ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης που επαγγέλλεται ο υπουργός Παιδείας κ. Γερ. Αρσένης μπορεί να μην είναι ακόμη γνωστό, ο τίτλος όμως είναι πλέον δεδομένος: «Η μεταρρύθμιση του… ντοσιέ». Και ιδού πώς φθάσαμε στο… ντοσιέ:


Η ιστορία ξεκίνησε στην αρχή της περασμένης εβδομάδας. Ηταν Τρίτη πρωί όταν ο κ. Αρσένης πήγε στην Αίθουσα Τελετών του Πανεπιστημίου Αθηνών για να κηρύξει την έναρξη των εργασιών διημερίδας που είχε διοργανώσει το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο με θέμα «Το σχολείο τού 2000». Παρακολουθώντας την ομιλία του οι δημοσιογράφοι σημείωσαν ότι για πρώτη φορά ο κ. Αρσένης μίλησε για κατάργηση των γενικών εξετάσεων «εν καιρώ», ενώ πάντοτε έκανε συγκεκριμένη αναφορά για «κατάργηση των γενικών εξετάσεων το 2000». Λαμβάνοντας δε υπόψη ότι όλον αυτόν τον καιρό δεν έχει ανακοινωθεί τίποτα συγκεκριμένο σχετικά με την υπόθεση, «τι κάνει νιάου νιάου στα κεραμίδια;», η αναβολή της περιλάλητης μεταρρύθμισης.


Παράλληλα ο κ. Αρσένης αναφέρθηκε στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο εκφράζοντας την ελπίδα ότι θα έχει έτοιμο τον ερχόμενο Σεπτέμβριο όλο το απαραίτητο για την υλοποίηση της μεταρρύθμισης υλικό.


Οταν όμως λίγο αργότερα ρωτήθηκε ο πρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου κ. Θ. Εξαρχάκος τι βιβλία και προγράμματα σπουδών θα παραδώσει από τον Σεπτέμβριο στους μαθητές της Α’ λυκείου, απήντησε σαφέστατα: «Απολύτως τίποτε δεν θα έχουμε τον Σεπτέμβριο, διότι δεν προλαβαίνουμε». Και πώς να προλάβουν οι άνθρωποι αφού δεν γράφονται τα βιβλία ούτε καταρτίζονται τα προγράμματα σπουδών από τη μία ημέρα στην άλλη.


Πληροφορούμενος ραδιοφωνικώς τις δηλώσεις του κ. Εξαρχάκου ο κ. Αρσένης τον καλεί επειγόντως στο υπουργείο Παιδείας και αρχίζει με τη συμμετοχή και άλλων παραγόντων σύσκεψη η οποία κατέληξε στο… ντοσιέ.


Εξερχόμενος της συσκέψεως ο κ. Εξαρχάκος επανέλαβε αυτά ακριβώς που είχε δηλώσει και πριν από τη σύσκεψη, αλλά προσέθεσε ότι, αντί νέων βιβλίων και προγραμμάτων, οι μαθητές της Α’ λυκείου θα παραλάβουν προσερχόμενοι στα σχολεία τους ένα ντοσιέ το οποίο θα περιέχει ενημερωτικό υλικό για τον νέο τρόπο αξιολόγησης, με βάση όμως τα παλαιά βιβλία!


Ωστόσο ο κ. Εξαρχάκος δεν ήταν σε θέση να δώσει λεπτομέρειες για το περιεχόμενο του ντοσιέ για τον απλούστατο λόγο ότι δεν είναι της δικής του αρμοδιότητας. Στη σύσκεψη ανεκαλύφθη ότι το περιεχόμενο του ντοσιέ είναι αρμοδιότητας του Κέντρου Εκπαιδευτικής Ερευνας (ΚΕΕ), επικεφαλής του οποίου έχει τοποθετηθεί ο καθηγητής Παιδαγωγικής κ. Μ. Κασσωτάκης, ο οποίος ήταν επί υπουργίας Γ. Α. Παπανδρέου πρόεδρος στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, με αντιπρόεδρο τον νυν πρόεδρο του Παιδαγωγικού, τον κ. Εξαρχάκο, ο οποίος όμως λίγο καιρό μετά την τοποθέτησή του παραιτήθηκε, οπότε έμεινε απόλυτος άρχων του Παιδαγωγικού ο κ. Κασσωτάκης. Αυτό όμως ως τη στιγμή όπου τον «παραίτησε» ο κ. Παπανδρέου τοποθετώντας στη θέση του τον κ. Καραγιάννη. Δηλαδή, μύλος.


Κατόπιν όλων αυτών το υπουργείο Παιδείας αλλά και η κυβέρνηση πλέον, διά του υπουργού Τύπου κ. Δ. Ρέππα, ξεκίνησαν φιλότιμη προσπάθεια για νιοστή φορά για να πείσουν ότι «η μεταρρύθμιση θα προχωρήσει».


