Την προσεχή Πέμπτη 18 Νοεμβρίου ­ 12 χρόνια από τότε που άρχισε να κατασκευάζεται η πρώτη προβλήτα στη βραχονησίδα Ρεβυθούσα ­ τίθενται σε λειτουργία οι εγκαταστάσεις υγροποιημένου φυσικού αερίου της ΔΕΠΑ. Πρόκειται για ένα σημαντικό γεγονός αφού ολοκληρώνεται μια επένδυση ύψους 100 δισ. δρχ. η οποία θα δώσει τη δυνατότητα στη Δημόσια Επιχείρηση Αερίου να έχει μια «μόνιμη ρεζέρβα» 84 εκατ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου για τις ώρες αιχμής. Τα αποθέματα αυτά θα μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες φυσικού αερίου της χώρας για περίπου 15 ημέρες.


Η αποπεράτωση των εγκαταστάσεων φυσικού αερίου στη Ρεβυθούσα έγινε μετά από πολλές καθυστερήσεις και απώλεια πολύτιμου χρόνου. Οι ίδιοι οι Αλγερινοί είχαν απογοητευθεί με την εξέλιξη του έργου πιστεύοντας ότι δεν θα έφθανε ποτέ στο τέλος του. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι οι Τούρκοι που κατασκεύασαν έναν αντίστοιχο σταθμό στον Μαρμαρά χρειάστηκαν μόλις τρία χρόνια για να τον αποπερατώσουν… Η υλοποίηση του έργου στη Ρεβυθούσα προχώρησε με γρήγορους ρυθμούς την τελευταία τριετία. Ετσι, η πρώτη δεξαμενή υγροποιημένου φυσικού αερίου θα γεμίσει την ερχόμενη Πέμπτη, ενώ ως τις 20 Δεκεμβρίου έχει προγραμματισθεί να έχουν γεμίσει όλοι οι αποθηκευτικοί χώροι.



«Η έναρξη λειτουργίας των εγκαταστάσεων στη Ρεβυθούσα» λέει μιλώντας προς «Το Βήμα» ο κ. Σάββας Παπαφιλίππου, διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ, «ενισχύει την αξιοπιστία του συστήματος φυσικού αερίου αφού προσφέρει μια εναλλακτική λύση πέραν του ρωσικού αερίου. Ωστόσο το αλγερινό αέριο, το οποίο είναι και ακριβότερο, θα κληθεί να καλύψει τις ανάγκες αιχμής του συστήματος».


Με την αποπεράτωση των εργασιών στη Ρεβυθούσα ολοκληρώνεται στην πραγματικότητα το μεγαλύτερο τμήμα του έργου του φυσικού αερίου στην Ελλάδα ­ τουλάχιστον αυτό που είχε αναλάβει η ΔΕΠΑ. Ενα έργο που απορρόφησε πολύτιμους πόρους. Το σύνολο των κεφαλαίων που επενδύθηκαν ως σήμερα στο δίκτυο φυσικού αερίου στη χώρα μας ανέρχεται σε 440 δισ. δρχ.(!). Πρόκειται δηλαδή για τη μεγαλύτερη επένδυση ­ μετά τη ΔΕΗ ­ στον ενεργειακό χάρτη της χώρας. Ενδεικτικό της επιτάχυνσης του έργου του φυσικού αερίου κατά την τελευταία τριετία είναι το γεγονός ότι αυτό το διάστημα επενδύθηκαν 261 από τα 440 δισ. δρχ.


Μεταξύ των έργων που υλοποιήθηκαν είναι οι αγωγοί υψηλής πίεσης Κερατσινίου, Λαυρίου, Οινοφύτων, Βόλου, Θεσσαλονίκης, Πλατέος Ημαθίας, Καβάλας και οι υποθαλάσσιοι αγωγοί Αγίας Τριάδας – Ρεβυθούσας. Σε εξέλιξη βρίσκεται η κατασκευή του κλάδου Καβάλας – Κομοτηνής, μήκους 97 χιλιομέτρων. Επίσης οι αγωγοί και τα δίκτυα μέσης πίεσης καθώς και το δίκτυο διανομής χαμηλής πίεσης. Το τελευταίο είναι συνολικού μήκους 1.000 χιλιομέτρων. Σημαντικές επενδύσεις έγιναν όμως και σε διάφορους άλλους τομείς: δημιουργία του σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Ρεβυθούσα, των μετρητικών σταθμών και του συστήματος τηλεχειρισμού και τηλεπικοινωνιών.


«Την τελευταία τριετία» εξηγεί ο κ. Παπαφιλίππου «πέραν του γεγονότος ότι υλοποιήθηκαν όλοι οι στόχοι μας, υπήρξε και θεαματική μείωση του δανεισμού της εταιρείας: από 53 δισ. δρχ. μειώθηκε στα 39 δισ. δρχ. Ταυτοχρόνως η ΔΕΠΑ έγινε κερδοφόρος επιχείρηση».



