Ενας πρωτοπόρος έλληνας χαράκτης




Σχεδίασε τους ψαράδες στον Σηκουάνα και στα νησιά του Αιγαίου, στιγμιότυπα από το μέτωπο της Βορείου Ηπείρου στη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου που παρακολούθησε ως ζωγράφος του ελληνικού στρατού επίσημα διορισμένος από την κυβέρνηση Βενιζέλου, τον Μιστρά και τη μοναστηριακή πολιτεία του Αθω, την Ακρόπολη αλλά και τις λαϊκές αγορές της Αθήνας διασώζοντας με την πένα του όψεις αρχιτεκτονικές της πρωτεύουσας λίγο πριν από τα χρόνια της Κατοχής.


Γεννημένος στην Κέρκυρα το 1887, ο Λυκούργος Κογεβίνας έδρασε στο πρώτο μισό του 20ού αιώνα θέτοντας τις βάσεις του έργου του στο Παρίσι και συγκεκριμένα στην Ecole des Beaux-Arts και στην Academie Julian, όπου φοίτησε σε νεαρή ηλικία. Παρά το γεγονός ότι δεν κατόρθωσε να ξεπεράσει την παράδοση της πιστής καταγραφής έτσι όπως αυτή καθιερώθηκε από τους ξένους περιηγητές του 19ου αιώνα, ο Κογεβίνας ανήκει στους πρωτοπόρους έλληνες χαράκτες, όντας μάλιστα ο πρώτος που παρουσίασε οξυγραφίες στον ελληνικό χώρο ήδη από τη δεύτερη ατομική έκθεσή του το 1915. Το έργο του παρουσιάζει στις ημέρες μας ιδιαίτερο ενδιαφέρον όχι μόνο για τον άρτιο σχεδιασμό του αλλά και για την ευαισθησία που αναδίδει μαζί με την ατμόσφαιρα της εποχής που μας βοηθά να ανασυνθέσουμε.


Προσωπικότητα δραστήρια, ο Κογεβίνας υπήρξε μεταξύ άλλων ιδρυτικό μέλος του Συνδέσμου Ελλήνων Καλλιτεχνών αλλά και, το 1917, της Ομάδας Τέχνης, στην οποία μάλιστα επέβαλε τη συμμετοχή του Κωνσταντίνου Παρθένη. Οι πρώτες οξυγραφίες του με τίτλο «Παραλία Λοκρίδος» και «Ποταμός της Κέρκυρας» δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό «Παναθήναια» εν έτει 1909 και δίκαια χαρακτηρίστηκαν τα πρώτα γνωστά ως σήμερα έργα «ελεύθερης» χαρακτικής στην Ελλάδα. Γόνος μεσοαστικής οικογενείας, ο Λυκούργος Κογεβίνας βρέθηκε στο Παρίσι την εποχή της άνθησης του κυβισμού και του φωβισμού. Αν και πέτυχε να απαλλαγεί από τον ακαδημαϊσμό και να φθάσει στον εμπρεσιονισμό, το ζωγραφικό έργο του τον κατατάσσει στους κλασικούς υπαιθριστές τοπιογράφους, ενώ το ίδιο πνεύμα κυριαρχεί και στις 100 χαλκογραφίες που μας άφησε.


Η έκθεση που παρουσιάζει το Μορφωτικό Ιδρυμα Εθνικής Τραπέζης στη Θεσσαλονίκη περιλαμβάνει περίπου 120 σχέδια και χαλκογραφίες του πλαισιωμένα από 35 φωτογραφίες του προσωπικού του αρχείου, μία μικροέκθεση με τα εργαλεία της δουλειάς του καθώς και βιβλία που εικονογράφησε, όπως το «Αι Αθήναι που φεύγουν» του Δ. Καμπούρογλου και τα «Καράβια του Αγώνος» με κείμενο του ναυάρχου Δ. Φωκά.


ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ Η έκθεση του Λυκούργου Κογεβίνα στο Πολιτιστικό Κέντρο του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης στη Θεσσαλονίκη (Βασ. Ολγας 108) θα παραμείνει ανοιχτή ως τις 28 Νοεμβρίου. Ωρες λειτουργίας: καθημερινά, εκτός Δευτέρας, 10 π.μ.-2 μ.μ. και 6-9 μ.μ.