Η βασική ιδέα της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης είναι ένα εντελώς καινούργιο, δυνατό από πλευράς γνώσεων και αυτόνομο λύκειο. Θα το εγκαινίαζαν, υποτίθεται, τον ερχόμενο Σεπτέμβριο οι μαθητές της Α’ λυκείου. Οταν όμως τα προγράμματα σπουδών και τα βιβλία είναι τα ίδια, πόση βελτίωση μπορεί να ελπίζει κανείς ότι θα επιφέρει στη λειτουργία του λυκείου ο νέος τρόπος αξιολόγησης, πόσο μάλιστα όταν σήμερα, τέσσερις μήνες πριν από την έναρξη του σχολικού έτους, τίποτα δεν δείχνει να είναι έτοιμο και οι ελπίδες όλων εναποτίθενται στο… ντοσιέ; Και σαν να μην έφθαναν όλα αυτά, δημιουργήθηκε νέο ζήτημα: θα υπολογίζεται ή δεν θα υπολογίζεται η απόδοση των μαθητών στην Α’ λυκείου για τη διαμόρφωση του βαθμού του Εθνικού Απολυτηρίου; Που, σημειωτέον, κι αυτό δεν είναι ακόμη βέβαιον ότι θα λέγεται έτσι.


Τα τελευταία νέα από το υπουργείο λένε πάντως: Οχι, η απόδοση των μαθητών της Α’ λυκείου δεν θα υπολογίζεται.


«Ο στυλοβάτης της μεταρρύθμισης» ή διαφορετικά το περίφημο ντοσιέ θα περιέχει έντυπο ενημερωτικό υλικό για τον νέο τρόπο αξιολόγησης· ο οποίος νέος τρόπος αξιολόγησης ενδέχεται να είναι ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών, είτε ύστερα από την ολοκλήρωση της διδασκαλίας κάθε ενότητας ενός μαθήματος είτε κατά ενότητες μαθημάτων.


Αναπάντητα παραμένουν ερωτήματα όπως το αν τα τεστ αυτά θα γίνονται σε εθνικό, σε περιφερειακό ή σε επίπεδο σχολείου, το αν τις ερωτήσεις θα διαμορφώνουν εξειδικευμένοι καθηγητές ή οι ίδιοι οι διδάσκοντες κ.ά.


Δεν είναι όμως μόνον αυτό. Εκεί όπου ήταν πλέον βέβαιον ότι τα ντοσιέ θα τα έπαιρναν ανά χείρας οι μαθητές, αρμόδιοι του υπουργείου λένε ότι τα ντοσιέ προορίζονται για τους καθηγητές και το περιεχόμενό τους θα αφορά οδηγίες διδασκαλίας.


Ως αυτή τη στιγμή πάντως το θέμα δεν έχει ξεκαθαρίσει. Ωστόσο τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι ενδέχεται να παραλάβουν ντοσιέ και οι μαθητές και οι καθηγητές, με διαφορετικό όμως περιεχόμενο. Θυμήθηκε και την παραπαιδεία


ΚΑΙ ΜΕΣΑ στη γενική σύγχυση ο υπουργός Παιδείας θυμήθηκε ξαφνικά τα φροντιστήρια. Δήλωσε, ούτε λίγο ούτε πολύ, ότι αυτά φταίνε για τη σύγχυση που επικρατεί σχετικά με την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση και ότι την πολεμούν γιατί θα μειωθούν οι εισπράξεις τους.


Πρώτον και κύριον, η σύγχυση για τη μεταρρύθμιση βρίσκει έδαφος και ανθεί κάθε τρεις και λίγο στις αντικρουόμενες δηλώσεις υπουργού και υφυπουργού Παιδείας.


Δεύτερον, ο κόσμος έχει μάθει πλέον όπου ακούει πολλά κεράσια να κρατάει μικρό καλάθι και στην προκειμένη περίπτωση έχει ιδρώσει το αφτί του από τα επαναλαμβανόμενα εδώ και οκτώ μήνες.


Τρίτον, οι φροντιστές το μόνο που κοιτάζουν πλέον, αυτή ειδικά τη χρονική περίοδο, είναι τα SOS θέματα για τις εξετάσεις.


