Θα πρέπει να απευθυνθείτε στον ληξίαρχο του τόπου γέννησης. Κάθε δήμος ή κοινότητα αποτελεί ξεχωριστή ληξιαρχική περιφέρεια. Αν ο τοκετός γίνει σε μαιευτήριο το οποίο βρίσκεται σε διαφορετικό δήμο από αυτόν όπου κατοικούν οι γονείς, το παιδί γράφεται στο ληξιαρχείο του δήμου όπου βρίσκεται το μαιευτήριο και για να ενταχθεί στην οικογενειακή μερίδα των γονέων πρέπει να κινηθεί η διαδικασία. Αν ο τοκετός γίνει κατά τη διάρκεια ταξιδιού με σιδηρόδρομο, αυτοκίνητο ή αεροπλάνο, αρμόδιος είναι ο ληξίαρχος του τόπου αποβίβασης. Καθήκοντα ληξίαρχου για τους Ελληνες που ζουν στο εξωτερικό ασκεί ο προϊστάμενος της ελληνικής προξενικής αρχής.


Τα δικαιολογητικά που απαιτούνται είναι:


­ Πιστοποιητικό γιατρού, μαίας ή μαιευτή. Σε περίπτωση αδυναμίας έκδοσης τέτοιου πιστοποιητικού, η δήλωση γίνεται με υπεύθυνη δήλωση του υποχρέου. Οποιος δηλώνει το γεγονός πρέπει απαραίτητα να έχει μαζί του και την αστυνομική του ταυτότητα.


Υπόχρεοι να δηλώσουν τη γέννηση είναι ο πατέρας του παιδιού, ο γιατρός, η μαία ή ο μαιευτής και κάθε πρόσωπο που βρισκόταν στον τοκετό. Η δήλωση είναι δυνατόν να γίνει και από τη μητέρα του παιδιού ή από τον αντιπρόσωπό της με ειδική εντολή (συμβολαιογραφικό πληρεξούσιο). Αν ο τοκετός γίνει σε νοσοκομείο, κλινική, φυλακή ή άλλο ίδρυμα, υπόχρεος να κάνει τη δήλωση είναι και ο διευθυντής του ιδρύματος.


Η δήλωση πρέπει να γίνει μέσα σε διάστημα 10 ημερών από τον τοκετό. Αν η δήλωση για τη γέννηση γίνει μέσα σε τρεις μήνες από την παρέλευση των 10 ημερών, επικολλάται στην αίτηση χαρτόσημο 1.000 δρχ. Αν η δήλωση γίνει αφού περάσουν και οι τρεις μήνες, επικολλάται χαρτόσημο των 3.000 δρχ. ΟΝΟΜΑ


Το όνομα το αποκτά κανείς είτε με απλή δήλωση του ονόματός του από τους γονείς είτε με τη δήλωση της βάπτισης. Σε περίπτωση που η δήλωση του ονόματος προηγηθεί της βάπτισης, το όνομα δεν αλλάζει με τη βάπτιση.


Αρμόδιος είναι ο ληξίαρχος του τόπου καταχώρισης της γέννησης ή του τόπου κατοικίας των γονέων. Οι γονείς που ασκούν τη γονική μέριμνα εμφανίζονται και οι δύο μαζί στο ληξιαρχείο (ή ο ένας, με εξουσιοδότηση όμως του άλλου θεωρημένη για το γνήσιο της υπογραφής) και δηλώνουν προφορικά το όνομα του παιδιού. Τρίτο πρόσωπο είναι δυνατόν να δηλώσει το όνομα με ειδικό συμβολαιογραφικό πληρεξούσιο υπογεγραμμένο και από τους δύο γονείς, το οποίο πρέπει απαραίτητα να αναφέρει το όνομα του παιδιού.


