Σε πλήρη εγρήγορση βρίσκονται τα κομματικά επιτελεία για τη συγκρότηση των ψηφοδελτίων τους, υπό την πίεση και των χρονικών περιορισμών που τίθενται μετά την προκήρυξη των εκλογών. Το ρευστό πολιτικό πεδίο, οι ανακατατάξεις που προκάλεσε η μνημονιακή κατάληξη της εξάμηνης διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ αλλά και τα «προαπαιτούμενα» για το προφίλ των υποψηφίων, ανάλογα τα κομματικά ζητούμενα, διαμορφώνουν νέα δεδομένα στην επερχόμενη εκλογική μάχη. Όμως, πέραν τούτων, τα κόμματα τρέχουν για να προλάβουν τις ημερομηνίες με βάση όσα ορίζει θεσμικά η εκλογική νομοθεσία. Η μικρή προεκλογική περίοδος στον δρόμο προς τις εθνικές κάλπες της 20ής Σεπτεμβρίου εμπεριέχει στενά χρονικά περιθώρια.
Με δεδομένο ότι η προεκλογική περίοδος άρχισε στις 28 Αυγούστου 2015, έχει φτάσει η ώρα υποβολής υποψηφιοτήτων. Σε μία εβδομάδα θα πρέπει να έχουν «κλείσει» τα κομματικά επιτελεία τους εκλογικούς συνδυασμούς τους.
Προθεσμίες για υποψήφιους
Εκείνοι που πρόκειται να περιληφθούν σε συνδυασμούς, καθώς και οι μεμονωμένοι, υποβάλλουν πρόταση υποψηφιότητας η οποία επιδίδεται με δικαστικό επιμελητή στο αρμόδιο για την ανακήρυξή τους Πρωτοδικείο το αργότερο ως τα μεσάνυχτα της 6ης Σεπτεμβρίου 2015. Τρεις ημέρες επιπλέον (ως τα μεσάνυχτα της 9ης Σεπτεμβρίου) έχουν περιθώριο τα επιτελεία να υποβάλουν τη δήλωση κατάρτισης συνδυασμών, κομμάτων ή συνασπισμών συνεργαζομένων κομμάτων ή και ανεξάρτητων υποψήφιων, η οποία επιδίδεται με δικαστικό επιμελητή ή με απόδειξη στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου. Η πρόταση υποψηφίων βουλευτών Επικρατείας υποβάλλεται μόνον από κόμματα ή συνασπισμούς συνεργαζομένων κομμάτων και επιδίδεται στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου το αργότερο δώδεκα ημέρες μετά την έναρξη της προεκλογικής περιόδου, δηλαδή έως τα μεσάνυχτα της 9ης Σεπτεμβρίου 2015.
Κάθε συνδυασμός μπορεί να περιλάβει αριθμό υποψηφίων ως τον αριθμό των βουλευτικών εδρών της εκλογικής περιφέρειας, προσαυξημένο: α) κατά δύο στις εκλογικές περιφέρειες όπου εκλέγονται ένας έως και επτά βουλευτές, β) κατά τρεις στις εκλογικές περιφέρειες όπου εκλέγονται από οκτώ έως και δώδεκα βουλευτές, και γ) κατά τέσσερις στις εκλογικές περιφέρειες όπου εκλέγονται περισσότεροι από δεκατρείς βουλευτές.
Ο αριθμός των βουλευτών που εκλέγονται σε κάθε εκλογική περιφέρεια ορίστηκε με το άρθρο 1 του ΠΔ 4/2013 (Α΄ 10). Πρόκειται για την κατανομή των 288 εδρών μεταξύ των 56 εκλογικών περιφερειών της χώρας, με δεδομένο ότι οι υπόλοιπες 12 έδρες καταλαμβάνονται από βουλευτές Επικρατείας.
Αξίζει να επισημανθεί ότι υπάρχει και το ζήτημα της ποσόστωσης υποψηφίων κατά φύλο. Ο αριθμός των υποψηφίων βουλευτών από κάθε φύλο πρέπει να ανέρχεται σε ποσοστό τουλάχιστον ίσο με το 1/3 του συνολικού αριθμού των υποψηφίων τους, αντιστοίχως, σε όλη την Επικράτεια. Διευκρινίζεται ότι η ποσόστωση δεν αφορά το σύνολο των υποψηφίων κάθε συνδυασμού σε κάθε εκλογική περιφέρεια, αλλά μόνο το σύνολο των υποψηφίων κάθε συνδυασμού σε όλη την Επικράτεια.
Η ανακήρυξη των συνδυασμών και των υποψηφίων βουλευτών Επικρατείας ενεργείται από το Α΄ Τμήμα του Αρείου Πάγου τη δέκατη τέταρτη ημέρα μετά την έναρξη της προεκλογικής περιόδου, δηλαδή την 11η Σεπτεμβρίου 2015.
Οι βουλευτές εκλέγονται με «λίστα». Οι έδρες που δικαιούται κάθε συνδυασμός σε κάθε εκλογική περιφέρεια καταλαμβάνονται από τους υποψήφιους αυτού σύμφωνα με τη σειρά που έχουν προταθεί στη δήλωση κατάρτισης του συνδυασμού και ανακηρύχθηκαν από τον Άρειο Πάγο.

