένων «κατοικούσαν» διαφορετικά βακτήρια σε σύγκριση με το γαστρεντερικό σύστημα άλλων πειραματοζώων αυξάνοντας τον κίνδυνο για μεγαλύτερη όρεξη, μεταβολικό σύνδρομο και φλεγμονές που συνδέονται με την παχυσαρκία.

Οι ερευνητές εκτιμούν ότι τα νέα στοιχεία που έχουν πλέον στα χέρια τους θα οδηγήσουν στην ανάπτυξη προγνωστικών και διαγνωστικών δεικτών οι οποίοι θα προβλέπουν τη δριμύτητα διαφορετικών ασθενειών.