Για τη δήλωση βάπτισης αρμόδιος είναι ο ληξίαρχος του τόπου βάπτισης. Αν η βάπτιση τελεστεί σε διαφορετικό τόπο από τον τόπο γέννησης, η δήλωση γίνεται στον ληξίαρχο του τόπου βάπτισης, ο οποίος, αφού συντάξει τη σχετική έκθεση βάπτισης, διαβιβάζει μέσα σε διάστημα 10 ημερών αντίγραφο της έκθεσης στον ληξίαρχο του τόπου γέννησης. Χρειάζεται βεβαίωση του ιερέα χαρτοσημασμένη με κληρικόσημο ή όποιου συνέπραξε στην ιεροτελεστία του μυστηρίου της βάπτισης. Με βάση τη δήλωση βάπτισης καταχωρίζεται στο περιθώριο της ληξιαρχικής πράξης γέννησης. Υπόχρεοι να δηλώσουν τη βάπτιση είναι: όποιος βαπτίζεται εφόσον έχει συμπληρώσει το 14ο έτος της ηλικίας του, ο πατέρας και η μητέρα ή όποιος έχει την επιμέλεια του παιδιού, ο ανάδοχος (νονός) και οι συγγενείς εξ αίματος μέχρι τρίτου βαθμού (ο πλησιέστερος αποκλείει τον απώτερο).


Η δήλωση βάπτισης πρέπει να γίνεται μέσα σε 90 ημέρες από την ημέρα της τέλεσης του μυστηρίου. Αν η δήλωση για τη βάπτιση γίνει αργότερα, επικολλάται χαρτόσημο των 1.000 ή των 3.000 δρχ. ΕΠΩΝΥΜΟ


Οι γονείς είναι υποχρεωμένοι να προσδιορίσουν με κοινή αμετάκλητη δήλωσή τους το επώνυμο των παιδιών τους (που μπορεί να είναι είτε του ενός των συζύγων είτε συνδυασμός επωνύμων ­ σε καμία περίπτωση δεν είναι δυνατόν να περιλαμβάνει περισσότερα από δύο επώνυμα). Παράλειψη προσδιορισμού του επωνύμου έχει ως συνέπεια να παίρνουν τα παιδιά το επώνυμο του πατέρα τους. Η δήλωση γίνεται πριν από τον γάμο είτε σε συμβολαιογράφο είτε στον λειτουργό που θα τελέσει τον γάμο ο οποίος οφείλει να ζητήσει τη σχετική δήλωση. Η δήλωση στον ιερέα γίνεται σε ειδικό έντυπο ατελώς, ενώ στον συμβολαιογράφο έχει κάποιο αντίτιμο.


Για αλλαγή του επωνύμου αρμόδια για τους άνδρες είναι η υπηρεσία της Νομαρχίας στην περιφέρεια της οποίας υπάγεται ο δήμος όπου στα Μητρώα Αρρένων είναι γραμμένος ο ενδιαφερόμενος. Για τις γυναίκες αρμόδια είναι η υπηρεσία της Νομαρχίας στην περιφέρεια της οποίας υπάρχει ο δήμος όπου στο δημοτολόγιό του είναι γραμμένες.


Τα δικαιολογητικά που χρειάζονται είναι:


­ Αίτηση του ενδιαφερομένου, στην οποία θα αναφέρεται ο σκοπός για τον οποίο ζητείται η αλλαγή (σχετικό έντυπο δίνεται από την υπηρεσία).


­ Πιστοποιητικό του δήμου ή της κοινότητας για την εγγραφή του ενδιαφερομένου στα Μητρώα Αρρένων ή στα δημοτολόγια όταν πρόκειται για γυναίκες, στο οποίο θα φαίνεται η οικογενειακή κατάσταση, ο τόπος και το έτος γέννησης.


­ Πιστοποιητικό ποινικού μητρώου από την Εισαγγελία.


­ Βεβαίωση του εισαγγελέα ότι ο ενδιαφερόμενος δεν διώκεται για αξιόποινη πράξη.


­ Πιστοποιητικό στρατολογικής κατάστασης (για άνδρες).


­ Παράβολο δημόσιου ταμείου για τέλη αλλαγής επωνύμου.


Ο ενδιαφερόμενος για την αλλαγή ή εκείνοι που ασκούν τη γονική μέριμνα υποβάλλουν τα παραπάνω δικαιολογητικά στη Νομαρχία και εκδίδεται ανακοίνωση που δημοσιεύεται με δαπάνη του ενδιαφερομένου σε μια εφημερίδα του νομού (ή γειτονικού νομού), αντίτυπο της οποίας προσκομίζεται στον νομάρχη. Με την πάροδο 15 ημερών από τη δημοσίευση και εφόσον δεν έχει υπάρξει αμφισβήτηση εκδίδεται η απόφαση αλλαγής επωνύμου από τον νομάρχη. Η δήλωση της αλλαγής επωνύμου γίνεται με αίτηση του ενδιαφερομένου στον ληξίαρχο του τόπου γέννησης. Πρέπει επίσης να προσκομιστεί η απόφαση του νομάρχη για την αλλαγή του επωνύμου μέσα σε έναν μήνα από την ημερομηνία έκδοσής της, αλλιώς υπάρχει πρόστιμο. ΕΓΓΡΑΦΗ


