Κατατέθηκε από την κοινοβουλευτική πλειοψηφία ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ η πρόταση για σύσταση ειδικής κοινοβουλευτικής επιτροπής για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης κατά το άρθρο 86 παρ. 3 του Συντάγματος, τα άρθρα 153 επ. του Κανονισμού της Βουλής και το άρθρο 5 του Ν. 3126/2003 περί της «Ποινικής Ευθύνης Υπουργών», για την υπόθεση της Novartis.

«Η αποστολή μιας νέας δικογραφίας προς τη Βουλή για διερεύνηση οικονομικών εγκλημάτων 2 Πρωθυπουργών και 8 Υπουργών ενδεικνύει, ότι η έκταση των φαινομένων οικονομικής διαφθοράς στη χώρα μας υπερέβαινε τις λογικές προβλέψεις», τονίζεται στην πρόταση, επισημαίνοντας ότι «οι ως τώρα ενδείξεις συνηγορούν για ό,τι στην αρχή αποτελούσε μια απλή υποψία ή φόβο: το ύψος των αξιόποινων οικονομικών συναλλαγών (απιστία σε βάρος του δημοσίου, δωροληψία – δωροδοκία, νομιμοποίηση παράνομων εσόδων) ήταν δυσθεώρητο, ικανό να επηρεάζει τη δημόσια οικονομία της χώρας, αλλά και την ποιότητα της παρεχόμενης περίθαλψης».

Ενώ τονίζεται ότι «σήμερα η ελληνική Βουλή έχει μια ιστορική ευκαιρία να συμβάλει στην αλλαγή σελίδας, στην προσπάθεια εξυγίανσης της οικονομίας, της λειτουργίας του κράτους και του συστήματος υγείας».

Οι επιλογές που έχει η Βουλή, όπως διευκρινίζεται στην πρόταση, είναι:

1) Να αναθέσει σε Τριμελές Γνωμοδοτικό Συμβούλιο – συγκροτούμενο από έναν Αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου και δύο Εισαγγελείς Εφετών -το νομικό έλεγχο των στοιχείων της κατηγορίας και της αξιολόγησης της ουσιαστικής βασιμότητάς τους

2) Να συστήσει Ειδική Κοινοβουλευτική Επιτροπή για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης και

3) Η ίδια να αποφανθεί άμεσα λόγω του πρόδηλου χαρακτήρα της κρίσης για την αποσβεστική προθεσμία ή για την αρμοδιότητα της τακτικής ποινικής δικαιοσύνης.

Εν προκειμένω, από το χρόνο τέλεσης των εγκλημάτων σε συνδυασμό με την παρέλευση της τασσόμενης αποσβεστικής προθεσμίας του άρθρου 86 παρ. 3 του Συντάγματος (νόμος περί ευθύνης υπουργών) προκύπτουν τα εξής:

• Απιστία: Εγκλήματα απιστίας που ενδεχομένως διαπράχθηκαν κατά την άσκηση των καθηκόντων των: Αντωνίου Σαμαρά, Παναγιώτη Πικραμμένου, Δημήτριου Αβραμόπουλου, Ανδρέα Λυκουρέντζου, Μάριου Σαλμά, Ανδρέα Λοβέρδου, Άδωνι – Σπυρίδωνα Γεωργιάδη, Ιωάννη Στουρνάρα, Ευάγγελου Βενιζέλου και Γεωργίου Κουτρουμάνη, έχουν τελεστεί από το 2006 το νωρίτερο, έως τον Ιανουάριο του 2015 το αργότερο. Επομένως, όπως διαπιστώνεται, «έχουν παρέλθει για όλα οι δύο πρώτες σύνοδοι της αμέσως επόμενης βουλευτικής περιόδου και ως εκ τούτου εμπίπτουν στην αποσβεστική προθεσμία του άρθρου 86 παρ. 3 του Συντάγματος». Ως εκ τούτου, σύμφωνα με το σκεπτικό της πλειοψηφίας, το αδίκημα της απιστίας έχει παραγραφεί και δεν υφίσταται καν θέμα συγκρότησης προανακριτικής για το διαπιστώσει.

• Δωροληψία και δωροδοκία:Τα εγκλήματα της δωροληψίας και δωροδοκίας, όπως τονίζεται, «αφορούν πράξεις τελούμενες από τους έχοντες ιδιότητα υπαλλήλου, για ενέργειες ή παραλείψεις τους σε σχέση με την άσκηση των καθηκόντων τους». Όμως σημειώνεται ότι «δεν αρκεί η παραπάνω σχέση, αλλά τα εγκλήματα δωροδοκίας ή δωροληψίας θα πρέπει να έχουν τελεστεί ΚΑΤΑ την άσκηση των καθηκόντων του υπαλλήλου». Ωστόσο, συμπεραίνεται ότι «ο χρόνος και ο τρόπος τέλεσης των αντίστοιχων εγκλημάτων και η απαιτούμενη αμεσότητα αποτελούν πραγματικό ζήτημα, το οποίο χρειάζεται διερεύνηση και απόδειξη». Για αυτό και κατά το σκεπτικό της πρότασης «συντρέχει λόγος επομένως ως προς τις παραπάνω πράξεις να αποφασιστεί από τη Βουλή η συγκρότηση ειδικής κοινοβουλευτικής επιτροπής για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης, ώστε να διαπιστωθεί εάν έχουν τελεστεί κατά την άσκηση καθηκόντων των συγκεκριμένων πολιτικών». Σε καταφατική περίπτωση τονίζεται ότι «θα πρέπει να αναγνωριστεί και για τις αναφερόμενες πράξεις δωροδοκίας και δωροληψίας ότι η σχετική ευθύνη έχει αποσβεστεί κατ’ άρθρο 86 παρ. 3 του Συντάγματος», ενώ σε διαφορετική, αρνητική, περίπτωση «η δικογραφία θα πρέπει να επιστραφεί στη δικαιοσύνη, η οποία είναι αρμόδια να διερευνήσει εγκλήματα πολιτικών που δεν έχουν τελεστεί κατά την άσκηση των καθηκόντων τους». Εν ολίγοις, η πλειοψηφία ζητεί συγκρότηση προανακριτικής για να διαπιστώσει αν έχουν παραγραφεί τα εν λόγω αδικήματα ή αν δεν έχουν παραγραφεί να τα στείλει στην Δικαιοσύνη.

