ΜΠΟΡΕΙ κάποια στιγμή να θαυμάσατε την καλογυαλισμένη Μερτσέντες κάποιου γνωστού ή συγγενικού σας προσώπου. Και να είπατε: «Ωραίο αυτοκίνητο, αλλά πολλά τα λεφτά». Οταν όμως ο γνωστός σας είπε «το πήρα από τον ΟΔΔΥ» σε καλή τιμή, από δημοπρασία, αρχίσατε σίγουρα να αναρωτιόσαστε ­ αν δεν είστε γνώστης του αντικειμένου ­ τι είναι ο ΟΔΔΥ; Τι κάνει; Τι αυτοκίνητα πουλά ­ και φυσικά πώς θα μπορούσατε κι εσείς να αποκτήσετε φθηνό αυτοκίνητο από πλειστηριασμό;


Σε όλα αυτά τα ερωτήματα θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε με λεπτομέρεια και όσο το δυνατόν πιο απλά. Κατ’ αρχάς ο ΟΔΔΥ (Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Υλικού) είναι υπεύθυνος για την εκποίηση εκτός των αυτοκινήτων και πολλών άλλων κινητών υλικών αγαθών που κατάσχονται είτε από την Αστυνομία είτε από τις Τελωνειακές Υπηρεσίες. Δηλαδή μπορεί να εκποιήσει σκάφη αναψυχής, τροχόσπιτα, ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη, όπως βιντεοκάμερες, τηλεοράσεις, υπολογιστές, φωτοτυπικά, φαξ ακόμη και υλικά οικοδομών, κατασκευών κλπ.



ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ να κάνει αυτός που επιθυμεί να αγοράσει ένα φθηνό μεταχειρισμένο αυτοκίνητο από δημοπρασία του ΟΔΔΥ;


Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Οργανισμού κ. Ι. Λύτρα, οι δημοπρασίες αυτού του είδους διενεργούνται σε όλη την Ελλάδα μέσα στο τελευταίο δεκαήμερο κάθε μήνα. Ειδικότερα σε ό,τι αφορά την Αττική, οι δημοπρασίες γίνονται στο κτίριο του Οργανισμού στα Ανω Λιόσια, εκεί δηλαδή που είναι και οι αποθήκες που φυλάσσονται τα αυτοκίνητα προς εκποίηση.


Στις δημοπρασίες μπορεί να λάβει μέρος κάθε έλληνας πολίτης φορολογικά ενήμερος. Αυτό σημαίνει ότι αν επιθυμεί κάποιος να «χτυπήσει» ένα αυτοκίνητο σε δημοπρασία του ΟΔΔΥ θα πρέπει να είναι εφοδιασμένος με πιστοποιητικό φορολογικής ενημερότητας. Παράλληλα με την αίτηση που θα υποβάλει στον ΟΔΔΥ θα πρέπει να εκδώσει και ένα παράβολο αξίας 100.000 δρχ. ως δικαίωμα συμμετοχής στη δημοπρασία. Στην περίπτωση που δεν αγοράσει τελικά αυτοκίνητο, τα χρήματα τού επιστρέφονται, ενώ αν πάρει αυτοκίνητο το ποσόν αυτό συμψηφίζεται στο ποσοστό 10% της αξίας του αυτοκινήτου που πρέπει να δώσει ως προκαταβολή.


Ας έρθουμε όμως τώρα και στους όρους του διακανονισμού. Οπως προαναφέρθηκε, αυτός που θα αγοράσει τελικά το αυτοκίνητο θα πρέπει να δώσει το 10% της αξίας του ως προκαταβολή. Το υπόλοιπο ποσόν πρέπει να το καταβάλει σε άτοκες δόσεις μέσα σε μια πενταετία. Οι δόσεις μπορεί να είναι είτε μηνιαίες, είτε τριμηνιαίες, εξαμηνιαίες ακόμη και ετήσιες.


Στην περίπτωση που ο αγοραστής πληρώσει όλα τα χρήματα τοις μετρητοίς, τότε δικαιούται έκπτωση 30% επί της τελικής τιμής του αυτοκινήτου. Στην περίπτωση που ο αγοραστής αποφασίσει να προχωρήσει σε διακανονισμό, αν είναι δημόσιος υπάλληλος μπαίνει ως εγγύηση ο μηνιαίος μισθός του, ενώ αν είναι ιδιωτικός υπάλληλος ή ελεύθερος επαγγελματίας θα χρειασθεί να εκδώσει εγγυητική επιστολή από τράπεζα.