Για την εγγραφή στα δημοτολόγια αρμόδιος είναι ο δήμαρχος ή ο πρόεδρος της κοινότητας καταγωγής ή κατοικίας του ενδιαφερομένου. Απαιτείται:


­ Αίτηση του ενδιαφερομένου.


­ Για τους άνδρες πιστοποιητικό εγγραφής τους στο Μητρώο Αρρένων· για τις γυναίκες πιστοποιητικό εγγραφής στο Μητρώο Αρρένων του πατέρα της ενδιαφερομένης (αν είναι άγαμη) ή του συζύγου της (αν είναι έγγαμη) για απόδειξη της ιθαγένειάς της.


­ Ληξιαρχική πράξη γέννησης, η οποία πρέπει να έχει συνταχθεί μέσα σε 90 ημέρες από την ημερομηνία γέννησης εφόσον υπάρχει. Διαφορετικά βεβαίωση από τα βιβλία της εκκλησίας ή οποιοδήποτε άλλο επίσημο στοιχείο που να αποδεικνύει την ηλικία.


­ Ληξιαρχική πράξη γάμου ή, αν είναι άγαμος, ληξιαρχική πράξη γάμου των γονέων, για απόδειξη της γνησιότητάς του.


­ Βεβαίωση του δήμου ή της κοινότητας από όπου κατάγεται ο ενδιαφερόμενος ότι δεν είναι γραμμένος στο δημοτολόγιο. Αυτή υποβάλλεται όταν ο ενδιαφερόμενος ζητεί να εγγραφεί όχι στο δημοτολόγιο του δήμου ή της κοινότητας που οφείλει να γραφτεί, αλλά στο δημοτολόγιο του δήμου ή της κοινότητας όπου έχει εγκατασταθεί μόνιμα.


­ Υπεύθυνη δήλωση ότι δεν είναι γραμμένος στο δημοτολόγιο άλλου δήμου ή κοινότητας.


Με το ΠΔ 410/95 τα ανήλικα παιδιά που γεννήθηκαν μετά την έναρξη ισχύος του νόμου αποκτούν τη δημοτικότητα της μητέρας ή του πατέρα με κοινή δήλωση των γονέων στον ληξίαρχο του τόπου κατάρτισης της ληξιαρχικής πράξης γέννησης. Σε περίπτωση που οι γονείς είναι διαζευγμένοι, το παιδί μπορεί να αποκτήσει τη δημοτικότητα εκείνου που ασκεί τη γονική μέριμνα.


Για την εγγραφή στα Μητρώα Αρρένων αρμόδιος είναι ο δήμος ή η κοινότητα στο δημοτολόγιο του οποίου είναι γραμμένος ο ανήλικος ή οφείλει να είναι γραμμένος κατά τις διατάξεις περί κτήσεως δημοτικότητας. Αν πρόκειται για ενήλικο, αρμόδιος είναι ο δήμος ή η κοινότητα της προτίμησής του. Η εγγραφή στα Μητρώα Αρρένων των νεογέννητων γίνεται χωρίς αίτηση των γονέων τους με τη μέριμνα της πολιτείας.


Αν για οποιονδήποτε λόγο δεν συμπεριληφθεί κάποιος στους καταλόγους των δήμων και των κοινοτήτων που συντάσσονται κάθε χρόνο, τότε εγγράφεται με απόφαση του νομάρχη μετά την υποβολή των ακόλουθων δικαιολογητικών: Αίτηση του ενδιαφερομένου. Ληξιαρχική πράξη γέννησης ή, αν δεν υπάρχει, κάθε επίσημο στοιχείο για τον καθορισμό της ηλικίας του. Υπεύθυνη δήλωση ότι δεν έχει εγγραφεί στα Μητρώα Αρρένων άλλου δήμου ή κοινότητας. Ληξιαρχική πράξη γάμου των γονέων. Πράξη καθορισμού ηλικίας, που συντάσσεται είτε από τις μονάδες κατατάξεως των Ενόπλων Δυνάμεων είτε από την αρμόδια νομαρχία είτε από τον αρμόδιο έλληνα πρόξενο. ΜΕΤΑΔΗΜΟΤΕΥΣΗ


