«Γραφική σκευωρία» με ενορχήστρωση της ΝΔ, την οποία καθοδηγούν συμφέροντα, χαρακτήρισε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας στη Βουλή τις αποκαλύψεις για την πώληση πυρομαχικών στη Σαουδική Αραβία. Η υπόθεση έχει σίγουρα κάτι γραφικό, αλλά έχει και κάτι ποινικά ερευνητέο και μια πολιτική διάσταση η οποία θα πάει μακριά, αν ληφθούν υπ’ όψιν οι προειδοποιήσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη ότι η ΝΔ θα ερευνήσει εις βάθος το θέμα, σε μια άλλη Βουλή, και θα αποδώσει ευθύνες. Η σκευωρία όμως είναι βαριά λέξη. Ιδίως όταν λέγεται από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, η οποία υπέγραψε διακρατική συμφωνία με τον Βασίλη Παπαδόπουλο, παρά τις ισχυρές αντιστάσεις του στρατιωτικού και διπλωματικού προσωπικού, το οποίο προειδοποιούσε ότι κάτι δεν πήγαινε καλά με τα πληρεξούσια από τη Σαουδική Αραβία που παρουσίαζε ο επιχειρηματίας. Δεν είναι μόνο οι διαδικασίες που προκαλούν εντύπωση, αλλά και η σπουδή του υπουργείου Εθνικής Αμυνας να κάνει την «οριστική πώληση». Μέσα σε πέντε ημέρες, από τις 24 ως τις 29 Μαρτίου 2017, με fast track διαδικασίες ελήφθη απόφαση για εκποίηση των βομβών ΜΚ 82 και ΜΚ 83, πέρασε από την Επιτροπή Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων και έφτασε μέχρι την κατάρτιση δεύτερης διακρατικής συμφωνίας, η οποία φέρει μόνο τη μονογραφή του Παπαδόπουλου, με ημερομηνία 7 Απριλίου 2017.