Ετσι, για παράδειγμα, αν κάποιος «χτυπήσει» ένα αυτοκίνητο με τιμή εκκίνησης δύο εκατ. δρχ. και το κλείσει στα 5 εκατ. δρχ., θα πρέπει να καταβάλει άμεσα 500.000 δρχ. ως προκαταβολή και τα υπόλοιπα 4,5 εκατ. δρχ. θα πρέπει να τα καταβάλει σε άτοκες δόσεις μέσα σε μια πενταετία.


Η έκδοση εγγυητικής επιστολής είναι ίσως το πλέον δύσκολο σημείο που έχει να αντιμετωπίσει όποιος δεν είναι δημόσιος υπάλληλος. Για να εκδώσει μια εγγυητική επιστολή υπέρ κάποιου ιδιώτη η τράπεζα στην οποία αυτός θα απευθυνθεί θα απαιτήσει το άνοιγμα ή την ύπαρξη κάποιας κατάθεσης, με πόσο τουλάχιστον αυτό της τελικής αξίας του αυτοκινήτου. Ο ενδιαφερόμενος επιβαρύνεται ακόμη με τα έξοδα της έκδοσης εγγυητικής επιστολής, τα οποία ανάλογα με την τράπεζα διαμορφώνονται από 7,5 τοις χιλίοις ως 1,25%.


Δηλαδή αυτός που επιθυμεί να αγοράσει αυτοκίνητο από τον ΟΔΔΥ, του οποίου η τελική αξία είναι 5.000.000 δρχ., θα πρέπει να έχει καταθέσει στην τράπεζα τουλάχιστον 5 εκατ. δρχ. και να αντιμετωπίσει ένα επιπλέον κόστος της τάξεως των 40.000 – 60.000 δρχ., ανάλογα με την τράπεζα όπου θα απευθυνθεί. Βέβαια, αν υποτεθεί ότι το συγκεκριμένο χρηματικό ποσόν θα μείνει στον λογαριασμό ώσπου να εξοφλήσει ο ενδιαφερόμενος τις δόσεις του, τότε υπάρχει δυνατότητα να αποσβέσει το ποσόν της επιβάρυνσης από τους τόκους που εν τω μεταξύ θα κερδίσει μέσα στην πενταετία.


Βέβαια το αντικίνητρο στην όλη διαδικασία δεν είναι το κόστος της έκδοσης της εγγυητικής επιστολής, αλλά το ότι ο ενδιαφερόμενος θα πρέπει να έχει ολόκληρο το ποσόν της αξίας του αυτοκινήτου. Το ποσόν των 5.000.000 του συγκεκριμένου παραδείγματος είναι οριακό, αφού οι τιμές των μεταχειρισμένων που βγαίνουν σε δημοπρασίες στον ΟΔΔΥ είναι κατά πολύ χαμηλότερες. Αλλωστε και για την αγορά ενός καινούργιου ή μεταχειρισμένου αυτοκινήτου από κάποιον πωλητή ή αντιπροσωπεία ο ενδιαφερόμενος σαφώς χρειάζεται να έχει στην τσέπη του ένα 20% ως 30% της αξίας του αυτοκινήτου. Συνεπώς και στη μία και στην άλλη περίπτωση, αφού θα ξεκινήσει ούτως ή άλλως να αγοράσει αυτοκίνητο, θα χρειαστεί ένα χρηματικό ποσόν.


Θα πρέπει να σημειωθεί ακόμη ότι αυτός που αγοράζει αυτοκίνητο από τον ΟΔΔΥ έχει έκπτωση 40% στο τεκμήριο της Εφορίας. Το δικαίωμα αυτό μεταβιβάζεται και στον επόμενο αγοραστή του αυτοκινήτου, αν αυτός που το αγόρασε κάποια στιγμή θελήσει να το πουλήσει.


Πέντε ημέρες πριν από την ημερομηνία πραγματοποίησης της δημοπρασίας δημοσιεύεται στις εφημερίδες ο πίνακας των αυτοκινήτων που θα βγουν στη δημοπρασία με τα πλήρη χαρακτηριστικά τους, δηλαδή τύπος αυτοκινήτου, χρονολογία μοντέλου, τιμή εκκίνησης και κατάσταση του αυτοκινήτου. Τον ίδιο πίνακα μπορεί να προμηθευθεί και ο ενδιαφερόμενος από τα γραφεία της Διεύθυνσης Πωλήσεων Αυτοκινήτων του ΟΔΔΥ, Σταδίου 60.


