Η αναμενόμενη ψήφιση του πολυνομοσχεδίου των 399 άρθρων αύριο στη Βουλή ανοίγει την πόρτα των συζητήσεων για την επόμενη ημέρα, μετά την ολοκλήρωση του τρίτου Μνημονίου στις 20 Αυγούστου 2018.
Στο πλαίσιο της τέταρτης και τελευταίας αξιολόγησης του τρίτου προγράμματος, το σημείο αιχμής δεν είναι τα 82 προαπαιτούμενα για την ολοκλήρωσή της. Το παιχνίδι θα παιχτεί στους όρους της εξόδου από το τρίτο Μνημόνιο και το πλαίσιο της μεταμνημονιακής εποπτείας σε συνδυασμό με το μέγεθος, τον χρόνο και τον τρόπο ενεργοποίησης των όποιων αποφάσεων για το χρέος.

Αυτοδέσμευση

Στους κόλπους της ελληνικής κυβέρνησης ήδη ζυμώνονται ιδέες δημιουργίας ενός πλαισίου αυτοδέσμευσης. Ενός Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος μεταρρυθμίσεων μέσω του οποίου θα αναλαμβάνονται ισχυρές πολιτικές δεσμεύσεις και για τη διατήρηση της δημοσιονομικής πειθαρχίας την επόμενη τριετία.
Στους κόλπους των δανειστών, από την άλλη πλευρά, τα μηνύματα τα οποία εκπέμπονται αφορούν ένα «υβριδικό» πρόγραμμα, κομμένο και ραμμένο στα μέτρα της Ελλάδας, ένα «πλαίσιο», όπως ονοματίζεται, ώστε να δίνονται οι αναγκαίες διασφαλίσεις στις αγορές ότι δεν θα υπάρξουν πισωγυρίσματα.
Κατά την άποψη της Τράπεζας της Ελλάδος, η ύπαρξη ενός προληπτικού προγράμματος το οποίο θα εξασφαλίζει φθηνότερη χρηματοδότηση στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα και ενδεχομένως –σύμφωνα με ορισμένες πηγές –θα δίνει τη δυνατότητα σταδιακής κάλυψης τυχόν πρόσθετων κεφαλαίων απαιτηθούν στο πλαίσιο των stress tests, είναι προτιμητέα επιλογή.

«Καθαρότητα»

Θέσεις και προθέσεις έχουν αρχίσει να σκιαγραφούνται, η συζήτηση αυτή όμως αναμένεται να ξεκινήσει ουσιαστικά μετά τη συνεδρίαση του ΔΝΤ, στα μέσα Φεβρουαρίου, όταν το Ταμείο θα κληθεί να λάβει αποφάσεις αναφορικά με την εξέλιξη του προγράμματος «εν αναμονή», το οποίο έχει εγκρίνει για την Ελλάδα. Δεδομένου ότι έως τότε θεωρείται απίθανο να υπάρξει μεγαλύτερη «καθαρότητα» στις μελλοντικές αποφάσεις της ευρωζώνης για το ελληνικό χρέος, το πιθανότερο σενάριο αναφέρει ότι το ΔΝΤ θα παραμείνει στο πίσω κάθισμα του κουαρτέτου έως το καλοκαίρι, οπότε θα ληφθούν οι συνολικές αποφάσεις.