Χωρίς σταυρό προτίμησης
Δεν τίθεται στο ψηφοδέλτιο σταυρός προτίμησης υπέρ των υποψηφίων, δεδομένου ότι εκλέγονται κατά τη σειρά που αναγράφονται στον συνδυασμό του κόμματος («λίστα»). Σε περίπτωση όμως που τεθεί από εκλογέα σταυρός προτίμησης, το ψηφοδέλτιο αυτό δεν είναι άκυρο, αλλά προσμετράται υπέρ του συνδυασμού.

Η άσκηση του εκλογικού δικαιώματος είναι υποχρεωτική. Η ψηφοφορία θα διαρκέσει από τις 7.00 το πρωί έως τις 7.00 το απόγευμα της 20ής Σεπτεμβρίου 2015. Δικαίωμα ψήφου στις γενικές βουλευτικές εκλογές έχουν οι Έλληνες και Ελληνίδες που έχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους, είναι γραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους των δήμων του κράτους και δεν έχουν στερηθεί το σχετικό δικαίωμα.
Αναλυτικές πληροφορίες και οδηγίες περιλαμβάνονται σε εγκύκλιο (Αριθ. Πρωτ.: 30474/ 2.9.2015) η οποία υπογράφεται από τον υπουργό Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης κ. Αντώνη Μανιτάκη.
Οσοι έλληνες πολίτες είναι εγγεγραμμένοι σε δημοτολόγια δήμου της χώρας και δεν είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους των οικείων δήμων, έχουν τη δυνατότητα ως και το πέρας διεξαγωγής της ψηφοφορίας της 20ής Σεπτεμβρίου να απευθυνθούν στον δήμο, στα δημοτολόγια του οποίου είναι εγγεγραμμένοι, και να ζητήσουν πιστοποιητικό εγγραφής τους στα δημοτολόγια προκειμένου να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα.
Όσοι από αυτούς είναι εγγεγραμμένοι μόνο στα μητρώα αρρένων και όχι στα δημοτολόγια δήμου της χώρας, μπορούν να εφοδιαστούν με πιστοποιητικό που να βεβαιώνει την εγγραφή τους στα μητρώα αρρένων.
Τα πιστοποιητικά που θα προσκομίζουν οι ανωτέρω εκλογείς και τα οποία θα εκδίδονται εις διπλούν, φέρουν την κάτωθι ένδειξη: «Εκδίδεται αποκλειστικά για τις εκλογές της 20ής Σεπτεμβρίου 2015».

Ετεροδημότες

Παρέχεται πλέον η δυνατότητα στους ετεροδημότες εκλογείς να ψηφίσουν στον τόπο διαμονής τους, εφόσον είχαν υποβάλει σχετική αίτηση έως την 30ή Ιουνίου 2015 και περιελήφθησαν σε ειδικούς εκλογικούς καταλόγους. (Διαβάστε σχετική εγκύκλιο)
Στην περίπτωση αυτή, πριν από το όνομα κάθε ετεροδημότη στους βασικούς εκλογικούς καταλόγους υπάρχει η ένδειξη Ε. Στους εκλογείς αυτούς απαγορεύεται να ψηφίσουν στον δήμο, στους βασικούς εκλογικούς καταλόγους του οποίου είναι εγγεγραμμένοι.
Συνεπώς, όπως σημειώνεται στην εγκύκλιο, οι αντιπρόσωποι της δικαστικής αρχής δεν πρέπει να επιτρέπουν σε εκλογείς που φέρουν την ένδειξη Ε στον βασικό εκλογικό κατάλογο να ψηφίσουν.
Οι δικαστικοί αντιπρόσωποι πρέπει επίσης να έχουν υπόψη τους ότι για τον υπολογισμό των πραγματικά εγγεγραμμένων κάθε κοινού εκλογικού τμήματος αφαιρούνται οι ετεροδημότες και θεωρούνται εγγεγραμμένοι μόνον όσοι δεν φέρουν την ένδειξη Ε πριν από το όνομά τους.
Με αυτόν τον τρόπο θα αποφευχθεί η πλασματική εμφάνιση στοιχείων που αφορούν τόσο το σύνολο του εκλογικού σώματος όσο και το ποσοστό αποχής.