Αρμόδιος είναι ο δήμαρχος ή ο πρόεδρος της κοινότητας όπου ο ενδιαφερόμενος θέλει να μεταδημοτεύσει. Χρειάζεται να κάνει αίτηση, να έχει βεβαίωση της οικείας αστυνομικής αρχής για την πλέον των δύο ετών διαμονή του στη διεύθυνση που δηλώνει και πιστοποιητικό εγγραφής του στο δημοτολόγιο του δήμου ή της κοινότητας από όπου μεταδημοτεύει.


Η προϋπόθεση της διετίας δεν απαιτείται: για να γραφτεί ο ένας σύζυγος στην οικογενειακή μερίδια του άλλου· για να αποκτήσουν τη δημοτικότητα που είχαν πριν από τον γάμο οι πρώην σύζυγοι μετά τη λύση του γάμου· για να αποκτήσει ενήλικος (άνω των 18 ετών) τη δημοτικότητα που είχαν αρχικά οι γονείς του.


Αν πρόκειται για ανήλικο και μεταδημοτεύσει ένας από τους δύο γονείς, απαιτείται νέος προσδιορισμός από τους γονείς της δημοτικότητας του ανηλίκου με αμετάκλητη δήλωσή τους στον δήμαρχο ή στον πρόεδρο της κοινότητας από όπου έχουν μεταδημοτεύσει. Αν δεν γίνει δήλωση, τα παιδιά που έχουν τη δημοτικότητα αυτού που μεταδημοτεύει ακολουθούν τη νέα δημοτικότητα· αν όμως δεν την έχουν, διατηρούν την παλαιά. ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΓΑΜΟΣ


Γίνεται στον δήμο στον οποίο θα κατοικήσουν οι μελλόνυμφοι. Και χρειάζονται τα εξής: Αίτηση, η οποία χορηγείται από τον δήμο. Ληξιαρχική πράξη γέννησης. Υπεύθυνη δήλωση για το ότι οι μελλόνυμφοι δεν έχουν κάποιο από τα αναφερόμενα στα άρθρα 1350, 1351, 1352, 1354, 1356, 1357, 1360 του Αστικού Κώδικα κωλύματα, συν κάποια άλλα στοιχεία που θα πληροφορηθείτε από το δημαρχείο. Για τους ανήλικους κάτω των 18 ετών χρειάζεται δικαστική απόφαση. Για τους χωρισμένους χρειάζεται το διαζευκτήριο και αν υπάρχει θάνατος η ληξιαρχική πράξη θανάτου. Αγγελία γάμου σε ημερήσια αθηναϊκή εφημερίδα (σε δύο φύλλα, ένα για τον καθένα). Οι αλλοδαποί πρέπει να έχουν βεβαίωση του προξενείου τους στην Ελλάδα ότι δεν έχουν κώλυμα γάμου μεταφρασμένη στα ελληνικά, ληξιαρχική πράξη γέννησης επίσης μεταφρασμένη και αγγελία γάμου σε δύο φύλλα ημερήσιων αθηναϊκών εφημερίδων. Οι Κύπριοι χρειάζονται πιστοποιητικό ελευθερίας, ληξιαρχική πράξη γέννησης, αίτηση και αγγελία σε εφημερίδα.


Τα ονόματα στην εφημερίδα θα πρέπει να είναι με ελληνικά γράμματα. Για την κατάθεση της αίτησης και την παραλαβή της άδειας πρέπει να προσέρχεται ο ίδιος ο ενδιαφερόμενος έχοντας μαζί και την ταυτότητά του. Κατά την τελετή του γάμου κάθε μελλόνυμφος πρέπει να συνοδεύεται από έναν μάρτυρα ενήλικο με την ταυτότητά του.


