«
Ούτε σκέψεις ούτε απόφαση υπάρχει για να φθάσει το μετρό της Αθήνας ως το νέο αεροδρόμιο Σπάτων. Και τα πράγματα δεν διαφοροποιούνται εν όψει του 2004, που θα γίνουν στην Αθήνα οι Ολυμπιακοί Αγώνες».


Τη δήλωση αυτή έκανε προς «Το Βήμα» ο Ειδικός Γραμματέας Συγχρηματοδοτούμενων Εργων του ΥΠΕΧΩΔΕ κ. Γ. Γανωτής διευκρινίζοντας ότι η Αττικό Μετρό, ως αρμόδια κρατική εταιρεία, μελετά ένα θεωρητικό μοντέλο ανάπτυξης του μετρό της Αθήνας σε ορίζοντα 20ετίας. Στη μελέτη αυτή (ΜΑΜ) προβλέπονται οι μελλοντικές συγκεντρώσεις πληθυσμού σε περιοχές όπου θα μπορούσαν να επεκταθούν οι δύο υπό κατασκευή γραμμές του μετρό. Οι επεκτάσεις προς Αιγάλεω και Περιστέρι, για παράδειγμα, μελετώνται, διότι στις δύο αυτές περιοχές συγκεντρώνονται πολλοί κάτοικοι οι οποίοι πρέπει να εξυπηρετηθούν. Εξάλλου η μελέτη αυτή θεωρείται απαραίτητη για την περαιτέρω δανειοδότηση της κατασκευής του μετρό της Αθήνας καθώς πρέπει να υποβληθεί στην Ευρωπαϊκή Ενωση ως τον Μάρτιο του 1998 το εικοσαετές «μπίζνες πλαν» της Αττικό Μετρό.


Σε έναν ορίζοντα 20 ετών δεν αποκλείεται το μετρό της Αθήνας να φθάσει στα Σπάτα. Δεν θα προλάβει όμως τους Ολυμπιακούς Αγώνες, γιατί κανένας δεν επιθυμεί βραχυπρόθεσμα σχέδια τα οποία θα μεταβάλουν υπερβολικά τις αξίες της γης στα Μεσόγεια.


Ενας άλλος λόγος που το μετρό δεν θα φθάσει στο αεροδρόμιο Σπάτων είναι η κλειστή λεωφόρος Σπάτων – Σταυρού – Ελευσίνας, στην οποία υπάρχει πρόβλεψη για προαστιακό σιδηρόδρομο που θα λειτουργήσει στην κεντρική νησίδα της νέας οδού. Εκτιμάται ότι αυτός ο προαστιακός σιδηρόδρομος μπορεί να καλύψει τις ανάγκες μεταφοράς από και προς το νέο αεροδρόμιο, καθώς θα υπάρχουν σημεία μετεπιβίβασης των διακινουμένων. Μάλιστα σε ένα σημείο ­ κατά πάσα πιθανότητα στο Ολυμπιακό Στάδιο ­ ο προαστιακός σιδηρόδρομος θα συναντά τη σημερινή γραμμή του ΗΣΑΠ και επομένως θα μπορεί να γίνεται μετεπιβίβαση.


Η Αττική οδός, δηλαδή η νέα λεωφόρος Σπάτων – Σταυρού – Ελευσίνας, μαζί με την προέκτασή της, τη δυτική περιφερειακή λεωφόρο Υμηττού, θεωρούνται οι βασικές οδικές αρτηρίες για την πρόσβαση των επιβατών στο νέο αεροδρόμιο Σπάτων. Με συνολικό μήκος 72 χιλιόμετρα και 28 ανισόπεδους κόμβους, η Αττική οδός αποτελεί ουσιαστικά το έργο με το οποίο ολοκληρώνεται ο εξωτερικός οδικός δακτύλιος της πρωτεύουσας, ούτως ώστε να παρακάμπτεται το κέντρο της πόλης από τους κατόχους αυτοκινήτων που απλώς διέρχονται σήμερα από το κέντρο ελλείψει άλλου οδικού δικτύου.


Με το έργο αυτό οι κάτοικοι του Λεκανοπεδίου δεν θα χρησιμοποιούν τις σημερινές μποτιλιαρισμένες οδικές αρτηρίες για να φθάσουν στα Μεσόγεια και επομένως και στο νέο αεροδρόμιο Σπάτων, αλλά θα χρησιμοποιούν την Αττική οδό. Ετσι, υπολογίζεται να αποσυμφορηθεί η λεωφόρος Μεσογείων και σε μεγάλο βαθμό η λεωφόρος Κηφισιάς.


Η κατασκευή της Αττικής οδού αποτελεί προϋπόθεση για την εύρυθμη λειτουργία του νέου αεροδρομίου και για τον λόγο αυτόν το ελληνικό Δημόσιο θα καταβάλει ρήτρες στην εταιρεία του αεροδρομίου αν δεν λειτουργήσει εγκαίρως η Αττική οδός.


Ηδη προχωρούν οι μελέτες, οι απαλλοτριώσεις και οι αρχαιολογικές έρευνες, ώστε με την εξασφάλιση ως το τέλος του έτους του δανείου των 220 δισ. δρχ. να αρχίσουν και οι εργασίες κατασκευής της νέας λεωφόρου. Οπως είναι γνωστό, η Αττική οδός θα κατασκευασθεί από την εταιρεία Αττική Οδός, στην οποία μετέχουν 14 ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες. Το συνολικό κόστος του έργου φθάνει τα 450 δισ. δρχ.