Την επανεξέταση, από μηδενική βάση, της παραχώρησης περισσοτέρων των 1.000 ειδικών θέσεων στάθμευσης σε «επώνυμα», κυρίως πολιτικά, πρόσωπα, αλλά και σε πρεσβείες, τράπεζες, ΜΜΕ και δημόσιες υπηρεσίες αναμένεται να έχει ολοκληρώσει ως το φθινόπωρο η νέα δημοτική αρχή της Αθήνας. Οι θέσεις αυτές αποτελούν τμήμα μόνον του συνόλου των 5.500, τις οποίες προβλέπει η δεύτερη φάση εφαρμογής του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης. Η εκ νέου κατανομή των θέσεων, σύμφωνα τουλάχιστον με όσα εκτιμούν εκπρόσωποι του Δήμου Αθηναίων, θα γίνει με ιδιαίτερα αυστηρά κριτήρια, περιορίζοντας δραστικά τον αριθμό τους. Αυστηρή θα είναι και η επίβλεψη της χρήσης του μέτρου, με την (πιθανότατη) παροχή ηλεκτρονικής κάρτας, όπως αυτή την οποία διαθέτουν οι μόνιμοι κάτοικοι, η οποία θα αντιστοιχεί σε συγκεκριμένο ΙΧ, με προφανέστατο στόχο την ελπίδα της σωτηρίας από τη σημερινή ασυδοσία· οι θέσεις διευκολύνουν, άλλωστε, εκτός από τους άμεσα ενδιαφερομένους, και πλείστους όσους συγγενείς, γνωστούς και φίλους.


Ο δήμος, σε συνεργασία με την Ελληνική Αστυνομία, συναρμόδια και στο παρελθόν για τη μοιρασιά των θέσεων, έχει συστήσει ειδική επιτροπή, στις εργασίες της οποίας θα κληθούν να συμμετάσχουν πλείστοι όσοι θεσμικοί φορείς, μεταξύ των οποίων και το Κοινοβούλιο. «Κινούμαστε σε κατεύθυνση αυστηροποίησης του μέτρου», επισημαίνει ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Αθηναίων κ. Χρ. Ακριτίδης, «η κοινή λογική υπαγορεύει δραστική μείωση του συνολικού αριθμού των θέσεων, άρα και του αριθμού που αντιστοιχεί σε κάθε πρόσωπο ή φορέα. Δεν αρκούν άραγε μία ή δύο θέσεις, συμπεριλαμβανομένου και του συνοδευτικού του αυτοκινήτου, σε κάθε υπουργό;». Σήμερα, το πλέον πιθανό σενάριο θέλει την παροχή ηλεκτρονικής κάρτας, όπως αυτή των μονίμων κατοίκων, στον δικαιούχο της θέσης. Η κάρτα αυτή θα επικολλάται στο παρμπρίζ του οχήματος, δίδοντας τη δυνατότητα ακόμη και της εξ αποστάσεως ακύρωσης, σε περίπτωση προβλήματος. Ο δήμος δεν αποκλείει μάλιστα την παραχώρηση της κάρτας έναντι συμβολικού αντιτίμου.


Παλαιότερες αποφάσεις βάζουν έναν περιοριστικό πήχη ως προς τον αριθμό των θέσεων, τα στοιχεία ωστόσο δείχνουν ότι δεν είναι δύσκολο κάποιος να τον υπερβεί. Σε γενικές γραμμές, ο κανόνας θέλει μέχρι δύο θέσεις για τα υψηλά κυβερνητικά πρόσωπα, μέχρι πέντε για τα οχήματα δημοσίων υπηρεσιών, ΟΤΑ και Οργανισμών Κοινής Ωφελείας, μέχρι τέσσερις για κάθε πρεσβεία, μέχρι πέντε για κάθε ημερήσια πολιτική εφημερίδα, δύο για κάθε τηλεοπτικό κανάλι, μία για κάθε ραδιοφωνικό σταθμό και μία για εκπαιδευτήρια, παιδικούς σταθμούς, νοσοκομεία και ιερούς ναούς.


