Νέο, συμπληρωματικό μνημόνιο, άμεση νομοθέτηση νέων προαπαιτούμενων και πιο συγκεκριμένες διατυπώσεις για τον μηχανισμό συμπληρωματικών μέτρων είναι οι όροι τους οποίους θα πρέπει να τηρήσει η ελληνική κυβέρνηση για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης, έπειτα από την συνεδρίαση του Eurogroup της Δευτέρας 9 Μαΐου.

Παρά τις νέες προπαγανδιστικές κορώνες της κυβέρνησης και το σημείωμα του Μεγάρου Μαξίμου, σύμφωνα με το οποίο «το Eurogroup συμφώνησε στην ελληνική πρόταση για τη δημιουργία του προληπτικού μηχανισμού, που θα ενεργοποιείται μόνο στην περίπτωση με επίτευξης των δημοσιονομικών στόχων του προγράμματος» και «δεν υπήρξε καμία απαίτηση για τη νομοθέτηση προληπτικών μέτρων από την Ελλάδα», η πραγματικότητα που αποκαλύπτεται από την επίσημη ερμηνεία και την επίσημη ανακοίνωση του Eurogroup είναι πολύ διαφορετική και θέτει την κυβέρνηση σε μία δοκιμασία τις αμέσως επόμενες ημέρες.
Επιπλέον, στην συνεδρίαση δεν υπήρξε κάποια δέσμευση ότι η αξιολόγηση θα ολοκληρωθεί στην τακτική συνεδρίαση της 24ης Μαΐου, αλλά ότι «θα συνεχιστεί η συζήτηση».
Υπό αυτές τις συνθήκες, η κυβέρνηση αναζητεί του τρόπους και τις μεθοδεύσεις για την νομοθέτηση κατ’ αρχάς του πακέτου των συμπληρωματικών φόρων και της αύξησης του ΦΠΑ. Σύμφωνα με πληροφορίες, μία εκδοχή που θέλει την διαδικασία να μην ολοκληρώνεται τις αμέσως επόμενες ημέρες, περιλαμβάνει και την εσπευσμένη διακοπή των λειτουργιών της Βουλής για το καλοκαίρι τον Ιούνιο, προκειμένου η πλειοψηφία να διευκολυνθεί από την διαδικασία των θερινών τμημάτων, όπου μεταξύ των άλλων παρέχεται και η δυνατότητα αντικατάστασης βουλευτών που δεν θα είναι διατεθειμένοι να ψηφίσουν το συμπληρωματικό μνημόνιο και τα νέα μέτρα.

Σύμφωνα με την σύνοψη των αποτελεσμάτων της συνεδρίασης της 9ης Μαΐου στο επίσημο site του Συμβουλίου, «το eurogroup κατέληξε στο συμπέρασμα ότι χρειάζεται περαιτέρω δουλειά από τις ελληνικές αρχές και τους θεσμούς, επί του μηχανισμού των συμπληρωματικών μέτρων. Αυτά τα μέτρα θα τεθούν σε ισχύ μόνον αν διαπιστωθεί ότι απαιτούνται πρόσθετες ενέργειες για την επίτευξη των συμφωνημένων στόχων του πρωτογενούς πλεονάσματος» (The Eurogroup concluded that further work was needed by the Greek authorities and the institutions on a mechanism regarding additional contingency measures. These measures will come into force only if additional effort is needed to reach the agreed primary surplus targets).

Σημαντικότερη όλων όμως ήταν η καταληκτική παράγραφος της επίσημης ανακοίνωσης του eurogroup. Σύμφωνα με αυτήν, οι θεσμοί και οι ελληνικές αρχές «καλούνται να ολοκληρώσουν τις αμέσως επόμενες ημέρες την τεχνική εργασία για την πρώτη αξιολόγηση, συμπεριλαμβανομένου του μηχανισμού συμπληρωματικών μέτρων. Σε αυτό το πλαίσιο, το eurogroup αναμένει να λάβει άμεσα το προσχέδιο του συμπληρωματικού μνημονίου, συμπεριλαμβανομένου του πλήρους καταλόγου των προαπαιτούμενων ενεργειών, καθώς και της έκθεσης συμμόρφωσης της πρώτης αξιολόγησης. Καλεί τις ελληνικές αρχές να προχωρήσουν άμεσα στα βήματα υλοποίησης και νομοθέτησης των προαπαιτούμενων και έπειτα από την πλήρη εφαρμογή των προαπαιτουμένων από τις ελληνικές αρχές και τις συνακόλουθες εθνικές διαδικασίες, όπου απαιτούνται, το Eurogroup δηλώνει έτοιμο να στηρίξει την εκταμίευση της δεύτερης δόσης του προγράμματος του ESM». (The Eurogroup calls upon the institutions and the Greek authorities to complete in the coming days the technical work on the staff level agreement on the first review, including the contingency mechanism. In this context, the Eurogroup looks forward to receive rapidly the draft supplemental MoU, including the final full list of prior actions, as well as the compliance report for the first review. It calls upon the Greek authorities to take immediate steps to implement the prior actions including through the adoption of legislation. Upon full implementation of the prior actions by the Greek authorities and following national procedures where necessary, the Eurogroup stands ready to support the disbursement of the second tranche of the ESM programme).

Παρά ταύτα και χωρίς να αναφέρεται κάπου κάτι σχετικό, το Μέγαρο Μαξίμου έσπευσε να ανακοινώσει την δική του εκδοχή, υποστηρίζοντας ότι «η δόση θα συμπεριλαμβάνει, εκτός της κάλυψης των δανειακών αναγκών έως το τέλος της επόμενης αξιολόγησης, και την ταχύτατη αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα, γεγονός που θα συμβάλλει τα μέγιστα στην ενίσχυση της ρευστότητας της πραγματικής οικονομίας. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι η χρηματική δόση θα είναι κατά πολύ μεγαλύτερη από το ποσό των 5,7 δισ.? που προβλέπονταν για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης».
Ως προς το χρέος, η «δέσμευση» του eurogroup δεν διαφέρει επί της ουσίας από εκείνην του 2012 και την αντίστοιχη του καλοκαιριού του 2015, με την διαφορά ότι υπάρχει μία αναφορά στις ενδεχόμενες λύσεις αναμόρφωσης, καθώς αποκλείεται ρητώς το ονομαστικό κούρεμα και πάντως, το ενδεχόμενο μίας τέτοιας απόφασης παραμένει υπό την αίρεση της πλήρους εφαρμογής και νομοθέτησης των προαπαιτουμένων ενεργειών.