Η εξίσωση της επιτυχίας για τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ θα βρει τη λύση της και φέτος, όπως κάθε χρόνο, στο τέλος του μηνός Αυγούστου, οπότε και θα ανακοινωθούν από το υπουργείο Παιδείας οι βάσεις εισαγωγής. Ωστόσο μια κατ’ αρχήν προσέγγιση είναι πλέον δυνατή, με βάση τα συγκεντρωτικά βαθμολογικά στοιχεία των υποψηφίων που ανακοινώθηκαν από το υπουργείο Παιδείας την προηγούμενη εβδομάδα.


Η πρώτη γενική εικόνα δείχνει τις βάσεις σε όλες τις Δέσμες να ακολουθούν μια συγκρατημένη καθοδική πορεία από 50 ως 150 μόρια. Ωστόσο κάθε Δέσμη και ακόμη περισσότερο κάθε ξεχωριστό τμήμα ΑΕΙ ή ΤΕΙ έχει τις δικές του… ιδιορρυθμίες.


Στην Α’ Δέσμη, που αφορά τα πολυτεχνικά, φυσικομαθηματικά και γεωπονοδασολογικά τμήματα, φαίνεται ότι θα καρδιοχτυπήσουν το καλοκαίρι οι υποψήφιοι που συγκεντρώνουν μέσον όρο βαθμολογίας στα τέσσερα μαθήματα της Δέσμης πέριξ του 14,2. Ο βαθμός αυτός αφορά τα πανεπιστημιακά τμήματα, ενώ για τα τμήματα των ΤΕΙ «κλειδί» φαίνεται ότι μπορεί να αποτελέσει ακόμη και το 10,5.


Οι θέσεις εισακτέων για τα πανεπιστημιακά τμήματα της Α’ Δέσμης είναι 6.750, ενώ συνολικά με τα ΤΕΙ, τις στρατιωτικές και τις αστυνομικές σχολές φθάνουν τις 17.942.


Στην Α’ Δέσμη ωστόσο δεν αποκλείεται να εμφανισθεί το παράδοξο φαινόμενο, παρά τη γενική πτωτική τάση των βάσεων, σε ορισμένα τμήματα, κυρίως στα περιζήτητα, να διαμορφωθούν βάσεις υψηλότερες των περυσινών. Και αυτό διότι μπορεί γενικώς η επίδοση των υποψηφίων στα τρία από τα τέσσερα μαθήματα να ήταν χαμηλότερη από την περυσινή, αλλά τόσο στα μαθηματικά όσο κυρίως στη χημεία αυξήθηκαν οι υποψήφιοι που έγραψαν άριστα. Σημειώνεται ότι πέρυσι είχε παρατηρηθεί, για πρώτη φορά τουλάχιστον την τελευταία πενταετία, ανάλογο φαινόμενο: παρά τη γενική πτωτική τάση των βάσεων σε σύγκριση με το 1994 ανέβηκαν οι βάσεις στα λιγότερο ζητούμενα τμήματα, μεταξύ των οποίων είναι και το τμήμα Ορυκτών Πόρων του Πολυτεχνείου Κρήτης, στο οποίο συνήθως διαμορφώνεται η χαμηλότερη βάση των τμημάτων της Δέσμης.


Το χαρακτηριστικό της περυσινής βαθμολογίας ήταν η συγκέντρωση μεγάλου αριθμού υποψηφίων στα τμήματα της βαθμολογικής κλίμακας από 12,5 ως 15,375 και από 15,5 ως 18,375, πράγμα που δεν συμβαίνει όμως με τις βαθμολογίες των φετινών υποψηφίων. Εδώ ακριβώς θα παίξουν καθοριστικό ρόλο οι κατοχυρωμένοι βαθμοί κυρίως στην έκθεση και στη φυσική, όπου παρατηρούνται μεγαλύτερες διαφορές.


Στην έκθεση μεταξύ 12,5 και 15,375 είχαν βαθμολογηθεί πέρυσι 8.944 υποψήφιοι ενώ φέτος 7.175. Στο ίδιο μάθημα είχαν λάβει πέρυσι βαθμό από 15,5 ως 18,375 4.149 υποψήφιοι ενώ φέτος μόνο 2.377. Παράλληλα όμως έχουν κατοχυρώσει βαθμό στην έκθεση 12.347 υποψήφιοι. Πόσοι άραγε από τους υποψηφίους, που δίνουν εξετάσεις για δεύτερη ή τρίτη φορά φέτος και έχουν κατοχυρώσει βαθμό στην έκθεση, έχουν γράψει ικανοποιητικά και στα άλλα τρία μαθήματα; Αν μπορούσε να δοθεί απάντηση σ’ αυτό το ερώτημα, τότε η προσέγγιση του «βαθμού ελπίδας» για τους υποψηφίους θα είχε ακόμη μεγαλύτερη αξιοπιστία.