Τέταρτον και σημαντικότατον, μόνον αφελείς δεν είναι οι άνθρωποι: να πολεμήσουν τη μεταρρύθμιση που θα διπλασιάσει τον τζίρο τους; Διότι είναι κοινό μυστικό ότι μπορεί κάποια στιγμή να καταργηθούν οι εισαγωγικές εξετάσεις για τα πανεπιστήμια με τη σημερινή μορφή τους, αλλά ως ποιοτικά φίλτρα θα λειτουργούν τα τεστ στις δύο τελευταίες τάξεις του λυκείου, ανεξαρτήτως μεθόδου αξιολόγησης, και βέβαια, σύμφωνα με παλαιότερες δηλώσεις του κ. Αρσένη, ο βαθμός του Εθνικού ­ ή όπως αλλιώς το ονομάσουν ­ Απολυτηρίου. Και είναι γνωστό σε όλους ότι στο έδαφος των εξετάσεων ανθούν τα φροντιστήρια. Καραμέλα που κοντεύει να λιώσει Συζητούν τόσο πολύ για την κατάργηση των γενικών εξετάσεων ώστε «ξέχασαν» να βγάλουν το πρόγραμμα για εφέτος


ΚΑΛΩΣ ή κακώς, ο περισσότερος κόσμος από όλη τη βαβούρα που προκαλείται με τη μεταρρύθμιση εκείνο που κρατάει είναι η κατάργηση των εξετάσεων εισαγωγής στα πανεπιστήμια και η δυνατότητα ελεύθερης πρόσβασης σε αυτά. Ετσι έχει δέσει κόμπο ότι τα παιδιά που θα εγγραφούν φέτος στην Α’ λυκείου και θα αποφοιτήσουν τον Ιούνιο του 2000 θα βρουν ανοιχτές τις πόρτες των πανεπιστημίων. Οταν λοιπόν ακούνε ξαφνικά τον υπουργό Παιδείας να λέει ότι οι εξετάσεις θα καταργηθούν «εν καιρώ», κάπως τους έρχεται.


Οταν, μάλιστα, προκειμένου να οριστικοποιηθεί η ημερομηνία της κατάργησης των εξετάσεων, χρειάστηκε να περάσει ένα εικοσιτετράωρο, στη διάρκεια του οποίου ο μεν υπουργός μιλούσε για εφαρμογή της μεταρρύθμισης το 2000, ο δε υφυπουργός κ. Ι. Ανθόπουλος δήλωνε κατηγορηματικά ότι η μεταρρύθμιση θα ολοκληρωθεί το ακαδημαϊκό έτος 2000-2001, πράγμα που σημαίνει τον Ιούνιο του 2001, δηλαδή ένα χρόνο μετά, τότε η κατάσταση γίνεται ανησυχητική.


Αν μάλιστα θυμηθεί κανείς το συμβάν της προπερασμένης εβδομάδας, όπου ξαφνικά πληροφορήθηκε η κοινή γνώμη με μήνυμα του κ. Αρσένη και εξειδίκευση του μηνύματος από τον αρμόδιο για τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ) κ. Μ. Σαπουντζόγλου ότι οι απόφοιτοι των ΙΕΚ θα εισάγονται κατευθείαν στα ΤΕΙ, για να ακολουθήσει αμέσως μετά διάψευση, τότε η κατάσταση δεν είναι απλώς ανησυχητική αλλά δραματική.


Γίνεται, μάλιστα, τόσος λόγος για την κατάργηση των γενικών εξετάσεων που ξέχασαν να βγάλουν το φετινό πρόγραμμα. Αρχίζουν πάντως στις 25 Ιουνίου. Το θέμα είναι μετά τι γίνεται, καθ’ ότι οι υπάλληλοι του υπουργείου Παιδείας δήλωσαν ήδη ότι, αν δεν αυξηθεί το σχετικό επίδομα, θα απεργήσουν τις ημέρες των εξετάσεων. Και δεν είναι μόνον αυτό. Φέτος για πρώτη φορά θα δώσουν εξετάσεις σε πανελλαδικό επίπεδο και οι απόφοιτοι των Τεχνικών Επαγγελματικών Λυκείων (ΤΕΛ) για το 25% των θέσεων εισακτέων στα ΤΕΙ. Ακόμη δεν έχει ξεκαθαρίσει αν θα υπάρξουν δύο ή μία Κεντρική Επιτροπή Γενικών Εξετάσεων (ΚΕΓΕ), καθώς οι υποψήφιοι της παραπάνω κατηγορίας διαγωνίζονται σε διαφορετικά μαθήματα και εξεταστέα ύλη.


Η μία άποψη είναι να λειτουργήσουν δύο διαφορετικές ΚΕΓΕ, ενώ η άλλη είναι να λειτουργήσει μία και μόνον ΚΕΓΕ, στην οποία όμως θα προστεθούν ειδικοί εισηγητές για τα θέματα που προορίζονται για τους υποψηφίους που προέρχονται από τα ΤΕΛ.


Προβληματισμός επίσης επικρατεί και ως προς το τεχνικό μέρος της υπόθεσης. Συζητείται μάλιστα οι εξετάσεις των υποψηφίων από τα ΤΕΛ να γίνονται σε διαφορετική ώρα από τους συναδέλφους τους των γενικών λυκείων ώστε να ελαχιστοποιηθούν οι καθυστερήσεις στη μετάδοση των θεμάτων που θα γίνεται από το ίδιο κέντρο εκπομπής.