Ο τραγικός θάνατος του 34χρονου σμηναγού του Μιράζ 2000-5 Γιώργου Μπαλταδώρου αποτελεί για άλλη μια φορά στα τελευταία 44 χρόνια άσκοπη απόδειξη της αυτοθυσίας των ελλήνων πιλότων σε έναν ακήρυκτο πόλεμο με την Τουρκία. Δίνουν καθημερινά τη δική τους ξεχωριστή και επικίνδυνη μάχη στα 22.000 πόδια στο Αιγαίο, με υπερηχητικές ταχύτητες, υπερασπιζόμενοι την εθνική κυριαρχία, ρισκάροντας τη ζωή τους. Πιλότοι και μαχητικά βρίσκονται συνεχώς σε οριακές συνθήκες, αντιμέτωποι ανά πάσα στιγμή με απρόβλεπτες καταστάσεις.
Σε αυτόν τον άτυπο (πλην όμως σκληρό) πόλεμο των αιθέρων με την Τουρκία, μόνον την περίοδο 1990-2018 έχουν χάσει τη ζωή τους σε ώρες καθήκοντος 125 στρατιωτικοί και έπεσαν 81 αεροσκάφη. Οι μισοί από τους νεκρούς έχασαν τη ζωή τους από την πτώση του C-130 στο όρος Οθρυς. Η απώλεια του Γιώργου Μπαλταδώρου είναι δυσαναπλήρωτη, καθ’ ότι ήταν ένας από τους ικανότερους πιλότους της Πολεμικής Αεροπορίας, πρώτος κάθε φορά στα… Scrabbles για την αναχαίτιση εναέριων εισβολέων.
Η προκλητική δραστηριότητα των Τούρκων αποτελεί πλέον καθημερινό φαινόμενο και η ελληνική απάντηση είναι δεδομένη από το 1974, όταν η χώρα μας αποχώρησε από το στρατιωτικό σκέλος του ΝΑΤΟ. Η Τουρκία, πρόθυμη να αμφισβητήσει τα κυριαρχικά μας δικαιώματα, επιχείρησε ως μέλος του ΝΑΤΟ να καλύψει το κενό στους αεροδιαδρόμους της ΝΑ Μεσογείου που κάλυπτε έως το 1974 η χώρα μας. Η Τουρκία άρχισε πρωτίστως να αμφισβητεί τα 10 ν.μ. του εναέριου χώρου μας και τα ελληνικά μαχητικά άρχισαν και αυτά να «καταπίνουν» τα μίλια στις συνεχείς αναχαιτίσεις και αερομαχίες.
Μία ώρα πτήσης αεροσκάφους κοστίζει (κατά μέσο όρο) 15.000 ευρώ. Για κάθε λεπτό στον αέρα δαπανώνται δηλαδή έως και 200 ευρώ. Κατά μέσον όρο σε έναν χρόνο τα ελληνικά μαχητικά πραγματοποιούν συνολικά 1.500 εξόδους, μόνο για πτήσεις αναγνώρισης-αναχαίτισης. Το υψηλότερο ποσό αφορά το Μιράζ 2000-5. Λίγο μικρότερο είναι το κόστος για τα καινούργια F-16, ενώ το χαμηλότερο ποσό δαπανάται για τα αναβαθμισμένα Φάντομ (F-4) και για τα παλαιότερα F-16 (Block 30).
Οι επιτελείς της Πολεμικής Αεροπορίας με νεότερα στοιχεία υπολογίζουν ότι το κόστος μίας πτήσης, η οποία συνήθως έχει διάρκεια 70 λεπτά, για τέσσερα F-16 και Μιράζ 2000-5, είναι περίπου 50.000 ευρώ. Σύμφωνα πάντα με τους επιτελείς της Πολεμικής Αεροπορίας, μέρος του παραπάνω κόστους για αναχαιτίσεις συμψηφίζεται με ορισμένες αναγκαίες ώρες επιχειρησιακής εκπαίδευσης που πρέπει αναγκαστικά να κάνει ο κάθε χειριστής για να είναι συνεχώς ετοιμοπόλεμος.
Από τα έως τώρα στοιχεία (τα οποία σημειωτέον δίνονται με το σταγονόμετρο) περισσότερα από 25 εκατ. ευρώ δαπανώνται για καύσιμα και ελέγχους στα στρατιωτικά αεροσκάφη προκειμένου να είναι ετοιμοπόλεμα. Την περασμένη εβδομάδα πραγματοποιήθηκε (κεκλεισμένων των θυρών) συνεδρίαση της Διακοινοβουλευτικής Επιτροπής Εξοπλισμών και αποφασίστηκε να δαπανηθεί περί το 1 δισ. ευρώ κυρίως για συντήρηση των υπαρχόντων μέσων (ανάμεσά τους και των Μιράζ).
Η Τουρκία μείωσε τελευταίως κάπως το κόστος των δικών της πτήσεων στο Αιγαίο ρίχνοντας τα κατασκοπευτικά ελικοφόρα αεροσκάφη της (CN-235), τα οποία πετούν μεν με μικρότερο κόστος για την Αγκυρα, με μεγάλο δε κόστος για την Πολεμική μας Αεροπορία που αναγκάζεται να απογειώσει Μιράζ και F-16 για να τα αναχαιτίσει. Μόνον σε μία οκταετία (σύμφωνα με στοιχεία της Πολεμικής Αεροπορίας), δηλαδή από το 2000 έως και το 2008, η Τουρκία πραγματοποίησε 46.150 «εξόδους» πολεμικών της αεροσκαφών στο Αιγαίο, εντός του χώρου ευθύνης της Ελλάδας (FIR Αθηνών) και σε πολλές περιπτώσεις εντός του ελληνικού εναέριου χώρου. Για την αντιμετώπισή τους από την Πολεμική μας Αεροπορία απογειώθηκαν 18.505 μαχητικά.
Η Ελλάδα και η Τουρκία φαίνεται να είναι οι μοναδικές χώρες στον πλανήτη που πραγματοποιούν, εδώ και 44 χρόνια, καθημερινές εικονικές αερομαχίες, με αποτέλεσμα να καταπονούνται πιλότοι, μέσα και να υπάρχουν θύματα και από τις δύο πλευρές.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