Στη φυσική στο διάστημα της βαθμολογικής κλίμακας από 12,5 ως 15,375 πέρυσι βρέθηκαν 5.411 υποψήφιοι ενώ φέτος 4.820. Στο ίδιο μάθημα από 15,5 ως 18,375 βαθμολογήθηκαν πέρυσι 4.971 υποψήφιοι ενώ φέτος μόνο 2.739 υποψήφιοι. Παράλληλα έχουν κατοχυρώσει βαθμολογία 6.421 υποψήφιοι.


Από τα μαθήματα της Α’ Δέσμης πάντως το μόνο στο οποίο οι υποψήφιοι σημείωσαν σαφώς υψηλότερες επιδόσεις σε σύγκριση με πέρυσι ήταν η χημεία.


Ανατρέχοντας πάντως σε βαθμολογικά στοιχεία παλαιοτέρων ετών διαπιστώνει κανείς ότι στα επίμαχα διαστήματα της βαθμολογικής κλίμακας η επίδοση των υποψηφίων στα μαθηματικά και στην έκθεση μοιάζει με εκείνη του 1994.


Στη χημεία μπορεί οι επιδόσεις των υποψηφίων να είναι υψηλότερες από τις περυσινές, αλλά είναι χαμηλότερες από αυτές του 1994. Οι επιδόσεις στη φυσική είναι χαμηλότερες από αυτές των δύο τελευταίων χρόνων, αλλά σημαντικά καλύτερες σε σύγκριση με τις «δραματικές» επιδόσεις των υποψηφίων το 1993.


Στη Β’ Δέσμη των περιζήτητων ιατροφαρμακευτικών σχολών καμιά ώθηση δεν φαίνεται ικανή να «σπρώξει» τις βάσεις κάτω του 17,5 για τα πανεπιστημιακά τμήματα, ενώ φέτος για τα τμήματα των ΤΕΙ ενδέχεται φέτος να «σπάσει» το φράγμα του 17 και να γίνει 16,9. Σε αυτή τη Δέσμη είναι πάντοτε πολλοί και καλοί οι υποψήφιοι και λίγες οι θέσεις εισακτέων: μόλις 1.570 για τα πανεπιστημιακά τμήματα και 2.962 συνολικά, με τις θέσεις εισακτέων στα ΤΕΙ και στις στρατιωτικές σχολές.


Και στη Β’ Δέσμη, παρά τη γενική διαφαινόμενη πτωτική τάση των βάσεων, δεν αποκλείεται να παρατηρηθεί άνοδος σε ορισμένα τμήματα. Και αυτό διότι «πεδίο δράσης» στην προκειμένη περίπτωση αποτελεί το διάστημα της βαθμολογικής κλίμακας πάνω από το 17.


Στην έκθεση και στη φυσική οι επιδόσεις των υποψηφίων είναι όντως χαμηλότερες από τις περυσινές, ενώ στη χημεία είναι υψηλότερες.


Ωστόσο τον κύριο ρόλο θα παίξει η βιολογία που είναι και το βασικό μάθημα της Δέσμης. Πράγμα που σημαίνει ότι ο καλός βαθμός στο συγκεκριμένο μάθημα έχει πολύ μεγαλύτερη βαρύτητα από ό,τι στα υπόλοιπα τρία, δεδομένου ότι πολλαπλασιάζεται επί τον συντελεστή 1,15. Στη Βιολογία λοιπόν φέτος έγραψαν από 18,5 ως 20, 1.336 υποψήφιοι έναντι 391 μόνο πέρυσι. Αντιθέτως από 15,5 ως 18,375 βαθμολογήθηκαν φέτος 2.967 υποψήφιοι έναντι 3.559 πέρυσι. Παράλληλα υπάρχουν και 1.127 κατοχυρωμένοι βαθμοί. Αντιλαμβάνεται κανείς ότι ο συνδυασμός όλων αυτών των δεδομένων δεν αποκλείεται να οδηγήσει και σε εκπλήξεις.


Η Β’ πάντως θεωρείται η κατ’ εξοχήν Δέσμη στις σχολές της οποίας εισάγονται συνήθως οι ενδιαφερόμενοι με τη δεύτερη προσπάθεια και κάνοντας χρήση του δικαιώματος κατοχύρωσης βαθμολογίας.


Στην Γ’ Δέσμη των νομικών και φιλολογικών τμημάτων τον καθοδικό χορό των βάσεων σέρνει η ιστορία, βοηθεί ακολούθως η έκθεση, συγκρατούν αρκετά τα αρχαία ελληνικά, ενώ ανθίστανται τα λατινικά. Οι βαθμολογικές επιδόσεις των υποψηφίων στην ιστορία μοιάζουν πολύ με εκείνες του 1994 και είναι εντυπωσιακά χαμηλότερες στο διάστημα της βαθμολογικής κλίμακας από 18,5 και πάνω, όπου φέτος συγκεντρώθηκαν μόνο 2.336 υποψήφιοι έναντι του περυσινού συνωστισμού των 9.626 υποψηφίων. Γι’ αυτό βεβαίως και υπάρχουν άλλωστε 5.613 κατοχυρωμένοι βαθμοί στο εν λόγω μάθημα.


