Ακουσα με προσοχή τη δήλωση του κορυφαίου έλληνα σκηνοθέτη Παντέλη Βούλγαρη, ο οποίος κλήθηκε να σχολιάσει την κατά πλειοψηφία απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) να μη δώσει άδεια για μια ημέρα γυρισμάτων στον χώρο του ναού του Ποσειδώνα στην ταινία «Μικρή τυμπανίστρια». Ο πάντα ευγενής και ήπιος στις εκφράσεις του κ. Βούλγαρης, ο οποίος έχει βασανιστεί επίσης κατά καιρούς ζητώντας άδειες για γυρίσματα, είπε κάτι πολύ απλό και σαφές, που καταδεικνύει πόσο καθυστερημένη χώρα είμαστε: «Σε όλον τον κόσμο σε μια ημέρα μαθαίνεις τι θα συμβεί με τα γυρίσματά σου. Στην Ελλάδα ποτέ δεν μπορείς να ξέρεις». Με αυτή τη φράση του, που συμπεριλαμβάνει το ΚΑΣ και όλα τα υπόλοιπα εμπόδια, φορολογικά, γραφειοκρατικά, Τοπική Αυτοδιοίκηση και μύρια άλλα, εξήγησε γιατί η Ελλάδα ύστερα από οκτώ χρόνια κρίσης παραμένει εχθρική στον τομέα της εισαγόμενης κινηματογραφικής παραγωγής. Μιας οικονομικής δραστηριότητας που θα μπορούσε να δίνει δουλειές, να αποδίδει φόρους, αλλά και κάτι ανεκτίμητο: να διαφημίζει στα πέρατα του κόσμου εμμέσως, που είναι πολύ πιο αποτελεσματικό, μέσα από τη συναρπαστική τέχνη του σινεμά, το αρχαιολογικό και φυσικό περιβάλλον της πατρίδας μας.
Αυτή τη φορά το ΚΑΣ επαναστάτησε παρά το γεγονός ότι παραγωγός είναι ένας σπουδαίος οργανισμός, το BBC, που αν μη τι άλλο εγγυάται την ποιότητα της ταινίας, σκηνοθέτης ο διάσημος νοτιοκορεάτης Παρκ Τσαν Γουκ και στην οθόνη μεταφέρεται το έργο του επίσης διάσημου Τζον Λε Καρέ. Ελα όμως που το σενάριο δεν είναι πολύ προοδευτικό, καθώς εμφανίζει Παλαιστίνιο ως τρομοκράτη ενώ εμπλέκονται και ισραηλινοί πράκτορες! Βρέθηκαν λοιπόν τα προσχήματα, ότι τα γυρίσματα είναι ολοήμερα, ότι ο εξοπλισμός είναι βαρύς, ότι δήθεν είναι περίοδος αιχμής τουριστικής η 12η Απριλίου και η «Μικρή τυμπανίστρια» έφαγε… πόρτα από τον ναό του Ποσειδώνα. Η άμεση αντίδραση του Ν. Παππά και η ανακοίνωση του γενικού γραμματέα Ενημέρωσης και Επικοινωνίας κ. Κρέτσου, που επιτέθηκε με σφοδρότητα στην απόφαση του ΚΑΣ μιλώντας για διεθνή γελοιοποίηση της χώρας, προϊδεάζουν ότι στον δεύτερο γύρο (την Τρίτη το θέμα θα ξανασυζητηθεί καθώς θα γίνει νέα πρόταση των παραγωγών) ίσως βρεθεί μια λύση. Ηδη έχουν αρχίσει τα παρασκηνιακά παζάρια, τρέχα γύρευε ποιος θα πιέζει ποιον και ποιος θα τάζει σε ποιον…
Δεν είναι η πρώτη φορά και δεν θα είναι η τελευταία που το συγκεκριμένο όργανο, όταν πρόκειται να εμπλακούν οι αρχαιότητες στον κύκλο της οικονομίας, άγεται και φέρεται από συντεχνιακή νοοτροπία, επιστημονικές και πολιτικές ιδεοληψίες ή ακόμη και από εμπάθειες προσωπικού χαρακτήρα. Υπάρχει διεθνής εμπειρία για το πώς προστατεύεται η πολιτιστική κληρονομιά. Ας αντικειμενικοποιηθούν λοιπόν οι προϋποθέσεις και τα κριτήρια, ας νομοθετηθούν οι όροι παραχώρησης των μνημείων για κινηματογραφικές και φωτογραφικές παραγωγές και ας περιοριστεί το ΚΑΣ στην τήρηση των νόμων.Αλλη λύση δεν υπάρχει.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