Οι δημόσιοι υπάλληλοι που προσελήφθησαν μέσω ΑΣΕΠ, ακόμη και αυτοί που θα μπουν σε καθεστώς κινητικότητας, δεν πρόκειται να απολυθούν, διαβεβαιώνει ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, προαναγγέλλοντας ωστόσο μια βαθιά αναδιάρθρωση του δημόσιου τομέα. Μιλώντας στο «Βήμα της Κυριακής» ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης εξηγεί για πρώτη φορά το σχέδιό του για τις 13.000 απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων που θα πραγματοποιηθούν τους επόμενους 18 μήνες υπογραμμίζοντας ότι απολύσεις από τη «δεξαμενή της κινητικότητας» θα αναζητηθούν μόνον εφόσον ολοκληρωθεί πρώτα το «ξεκαθάρισμα» των υπαλλήλων από επιόρκους, συμβασιούχους, από όσους πέτυχαν την πρόσληψή τους με πλαστά πιστοποιητικά σπουδών, αλλά και μετά την ολοκλήρωση των συγχωνεύσεων και της κατάργησης οργανισμών του Δημοσίου που δεν κρίνονται απαραίτητοι. Ο κ. Μητσοτάκης πετάει ταυτόχρονα το γάντι στους συναδέλφους του υπουργούς να προχωρήσουν και εκείνοι σε αξιολόγηση του προσωπικού τους, ενώ ταυτόχρονα προειδοποιεί τους συνδικαλιστές της τοπικής αυτοδιοίκησης να μην επιχειρήσουν να εκβιάσουν την κυβέρνηση εγκαταλείποντας τα σκουπίδια στους δρόμους.

Τι ακριβώς έγινε στη διαπραγμάτευση με την τρόικα στο υπουργείο σας;

«Κύριε Χιώτη, όταν ανέλαβα πριν από λίγες εβδομάδες την ηγεσία του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης, βρήκα ένα πλάνο συμφωνημένο εδώ και πολύ καιρό από την κυβέρνηση και την τρόικα. Το πλάνο αυτό έλεγε: Ως το τέλος Σεπτεμβρίου θα έπρεπε να είχαν αποχωρήσει υποχρεωτικά από το Δημόσιο 2.000 υπάλληλοι και ως την 30ή Ιουνίου να είχαν μπει σε καθεστώς κινητικότητας άλλοι 12.500. Οταν έφτασε η τρόικα, τρεις ημέρες αφότου ήρθα στο υπουργείο, ο στόχος των υποχρεωτικών αποχωρήσεων είχε επιτευχθεί, αλλά το «κοντέρ» στην κινητικότητα έγραφε ένα ολοστρόγγυλο μηδέν. Καταφέραμε έπειτα από δύσκολες συζητήσεις να πετύχουμε μια παράταση και αναλάβαμε τη δέσμευση να εισέλθουν στη διαδικασία της κινητικότητας 4.200 υπάλληλοι ως τα τέλη Ιουλίου και 12.500 συνολικά ως το τέλος Σεπτεμβρίου. Είμαι πεπεισμένος ότι, αν δεν έκλεινε η διαπραγμάτευση στο δικό μας υπουργείο, η δόση δεν θα εκταμιευόταν. Επρεπε να κινηθούμε γρήγορα παίρνοντας δύσκολες αποφάσεις που να είναι όσο το δυνατόν πιο δίκαιες».
Οι υπόλοιπες 13.000 απολύσεις που πρέπει να γίνουν από πού θα προέλθουν; Ολες από τη δεξαμενή της κινητικότητας;
«Κατ’ αρχάς θέλω να τονίσω ότι η αδυναμία της χώρας να ανταποκριθεί στο προαπαιτούμενο της κινητικότητας 12.500 δημοσίων υπαλλήλων ως τον Ιούνιο έδωσε αφορμή στην τρόικα για να θέσει άλλα αιτήματα, όπως για παράδειγμα την αύξηση του συνολικού αριθμού των υποχρεωτικών αποχωρήσεων που είχε ήδη συμφωνηθεί για τα έτη 2013 και 2014. Πετύχαμε να μη γίνει η παραμικρή αύξηση στα ήδη συμφωνηθέντα. Συγκεκριμένα ο συμφωνημένος αριθμός (15.000) από τον Φεβρουάριο του 2012 αλλά και η κατανομή ανά έτος –4.000 για το 2013 και 11.000 για το 2014 –παραμένουν σταθερά.