Η δήλωση του γάμου γίνεται στον ληξίαρχο του τόπου τέλεσης του γάμου. Αν ο γάμος είναι θρησκευτικός χρειάζεται βεβαίωση της εκκλησίας θεωρημένη από τη Μητρόπολη. Στον πολιτικό γάμο βεβαίωση του δημάρχου ή του προέδρου της κοινότητας. ΤΑΥΤΟΤΗΤΕΣ


* Εκδοση: Υποχρεωμένοι να έχουν δελτίο ταυτότητας είναι όλοι όσοι διαμένουν μόνιμα ή πρόσκαιρα στην Ελλάδα, ημεδαποί και των δύο φύλων, ηλικίας από 14 ετών συμπληρωμένων και άνω. Αρμόδιο είναι το Τμήμα ή η Υπηρεσία Ασφαλείας ή, αν δεν υπάρχουν αυτά, το Αστυνομικό Τμήμα του τόπου όπου κατοικεί ο ενδιαφερόμενος.


Για να εκδοθεί το δελτίο ταυτότητας χρειάζονται τα ακόλουθα:


­ Πιστοποιητικό δήμου ή κοινότητας (χορηγείται δωρεάν).


­ Πέντε πρόσφατες φωτογραφίες, διαυγείς, τύπου ματ, κατά μέτωπο. Το πρόσωπο πρέπει να είναι ασκεπές.


­ Δύο μάρτυρες.


­ Σημείωμα νοσηλευτικού ιδρύματος ή υγειονομικού εργαστηρίου (δημόσιου ή ιδιωτικού) το οποίο να αναγράφει την ομάδα αίματος και το ρέζους (προαιρετικά).


­ Υπεύθυνη δήλωση (προαιρετική) για το αν ο ενδιαφερόμενος επιθυμεί να είναι δωρητής σώματος μετά τον θάνατό του.


Η έκδοση και η επίδοση του δελτίου ταυτότητας ολοκληρώνεται μέσα σε έναν μήνα από την κατάθεση των σχετικών δικαιολογητικών.


* Αντικατάσταση δελτίου ταυτότητας εξαιτίας φθοράς. Χρειάζονται η παλαιά ταυτότητα και πέντε φωτογραφίες. Εκδίδεται σε έναν μήνα από την κατάθεση των δικαιολογητικών.


* Αντικατάσταση δελτίου ταυτότητας εξαιτίας απώλειας. Χρειάζονται: Πιστοποιητικό γέννησης (αν έχουν επέλθει αλλαγές στην προσωπική κατάσταση ή έχει εκδοθεί η παλαιά ταυτότητα από άλλο Αστυνομικό Τμήμα). Πέντε φωτογραφίες. Δύο μάρτυρες. Υπεύθυνη δήλωση του Ν. 1599/86 για τις συνθήκες απώλειας της ταυτότητας. Αν το δελτίο ταυτότητας έχει εκδοθεί από την ίδια αστυνομική αρχή, δεν απαιτούνται πιστοποιητικό δήμου ή κοινότητας και μάρτυρες. Εκδίδεται σε έναν μήνα.


* Αντικατάσταση δελτίου ταυτότητας εξαιτίας μεταβολής στοιχείων. Σε περίπτωση μεταβολής των στοιχείων ενός προσώπου εξαιτίας της σύναψης ή της λύσης γάμου, υιοθεσίας (και λύσης ή ακύρωσής της), αναγνώρισης τέκνου, κτήσης ή απώλειας δικαιώματος σύνταξης, πρόσληψης ή αλλαγής επωνύμου, το δελτίο ταυτότητας γίνεται άκυρο. Ο κάτοχός του οφείλει μέσα σε δύο μήνες από την ακύρωση να ζητήσει από την αρμόδια αστυνομική αρχή την έκδοση νέου δελτίου ταυτότητας.


Δικαιολογητικά: Η παλαιά ταυτότητα. Πέντε πρόσφατες φωτογραφίες. Αντίγραφο της σχετικής πράξης της αρμόδιας αρχής που ακύρωσε το δελτίο ταυτότητας, εφόσον αυτό δεν έχει αποσταλεί. Πιστοποιητικό εγγραφής της συζύγου στα βιβλία του δήμου ή της κοινότητας του συζύγου της (σε περίπτωση γάμου). Δύο μάρτυρες (εφόσον προσκομίζεται το δελτίο ταυτότητας ή ενεργείται η αντικατάσταση από την ίδια αρχή που έχει εκδώσει το παλαιό, δεν απαιτούνται μάρτυρες). Εκδίδεται σε έναν μήνα.