Η δεύτερη συμφωνία

Τη δεύτερη συμφωνία ανέλαβε να παρουσιάσει στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, στις 29 Μαρτίου, ο αναπληρωτής υπουργός Αμυνας Δημήτρης Βίτσας, επισημαίνοντας ότι πρόκειται για μια «τυπική διαδικασία» έγκρισης σύμβασης. Εκείνο το διάστημα είχαν πυκνώσει οι προειδοποιήσεις. Από ό,τι φαίνεται, υπάρχει συνεχής εσωτερική αλληλογραφία στο ΥΕΘΑ αλλά και πληθώρα τηλεγραφημάτων από την ελληνική πρεσβεία στο Ριάντ, το περιεχόμενο των οποίων δεν έχει γίνει γνωστό. Η κατάληξη της υπόθεσης όμως, με τη βεβιασμένη υπογραφή της διακρατικής συμφωνία στο αεροδρόμιο της Μίκρας την 13η Ιουνίου 2017, προκαλεί εύλογα ερωτήματα.
Στο μεταξύ, νέα στοιχεία συμπληρώνουν τα γεγονότα εκείνων των ημερών. Η Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ) ολοκλήρωσε τις διαπραγματεύσεις για τα βλήματα 105 mm με τον Παπαδόπουλο την 1η Μαρτίου 2017, αλλά το σχέδιο δεν υπογράφηκε γιατί ο επιχειρηματίας έθεσε ως προϋπόθεση την υπογραφή ανάλογης διακρατικής συμφωνίας για τις αεροπορικές βόμβες.
Τις βόμβες ο Παπαδόπουλος τις ζητούσε τουλάχιστον από τον Φεβρουάριο του 2017. Στις 15 Φεβρουαρίου ο επιχειρηματίας έστειλε φαξ στον γενικό διευθυντή Εξοπλισμών Κ. Κυριακίδη. «Σας ενημερώνω ότι ο εντολέας μου (Βασίλειο Σαουδικής Αραβίας), παρ’ όλη τη θετική πρόοδο που έχει επιτευχθεί με την επιτροπή διαπραγματεύσεων για τα πυρομαχικά διαμετρήματος 105 mm, ζητεί παράλληλα να ξεκινήσουν οι ανάλογες διαπραγματεύσεις σε ό,τι αφορά τις αεροπορικές βόμβες ΜΚ 82 & ΜΚ 83 (των οποίων End User Certificate έχουν ήδη εκδοθεί) και τις οποίες θεωρεί αναπόσπαστο κομμάτι της όλης συνεργασίας».
Τα δύο πιστοποιητικά τελικού χρήστη, τα οποία καθορίζουν τον τελικό χρήστη των όπλων, προσκομίστηκαν από τον Παπαδόπουλο τον Δεκέμβριο του 2016, προτού γνωστοποιηθεί ότι η ελληνική πλευρά διέθετε τις συγκεκριμένες βόμβες προς πώληση και παρότι, σύμφωνα με τον ίδιο, το ένα εκδόθηκε τον Ιούνιο και το άλλο τον Νοέμβριο του 2016.
Την επόμενη ημέρα, 16 Φεβρουαρίου, ο Κυριακίδης ενημερώνει τον κ. Καμμένο πως η πώληση των βομβών είναι ανεξάρτητη από το υποπρόγραμμα για την εκποίηση των 300.000 βλημάτων 105 mm, ότι το ΓΕΑ έχει απόθεμα 700 βομβών ΜΚ 82 μη επιχειρησιακά αναγκαίων, αλλά δεν υπάρχει υποπρόγραμμα για την εκποίησή τους. Οσο για τις ΜΚ 83, «δεν παρουσιάζονται στους πίνακες εύχρηστου και μη επιχειρησιακά αναγκαίου στρατιωτικού εξοπλισμού του ΓΕΑ». Επιπλέον ενημερώνει ότι ο «κ. Παπαδόπουλος – Ολυμπιακή Βιομηχανία ΑΕ έχει εκδώσει με δική του πρωτοβουλία End User Certificate για τις αεροπορικές βόμβες ΜΚ 82-83 χωρίς η υπηρεσία επ’ αυτού να έχει αναλάβει καμία δέσμευση».

Ηθελε και τυφέκια G3

Στις 17 Φεβρουαρίου, ο Παπαδόπουλος στέλνει νέο φαξ και αναφερόμενος στην επιστολή του της 15ης Φεβρουαρίου επισημαίνει: «Δοθέντος του γεγονότος ότι μέχρι στιγμής, μετά παρέλευση 4 και πλέον εβδομάδων δεν έχει υπάρξει πρόοδος σχετικώς με το αίτημα του εντολέως μας να συμπεριληφθούν στη συμφωνία και οι αεροπορικές βόμβες ΜΚ82 των 500 λιβρών, θέλουμε να σας ενημερώσουμε ότι εάν δεν υπάρξουν στο άμεσο μέλλον διαπραγματεύσεις οι οποίες θα οριστικοποιούν την προμήθεια και των αεροπορικών βομβών ΜΚ 82 μαζί με τα πυρομαχικά 105 mm, ο εντολέας μου προτίθεται να αναστείλει κάθε ενδιαφέρον αγοράς των άνω υλικών καθώς και ανάλογων υλικών, όπως G3 τυφέκια (50.000 τμχ.), πυρομαχικά πολυβόλων 30 mm (400.000 τμχ.), πυρομαχικά πυροβόλων 90 mm (40.000 τμχ.), πολυβόλα FN/FL (6.000 τμχ.) κ.λπ.». Η συγκεκριμένη επιστολή δεν κοινοποιείται στους αρμόδιους υπηρεσιακούς παράγοντες, όπως οι άλλες, αλλά στο γραφείο του γενικού διευθυντή του υπουργείου Εθνικής Αμυνας, πτεράρχου εν αποστρατεία Θεολόγου Συμεωνίδη για άμεση ενημέρωση του υπουργού Εθνικής Αμυνας κ. Πάνου Καμμένου.
Ο Παπαδόπουλος δηλαδή και εκβίαζε και παζάρευε επιπλέον πολεμικό υλικό, χρησιμοποιώντας την ίδια εξουσιοδότηση. Τι έγινε με τις υπόλοιπες απαιτήσεις του; Ο κ. Καμμένος είπε στη συνέντευξή του στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΑΝΤ1 ότι δεν ικανοποιήθηκαν όλα όσα ζητούσε ο Παπαδόπουλος, όπως π.χ. το αίτημά του να ενοικιάσει χώρο των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων (ΕΑΣ) στο Λαύριο, ώστε να προχωρήσει σε συμπαραγωγή βομβών αεροπορίας ΜΚ-81, ΜΚ-82, ΜΚ-83 και ΜΚ-84, καθώς δεν υπήρχαν διαθέσιμες οι ποσότητες που ζητούσε η Σαουδική Αραβία.

