Η ΡΑΓΔΑΙΑ και κάθετη πτώση των βάσεων εισαγωγής στα πανεπιστήμια και τα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΤΕΙ) και η εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, ακόμη και με βαθμούς με τους οποίους υπό τις κρατούσες συνθήκες οι υποψήφιοι δεν θα αποφοιτούσαν από το λύκειο, είναι τα δύο κύρια χαρακτηριστικά των φετινών Γενικών Εξετάσεων.


Ωστόσο, δεν είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζονται ανάλογα φαινόμενα στη δεκαπενταετή ιστορία του ισχύοντος συστήματος εισαγωγής στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ. Η διαφορά είναι ότι οι διαπιστώσεις αυτές αποκτούν άλλη βαρύτητα, όταν γίνονται δύο χρόνια πριν από τον τερματισμό του ισχύοντος συστήματος πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και την αντικατάστασή του από το σύστημα του Ενιαίου Λυκείου, το οποίο, όπως φαίνεται, δεν θα επιτρέπει τέτοιου είδους «ελαστικότητες». Αρκεί και μόνο να θυμηθεί κανείς τη δήλωση του υπουργού Παιδείας κ. Γερ. Αρσένη, ότι τα αποτελέσματα των Γενικών Εξετάσεων αποδεικνύουν ότι το σύστημα έπρεπε να είχε αλλάξει, εδώ και πολύ καιρό. Το οποίο «μεταφραζόμενο σημαίνει ότι ανοίγουν οι πόρτες των πανεπιστημίων για όλους, όσοι έχουν τις ικανότητες να πάρουν το απολυτήριο του λυκείου». Με άλλα λόγια, «όποιος πρόλαβε τον Κύριο είδε… », διότι από το 2000 και μετά θα τηρείται, αν μη τι άλλο, λογική σειρά στα πράγματα…


Είχε, πάντως, επανειλημμένως επισημανθεί, από τον Ιούνιο, κατά τη διάρκεια των Γενικών Εξετάσεων, ότι η αύξηση του αριθμού εισακτέων αφεαυτής δεν θα επιτρέψει άνοδο των βάσεων, αν δε συνδυασθεί με κακές επιδόσεις, θα ωθήσει τις βάσεις προς τα κάτω, και μάλιστα εμφανώς κάτω. Αυτό επιβεβαιώθηκε σε πρώτη φάση τον Ιούλιο, όταν ανακοινώθηκαν οι βαθμοί των υποψηφίων. Προέκυψε τότε από την πρώτη στατιστική επεξεργασία των βαθμών ότι οι υποψήφιοι δεν είχαν γράψει τόσο καλά όσο ανέμεναν. Πάρα πολλοί μάλιστα την είχαν «πατήσει» στα σίγουρα μαθήματα, όπως, για παράδειγμα, η Βιολογία στην Β’ Δέσμη.


Τη διαγραφόμενη από τον Ιούλιο κατρακύλα των βάσεων ήρθε να εντείνει ακόμη περισσότερο και η μετάθεση ορισμένων σχολών, από τη μια δέσμη στην άλλη. Και έτσι φθάσαμε στο φαινόμενο, πρώτη φορά, να εισάγεται σε σχολή της Α’ Δέσμης υποψήφιος που δεν κατάφερε να συγκεντρώσει ως μέσο όρο βαθμολογίας στα τέσσερα μαθήματα της δέσμης ούτε το 10. Συγκέντρωσε 2.875 μόρια, δηλαδή 8,98 με άριστα το 20.


Πέρυσι, η βάση στο ίδιο τμήμα, το Τμήμα Οικιακής Οικονομίας του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου της Αθήνας, ήταν 5.217 μόρια, δηλαδή 16,3. Η διαφορά των 2.342 μορίων οφείλεται στο ότι το συγκεκριμένο τμήμα το προτίμησαν φέτος μόνο οι υποψήφιοι της Α’ Δέσμης, ενώ ως και πέρυσι το προτιμούσαν οι υποψήφιοι και των τεσσάρων δεσμών, καθώς περιλαμβανόταν στη λεγόμενη κοινή ­ για όλες τις δέσμες ­ ομάδα σχολών μαζί με τα παιδαγωγικά.


Με άλλα λόγια, η πτώση της βάσης οφείλεται στη μετάθεση της σχολής σε μια δέσμη, την οποία προτιμούν λιγότερο δυνατοί υποψήφιοι και πολύ λιγότερες κοπέλες σε σύγκριση με τη Γ’ Δέσμη, την οποία κυρίως προτιμούσαν, τα προηγούμενα χρόνια. Υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για την παλαιά Χαροκόπειο Σχολή Οικιακής Οικονομίας, που μετεξελίχθηκε σε Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, το οποίο περιλαμβάνει και τμήμα διαιτολογίας, το οποίο εμπεριέχεται στη Β’ Δέσμη. Στο τμήμα αυτό η βάση εισαγωγής διαμορφώθηκε σε 5.277 μόρια, δηλαδή στο 16,4 με άριστα το 20.