* Αντικατάσταση δελτίου ταυτότητας μετά την παρέλευση δεκαετίας από την έκδοσή του. Απαιτούνται: Το παλαιό δελτίο ταυτότητας. Υπεύθυνη δήλωση ότι τα στοιχεία του παρέμειναν αμετάβλητα. Πέντε πρόσφατες φωτογραφίες.


* Αντικατάσταση δελτίου ταυτότητας εξαιτίας αλλαγής επαγγέλματος ή τόπου διαμονής. Πρέπει να έχετε μαζί σας το παλαιό δελτίο ταυτότητας, υπεύθυνη δήλωση στην οποία να αναφέρεται η νέα διεύθυνση κατοικίας ή το νέο επάγγελμα και πέντε φωτογραφίες. ΔΙΑΒΑΤΗΡΙΑ


Αρμόδια είναι η υπηρεσία διαβατηρίων της Νομαρχίας ή του Επαρχείου του τόπου κατοικίας του ενδιαφερομένου στο εσωτερικό και η αρμόδια προξενική αρχή στο εξωτερικό.


* Για την έκδοση διαβατηρίου ανηλίκων ως 14 ετών χρειάζονται τα ακόλουθα δικαιολογητικά:


­ Δύο πρόσφατες φωτογραφίες (ασπρόμαυρες ή έγχρωμες).


­ Πιστοποιητικό γέννησης από τον δήμο ή την κοινότητα με φωτογραφία και πράξη βεβαίωσης του Αστυνομικού Τμήματος για την ταυτοπροσωπία (απαιτείται η μετάβαση στο Τμήμα με δύο μάρτυρες). Αυτά απαιτούνται όταν δεν υπάρχει αστυνομική ταυτότητα.


­ Παράβολο για διαβατήριο ισχύος πέντε ετών.


­ Αίτηση (το σχετικό έντυπο χορηγείται από την υπηρεσία διαβατηρίων) χωρίς χαρτόσημο και υπογεγραμμένη.


­ Γραπτή συγκατάθεση και των δύο γονέων θεωρημένη για το γνήσιο της υπογραφής από τον υπάλληλο που παραλαμβάνει την αίτηση ή από δημοτική, κοινοτική ή αστυνομική αρχή. Η συγκατάθεση σε περίπτωση διαζευγμένων ή όσων βρίσκονται σε διάσταση γίνεται από τον γονέα που ασκεί τη γονική μέριμνα. Το διαβατήριο πρέπει να παραδίδεται το αργότερο την τρίτη ημέρα από αυτήν της κατάθεσης των δικαιολογητικών.


* Για την έκδοση διαβατηρίου ανηλίκων από 14 ως 18 ετών χρειάζονται: Δύο πρόσφατες φωτογραφίες. Αστυνομική ταυτότητα. Παράβολο. Αίτηση που χορηγείται από την υπηρεσία διαβατηρίων. Γραπτή συγκατάθεση των ασκούντων τη γονική μέριμνα θεωρημένη για το γνήσιο της υπογραφής. Εκδίδεται μετά από τρεις ημέρες.


* Για την έκδοση διαβατηρίου ενηλίκων τα δικαιολογητικά που απαιτούνται είναι:


­ Δύο πρόσφατες φωτογραφίες.


­ Αστυνομική ταυτότητα.


­ Λογαριασμός ΔΕΗ, ΟΤΕ ή ΕΥΔΑΠ, για την απόδειξη του τόπου κατοικίας.


­ Παράβολο.


­ Αίτηση, που χορηγείται από την υπηρεσία διαβατηρίων χωρίς χαρτόσημο και υπογεγραμμένη.


Το διαβατήριο εκδίδεται σε τρεις ημέρες.


* Εκδοση οικογενειακού διαβατηρίου. Στα οικογενειακά διαβατήρια περιλαμβάνονται μόνο σύζυγοι και τα τέκνα τους ηλικίας μέχρι 16 ετών. Τα πρόσωπα που περιλαμβάνονται στα οικογενειακά διαβατήρια ταξιδεύουν όλα μαζί υποχρεωτικώς.


