Α λλος ένας αδικοχαμένος πιλότος, ο σμηναγός Αθανάσιος Μπατσαρά ς, προστέθηκε προχθές το βράδυ στον μακρό κατάλογο απωλειών της Πολεμικής Αεροπορίας. Το νέο περιστατικό εμπεριέχει όμως πολλά τραγικά στοιχεία προς διερεύνηση.

Το πρώτο στοιχείο το οποίο προέκυψε (σύμφωνα με ανεπίσημες πληροφορίες) από τη νεκροψία που διενεργήθηκε χθες στο ΓΝΑ είναι ότι ο χειριστής του F-16 Βlock 52+ ήταν ζωντανός όταν έπεσε στη θάλασσα στην περιοχή της Ψαθούρας και ότι ο θάνατός του οφείλεται σε πνιγμό. Ο μόνος τραυματισμός που διαπιστώθηκε κατά τη νεκροτομή ήταν κάταγμα του χεριού. Βάσει αυτών και σε συνδυασμό με το γεγονός ότι το ίχνος του μαχητικού χάθηκε στις 19.41 και περισυνελέγη από τουρκική φρεγάτα λίγο πριν από τις 22.30, ο τραυματισμένος σμηναγός βρισκόταν επί δύο και πλέον ώρες στα παγωμένα νερά του Βόρειου Αιγαίου, με τους ανέμους να πνέουν με ταχύτητα 9 μποφόρ. Την ίδια ώρα πάντως στα επιτελεία κυριαρχούσε η εκτίμηση ότι ο πιλότος είναι «κατά πάσα πιθανότητα» νεκρός. Βάσει των πληροφοριών σχετικά με τη διενέργεια της νεκροψίας, δεν ήταν.

Ελληνικό Super Ρuma παρέλαβε τη σορό του σμηναγού στις 22.31,

ενώ περίπου την ίδια ώρα ο τούρκος επιτελάρχης στρατηγός Γιασάρ Μπουγιούκανιτ επικοινωνούσε τηλεφωνικώς με τον αρχηγό ΓΕΕΘΑ, στρατηγό Δ. Γράψα και του εξέφραζε τα συλλυπητήριά του για τον θάνατο του σμηναγού.

Κατά τις ανεπίσημες εκδοχές που διατυπώνουν στελέχη του ΓΕΑ, η πτώση του αεροσκάφους οφείλεται σε παραίσθηση του πιλότου (δεν έχει αναφερθεί βλάβη). Πρόκειται για το γνωστό σύμπτωμα που παρουσιάζεται και οδηγεί σε απώλεια της αίσθησης του χώρου και σε σύγχυση του ουρανού με τη θάλασσα. Προβλημάτισε πάντως πολλούς η ταχύτητα με την οποία στο ΓΕΑ μίλησαν για vertigo (παραίσθηση), βασιζόμενοι μόνο σε εκτιμήσεις.

Το δεύτερο στοιχείο που μοιραία προκαλεί ερωτήματα, τα οποία θα πρέπει να απαντηθούν, είναι το γιατί τα ελληνικά σωστικά μέσα (C-130, φρεγάτα και κανονιοφόρος του Πολεμικού Ναυτικού, ελικόπτερα Super Ρuma και πλωτά του Λιμενικού) δεν κατόρθωσαν επί δίωρο να εντοπίσουν το σώμα του σμηναγού και αυτό κατορθώθηκε από τουρκική φρεγάτα που βρισκόταν στην περιοχή.

Η συγκεκριμένη φρεγάτα συμμετείχε με άλλες τέσσερις σε ανθυποβρυχιακή άσκηση στη θαλάσσια περιοχή νοτίως του Αγίου Ορους και αποσπάστηκε μόλις εκπέμφθηκε το σήμα κινδύνου από το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Ερευνας και Διάσωσης. Από το ΓΕΑ και το ΓΕΕΘΑ απαντούν ότι κατά πάσα πιθανότητα η φρεγάτα βρισκόταν πιο κοντά στο σημείο της πτώσης του σμηναγού. Παρά ταύτα οι απαντήσεις δεν κρίνονται επαρκείς, καθώς το σημείο της πτώσης και της συντριβής του μαχητικού ήταν γνωστό, τουλάχιστον στους πιλότους των τριών άλλων μαχητικών που συμμετείχαν στη νυχτερινή άσκηση αναχαίτισης.

Τα σημαντικότερα ίσως ερωτήματα σχετίζονται πάντως με τη διενέργεια αυτής καθαυτής της άσκησης, δεδομένων των δυσμενών καιρικών συνθηκών και σε συνδυασμό με το γεγονός ότι προχθές δεν πέταξε ούτε ένα τουρκικό μαχητικό στο Αιγαίο.

Σε στελέχη του ΓΕΕΘΑ τέθηκε το ερώτημα αν η πτήση των ελληνικών μαχητικών σχετιζόταν με τη διεξαγωγή της τουρκικής ανθυποβρυχιακής άσκησης στην ευρύτερη περιοχή στα διεθνή χωρικά ύδατα. Η απάντηση που δόθηκε ήταν αρνητική, με την επισήμανση ότι «οι ασκήσεις αυτές είναι προγραμματισμένες». Η νεκρώσιμη ακολουθία του Αθανάσιου Μπατσαρά θα ψαλεί σήμερα στις 11 το πρωί στον Μητροπολιτικό Ναό Αναλήψεως της Κατερίνης. Αφήνει πίσω τη σύζυγό του, κυρία Ελένη Χρυσοπούλου.

Τα τελευταία 17 χρόνια η ελληνική Πολεμική Αεροπορία μετρά περισσότερους από 140 νεκρούς (63 εξ αυτών επέβαιναν στο C-130 που συνετρίβη τον Φεβρουάριο του 1991 στο Πήλιο).

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, μόνο δύο από τα 83 αεροσκάφη έχουν πέσει κατά τη διάρκεια επιχειρήσεων αναχαίτισης τουρκικών μαχητικών: Στις 18 Ιουνίου του 1992 Μirage F1CG έπεσε κοντά στον Αγιο Ευστράτιο έπειτα από εμπλοκή με τουρκικό F-16 και τη ζωή του έχασε ο Νίκος Σιαλμάς. Στις 23 Μαΐου 2006 F-16 Βlock 52+ με χειριστή τον σμηναγό Κώστα Ηλιάκη συνετρίβη κοντά στην Κάρπαθο έπειτα από σύγκρουση με τουρκικό F-16.