Η Επιτροπή

Στις 24 Μαρτίου, ο Παπαδόπουλος ζητεί από τον Κυριακίδη να του γνωστοποιήσει η ΓΔΑΕΕ «το συντομότερο δυνατόν για ποιον λόγο δεν συγκροτήθηκε επιτροπή για τις ΜΚ82 τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα και επίσης για ποιον λόγο συγκροτήθηκε επιτροπή μόνο για τα πυρομαχικά των 105 mm και όχι επίσης για τις ΜΚ83 που εντάσσονται στο ίδιο πιστοποιητικό τελικού χρήστη». «Επίσης», αναφέρει ο Παπαδόπουλος, «σας ενημερώνουμε ότι μέχρι σήμερα ο αγοραστής ενδιαφέρεται να υλοποιήσει την αγορά των υλικών που αναφέρονται στα εκδοθέντα πιστοποιητικά τελικού χρήστη ως ενιαία αγοραπωλησία, δηλαδή ολοκληρώνοντας και τις διαπραγματεύσεις που αφορούν τις αεροπορικές βόμβες ΜΚ 82/83, ώστε να προχωρήσει στην τελική υπογραφή όλων των συμβάσεων. Τέλος, η Βασιλική Αεροπορία της Σαουδικής Αραβίας ζητεί να μας ορίσετε πιθανό απαιτούμενο χρόνο ολοκλήρωσης των διαπραγματεύσεων που αφορούν τις αεροπορικές βόμβες ΜΚ 82/83».
Στις 29 Μαρτίου, ο κ. Βίτσας πηγαίνει στην Επιτροπή Εξοπλισμών το σχέδιο της διακρατικής συμφωνίας ώστε να εγκριθεί από τη Βουλή. «Υπάρχουν προηγούμενες συμβάσεις, οι οποίες ακολουθούν αυτή τη σύμβαση. Με την έννοια αυτή κάποιος πρέπει να το ολοκληρώσει αυτό για να μπορέσει να κάνει την οριστική πώληση» εξηγεί στα μέλη της Επιτροπής. Και καθησυχάζει τις ανησυχίες τους: «Δεν μπορούμε να κάνουμε συναλλαγή με κάποιον που δεν είναι κράτος, όχι δηλαδή επειδή λέει ο άλλος ότι «εγώ είμαι κράτος ή εκπροσωπώ κράτος», δεν γίνονται έτσι αυτά τα πράγματα, οι υπογραφές πρέπει να είναι υπογραφές κρατικών παραγόντων». Η διακρατική εγκρίθηκε από την Επιτροπή Εξοπλισμών, καθώς οι βουλευτές της αντιπολίτευσης, ενεργώντας με καλή πίστη, δεν εμπόδισαν τον προγραμματισμό του ΥΕΘΑ.