Ερχομαι τώρα στην ερώτησή σας. Σε καμία περίπτωση. Πρώτοι στη λίστα προς αποχώρηση βρίσκονται οι πειθαρχικά ελεγχόμενοι δημόσιοι υπάλληλοι, καθώς και αυτοί που μπήκαν στο Δημόσιο με πλαστά δικαιολογητικά. Υποχρεωτικές απομακρύνσεις θα προκύψουν και από καταργήσεις και συγχωνεύσεις φορέων, μια διαδικασία που έχει καθυστερήσει αδικαιολόγητα, παρ’ ότι έχει γίνει αρκετή δουλειά προπαρασκευής σε αυτή την κατεύθυνση. Η οριστική επίλυση του προβλήματος των προσωρινών διαταγών θα οδηγήσει στην έξοδο από το Δημόσιο συμβασιούχους οι οποίοι είχαν πετύχει καθεστώς μονιμοποίησης καταστρατηγώντας βάναυσα το πνεύμα του Συντάγματος. Μόνο όταν εξαντληθούν αυτές οι κατηγορίες θα καταφύγουμε στη δεξαμενή της κινητικότητας».
Πόσοι θα απολυθούν με τη νέα ρύθμιση του υπουργείου Δικαιοσύνης για τις προσωρινές διαταγές;
«Υπάρχει ένας σημαντικός αριθμός συμβασιούχων που καταφέρνει να παρατείνει καταχρηστικά την απασχόλησή του στο Δημόσιο με προσωρινές διαταγές που εκδίδουν τα δικαστήρια. Δεν γνωρίζω πόσοι τελικά εξ αυτών θα παραμείνουν στη θέση τους ή όχι, αλλά γνωρίζω καλά ότι ο υπουργός Δικαιοσύνης είναι αποφασισμένος να βάλει ένα οριστικό τέλος στην πρακτική αυτή».
Γιατί ξεκινήσατε με τους σχολικούς φύλακες, τους καθηγητές της τεχνολογικής εκπαίδευσης και τη Δημοτική Αστυνομία;
«Ακούστε, κύριε Χιώτη. Το υπουργείο στο οποίο προΐσταμαι έχει εποπτικό ρόλο και κατά συνέπεια οι στόχοι της κινητικότητας μπορούν να καταστούν εφικτοί μόνο με τη συνεργασία όλων των υπουργείων. Από εκεί και πέρα, κανείς δεν είναι χαρούμενος όταν καταφεύγει σε οριζόντια μέτρα, που αφορούν μάλιστα ανθρώπους. Αν τα υπουργεία και η τοπική αυτοδιοίκηση είχαν κάνει όλο το προηγούμενο διάστημα σωστά τη δουλειά τους και είχαμε στη διάθεσή μας οργανογράμματα που να περιέγραφαν με σαφήνεια πού είναι το πλεονάζον προσωπικό, θα ακολουθούσαμε διαφορετική τακτική. Κάποιοι προφανώς πίστευαν ότι οι δεσμεύσεις της ελληνικής κυβέρνησης θα χάνονταν στη μετάφραση… Σε κάθε περίπτωση ξεκινήσαμε από τα δύο υπουργεία, το Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και το Εσωτερικών, που έχουν τους περισσότερους υπαλλήλους».