Δεν θέλαμε μεγαλύτερη δόση…

Νωρίτερα, η κυβέρνηση θα πρέπει να διευθετήσει τις τελευταίες εκκρεμότητες της τρίτης αξιολόγησης. Ηδη κατατέθηκε στη Βουλή η τροπολογία με την οποία θα ανοίγει από την 1η Μαϊου 2018 ανοίγει ο δρόμος για τη διενέργεια ηλεκτρονικών πλειστηριασμών και για χρέη προς το Δημόσιο. Επίσης, αναμένεται ένα κύμα νομοτεχνικών διορθώσεων στο πολυνομοσχέδιο –επουσιώδους σημασίας χαρακτηρίζονται αρμοδίως –ενώ την επόμενη εβδομάδα η έκδοση υπουργικών αποφάσεων και εγκυκλίων για τις «ουρές» των προαπαιτουμένων θα έρθει να συμπληρώσει τη σχετική λίστα.
Την ερχόμενη Παρασκευή ή ακόμη και το πρωί της Δευτέρας 22 Ιανουαρίου, πριν από τη συνεδρίαση του Eurogroup, αναμένεται μία ακόμη συνεδρίαση του EuroWorking Group ώστε να πιστοποιηθεί η εκπλήρωση των 110 προαπαιτουμένων και να μπει η σφραγίδα των δανειστών στο compliance report.
Στην ίδια συνεδρίαση, θα ξεκαθαρίσει και το ύψος της δόσης που θα ακολουθήσει την ολοκλήρωση της αξιολόγησης. Σε αυτό το μέτωπο, στη συνεδρίαση του EwG την Πέμπτη η ελληνική κυβέρνηση εμφανίστηκε για πρώτη φορά στα χρόνια των μνημονίων να διεκδικεί μια δόση αισθητά μικρότερη από αυτή που είναι διατεθειμένοι οι δανειστές να εκταμιεύσουν. Οι πληροφορίες από ευρωπαϊκές πηγές τις προηγούμενες ημέρες ανέφεραν ότι η επόμενη δόση για την Ελλάδα θα κυμαίνεται στην περιοχή των 7-7,5 δισ. ευρώ.

Οι διαρροές

Τις εκτιμήσεις αυτές χαρακτήρισε «αυθαίρετες» το υπουργείο Οικονομικών το οποίο, μέσω κύκλων του, σημείωσε ότι «το ύψος της δόσης εξαρτάται από τις ταμειακές ανάγκες της χώρας, για το διάστημα Φεβρουαρίου – Ιουνίου, που είναι 3 δισ. ευρώ. Σε αυτό το ποσό θα προστεθεί περίπου επιπλέον 1,5 δισ. ευρώ για ληξιπρόθεσμες οφειλές. Αρα, το ποσό της εκταμίευσης θα κυμανθεί γύρω στα 4,5 δισ. ευρώ». Ο γρίφος λύθηκε το απόγευμα της Παρασκευής όταν κυβερνητικές πηγές εγκατέλειψαν το σενάριο των 4,5 δισ. ευρώ και άφησαν διαρροές ότι η δόση θα είναι 6,7 δισ. ευρώ. Από αυτά 3,3 δισ. ευρώ θα καλύψουν τις χρηματοδοτικές ανάγκες του Δημοσίου, 1,5 δισ. ευρώ θα πάνε για εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων και 1,9 δισ. ευρώ για το μαξιλάρι ασφαλείας. Η δόση σφραγίζεται στις 22 Ιανουαρίου.

Στις αγορές

Αμέσως μετά ο Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους σχεδιάζει μία ακόμη έξοδο του Ελληνικού Δημοσίου στις αγορές με την έκδοση επταετούς ομολόγου για την άντληση τουλάχιστον 2 δισ. ευρώ. Τις τελευταίες ημέρες, μετά την πτώση των αποδόσεων των δεκαετών ελληνικών τίτλων σε ιστορικά χαμηλά δωδεκαετίας (3,63%), καταγράφεται οριακή αύξηση οδηγώντας τις αποδόσεις στο 3,86%. Η διατήρηση των αποδόσεων κάτω από το 4% ερμηνεύεται θετικά από παράγοντες της αγοράς οι οποίοι αναδεικνύουν και την κάθετη πτώση του επιτοκίου στην έκδοση τρίμηνων εντόκων γραμματίων στο 0,99% από 1,6% (στην προηγούμενη αντίστοιχη) με υπερκάλυψη της έκδοσης κατά 3,44 φορές. Οι αποδόσεις αναμένεται να συμπιεστούν περαιτέρω στον βαθμό όπου επιβεβαιωθούν οι προσδοκίες για αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας από τον διεθνή οίκο αξιολόγησης Standard and Poor’ s στις 19 Ιανουαρίου.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