Σύμφωνα με τα στοιχεία της διοίκησης, καταγράφεται μια θεαματική αύξηση των πωλήσεων της ΔΕΠΑ. Συγκεκριμένα, ο κύκλος εργασιών της επιχείρησης αυξήθηκε από 60 εκατ. δρχ. το 1996 σε 5,5 δισ. δρχ. το 1997 για να φθάσει τα 28,5 δισ. δρχ. το 1998. Οι προβλέψεις για το τρέχον έτος κάνουν λόγο για πωλήσεις 56 δισ. δρχ. και για καθαρά κέρδη της τάξεως του 1,5 δισ. δρχ. «Υπάρχει μια σημαντική διεύρυνση του μεριδίου του φυσικού αερίου στο ενεργειακό δυναμικό της χώρας» λέει ο κ. Παπαφιλίππου· και προσθέτει: «Το επόμενο έτος οι πωλήσεις της ΔΕΠΑ θα ανέλθουν σε 90 δισ. δρχ.». Η τελευταία αυτή επίδοση ­ αν και ιδιαίτερα υψηλή ­ δείχνει όμως «αναιμική» αν συγκριθεί με αυτά που πρόκειται να συμβούν τα επόμενα χρόνια. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των διοικούντων τη ΔΕΠΑ, η «πίτα» της αγοράς φυσικού αερίου θα ανέλθει σε περίπου 500 δισ. δρχ. Αυτός άλλωστε είναι και ο λόγος που οδήγησε στην ένταση του ανταγωνισμού των ξένων οίκων οι οποίοι διεκδικούν τη συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο των τριών Επιχειρήσεων Παροχής Αερίου (ΕΠΑ) που θα αναλάβουν τη διαχείριση και εκμετάλλευση των δικτύων φυσικού αερίου στην Αττική, στη Θεσσαλονίκη και σε Λάρισα – Βόλο.


Αν όμως ο κ. Παπαφιλίππου κέρδισε τα δύο πρώτα «στοιχήματα» ­ την αποπεράτωση των τεχνικών έργων και την κερδοφόρο εμπορική εκμετάλλευση του φυσικού αερίου ­ μένει να δει και την εξέλιξη της τρίτης και πλέον σοβαρής υπόθεσης: της εξασφάλισης στρατηγικού εταίρου της ΔΕΠΑ. Η υπογραφή συμφωνιών με την ιταλική ΕΝΙ (για την κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού Ελλάδας – Ιταλίας), με τη Shell (συνεργασία για την εμπορική εκμετάλλευση των κοιτασμάτων φυσικού αερίου της Ανατολής) και με τη βρετανική National Power (για κοινή δραστηριότητα στον τομέα συμπαραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας) ενισχύει τη διεθνή παρουσία της ελληνικής επιχείρησης. «Οι κινήσεις μας στο διεθνές επίπεδο έχουν σχέση με τον στόχο μας για ασφάλεια της τροφοδοσίας, που είναι και το ένα από τα δύο σημαντικότερα ζητήματα τα οποία θα κληθεί να επιλύσει η επιχείρηση στο μέλλον. Το δεύτερο είναι η τιμολογιακή πολιτική. Θα ήθελα λοιπόν στο σημείο αυτό να σας πω ότι στις 18 Νοεμβρίου η Shell υπογράφει συμφωνία με τους Τούρκους στην Κωνσταντινούπολη η οποία θα επιτρέψει στις δύο πλευρές να εκμεταλλευθούν εμπορικά τα κοιτάσματα φυσικού αερίου του Τουρκμενιστάν.


Η συμφωνία αυτή αποτελεί επιβράβευση της επιλογής της διοίκησης της ΔΕΠΑ, η οποία είχε υπογράψει ανάλογη συμφωνία με τη Shell στις 15 Οκτωβρίου 1998. Ξέρετε τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Οι αγωγοί φυσικού αερίου που θα ξεκινούν από το Τουρκμενιστάν και θα περνούν μέσα από την Τουρκία θα μπορούν να συνεχίζουν μέσα από την Ελλάδα για να φθάνουν στην Ευρώπη. Ετσι η Ελλάδα από τελικός αποδέκτης-πελάτης του ρωσικού φυσικού αερίου θα γίνει ενδιάμεσος διαχειριστής διεθνών κοιτασμάτων. Δεν νομίζετε ότι υπάρχει αισθητή διαφορά;».


Η επιτυχία του όλου εγχειρήματος για τη «διεθνοποίηση του ολοκαίνουργου δικτύου φυσικού αερίου» της Ελλάδας εξαρτάται από την έκβαση της συμφωνίας με την ιταλική ΕΝΙ. Η κοινή ομάδα που έχουν συγκροτήσει οι δύο πλευρές εργάζεται με στόχο να είναι έτοιμη όταν έλθει η κρίσιμη στιγμή που θα είναι έτοιμη και η τουρκική πλευρά.