Καταργείτε τη Δημοτική Αστυνομία μόνο και μόνο για να βρείτε κόσμο για την κινητικότητα; Οι δημοτικοί αστυνομικοί κινδυνεύουν με απόλυση;
«Οχι. Η Δημοτική Αστυνομία δεν έχει πετύχει ως θεσμός, παρ’ ότι είναι στελεχωμένη με υψηλής ποιότητας ανθρώπινο δυναμικό. Οι δημοτικοί αστυνομικοί θα προσφέρουν πολύ περισσότερο στην εμπέδωση του αισθήματος ασφάλειας αν ενταχθούν στην Ελληνική Αστυνομία. Να δώσω ένα παράδειγμα. Αρμοδιότητα της Δημοτικής Αστυνομίας την οποία έχει αποτύχει πλήρως να ασκήσει αποτελεσματικά είναι ο περιορισμός του παραεμπορίου. Δεν είναι προφανές ότι είναι καλύτερο αυτή η αρμοδιότητα να περάσει στην ΕΛ.ΑΣ., που έχει τα μέσα να αντιμετωπίσει ένα φαινόμενο που έχει πια αποκτήσει χαρακτηριστικά οργανωμένου εγκλήματος; Οσον αφορά το δεύτερο σκέλος του ερωτήματός σας, θέλω να είμαι κατηγορηματικός. Οσοι έχουν προσληφθεί με διαδικασίες ΑΣΕΠ δεν κινδυνεύουν με απόλυση. Υπενθυμίζω ότι αυτή την πρόταση την έχω καταθέσει πρώτος εδώ και περίπου δύο χρόνια. Παραμένω, δηλαδή, σταθερός στις απόψεις, τις οποίες και δεν μεταβάλλω ανάλογα με το δημόσιο αξίωμα που κατέχω».
Δηλαδή, θα κάνετε διάκριση και με βάση τον τρόπο πρόσληψης των δημοσίων υπαλλήλων;
«Βεβαίως, και πιστεύω ότι αυτό το αντιλαμβάνεται ο κάθε πολίτης ως ένα δίκαιο κριτήριο. Δεν μπορεί να μπαίνει στην ίδια κατηγορία κάποιος που μπήκε στο Δημόσιο αξιοκρατικά με κάποιον που μπήκε από την πίσω πόρτα. Σαφώς και θα συνυπολογιστούν και τα πτυχία και η υπηρεσιακή διαδρομή και φυσικά κάποια κοινωνικά κριτήρια, αλλά το ουσιαστικότερο κριτήριο θα είναι ο τρόπος πρόσληψης στο Δημόσιο. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η χώρα χρεοκόπησε επειδή γιγαντώθηκε ένα πελατειακό κράτος το οποίο στηρίχθηκε σε αθρόες ρουσφετολογικές προσλήψεις. Προσλήψεις που έγιναν κατ’ εξοχήν από τα δύο κόμματα που κυβέρνησαν τη χώρα από τη Μεταπολίτευση και μετά. Πρέπει να στείλουμε επομένως ως πολιτικό σύστημα ένα πειστικό μήνυμα ότι αυτές οι πρακτικές ανήκουν οριστικά στο παρελθόν».
Από τα ρεπορτάζ που διάβασα, ως τώρα έχουν απολυθεί μόλις 100 επίορκοι υπάλληλοι από τους περίπου 2.000 που κατηγορούνται για βαριά αδικήματα. Πόσοι και πότε θα απολυθούν, κύριε υπουργέ;
«Είναι λάθος και απαξιώνει τους δημοσίους υπαλλήλους ο συλλήβδην απαξιωτικός και προσβλητικός χαρακτηρισμός όλων των πειθαρχικά ελεγχομένων ως «επιόρκων». Είναι επίσης λάθος να επιχειρεί κάποιος, πόσω μάλλον ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, να προκαταλάβει πόσοι από τους ελεγχομένους θα απολυθούν προτού αποφασίσουν τα αρμόδια Πειθαρχικά Συμβούλια και το ΣτΕ. Αυτό που εγώ μπορώ να σας διαβεβαιώσω είναι ότι έχουν ήδη γίνει σημαντικά βήματα προόδου στον τομέα αυτόν και ότι όσοι δεν έχουν θέση στο Δημόσιο, καθώς προσβάλλουν με τη συμπεριφορά τους τους συναδέλφους τους και τις υπηρεσίες τους, ενώ παράλληλα λειτουργούν και σε βάρος του κοινωνικού συνόλου, απομακρύνονται. Εχουν ήδη απομακρυνθεί οριστικά με τελεσίδικες και αμετάκλητες αποφάσεις 100 υπάλληλοι, όπως σωστά αναφέρατε, ενώ τους τελευταίους δύο μήνες εξετάστηκαν εκατοντάδες υποθέσεις στον Α’ και Β’ βαθμό και εκτιμώ ότι η εξέταση του συνόλου των παλαιών υποθέσεων θα έχει ολοκληρωθεί πολύ σύντομα. Για τον λόγο αυτόν έχουμε αναπτύξει μια σειρά δράσεις που ήδη παράγουν αποτελέσματα σε κρίσιμα ζητήματα και μεριμνούμε για την επιτάχυνση της απονομής πειθαρχικής δικαιοσύνης. Πιστεύουμε ότι σύντομα τα αποτελέσματα θα είναι ορατά».