Από την άλλη πλευρά, κατάλογοι, ιδίως για πολιτικά πρόσωπα, με ισχύ ως και το 2007, οι οποίοι βρίσκονται στα χέρια του «Βήματος», αποτυπώνουν μία χαώδη κατάσταση. Ο κύκλος των δικαιούχων αποκαλύπτεται ευρύτατος, και μάλιστα χωρίς συγκεκριμένα αντικειμενικά κριτήρια, τα οποία μάλλον… απειλούν το γενικό περί δικαίου αίσθημα. Ετσι, λοιπόν, το προνόμιο της θέσης απολαμβάνουν πρόσωπα που η ελληνική Βουλή έχει να δει χρόνια στα έδρανά της, ακόμη και εκλιπόντες. Πολλοί από τους εκλεγμένους, και δη με ηχηρό όνομα, το καταχρώνται. Ακόμη και μεταξύ ομολόγων στο αξίωμα, π.χ. υπουργών, φαίνεται ότι τηρούνται δύο μέτρα και δύο σταθμά, προσφέροντας μία θέση στον «άλφα» αλλά «τρεις» στον δείνα. Αντίθετα από ό,τι θα περίμενε κάποιος, το κυβερνητικό αξίωμα δεν σημαίνει απαραιτήτως και ευνοϊκότερη μεταχείριση, καθώς απλοί βουλευτές κάνουν ενίοτε χρήση μεγαλύτερου αριθμού θέσεων. Πολλοί εμφανίζονται να βολεύονται και μέσα από αόριστα σχήματα του τύπου «χώρος στάθμευσης υπουργού» (χωρίς να διευκρινίζεται περί ποίου πρόκειται) ή «κρατικού οχήματος».


Στο όνομα Κεφαλογιάννη, άλλοτε με την απλή ένδειξη «θέση βουλευτού κ. Κεφαλογιάννη» και άλλοτε « Μ. Κεφαλογιάννη» – δηλαδή τον ειδικό σύμβουλο παρά τω Πρωθυπουργώ κ. Ι. Κεφαλογιάννη και τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Εμμ. Κεφαλογιάννη – αντιστοιχούν συνολικά πέντε θέσεις. Στο όνομα της κυρίας Κατερίνας Παπακώστα, αναλογούν τέσσερις θέσεις σε δύο διαφορετικά σημεία, όσες και στην υπουργό Τουριστικής Ανάπτυξης κυρία Φάνη Πάλλη


-Πετραλιά
.


Το ειδικό καθεστώς για τους πρώην υπουργούς Δημόσιας Τάξης φέρει τον κ. Θ. Αναγνωστόπουλο να κατέχει δύο θέσεις. Ο υπουργός Αιγαίου κ. Αρ. Παυλίδης «δικαιούται» τρεις θέσεις στη διεύθυνση της οικίας του, ισάριθμες ο πρώην υπουργός Μακεδονίας-Θράκης κ. Ν. Τσιαρτσιώνης και ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Γ. Σουφλιάς. Δύο θέσεις αντιστοιχούν επίσης στον πρώην υφυπουργό Πολιτισμού κ. Π. Τατούλη, στον βουλευτή κ. Β. Οικονόμου, στον κ. Χρ. Βερελή, στον υφυπουργό Εσωτερικών κ. Απ. Ανδρεουλάκο, στον κ. Ακη Τσοχατζόπουλο, στον κ. Φ. Πετσάλνικο και στον υφυπουργό Εξωτερικών κ. Ι. Βαληνάκη.


Η αναρχία που επικρατεί κρατά, επίσης, στους σχετικούς καταλόγους παλαιότερους βουλευτές, όπως ο κ. Στ. Μανίκας, ο κ. Ν. Γκελεστάθης (με δύο θέσεις), ο κ. Αλ. Παπαδόγκονας, η κυρία Ελένη Ανουσάκη, ο κ. Π. Κουρουμπλής, ο κ. Χ. Σμυρλής, ο κ. Β. Κορκολόπουλος, ο κ. Ι. Βαθειάς, ο κ. Στ. Ξαρχάκος, ο κ. Αλ. Λυκουρέζος, η κυρία Ελένη Κούρκουλα, ο κ. Θ. Κοτσώνης. Στους δικαιούχους περιλαμβάνονται και αποθνήσκοντες, όπως ο Ευάγγελος Γιαννόπουλος (δύο θέσεις), ενώ θέση αντιστοιχεί και στο επίθετο «Ζαφειρόπουλος», χωρίς να διευκρινίζεται αν πρόκειται για τον Επαμεινώνδα Ζαφειρόπουλο, ή για τον κ. Ι. Ζαφειρόπουλο, ο οποίος όμως δεν είναι πλέον βουλευτής. Χρήση του προνομίου εμφανίζεται να κάνει και ο καθηγητής κ. Κυρ. Κουβελιώτης.