Στις 6, 13 και 20 Απριλίου 2017, ο ταξίαρχος Παπαδάκης έστειλε στην ελληνική πρεσβεία στο Ριάντ τα σχέδια «των διακρατικών συμφωνιών», όπως γράφει στην αναφορά του. Αρα έστειλε και τη συμφωνία για τα βλήματα 105 mm και τη συμφωνία για τις βόμβες ΜΚ 82 και ΜΚ 83, την οποία υπέγραψε μόνος του ο Παπαδόπουλος στις 7 Απριλίου, βάζοντας χειρόγραφα την ημερομηνία! Γιατί αυτή η βιασύνη και η προχειρότητα;

Ανησυχία για την άδεια από ΗΠΑ

Γιατί για να πουληθούν οι βόμβες απαιτούνταν ειδική άδεια από τις ΗΠΑ (Third Party Transfer), όπως γνώριζαν πολύ καλά στο ΥΕΘΑ, η οποία προφανώς δεν μπορούσε να ληφθεί. Κάποια στιγμή τον Παπαδόπουλο τον έζωσαν τα φίδια γιατί ανακάλυψε ότι ανάλογη άδεια χρειαζόταν και για τα πυρομαχικά και έστειλε επιστολή με την ένδειξη «επείγον» στον Κυριακίδη, στις 26 Απριλίου 2017. «Αναφερόμενοι στην ανωτέρω επιστολή σας, καθώς και στο από 21-4-2017 και 25-4-2017 e-mail σας, στο οποίο μας ενημερώνετε (και πάλι την ύστατη στιγμή προ της υπογραφής της σχετικής σύμβασης) ότι και για τα ελληνικής κατασκευής πυρομαχικά 105 mm, όπου επίσκεψη προς επιθεώρηση και αποδοχή έγινε από τον σαουδάραβα στρατιωτικό ακόλουθο Γαλλίας – Ελβετίας σε μονάδα αποθήκευσης στις Κεχριές Κορίνθου, απαιτείται «Government – Government – Third Party Transfer», προϋπόθεση που σε όλη την πολύμηνη θετική πορεία των διαπραγματεύσεων δεν μας είχε γίνει γνωστή. Εχουμε ενημερώσει σχετικά τον εντολέα μας για τη συγκεκριμένη προϋπόθεση και σας ενημερώνουμε ότι θα προχωρήσουμε στην υπογραφή της συμβάσεως των 105 mm εφόσον οι ελληνικές Αρχές θα έχουν λάβει όλες τις απαραίτητες θετικές εγκρίσεις από τις Αρχές της χώρας προέλευσης των υλικών, τα οποία αναφέρονται στην προς υπογραφή σύμβαση».
Ο Κυριακίδης έσπευσε να συγκαλέσει έκτακτη σύσκεψη για την επομένη (27 Απριλίου) στη ΓΔΑΕΕ «για τον τελικό συντονισμό των θεμάτων που θέτει ο εκπρόσωπος του ΒΣΑ», στην οποία εκτός από τους αρμόδιους αξιωματικούς επιθυμούσε και τη συμμετοχή «του εκπροσώπου του ΒΣΑ (κ. Βασιλείου Παπαδόπουλου) με φυσική του παρουσία». Ο επιχειρηματίας δεν μπορούσε να παρευρεθεί και με νέα επιστολή, στις 27 Απριλίου, ζητεί να μάθει αν θα πραγματοποιηθεί, όπως πρότεινε, έκτακτη σύσκεψη την επόμενη ημέρα 28 Απριλίου. Παράλληλα, ενημερώνει ότι «εφόσον για οποιονδήποτε λόγο ακυρωθεί, τότε παρακαλούμε να λάβετε υπ’ όψιν σας ότι τις τρεις πρώτες εργάσιμες ημέρες της επόμενης εβδομάδας ο κ. Βασίλειος Παπαδόπουλος θα βρίσκεται εκτός Ελλάδας στη Σαουδική Αραβία». Αν πράγματι πήγε στο Ριάντ ο Παπαδόπουλος το διάστημα από 1 έως 3 Μαΐου, δεν επισκέφθηκε την ελληνική πρεσβεία από όσα έχουν γίνει γνωστά μέχρι τώρα, μολονότι θα ήταν λογικό εφόσον γινόταν όλη αυτή η ανταλλαγή εγγράφων με τη ΓΔΑΕΕ.

