Τ ο τετράμηνο ΙανουαρίουΑπριλίου 2007 η εγχώρια αγορά νέων επιβατικών αυτοκινήτων αυξήθηκε κατά 2,4% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2006. Η αντίστοιχη αγορά νέων μοτοσικλετών, ωστόσο, αυξήθηκε κατά 20,6%. Με δύο λόγια, η εγχώρια αγορά των «δύο τροχών» κινήθηκε με πολλαπλάσια επιτάχυνση από την αντίστοιχη της αγοράς των «τεσσάρων». Η οικονομική δυσπραγία καθώς και η όξυνση των κυκλοφοριακών προβλημάτων έστρεψαν ορισμένες κατηγορίες καταναλωτών προς τις μοτοσικλέτες, αφήνοντας για καλύτερες μέρες την αγορά των αυτοκινήτων.

Αποκαλυπτικό των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν σημαντικές κατηγορίες καταναλωτών είναι το παρακάτω γεγονός:

* Ενώ το 2006 οι αρμόδιοι φορείς είχαν καταγράψει περίπου 100 μάρκες μοτοσικλετών στην εγχώρια αγορά, το πρώτο τετράμηνο του 2007 ανταγωνίζονταν περισσότερες από 180 διαφορετικές εταιρείες, το συντριπτικό τμήμα των οποίων αφορά χαμηλού κόστους μοτοσικλέτες από χώρες της Απω Ανατολής. Κερδίζουν οι φθηνές
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), οι δέκα ισχυρότερες μάρκες μοτοσικλετών που ελέγχουν το 68,6% της συνολικής αγοράς, είναι οι Ηonda, Υamaha, Ρiaggio, Μodenas, Suzuki, Βaotian, Κawasaki, Κymco, SΥΜ και Lifan. Ενδεικτικό της αποκέντρωσης της αγοράς είναι το γεγονός ότι πριν από δύο χρόνια έξι μάρκες- οι Ηonda, Υamaha, Ρiaggio, Suzuki, Κawasaki και Κymco ήλεγχαν το 70,5%, γεγονός που πιστοποιεί την τάση ότι οι μικρότερες φθηνού κόστους εταιρείες «τσιμπολογάνε» από το μερίδιο των ισχυρών του κλάδου.

Η ελληνική αγορά φαίνεται ότι συγκεντρώνει το επιχειρηματικό ενδιαφέρον ολοένα και περισσότερων παραγωγικών επιχειρήσεων. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2004 στην εγχώρια αγορά εκπροσωπούνταν περίπου 60 μάρκες μοτοσικλετών. Στις παραδοσιακές ευρωπαϊκές, αμερικανικές και ιαπωνικές μάρκες έχουν προστεθεί κινεζικές, κορεατικές και άλλες μάρκες που διεκδικούν- μέσω μιας επιθετικής εμπορικής πολιτικήςένα μικρό μερίδιο αγοράς.

Από τις μάρκες που δραστηριοποιούνται ελάχιστες εμφανίζουν δυναμική πορεία ανάπτυξης αφού ο συνωστισμός για μια θέση στην αγορά είναι πολύ μεγάλος. Μεταξύ αυτών που αποσπούν τα περισσότερα λάφυρα του οξύτατου ανταγωνισμού εμφανίζοντας τους υψηλότερους ρυθμούς ανόδου, είναι και οι Υamaha, Μodenas, Suzuki, Κawasaki Κymco, SΥΜ, Αprilia, Daytona, Shineray, ΒΜW, Κeeway και Ρeugeot.

Το μοίρασμα της πίτας
Ποιοι είναι, ωστόσο, αυτοί που αποσπούν το μεγαλύτερο κομμάτι από την «πίτα» της αγοράς των διτρόχων; * Η Ηonda εξακολουθεί, παρά τις σημαντικές απώλειες σε μερίδιο αγοράς, να παραμένει ο ηγέτης του κλάδου. Η ίδια μάλιστα ελέγχοντας το 16,3% βρίσκεται περίπου τέσσερις μονάδες μπροστά από την επόμενη μάρκα. Η Ηonda όμως που δραστηριοποιείται σε όλους τους τύπους διτρόχων«παπάκια», touring, super sport, sport touring, scooters, Νaked, moto cross, enduro και custom- εμφανίζει αισθητή μείωση του μεριδίου της, το οποίο στο τέλος του 2004 ήταν 27%.

* Η Υamaha, αν και εμφανίζει μικρότερο ρυθμό αύξησης πωλήσεων σε σχέση με τη συνολική αύξηση της αγοράς, κατέχει τη δεύτερη θέση. Η θέση αυτή δεν δείχνει να απειλείται από την τρίτη εταιρεία του κλάδου – την Ρiaggio.

* Η ιταλική Ρiaggio κινείται το 2007 σε καθοδική τροχιά αφού το μερίδιό της έπεσε από το 10,7% στο 8,3% το πρώτο τετράμηνο τρέχοντος έτους. Η Ρiaggio Ελλάς ΕΠΕ, θυγατρική της Ρiaggio & C. SpΑ. ιδρύθηκε τον Φεβρουάριο του 1993. Η επιχείρηση αυτή είχε πετύχει το 2002 να έχει μερίδιο 19,5%, γεγονός που την είχε καταστήσει ηγετική εταιρεία.

* Με ελαφρό καλπασμό κινείται η μάρκα μοτοσικλετών Μodenas η οποία έφθασε να ελέγχει το 6,9% της αγοράς, ενώ στην επόμενη θέση βρίσκεται η Suzuki.

* Το πρώτο τετράμηνο του 2007 η εταιρεία ΥΜCπούλησε στο δίκτυο των συνεργαζόμενων εμπόρων 1.236 μοτοσικλέτες. Η εν λόγω εταιρεία εμφανίζει ιδιαίτερα δυναμική πορεία στηριζόμενη σε ευρύ δίκτυο αντιπροσώπων- συνεργείων και στις εξαιρετικά ανταγωνιστικές τιμές.