Για την έκδοσή του χρειάζεται να προσκομίσουν οι ενήλικοι δύο πρόσφατες φωτογραφίες, αστυνομική ταυτότητα, λογαριασμό ΔΕΗ ή ΟΤΕ. Οι ανήλικοι από 14 ως 16 ετών δύο πρόσφατες φωτογραφίες και την αστυνομική τους ταυτότητα, ενώ οι ανήλικοι μέχρι 14 ετών δύο πρόσφατες φωτογραφίες, πιστοποιητικό γέννησης από τον δήμο ή την κοινότητα με φωτογραφία και βεβαίωση του Αστυνομικού Τμήματος για ταυτοπροσωπία, παράβολο και αίτηση από την υπηρεσία διαβατηρίων.


* Εκδοση ομαδικού διαβατηρίου. Εκδίδεται για ομάδα ατόμων άνω των 10 και μόνο με αίτηση γραφείου γενικού τουρισμού, αναγνωρισμένων σωματείων, συλλόγων και σχολείων. Ισχύει μόνο για ένα ταξίδι προς όλες τις χώρες του κόσμου και για τρεις μήνες. Αρμόδια είναι η υπηρεσία διαβατηρίων της έδρας του γραφείου ταξιδιών, του σωματείου, του συλλόγου ή του σχολείου. Για κάθε άτομο απαιτούνται τα δικαιολογητικά που είναι απαραίτητα για την περίπτωσή του: παράβολο ξεχωριστό για κάθε άτομο, αιτήσεις όσες και τα άτομα που αποτελούν την ομάδα, αναλυτική κατάσταση των ατόμων, αντίγραφο του καταστατικού του συλλόγου. Το διαβατήριο παραδίδεται σε τρεις ημέρες.


* Ανανέωση διαβατηρίου και παράταση της ισχύος του. Χρειάζονται το παλαιό διαβατήριο, παράβολο, αίτηση και λογαριασμός ΔΕΗ ή ΟΤΕ. Το διαβατήριο παραδίδεται σε τρεις ημέρες ή αποστέλλεται ταχυδρομικώς.


* Αντικατάσταση διαβατηρίου εξαιτίας απώλειας. Χρειάζονται δύο πρόσφατες φωτογραφίες, αστυνομική ταυτότητα, λογαριασμός ΔΕΗ ή ΟΤΕ, παράβολο, βεβαίωση αστυνομικής αρχής ότι έχει κατατεθεί δήλωση του Ν. 1599/86 για την απώλεια του διαβατηρίου και αίτηση.


Πληροφορίες σχετικές με έκδοση, ανανέωση, αντικατάσταση διαβατηρίων δίνονται από τις νομαρχίες και από το υπουργείο Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης. ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΓΕΝΝΗΣΗΣ


Αρμόδιος είναι ο δήμος ή η κοινότητα όπου στα δημοτολόγια ή στα Μητρώα Αρρένων είναι γραμμένος ο ενδιαφερόμενος. Για την έκδοση χρειάζεται αίτηση, η οποία συμπληρώνεται από τον ενδιαφερόμενο. Ο δήμος ή η κοινότητα ελέγχει τα δημοτολόγια ή τα Μητρώα Αρρένων και εφόσον ο ενδιαφερόμενος είναι γραμμένος σε αυτά χορηγεί το πιστοποιητικό την ίδια ή την επόμενη ημέρα.


Ζητήστε ενημέρωση


Υπάρχουν υπηρεσίες οι οποίες έχουν υποχρέωση να δημοσιεύουν στοιχεία και ενέργειες που πραγματοποιούν σε συγκεκριμένες περιπτώσεις παροχής υπηρεσιών καίριας σημασίας, ώστε να μπορεί ο ενδιαφερόμενος να ελέγξει αν τηρήθηκε η σειρά προτεραιότητας κατά τη διεκπεραίωση μιας σχετικής υπόθεσής του.


Η υποχρέωση αυτή ισχύει στις ακόλουθες περιπτώσεις:


* Οικοδομικές άδειες, πράξεις τακτοποίησης, διαδικασία αυθαίρετων κατασκευών, σημειακές χωροθετήσεις.


* Στεγαστικά δάνεια.


* Συντάξεις.


* Υδροδότηση.


* Επιδοτήσεις αγροτικών προϊόντων, ενισχύσεις αγροτών, αγροτουρισμός, δάνεια σε αγρότες, άδειες για αγροτικές εκμεταλλεύσεις.