Ο Καμμένος ήθελε να πάει στο Ριάντ

Στις 30 Μαΐου 2017, η ελληνική πρεσβεία στο Ριάντ επεσήμαινε στη ΓΔΑΕΕ ότι η διακρατική συμφωνία έπρεπε να μεταφραστεί επίσημα προτού διαβιβαστεί στη σαουδαραβική πλευρά από την Ειδική Νομική Υπηρεσία του υπουργείου Εξωτερικών ή αλλον επίσημο φορέα. Η συμφωνία είχε δοθεί για επίσημη μετάφραση στη Νομική Υπηρεσία του ΥΕΘΑ στις 25 Απριλίου επειδή, όπως ενημέρωσε ο Κυριακίδης τους υπηρεσιακούς παράγοντες, πρόθεση του κ. Καμμένου ήταν να επισκεφθεί ο ίδιος το Ριάντ, πιθανότατα στις 3 Μαΐου, και να υπογράψει εκεί τη συμφωνία. Η επίσκεψη αυτή δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ, επειδή – σύμφωνα με διπλωματικές πηγές – δεν συναίνεσε η σαουδαραβική κυβέρνηση.
Επιπλέον, ο πρεσβευτής ενημέρωνε ότι «με ρηματική της διακοίνωση (ΑΣ 166, από 7-3-2017) η πρεσβεία του Ριάντ έχει ζητήσει από τους αρμόδιους σαουδαραβικούς φορείς να προσδιορίσουν επισήμως τον αξιωματούχο που θα εξουσιοδοτηθεί για να υπογράψει τη σχετική διακρατική συμφωνία. Τελούμε εν αναμονή της επίσημης απάντησης από τη σαουδαραβική πλευρά». Ο πρεσβευτής Πολυχρονίου σε αυτή τη φάση επέλεξε την επίσημη διπλωματική οδό επικοινωνίας και όχι τυχαία.
Στις 31 Μαΐου 2017, ο Παπαδόπουλος έστειλε και άλλη επιστολή στον Κυριακίδη, με έκδηλη ανησυχία. «Θέμα: Πώληση βομβών ΜΚ 82 & ΜΚ 83. Σχετικά με την τηλεφωνική επικοινωνία μας και τα από 29–17 mail σας, σας πληροφορούμε ότι δεν έχουμε ακόμη τη ρητή εντολή για να υπογράψουμε τις δύο συμβάσεις και ενημέρωση για την έκδοση του Third Party Transfer. Αναμένουμε οδηγίες από τον εντολέα μας και θα σας ενημερώσουμε ανάλογα». Πάνω στην επιστολή υπάρχει και η ακόλουθη υπηρεσιακή σημείωση: «Στενή παρακολούθηση. Τακτική ώχληση (σ.σ. εννοεί όχληση) κ. Παπαδόπουλου».
Σύμφωνα με πηγές που γνωρίζουν καλά τις διαδικασίες πώλησης όπλων και πυρομαχικών, αν η συμφωνία για τις βόμβες έφτανε σε τελικό στάδιο, η αμερικανική πλευρά δεν θα έδινε απλώς μια άδεια, αλλά θα ερευνούσε εξονυχιστικά την υπόθεση και κυρίως τον ενδιάμεσο. Μπορούμε να υποθέσουμε ποια θα ήταν η απάντηση όταν ανακάλυπταν ότι ένας επιχειρηματίας από την Αξιούπολη Κιλκίς, με μια ζημιογόνο επιχείρηση τζίρου 6.000 ευρώ και συσσωρευμένων ζημιών 5,3 εκατομμυρίων ευρώ – σύμφωνα με τον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό της το 2013 -, χωρίς υπαλλήλους και χωρίς να είναι εγγεγραμμένη στο Μητρώο Κατασκευαστών Αμυντικού Υλικού, έγινε δεκτός από το ΥΕΘΑ ως εκπρόσωπος τεσσάρων κρατών και υπέγραφε συμφωνίες πολλών εκατομμυρίων ευρώ έχοντας αποχωρήσει από το ΔΣ της Ολυμπιακής Βιομηχανίας ΑΕ από τον Νοέμβριο του 2016!