Αν όμως η εισαγωγή «επιτυχόντων» με βαθμό κάτω του 10 σε πανεπιστημιακό τμήμα παρατηρείται μόνο φέτος, το αντίστοιχο φαινόμενο έχει γίνει ρουτίνα για οριμένα τμήματα των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΤΕΙ). Πρόκειται για τα λιγότερο ζητούμενα τμήματα περιφερειακών ΤΕΙ, στα οποία εισάγονται συστηματικά επιτυχόντες με βαθμό κάτω του 10 με άριστα το 20.


Και αν για τους υποψηφίους των ΤΕΙ, που μετέχουν στις Γενικές Εξετάσεις, υπολογίζει κανείς και βρίσκει ότι φέτος στα 25 από τα 80 τμήματα των ΤΕΙ της Α’ Δέσμης η βάση εισαγωγής ήταν μικρότερη από το 10 με άριστα το 20, για τους υποψηφίους από τα Τεχνικά Επαγγελματικά Λύκεια (ΤΕΛ), που μετέχουν στις Γενικές Εξετάσεις, για να καταλάβουν το 4% των θέσεων των ΤΕΙ θα πρέπει να ισχύσει ανάποδα: σε πέντε μόνο τμήματα των ΤΕΙ, η βάση ξεπέρασε το 10 με άριστα το 20. Ο τελευταίος δε «επιτυχών» αυτής της κατηγορίας στο Τμήμα Θερμοκηπιακών Καλλιεργειών & Ανθοκομίας Μεσολογγίου συγκέντρωσε 57 μόρια, δηλαδή με άριστα το 20 τί-πο-τε. Η περυσινή βάση στο τμήμα αυτό ήταν 1.081 μόρια, δηλαδή 3,3 με άριστα το 20.


Χαμηλές βάσεις, που αρκετές φορές δεν ξεπερνούσαν τη σχολική σταθερά 10, παρατηρούνται και στις σχολές της Αστυνομίας. Η τάση αυτή έχει αρχίσει να αντιρροπείται, διότι κάθε χρόνο αυξάνεται η ζήτηση των σχολών αυτών, καθώς προσφέρουν δουλειά αμέσως μετά τη λήψη του πτυχίου. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι φέτος, ενώ οι βάσεις σε όλες τις σχολές της Α’ Δέσμης έπεσαν, στις σχολές της Αστυνομίας ανέβηκαν. Αριθμοί και εκπλήξεις


ΟΙ ΦΕΤΙΝΕΣ χαμηλές βαθμολογικές επιδόσεις των υποψηφίων γίνονται ορατές ακόμη και στην κορυφή του πίνακα των υποψηφίων. Μελετώντας κανείς τα στοιχεία, που αφορούν τους πενήντα πρώτους επιτυχόντες κάθε δέσμης, παρατηρεί ότι:


– Μόνο τέσσερις στους 50 πρώτους της Α’ Δέσμης πήραν 160, δηλαδή 20 στο βασικό μάθημα της δέσμης, που είναι τα Μαθηματικά.


– Μόνο ένας στους 50 πρώτους επιτυχόντες στη Β’ Δέσμη πήρε 160 στο βασικό μάθημα, που είναι η Βιολογία.


– Κανένας από τους 50 πρώτους της Γ’ Δέσμης δεν έχει 160 στα Αρχαία Ελληνικά.


– Και μόνο τρεις από τους πενήντα πρώτους της Δ’ Δέσμης πήρε 160 στα Μαθηματικά..1.


Αν τώρα αναζητήσει κανείς την ίδια παράμετρο στα στοιχεία, που αναφέρονται στους δύο πρώτους επιτυχόντες ανά τμήμα, τότε θα βρεθεί προ εκπλήξεων.


– Τρεις από τους πρώτους επιτυχόντες σε τμήματα της Α’ Δέσμης βαθμολογήθηκαν κάτω από το 10 με άριστα το 20 στο βασικό μάθημα της δέσμης, που είναι τα Μαθηματικά. Οι τρεις αυτοί νέοι εισάγονται σε πολυτεχνικά τμήματα ­ και πολύ καλά κάνουν.


– Δεκαεπτά από τους πρώτους επιτυχόντες πήραν κάτω από το 12,5 με άριστα το 20..1


– Οι δύο πρώτοι επιτυχόντες σε ένα από τα τμήματα Μαθηματικών της χώρας πήραν στα Μαθηματικά 11,5 και 11,25, αντίστοιχα! Ακόμη οι δύο πρώτοι επιτυχόντες σε ένα από τα πολυτεχνικά τμήματα της Θεσσαλίας πήραν στα Μαθηματικά 10,25 και 9 με άριστα το 20.