Αυτός που επιθυμεί να «χτυπήσει» κάποιο από τα αυτοκίνητα στη δημοπρασία μπορεί με τη βοήθεια και κάποιου δικού του μηχανικού να το ελέγξει στον χώρο που είναι σταθμευμένο στην αποθήκη του ΟΔΔΥ, προκειμένου να διαπιστώσει ιδίοις όμμασι σε τι κατάσταση βρίσκεται. Πάντως, όπως επισημαίνει ο κ. Λύτρας, στον πίνακα αναγράφεται με κάθε ειλικρίνεια η κατάσταση του αυτοκινήτου, για να ξέρει ο ενδιαφερόμενος τι θα πάρει. Δεν υπάρχει περίπτωση, συμπληρώνει, να είναι κάποιο αυτοκίνητο τρακαρισμένο ή να έχει ελάττωμα και να μην αναγράφεται η κατάστασή του. «Για να διαφυλαχθεί η αξιοπιστία του Οργανισμού, τα όσα αναγράφονται ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα» αναφέρει.


Ας έρθουμε όμως και σε ένα επίμαχο θέμα που απασχόλησε για αρκετό χρονικό διάστημα τον Οργανισμό και έγινε αφορμή για καταγγελίες και παράπονα. Σύμφωνα με τις κατά καιρούς καταγγελίες, κυκλώματα εμπόρων αυτοκινήτων εκμεταλλεύονται τις δημοπρασίες για ίδιον όφελος. Εχουν καταγραφεί περιπτώσεις όπου έμποροι αυτοκινήτων, κυρίως μαντράδες, «χτυπούσαν» ένα ή περισσότερα αυτοκίνητα, έφθαναν την τιμή στα ύψη για να «βγάλουν από τη μέση» τους άλλους πλειοδότες και μετά δεν το αγόραζαν. Το αυτοκίνητο έτσι μπλοκαριζόταν και οι ίδιοι επανέρχονταν και το «χτυπούσαν» μετά για πολύ μικρότερη τιμή. Αυτό που είχαν να χάσουν από την πρώτη προσπάθειά τους ήταν οι 10.000 της εγγύησης. Με την αλλαγή του κανονισμού όμως, η οποία μεταξύ άλλων προβλέπει και αύξηση του παραβόλου στις 100.000 δρχ., έχουν να αντιμετωπίσουν πλέον ένα σοβαρό οικονομικό αντικίνητρο, αν μάλιστα πρόκειται για περισσότερα του ενός αυτοκίνητα.


Βέβαια η αλλαγή του κανονισμού αποθαρρύνει και άλλα φαινόμενα, όπως αυτό του να παρουσιάζονται έμποροι ως συγγενείς του ενδιαφερομένου, αφού πλέον ζητείται βεβαίωση που να αποδεικνύει ότι ο πληρεξούσιος με τον ενδιαφερόμενο έχουν συγγένεια πρώτου βαθμού. Ακόμη η αλλαγή του κανονισμού περιορίζει και το «γδύσιμο» των αυτοκινήτων, ένα αρκετά συνηθισμένο φαινόμενο, από παλιά. Υπήρχε, δηλαδή, περίπτωση ο αγοραστής του αυτοκινήτου να μην έβρισκε τα αναγραφόμενα στη λίστα αξεσουάρ, όπως κασετόφωνο κλπ., τα οποία «μυστηριωδώς» χάνονταν. Ο νέος κανονισμός προβλέπει ότι όταν φθάνει ένα αυτοκίνητο στον Οργανισμό γίνεται πλήρης περιγραφή των εξαρτημάτων και αξεσουάρ σε ειδικό πρωτόκολλο, ακριβή αντίγραφα του οποίου αποστέλλονται σε όλες τις εμπλεκόμενες διευθύνσεις και στη διοίκηση του Οργανισμού. Με την αυτή την πρακτική εξέλιπε και αυτό το φαινόμενο.


Αν λοιπόν ψάχνετε για μεταχειρισμένο αυτοκίνητο, ρίξτε και μια ματιά στις δημοπρασίες του ΟΔΔΥ. Ενδέχεται να ανακαλύψετε περιπτώσεις όπου θα εξοικονομήσετε αρκετά χρήματα.