Πληθαίνουν οι ρατσιστικές επιθέσεις στα σχολεία της χώρας, στις αυλές των οποίων η Χρυσή Αυγή στρατολογούσε επί χρόνια μαθητές, όπως δείχνουν στοιχεία του υπουργείου Παιδείας, μπροστά στα μάτια ενός ολόκληρου συστήματος (δάσκαλοι και καθηγητές, διευθυντές, σύλλογοι γονέων) που στην πλειονότητά του έδειχνε ανοχή, αδιαφορία και φόβο. Τα πρώτα στοιχεία που συγκέντρωσε το Παρατηρητήριο Κατά της Βίας –συστάθηκε πέρυσι στο υπουργείο Παιδείας –δείχνουν ότι σχεδόν το ένα τρίτο από τα κρούσματα βίας που καταγράφηκαν (32,23%) έγινε σε βάρος μαθητών με κριτήριο τη χώρα καταγωγής αυτών ή των γονιών τους. Ενα στα δέκα θύματα (10,93%), όπως καταγράφεται, ανήκε σε μειονότητες…
Η πρώτη επιστημονική έρευνα του Παρατηρητηρίου Κατά της Βίας διεξήχθη για πρώτη φορά προς το τέλος της περυσινής σχολικής χρονιάς σε όλα τα γυμνάσια της χώρας με συγκεκριμένο ερωτηματολόγιο και με αναφορά σε όλες τις μορφές της βίας και του εκφοβισμού. Στην ηλεκτρονική πλατφόρμα συμμετείχαν και απάντησαν πάνω από 42.000 μαθητές. «Τα ποσοστά βίαιης συμπεριφοράς με ρατσιστικά χαρακτηριστικά θυματοποίησης θεωρούνται αυξημένα στην πρώτη έρευνα και για τον λόγο αυτόν πιστεύω ότι οι πολιτικές πρόληψης στα σχολεία πρέπει να επικεντρωθούν στην έγκαιρη αντιμετώπιση του φαινομένου» λέει σχετικά ο καθηγητής Πανεπιστημίου και πρώην υφυπουργός Παιδείας κ. Θεόδωρος Παπαθεοδώρου. Ο ίδιος συγκρότησε πέρυσι το Παρατηρητήριο στα σχολεία με σκοπό να αντιμετωπισθούν φαινόμενα του λεγόμενου «bullying», του εκφοβισμού.
Στην ίδια έρευνα το 12% των μαθητών Γυμνασίου καταθέτει ότι έπεσαν θύματα σχολικής βίας (μερικές φορές, συχνά, πολύ συχνά), ενώ το 14% έχει ασκήσει βία. Παραμένει ακόμη σε εκκρεμότητα η προγραμματισμένη διεξαγωγή της ίδιας έρευνας στα λύκεια της χώρας, η οποία και θα δώσει τη συνολική εικόνα του φαινομένου.
Τα στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί φανερώνουν με συγκλονιστικό τρόπο τους δρόμους με τους οποίους η βία, ο φανατισμός και το μίσος εισέβαλαν στις σχολικές τάξεις. Στο Παλαιό Φάληρο μητέρα κατήγγειλε ότι χρυσαυγίτες μαχαίρωσαν τον 16χρονο γιο της. Αιτία; Είχε απευθυνθεί σε συμμαθήτριά του που είχε σχέση με μέλος και είχε εκφράσει αντιρρήσεις για τη δράση τους.
Στην Πάτρα ομάδα οπαδών του νεοναζιστικού μορφώματος επιτέθηκε με λοστούς και σιδηρογροθιές εναντίον μαθητών της ΚΝΕ στην είσοδο σχολείου. Στην ίδια πόλη μέλη της Χρυσής Αυγής φορώντας μπλουζάκια με τη σβάστικα, κράνη και γάντια με μεταλλική ενίσχυση επιτέθηκαν σε μαθητή χτυπώντας τον στο πρόσωπο και στα πλευρά. Η Αστυνομία, όπως καταγγέλθηκε, ενώ παρακολουθούσε το όλο περιστατικό, δεν συνέλαβε ούτε έναν χρυσαυγίτη. Το ΚΚΕ έχει καταγγείλει επισήμως την επίθεση με γροθιές και ρόπαλα «τραμπούκων της νεοναζιστικής Χρυσής Αυγής σε μέλη της ΚΝΕ έξω από το ΕΠΑΛ Λαγκαδά», οι οποίοι καλούσαν τους μαθητές να συμμετάσχουν στην απεργία και στις συγκεντρώσεις εκείνης της ημέρας. Στη σχετική ανακοίνωσή του το ΚΚΕ κατονομάζει «γνωστά στελέχη-μπράβους της Χρυσής Αυγής».