• Ξέπλυμα «μαύρου» χρήματος: Από τα έγγραφα που διαβιβάσθηκαν από την αρμόδια Εισαγγελία επίσης προκύπτει ότι ερευνώνται περιπτώσεις τέλεσης εγκλήματος νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα (ξέπλυμα «μαύρου» χρήματος). Όπως τονίζεται «οι πλείστοι τρόποι τέλεσης τους εγκλήματος νομιμοποίησης εσόδων, όπως είναι η κατοχή περιουσίας και η διακίνησή της στο χρηματοπιστωτικό σύστημα, συνιστούν εγκλήματα διαρκή, των οποίων η τέλεση συνεχίζεται και ως εκ τούτου δεν τίθεται θέμα παραγραφής, πριν από τη λήξη της διάρκειάς τους». Έτσι, διαπιστώνεται ότι «φαίνονται να προκύπτουν ενδείξεις τέλεσης εγκλήματος νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματική ενέργεια με πλείονες τρόπους» και ως εκ τούτου, συμπεραίνεται ότι: «συντρέχει λόγος και για τις αναφερόμενες στη δικογραφία συγκεκριμένες πράξεις να αποφασιστεί από τη Βουλή η συγκρότηση Ειδικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής κατά το άρθρο 86 παρ.3 του Συντάγματος, ώστε να διαπιστωθεί αν οι πράξεις νομιμοποίησης παράνομων εσόδων έχουν τελεστεί κατά την άσκηση καθηκόντων των συγκεκριμένων πολιτικών». Αν διαπιστωθεί αυτό, τότε «θα πρέπει να αναγνωριστεί και για τις αναφερόμενες πράξεις νομιμοποίησης παράνομων εσόδων ότι η σχετική ευθύνη έχει αποσβεστεί κατ’ άρθρο 86 παρ. 3 του Συντάγματος». Σε διαφορετική, αρνητική, περίπτωση η δικογραφία «θα πρέπει να επιστραφεί στη δικαιοσύνη, η οποία είναι αρμόδια να διερευνήσει εγκλήματα πολιτικών που δεν έχουν τελεστεί κατά την άσκηση των καθηκόντων τους. Έτσι, ενώ η πλειοψηφία στην πρότασή της παραδέχεται αρχικά ότι το εν λόγω αδίκημα είναι διαρκές και δεν τίθεται θέμα παραγραφής του, στην συνέχεια προτείνει την σύσταση προανακριτικής επιτροπής για να διαπιστώσει αν έχει παραγραφεί και εάν όχι, τότε να το στείλει στην Δικαιοσύνη, που ούτως ή άλλως είναι η μόνη αρμόδια να διερευνήσει το αδίκημα αυτό.

• Τέλος, όσον αφορά τις αναφορές βουλευτών του ΠαΣοΚ κατά του πρώην υπουργού Υγείας επί ΣΥΡΙΖΑ Π. Κουρουμπλήγια το ζήτημα της μη έκδοσης δελτίου τιμών στο πρώτο εξάμηνο του 2015, στην πρόταση τονίζεται πως «θα πρέπει να αναφερθεί ότι οι παράμετροι της τιμολόγησης των φαρμάκων αποτελούσαν αντικείμενο της διαπραγμάτευσης με τους με τους θεσμούς» και «ως εκ τούτου, η τελική διαμόρφωση του δελτίου τιμών δεν μπορούσε να γίνει αυτοτελώς και αυτοδυνάμως από την ελληνική πλευρά, γεγονός που οδήγησε σε ολιγόμηνη καθυστέρηση. Αυτό εξηγεί την ουσία της καθυστέρησης ανεξάρτητα από το γεγονός, ότι η ποινική ευθύνη ενδεχομένως εμπλεκομένων πολιτικών προσώπων έχει αποσβεστεί».

Η πρόταση για σύσταση προανακριτικής επιτροπής πρόκειται να συζητηθεί στην Ολομέλεια της Βουλής την προσεχή Τρίτη 20 Φεβρουαρίου ή Τετάρτη 21 Φεβρουαρίου, ενώ μένει να γνωστοποιηθεί αν οι δέκα εμπλεκόμενοι θα θελήσουν να τοποθετηθούν αυτοπροσώπως ή αν θα στείλουν υπόμνημα. Πρόεδρος της προανακριτικής επιτροπής αναμένεται να οριστεί ο πρώην υπουργός Δικαιοσύνης του ΣΥΡΙΖΑ Ν. Παρασκευόπουλος, ο οποίος ήταν πρόεδρος και της προανακριτικής επιτροπής της Βουλής για τον πρώην υπουργό Άμυνας Γ. Παπαντωνίου, η υπόθεση του οποίου επιστράφηκε στην Δικαιοσύνη, καθώς διαπιστώθηκε ότι η Βουλή ήταν αναρμόδια να μπει στην ουσία (αφορούσε το ξέπλυμα «μαύρου» χρήματος).