Ε νας ασυνήθιστος πόλεμος μαίνεται εδώ και λίγους μήνες στον Πλαταμώνα. Ο λόγος; Η τύχη ενός σιδηροδρομικού δικτύου τριών χιλιομέτρων που είχε εγκαταλειφθεί, ανακηρύχθηκε διατηρητέο και επανασχεδιάζεται για να αποτελέσει τμήμα ενός διευρυμένου προαστιακού Θεσσαλονίκης. Οι κάτοικοι είναι αντίθετοι στο σενάριο «επαναφοράς στη ζωή» του πάλαι ποτέ κραταιού σιδηροδρόμου και ζητούν έναν ακόμη αυτοκινητόδρομο. Ο Οργανισμός Σιδηροδρόμου Ελλάδας και οι Φίλοι του Σιδηροδρόμου υπεραμύνονται της επαναφοράς του, καθώς εκτός από την πολιτιστική του αξία εντάσσεται σε στρατηγικό σχέδιο έκτακτης ανάγκης. Οι ράγες σταδιακά εξαφανίζονται, με θόρυβο που… κανένας δεν ακούει, αποκαλύπτοντας, κατά πολλούς, τα οικόπεδα που έκρυβαν από κάτω. Ωστόσο τον θόρυβο άκουσε ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Εφετών Θεσσαλονίκης κ. Γ.Μπόμπολης και διέταξε προκαταρκτική εξέταση από τον εισαγγελέα Κατερίνης.

Το θέμα απασχολεί την περιοχή από το περασμένο καλοκαίρι, όταν ο ΟΣΕ αποφάσισε να επαναλειτουργήσει την παλιά εγκαταλειμμένη γραμμή τα Σαββατοκύριακα των θερινών μηνών. Τότε συνεργείο του οργανισμού μετέβη στην περιοχή για να κάνει συντήρηση στις γραμμές, όμως εξεδιώχθη από οργισμένους κατοίκους, ενώ στη συνέχεια σχεδόν 100 μέτρα σιδηροδρόμου ως διά μαγείας εξαφανίστηκαν. Σχεδόν τρία χιλιόμετρα της γραμμής, μαζί με τις συνοδές εγκαταστάσεις της, έχουν ανακηρυχθεί διατηρητέα και σε οποιαδήποτε φυσιολογική χώρα οι αρχές θα επενέβαιναν επιτόπου, όμως στην Ελλάδα, όπως μαρτυρεί και στέλεχος Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, «τα αυτονόητα είναι αντικείμενο διαπραγμάτευσης από ανθρώπους που κάνουν παράνομες διανοίξεις,καταλαμβάνουν και χτίζουν αυθαιρέτως». «Γίνονται καταπατήσεις και οικοδομικές γραμμές παραβιάζονται» αναφέρει ο δήμαρχος Ανατολικού Ολύμπου κ. Αστ.Χονδρόπουλος. Ο κ. Χονδρόπουλος είναι ο μόνος στην περιοχή που ζήτησε την παραμονή των γραμμών. «Μιλήσαμε με τον ΟΣΕ,προτείναμε ένα σχέδιο μίσθωσης με παραχώρηση και όταν ξεκίνησαν οι διαδικασίες, η τοπική κοινωνία αντέδρασε». Σε μια εκρηκτική συνέλευση του Δημοτικού Συμβουλίου του Πλαταμώνα, ο κ. Χονδρόπουλος βρήκε απέναντί του σχεδόν το σύνολο των κατοίκων.

Το διατηρητέο ξηλωμένο τμήμα βρίσκεται μετά την έξοδο του τούνελ του Πλαταμώνα προς Βορρά και έχει μετατραπεί σε χώρο στάθμευσης οχημάτων, ο οποίος γεμίζει ασφυκτικά τους θερινούς μήνες από τους θαμώνες των παραλιακών μπαρ, ενώ λειτουργεί και ως χωματερή. Νοτιότερα, από τους Νέους Πόρους ως τον Πλαταμώνα, η γραμμή περνά από τις κύριες τουριστικές υποδομές της Πιερίας, σημείο όπου προ εβδομάδος έγινε μία ακόμη ανεπιτυχής απόπειρα αποξήλωσης. Οι Φίλοι του Σιδηροδρόμου Λάρισας καταγγέλλουν ότι ρίχνονται μπάζα και σκύρα και ότι άγνωστοι έχουν κάνει βανδαλισμούς σε εγκαταστάσεις του ΟΣΕ. Πολλοί συνδέουν τα δύο περιστατικά με τη μεγάλη παράνομη αποξήλωση των γραμμών που είχε γίνει στη Σκοτίνα λίγα χρόνια πριν, ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι και αυτό το τμήμα θα ανακηρυχθεί διατηρητέο, προκειμένου να προστατευθεί. Ο πρόεδρος του τοπικού συμβουλίου κ. Στ.Μπόζας υποστηρίζει ότι δεν ξέρει ποιος μπορεί να κρύβεται πίσω από την εξαφάνιση των γραμμών. Αυτό που ξέρει όμως είναι ότι οι γραμμές αποτελούν το «καρκίνωμα του Πλαταμώνα» και απορεί με τους αντιδρώντες φίλους του σιδηροδρόμου. «Οταν αποφασίστηκε να φύγει η γραμμή από εμάς,πού ήταν όλοι αυτοί;Γιατί δεν αντέδρασαν;». Σύμφωνα με τον κ. Μπόζα, «είχαμε τεράστιο πρόβλημα και ο ΟΣΕ αδιαφορούσε. Το συμφέρον του τόπου μας είναι να γίνει ένας μεγάλος αυτοκινητόδρομος στη θέση της γραμμής,ενώ στο διατηρητέο τμήμα τηςνα γίνει μια ήπια ανάπλαση. Το τρένο δεν είναι λύση». Ο κ. Μπόζας έχει μια ερμηνεία για την άρνηση του ΟΣΕ να παραχωρήσει την έκταση στη δημοτική αρχή. «Ο λόγος που το θέλουν είναι για να έρχονται στον Πλαταμώνα δωρεάν οι συνταξιούχοι του ΟΣΕ από τη Λάρισα» λέει.

Ο διευθύνων σύμβουλος του ΕΔΙΣΥ (της θυγατρικής του ΟΣΕ που μεταξύ άλλων είναι υπεύθυνη για τη συντήρηση του δικτύου) κ. Π.Τερεζάκης σημειώνει: «Προφανώς κάποιοι από την τοπική κοινωνία έχουν συμφέρον να μην επαναλειτουργήσει η γραμμή, όμωςσε καμία περίπτωση δεν γίνεται να εκχωρηθεί από τον ΟΣΕ». Ο οργανισμός κατήγγειλε το ξήλωμα των γραμμών στις αρχές και έκανε μήνυση κατ΄ αγνώστων, καθώς το ζήτημα είναι μείζονος περιφερειακής σημασίας. «Με ανταποκρίσεις,ο σιδηρόδρομος μπορεί να ενταχθεί στο δίκτυο του προαστιακού της Θεσσαλονίκης» τονίζει.