Μυστήρια χωρίς τέλος

Τα μυστήρια αυτής της υπόθεσης δεν έχουν τέλος. Στις 12 Ιουνίου, ο Παπαδόπουλος στέλνει στον Κυριακίδη επείγουσα επιστολή (αρ. πρωτοκόλλου 43398) με την οποία ζητεί να οριστεί η ημερομηνία υπογραφής «της σύμβασης των 105 mm, ως επίσης ζητούμε τη συμπλήρωση στους όρους παράδοσης – παραλαβής της δυνατότητας τμηματικών παραδόσεων». Αγνωστο πώς προέκυψε η ανάγκη τμηματικών παραδόσεων του υλικού μιας διακρατικής συμφωνίας. Το συγκεκριμένο έγγραφο κοινοποιήθηκε και στον ταξίαρχο Παπαδάκη και πάνω σε αυτό υπάρχει η ακόλουθη υπηρεσιακή σημείωση. «Να μας ενημερώσει ποιος θα υπογράψει από πλευράς του ΒΣΑ».
Την ίδια ημέρα, 12 Ιουνίου, ο Κυριακίδης εκφράζει τις ενστάσεις του προς τον Παπαδόπουλο και την πρεσβεία στο Ριάντ. «1. Σας γνωρίζουμε ότι εκκρεμεί ο καθορισμός του εξουσιοδοτημένου αξιωματούχου του Βασιλείου της Σαουδικής Αραβίας (ΒΣΑ) που θα παρίσταται ή θα υπογράψει τη σχετική διακρατική συμφωνία αξιοποίησης στρατιωτικού εξοπλισμού θέματος. 2. Ως εξουσιοδοτημένος, με το (α) σχετικό, νόμιμος εκπρόσωπος του ΒΣΑ (κ. Βασίλειος Παπαδόπουλος της εταιρείας Ολυμπιακή Βιομηχανία ΑΕ) κατόπιν και του (β) ομοίου (σ.σ. εννοεί την παραπάνω επιστολή Παπαδόπουλου), αιτηθήκατε την τροποποίηση του όρου παράδοσης – παραλαβής πυρομαχικών της διακρατικής συμφωνίας θέματος. 3. Επισημαίνεται ότι για οποιαδήποτε τροποποίηση των όρων της διακρατικής συμφωνίας θέματος, ιδιαίτερα του χρόνου παραδόσεως, ενδεχομένως απαιτείται επανεκκίνηση των ενεργειών. 4. Μετά τον καθορισμό του εν λόγω αξιωματούχου της παραγράφου 1, η ελληνική πλευρά δύναται να υπογράψει την ήδη συμφωνηθείσα διακρατική Σσμφωνία 5. Παρακαλούμε για την ενημέρωσή σας και για τις κατά την κρίση σας ενέργειες».
Ο Κυριακίδης λέει ότι δεν μπορούν να αλλάξουν οι όροι της διακρατικής συμφωνίας, ούτε να υπογραφεί αυτή χωρίς να έχει οριστεί εξουσιοδοτημένος αξιωματούχος της Σαουδικής Αραβίας. Σημασία όμως έχει και η ημερομηνία, 12 Ιουνίου, μία ημέρα προτού πάρει το στρατιωτικό αεροπλάνο με εντολή Καμμένου και βάλει στο αεροδρόμιο της Μίκρας την υπογραφή του στη διακρατική συμφωνία με αντισυμβαλλόμενο την Ολυμπιακή Βιομηχανία ΑΕ – Βασίλης Παπαδόπουλος για το ΒΣΑ. Προφανώς, ο γενικός διευθυντής Εξοπλισμών γνώριζε ότι οι νόμοι της Σαουδικής Αραβίας απαγορεύουν να εκπροσωπεί το Βασίλειο της αραβικής χώρας υπήκοος άλλου κράτους. Παρ’ όλα αυτά υπέγραψε με τον Παπαδόπουλο. Και στις 16 Ιουνίου απαντά σε σχετικό e-mail που είχε στείλει η ελληνική πρεσβεία στο Ριάντ: «Σας γνωρίζουμε ότι ουδεμία περαιτέρω ενέργεια απαιτείται εκ μέρους σας».