Στα αρχαία ελληνικά η χαμηλότερες πράγματι επιδόσεις των υποψηφίων σε σύγκριση με πέρυσι δεν θεωρούνται αξιοσημείωτες. Αντιθέτως, στην έκθεση πρέπει να υπογραμμιστεί ότι φέτος σημειώθηκαν οι χαμηλότερες επιδόσεις των υποψηφίων την τελευταία πενταετία. Από 15,5 ως 18,375 βαθμολογήθηκε το 20,80% των υποψηφίων έναντι 26,73% πέρυσι και από 18,5 και πάνω βαθμολογήθηκε το 0,61% των υποψηφίων φέτος έναντι 1,13% πέρυσι.


«Χωρίς άριστα στα λατινικά δεν έχεις ελπίδα στην Γ’ Δέσμη» είναι το κοινό μυστικό των υποψηφίων, που ξέρουν όμως παράλληλα το ίδιο καλά ότι από μόνο του είναι δώρον άδωρον. Φέτος, για παράδειγμα, πάνω από 18,5 έχουν γράψει 8.174 υποψήφιοι. Ωστόσο οι θέσεις εισακτέων είναι μόνο 6.090. Αν ληφθεί μάλιστα υπόψη ότι υπάρχουν και άλλοι 6.251 κατοχυρωμένοι βαθμοί, που σίγουρα δεν είναι κατώτεροι του 18,5, αντιλαμβάνεται κανείς πόσο ταπεινό φαντάζει το άριστα των λατινικών εμπρός στο άριστα των άλλων τριών μαθημάτων της Δέσμης και ιδιαίτερα των αρχαίων ελληνικών, που είναι και το βασικό μάθημα της Δέσμης.


Στην Δ’ Δέσμη των οικονομικών σχολών, που έχει θέσεις για 4.560 υποψηφίους στα πανεπιστημιακά τμήματα, από ένα σύνολο 11.190 θέσεων εισακτέων ωθούν τις βάσεις σε καθοδική πορεία κυρίως τα μαθηματικά και δευτερευόντως η ιστορία. Η πολιτική οικονομία μένει αμέτοχη, διότι οι επιδόσεις των υποψηφίων βρίσκονται στα περυσινά επίπεδα, ενώ η έκθεση κρατάει αντίσταση, καθώς οι υποψήφιοι σημείωσαν φέτος τις καλύτερες επιδόσεις της τελευταίας πενταετίας.


Σημεία εισόδου φαίνεται να αποτελούν το 15,5 για τα πανεπιστημιακά τμήματα και το 13,3 για τα τμήματα των ΤΕΙ, με βάση πάντοτε τα μέχρι στιγμής δεδομένα.


Μπορεί να φαντάζει λίγο πολύπλοκος, κυρίως στους γονείς, ο τρόπος του υπολογισμού της βαθμολογίας των υποψηφίων, αλλά δεν είναι και τόσο δύσκολα τα πράγματα. Οταν με το καλό πληροφορηθούν τους βαθμούς τους σε κάθε μάθημα οι υποψήφιοι, στο διάστημα μεταξύ 23 και 25 του μηνός, θα πρέπει να πάρουν χαρτί και μολύβι ή ενδεχομένως ένα κομπιουτεράκι και να κάνουν τις ακόλουθες πράξεις:


Πολλαπλασιάζουν τον βαθμό τους στο βασικό μάθημα της Δέσμης επί τον συντελεστή 1,15. Ακολούθως προσθέτουν τους βαθμούς τους στα υπόλοιπα τρία μαθήματα και πολλαπλασιάζουν το άθροισμα επί τον συντελεστή 0,95. Στη συνέχεια προσθέτουν τα δύο γινόμενα και πολλαπλασιάζουν το άθροισμά τους επί 10. Ο τετραψήφιος αριθμός που θα προκύψει στρογγυλοποιείται υπέρ του υποψηφίου αν το δεκαδικό στοιχείο που ενδεχομένως προκύψει είναι πάνω από 5. Αυτό είναι το σύνολο μορίων με το οποίο κάθε υποψήφιος διεκδικεί την είσοδό του στα ΑΕΙ και στα ΤΕΙ.


Παράδειγμα


Υποψήφιος της Α’ Δέσμης που έχει βασικό μάθημα τα μαθηματικά:


Μαθηματικά: 145 Χ 1,15 = 166,75


Εκθεση:…… 123


Φυσική:…… 128


Χημεία:…… 144




Αθροισμα….. 395 Χ 0,95 = 375,25


166,75 + 375,25 = 542 Χ 10 = 5.420 μόρια


Σημειώνεται ότι για τα τμήματα που έχουν διαφορετικό βασικό μάθημα ο υποψήφιος συγκεντρώνει διαφορετικό σύνολο μορίων.