Χώροι στάθμευσης για τρία οχήματα προβλέπονται επίσης για το κόμμα του ΛΑΟΣ, παρά το γεγονός ότι δεν εκπροσωπείται στη Βουλή.


Τα ρουσφέτια και ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας


«Το ζήτημα είναι ότι σε αρκετές περιπτώσεις οι θέσεις ειδικής στάθμευσης δεν σημαίνονται», τονίζει ο κ. Ι. Χανδάνος, πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων. «Χαρακτηριστικό είναι ότι απουσιάζει όχι μόνον η σχετική πινακίδα, αλλά και η αναγραφή της απόφασης, βάσει της οποίας παραχωρείται η εκάστοτε θέση. Επίσης, δεν γίνεται μνεία των αριθμών των αυτοκινήτων, όταν επιγράφεται ότι «εξαιρούνται ένα ή δύο οχήματα». Συχνότατα καταστρατηγείται και ο όρος που θέλει δεσμευμένα τα ειδικά αυτά σημεία, π.χ. έξω από τράπεζες, με κινητά ή μη εμπόδια, μόνον σε συγκεκριμένες ώρες λειτουργίας».


Ο Συνήγορος του Πολίτη, με παλαιότερο πόρισμά του, έχει κατακεραυνώσει τον Δήμο Αθηναίων, καθώς σε πολλές περιπτώσεις έχει εγκρίνει, μέσω του δημοτικού συμβουλίου, αποκλειστικές θέσεις σε πρόσωπα τα οποία δεν τις δικαιούνται. Εχει χαρίσει, για παράδειγμα, σε βουλευτή δύο θέσεις για «υπηρεσιακά αυτοκίνητα» (ουδενός βουλευτή τα αυτοκίνητα δεν μπορούν να βαπτισθούν «υπηρεσιακά», σύμφωνα με τον Συνήγορο) και ενώ οι σχετικές Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις (ΚΥΑ) δικαιολογούν ανάλογη αντιμετώπιση μόνον για υψηλόβαθμα κυβερνητικά στελέχη. Ενδεικτικές είναι επίσης οι περιπτώσεις παραχώρησης θέσεων σε πολιτικά κόμματα μη εκπροσωπούμενα στη Βουλή. Το κραυγαλέο της υπόθεσης είναι ότι το δημοτικό συμβούλιο της Αθήνας έχει λάβει αποφάσεις παραχώρησης παρά τις αντίθετες εισηγήσεις της αρμόδιας διεύθυνσης Οδοποιίας…


Την ευθύνη δεν φέρει όμως κυρίως ο δήμος. Οι ΚΥΑ προβλέπουν άλλωστε ότι «η οριστικοποίηση των εν λόγω παραχωρήσεων θα γίνεται έπειτα από έκδοση της σχετικής απόφασης της διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής, με βάση τις προτάσεις της διεύθυνσης Οδικής Κυκλοφορίας και Οδικής Ασφάλειας του ΥΠΕΧΩΔΕ…».


Ψύλλους στα άχυρα αναζητεί, βεβαίως, κάποιος αν κοιτάξει για τεχνικές μελέτες, αν και κατά πόσο δηλαδή έχει διερευνηθεί ότι οι παραχωρήσεις αυτές δεν διαταράσσουν την ομαλή κυκλοφορία οχημάτων και πεζών. Τι κι αν απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας κρίνει ότι οι χώροι στάθμευσης των αυτοκινήτων στις πόλεις δεν καθορίζονται τυχαίως ή με κριτήριο τα πάσης φύσεως ανταλλάγματα, αλλά βάσει ειδικής κυκλοφοριακής και περιβαλλοντικής μελέτης; Η οποία μελέτη οφείλει να λαβαίνει κάθε φορά υπόψη της τις διατάξεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, τον κυκλοφοριακό φόρτο στη συγκεκριμένη περιοχή και οδό, το πλάτος της τελευταίας, τις ανάγκες στάθμευσης αυτοκινήτων, την οικιστική διαμόρφωση, κατά τρόπον ώστε η κατανομή των θέσεων να μπορεί να χαρακτηρισθεί ορθολογική…