Τα απόρρητα τηλεγραφήματα και ο διασυρμός του έλληνα πρεσβευτή

Τη Δευτέρα, στη Βουλή, ο Αλέξης Τσίπρας παρουσίασε την ακόλουθη εκδοχή των γεγονότων. Τον Μάιο του 2016 ο Βασίλης Παπαδόπουλος, με εξουσιοδότηση από τον διευθυντή Εξοπλισμών του υπουργείου Αμυνας της Σαουδικής Αραβίας, ξεκίνησε τις διαπραγματεύσεις με το ΥΕΘΑ. Το πληρεξούσιό του επιβεβαιώθηκε ότι είναι αυθεντικό και εκδόθηκε πιστοποιητικό τελικού χρήστη, το οποίο επικύρωσε η πρεσβεία μας στο Ριάντ. «Αρα δεν έχουμε να κάνουμε με μεσάζοντα, αλλά με εξουσιοδοτημένο εκπρόσωπο» παρατήρησε.

Ο πρεσβευτής στο Ριάντ, όπως είπε ο Πρωθυπουργός, τέσσερις μέρες μετά την επικύρωση του πιστοποιητικού, τον Νοέμβριο του 2016, έστειλε ένα τηλεγράφημα στον Νίκο Κοτζιά και τον ενημέρωνε ότι υπάρχει μια αξιόπιστη πηγή, από το στενό περιβάλλον του σαουδάραβα υπουργού, η οποία ζητεί να έρθει στην Ελλάδα προκειμένου να διαπραγματευτεί το ίδιο υλικό σε χαμηλότερη τιμή. Ο κ. Καμμένος συνέχισε με την Ολυμπιακή Βιομηχανία «εφόσον είχε κάθε διαβεβαίωση ότι είναι ο επίσημος εκπρόσωπος», επιδιώκοντας το υψηλότερο τίμημα. Οταν ξέσπασε ο θόρυβος, ο κ. Κοτζιάς ζήτησε εξηγήσεις από τον πρεσβευτή γιατί αμφισβητεί τον Παπαδόπουλο. «Η απάντηση ήταν προφορική. Είπε: «Η πηγή ήταν στο υπουργικό συμβούλιο και άκουσε τη συζήτηση». Ο υπουργός Εξωτερικών φώναξε τον πρεσβευτή της Σαουδικής Αραβίας στην Ελλάδα και τον ρώτησε: «Υπάρχει περίπτωση κάποιος τρίτος να παρίσταται στις συνεδριάσεις του υπουργικού συμβουλίου;». Απάντησε: «Βεβαίως όχι». Τότε ζήτησε από τον δικό μας πρεσβευτή να κατονομάσει σε τηλεγράφημα ειδικού χειρισμού την πηγή του και ήταν ένας Ελληνας, ο Τζον Σφακιανάκης από το Ηράκλειο της Κρήτης!».
Ο κ. Σφακιανάκης είναι οικονομολόγος, αλλά βαφτίστηκε «μεσάζων» από τον κ. Καμμένο και από τον Δημήτρη Τζανακόπουλο και επιχειρήθηκε να συνδεθεί μέσω της Endeavor με τη Μαρέβα Μητσοτάκη, η οποία απάντησε με εξώδικο.