Η δημοσιότητα των ενεργειών των δημόσιων υπηρεσιών γίνεται με δύο τρόπους:


­ Με τοιχοκόλληση πίνακα σε εμφανή χώρο της υπηρεσίας στην οποία έχει υποβληθεί η αίτηση. Στον πίνακα πρέπει να αναγράφεται οπωσδήποτε η ημερομηνία υποβολής της αίτησης και η ημερομηνία έκδοσης των αντίστοιχων πράξεων με τις οποίες τελειώνει η υπόθεση. Σε ορισμένες περιπτώσεις πρέπει να αναγράφονται και άλλα στοιχεία ώστε ο πολίτης να έχει πλήρη και σαφή εικόνα των ενεργειών της διοίκησης.


­ Με τήρηση βιβλίου, το οποίο είναι στη διάθεση του καθενός και περιέχει τα ίδια στοιχεία που δημοσιεύονται και στους πίνακες.


Αν μια υπηρεσία δεν τηρεί τη δημοσιότητα ή δεν διασφαλίζει τη σειρά προτεραιότητας χωρίς να υπάρχει λόγος, ο πολίτης μπορεί να απευθύνεται στη Διεύθυνση Σχέσεων Κράτους – Πολίτη του υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης.


Πιστοποιητικό ποινικού μητρώου


Αρμόδια είναι η Εισαγγελία Πρωτοδικών του τόπου γέννησης. Για την έκδοσή του είτε τηλεφωνείτε στο «1502» αναφέροντας τα στοιχεία της αστυνομικής σας ταυτότητας είτε υποβάλλετε αίτηση με ταυτόχρονη επίδειξη του δελτίου της αστυνομικής ταυτότητας ­ στην αίτηση επικολλάται μεγαρόσημο, ενώ στο αντίγραφο ή απόσπασμα ποινικού μητρώου που εκδίδεται επικολλάται χαρτόσημο Δημοσίου και μεγαρόσημο. Η αίτηση μπορεί να υποβληθεί και στην Εισαγγελία του τόπου κατοικίας· αποστέλλεται τηλεγραφικώς στην Εισαγγελία του τόπου γέννησης και οι δαπάνες επιβαρύνουν τον ενδιαφερόμενο.


* Εκδοση πιστοποιητικού ποινικού μητρώου όσων γεννήθηκαν στην αλλοδαπή. Αρμόδιο είναι το Τμήμα Ποινικού Μητρώου του υπουργείου Δικαιοσύνης (λεωφόρος Μεσογείων 96, Αθήνα, τηλ. 7713.503 και 7778.438). Για την έκδοσή του χρειάζεται να υποβάλει ο ενδιαφερόμενος αίτηση και να έχει μαζί του ταυτότητα, διαβατήριο ή πιστοποιητικό γέννησης.


Πιστοποιητικό υγείας


Αρμόδια είναι η πρωτοβάθμια υγειονομική επιτροπή της Νομαρχίας του τόπου κατοικίας του ενδιαφερομένου. Χρειάζεται να υποβληθεί αίτηση, ακτινογραφία θώρακος από κρατικό νοσοκομείο με επικολλημένη και σφραγισμένη τη φωτογραφία του υποψηφίου, καθώς και δύο φωτογραφίες.


Εκδοση βιβλιαρίων ασθενείας δημοσίων υπαλλήλων


Εκδίδονται από τις διευθύνσεις υγιεινής των Νομαρχιών του τόπου κατοικίας των ασφαλισμένων. Για τους νεοδιορισμένους υπαλλήλους χρειάζονται:


­ Πρωτόκολλο Ορκωμοσίας.


­ Ταυτότητα.


­ Μία φωτογραφία.


Για τα προστατευόμενα μέλη της οικογένειας:


­ Ληξιαρχική πράξη γάμου.


­ Φωτογραφία.


­ Ταυτότητα.


­ Ληξιαρχική πράξη γέννησης, πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης και φωτογραφίες των παιδιών.


­ Ταυτότητα, φωτογραφία, πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης για τους προστατευόμενους γονείς του ασφαλισμένου.


Για τους συνταξιούχους του Δημοσίου:


­ Πράξη κανονισμού της σύνταξης.


­ Απόκομμα της επιταγής.


­ Ταυτότητα.


­ Μία φωτογραφία.


­ Τα βιβλιάρια που είχε όσο υπηρετούσε.