Σε σχολείο της Αθήνας ομάδες χρυσαυγιτών διένειμαν πολιτικό υλικό εντός του σχολείου και επιτέθηκαν σε καθηγητές και μαθητές που αποπειράθηκαν να τους διώξουν. Σε άλλη περίπτωση διευθυντής σχολείου στην Πελοπόννησο δέχθηκε απειλές κατά της ζωής του από μέλη της τοπικής οργάνωσης της Χρυσής Αυγής επειδή απέβαλε τον γιο ενός μέλους της οργάνωσης.
Στη Βέροια μέλη της Χρυσής Αυγής κρατώντας λοστούς με ελληνικές σημαίες προσπάθησαν να εμποδίσουν την πορεία μαθητών για την επέτειο του Πολυτεχνείου. Στη δημοσιότητα ήλθε και μια περίπτωση στο Πολυκλαδικό Λύκειο Ρεθύμνου όπου μαθητές υποστηρικτές της Χρυσής Αυγής έδειραν συμμαθητή τους επειδή συμμετείχε σε αντιφασιστικό συλλαλητήριο.
Πέρα όμως από αυτά τα στοιχεία, όπως λέει ο κ. Παπαθεοδώρου, «είναι ιδιαίτερα ανησυχητικές οι καταγραφές σε περιφερειακό επίπεδο οι οποίες αναφέρονται σε κρούσματα συμπλοκών μεταξύ εξωσχολικών ομάδων προσκείμενων στη Χρυσή Αυγή και μαθητών στην έξοδο των σχολικών συγκροτημάτων, στην ιδεολογική χειραγώγηση μαθητών μέσα από τη διοργάνωση φροντιστηρίων εθνικιστικής παιδείας από τη Χρυσή Αυγή, σε στρατολόγηση μαθητών μέσω εξωσχολικών δραστηριοτήτων (γήπεδα, γυμναστήρια), σε εκφοβισμό από μέλη της Χρυσής Αυγής εκπαιδευτικών εντός σχολικού χώρου για το περιεχόμενο της διδασκαλίας τους ή για την τοποθέτησή τους ενάντια στη Χρυσή Αυγή (με σχετικές ερωτήσεις στη Βουλή), σε εκφοβισμό διευθυντών σχολείων από «αγανακτισμένους» γονείς για τον εορτασμό της επετείου του Πολυτεχνείου ή για το περιεχόμενο επετειακών εγκυκλίων του υπουργείου κτλ.».

«Τα παραπάνω δεν είναι απλά περιστατικά αλλά αποτελούν μεθοδολογία και σχέδιο διείσδυσης της Χρυσής Αυγής στα σχολεία»
δηλώνει ο κ. Παπαθεοδώρου. «Η απάντηση δεν μπορεί παρά να προέλθει από την εμπέδωση των αρχών και αξιών της δημοκρατίας στο σχολείο, την ουσιαστική ανάπτυξη της πολιτειακής παιδείας, από τη συγκροτημένη θεσμική αντιμετώπιση του φαινομένου της ρατσιστικής βίας και του εκφασισμού και την εγρήγορση της Πολιτείας και της εκπαιδευτικής κοινότητας. Σήμερα πλέον δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι τον ρατσισμό και τον φασισμό τον αντιμετωπίζουμε πρώτα στο σχολείο» αναφέρει.