Τα τηλεγραφήματα που θα επιβεβαίωναν τον Πρωθυπουργό επιδείχθηκαν στα κόμματα της αντιπολίτευσης την Πέμπτη, στο υπουργείο Εξωτερικών. Το περιεχόμενό τους όμως δεν συμφωνεί με τον κ. Τσίπρα. Το πρώτο, σύμφωνα με πληροφορίες, εστάλη τον Νοέμβριο του 2016 και ο πρεσβευτής αναφέρει ότι αξιόπιστη πηγή από το περιβάλλον του σαουδάραβα υπουργού Αμυνας τον ενημέρωσε ότι μια εταιρεία ονόματι Ολυμπιακή Βιομηχανία επιχειρεί να πωλήσει πολεμικό υλικό, περνώντας το από διάφορες χώρες προκειμένου να αυξήσει την τιμή του. Το δεύτερο είναι του Νοεμβρίου 2017, ο κ. Πολυχρονίου βρίσκεται υπό έρευνα – λέγεται ότι διατάχθηκε κατ’ απαίτηση του κ. Καμμένου – και απολογούμενος κατονόμασε την πηγή του, κάνοντας έκκληση να προστατευθεί επειδή είναι πρόσωπο ειδικού ενδιαφέροντος, πολύ κοντά στον διάδοχο του θρόνου. Επίσης, αναφέρει ότι οι Σαουδάραβες ενδιαφέρονταν για διακρατική συμφωνία χωρίς μεσάζοντες και ότι μέχρι τον Ιούνιο ήταν «θερμοί» αλλά μετά «πάγωσαν». Ο κ. Σφακιανάκης ήρθε στην Αθήνα για να ενημερώσει από κοντά το ΥΠΕΘΑ, αλλά δεν εισακούστηκε – κατά τον κ. Καμμένο «το έβαλε στα πόδια» όταν του ζήτησαν να αποδείξει την ιδιότητά του.
Αυτό το πρόσωπο «έκαψε» ο κ. Τσίπρας, διασύροντας τον πρεσβευτή Πολυχρονίου, καταπατώντας κάθε γραπτό και άγραφο διπλωματικό νόμο, διακινδυνεύοντας το κύρος της Ελλάδας σε μια ευαίσθητη περιοχή απλώς για να κερδίσει πρόσκαιρες εντυπώσεις στη Βουλή. Ο «διαπλεκόμενος» πρεσβευτής που προωθεί «κακούς» μεσάζοντες ζημιώνοντας τη χώρα εκρίθη προσφάτως από το ΥΠΕΞ άξιος να παραμείνει στη θέση του, στο Ριάντ, σύμφωνα με όσα κατέθεσε ο Γ. Κουμουτσάκος στη Βουλή!
Η ΝΔ αμφισβητεί και τη γνησιότητα των εξουσιοδοτήσεων Παπαδόπουλου – λεπτομερή στοιχεία έδωσαν οι Μ. Βορίδης και Ν. Παναγιωτόπουλος – και κατηγορεί τον υπουργό Αμυνας ότι παραβίασε τον νόμο περί μεσαζόντων.
Από το Κίνημα Αλλαγής, οι κοινοβουλευτικοί εκπρόσωποι Ανδρέας Λοβέρδος και Γιώργος Μαυρωτάς, με επιστολή τους προς τον κ. Κοτζιά, ζητούν να αναγνώσουν το τηλεγράφημα στο οποίο γίνεται λόγος ότι η πηγή συμμετέχει σε συνεδριάσεις του υπουργικού συμβουλίου της Σαουδικής Αραβίας. Επίσης, ζητούν όλη την υπόλοιπη αλληλογραφία που σχετίζεται με την υπόθεση, μεταξύ του πρεσβευτή, του προξένου στο Ριάντ και του ΥΠΕΞ, από τον Νοέμβριο του 2016 ως σήμερα.


ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