Χαρακτηριστικότερη από τις περιπτώσεις που είδαν το φως της δημοσιότητας είναι η «κατήχηση» ακόμη και εξάχρονων παιδιών στη ρατσιστική ιδεολογία τον περασμένο Φεβρουάριο. Η μεθοδική «Διάπλαση των Παίδων» της Χρυσής Αυγής είχε στηθεί στην Αρτέμιδα Αττικής, ενώ στα Γλυκά Νερά δασκάλα έκανε «απογευματινά μαθήματα» ρατσισμού. Ακόμη πιο ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι καθηγητής σε σχολείο της Αθήνας απείλησε να φωνάξει τη Χρυσή Αυγή για να επιβάλει την τάξη… Σε άλλη περίπτωση, μόλις τον περασμένο Ιούνιο στη Ραφήνα, δύο νηπιαγωγοί κατήγγειλαν ότι δέχθηκαν απειλές να διώξουν τα παιδιά μεταναστών, ενώ τον Νοέμβριο του 2012 η Χρυσή Αυγή απαίτησε να απομακρυνθεί νηπιαγωγός στη Λευκάδα για «ανθελληνικό μάθημα».
Παιδεία και προτεραιότητες
Εκτός ύλης η σύγχρονη Ιστορία

Η δράση των ρατσιστικών και ναζιστικών ομάδων συμβαίνει σε μια περίοδο κατά την οποία το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μοιάζει ανυπεράσπιστο απέναντι σε τέτοιες απειλές. Με βιβλία Ιστορίας επικεντρωμένα στη διδασκαλία των αρχαίων και βυζαντινών ετών και ανύπαρκτη ουσιαστικά τη σύγχρονη Ιστορία, για την οποία εκπαιδευτικοί παροτρύνουν τους μαθητές να δουν… σχετικές ταινίες ώστε να αποκτήσουν γνώσεις και αντίληψη επί του θέματος. Ο «Μεγάλος δικτάτωρ» του Τσάρλι Τσάπλιν και «Η πτώση» του Ολιβερ Χίρσμπιγκελ προτείνονται από τους ίδιους τους καθηγητές με οδηγία του υπουργείου Παιδείας.

«Την προηγούμενη χρονιά είχαμε καταγράψει συγκεκριμένα περιστατικά τα οποία μπορεί να ήταν σποραδικά αλλά πολλά από αυτά αποτελούσαν προκλήσεις εκφοβισμού εκ μέρους της Χρυσής Αυγής ή απόπειρες διείσδυσής της στα σχολεία»
λέει χαρακτηριστικά ο πρώην υφυπουργός Παιδείας κ. Θ. Παπαθεοδώρου. «Σε κάθε περίπτωση υπήρξε άμεση αντιμετώπιση των περιστατικών σε συνεργασία με τους περιφερειακούς διευθυντές, τους σχολικούς συμβούλους και τους διευθυντές σχολείων με στόχο την προστασία των μαθητών και των εκπαιδευτικών» συνεχίζει.

«Πέρα από αυτό, η αντιμετώπιση ρατσιστικών συμπεριφορών αποτέλεσε βασική πολιτική προτεραιότητα. Μην ξεχνάτε ότι ο ρατσισμός και ο φασισμός δουλεύουν πάνω στους κοινούς άξονες του εκφοβισμού και της απαξίωσης των αξιών της δημοκρατίας στο σχολείο, όπως και στην κοινωνία. Γι’ αυτό συνδέσαμε από την αρχή τη δράση του Παρατηρητηρίου με την αναβάθμιση της πολιτειακής παιδείας και σε πρώτη φάση με την ένταξη στις σχολικές δραστηριότητες ειδικών προγραμμάτων για τους μαθητές. Οι πρόσφατες δολοφονικές επιθέσεις με δράστες μέλη της Χρυσής Αυγής, η άσκηση βίας εναντίον άλλων οργανώσεων ή ομάδων και η απόπειρα ιδεολογικής χειραγώγησης νέων παιδιών καταδεικνύουν σήμερα με επικίνδυνο αλλά και τραγικό τρόπο την επιτακτική αναγκαιότητα αυτής της θωράκισης, όπως και της συνέχισης της πολιτικής που χαράξαμε»
καταλήγει.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