Μπορείτε να διερευνήσετε αν προσελήφθησαν κάποιοι με πλαστά πιστοποιητικά;
«Μπορούμε και θα το κάνουμε. Οπως προανέφερα, είναι πολύ σημαντικό να εξετάσουμε πώς μπήκε κανείς στο Δημόσιο. Αν μπήκε αξιοκρατικά, μέσω ΑΣΕΠ, ή αν μπήκε διά της πλαγίας οδού. Και βέβαια, αν μπήκε, επίσης, λόγω των πραγματικών προσόντων του ή προσκομίζοντας χαλκευμένα στοιχεία. Θα ερευνήσουμε διεξοδικά τα πιστοποιητικά που προσκόμισε καθένας ξεκινώντας από τα πτυχία ξένων γλωσσών. Σε περίπτωση εντοπισμού πλαστών πιστοποιητικών το υπουργείο θα είναι αμείλικτο».
Σας ενοχλεί που σας αποκαλούν νεοφιλελεύθερο;
«Με ενοχλούν οι ταμπέλες χωρίς περιεχόμενο. Εχω μιλήσει επανειλημμένως προτού γίνω υπουργός για την ανάγκη να υπάρχει αξιοκρατία στο Δημόσιο και για το προφανές, κατά την άποψή μου, ζητούμενο να αποκτήσουμε επιτέλους ένα κράτος στην υπηρεσία του πολίτη. Ενα Δημόσιο που να μειώνει τα διοικητικά βάρη για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, περιορίζοντας με αυτόν τον τρόπο τη διαφθορά που ενδημεί σε όλες τις βαριές γραφειοκρατίες. Με δημόσιους υπαλλήλους που θα προοδεύουν βάσει της πραγματικής τους απόδοσης και όχι βάσει των κομματικών προτιμήσεών τους. Αν επιμένετε να βάλετε ιδεολογικό πρόσημο σε αυτά που σας λέω, μπορείτε να το κάνετε. Πιστεύω πάντως ακράδαντα ότι η σιωπηλή πλειονότητα της κοινωνίας θα στηρίξει πρωτοβουλίες που θα ταράξουν τα νερά της λιμνάζουσας δημόσιας διοίκησης. Αν είχαμε ασχοληθεί με αυτά τα ζητήματα κατά προτεραιότητα εδώ και τρία χρόνια που μπήκαμε στο μνημόνιο αντί να το κάνουμε υπό την πίεση ασφυκτικών χρονοδιαγραμμάτων, μάλλον δεν θα είχαμε σήμερα 1,3 εκατ. ανέργους, συντάξεις πείνας για πολλούς Ελληνες και πετσοκομμένους μισθούς».

Διαφοροποίηση
«Οικογενειακή ευθύνη δεν υπάρχει»


Διαβάζω δημοσιεύματα και γελοιογραφίες που σας ειρωνεύονται λέγοντας ότι καλείστε να ξεπλύνετε την ντροπή από τα ρουσφέτια που έκανε ο πατέρας σας ως πρωθυπουργός και η αδελφή σας ως υπουργός και δήμαρχος…
«Γελάω και εγώ με κάποια από αυτά! Εξ όσων γνωρίζω, οικογενειακή ευθύνη δεν υπάρχει και πιστεύω ότι έπειτα από 10 χρόνια πολιτικής διαδρομής έχω καταγράψει πια ένα διακριτό πολιτικό στίγμα. Αλλωστε αρκετές φορές έχω διαφοροποιηθεί δημόσια τόσο από τον πατέρα μου Κωνσταντίνο Μητσοτάκη όσο και από την αδελφή μου Ντόρα Μπακογιάννη. Θυμίζω ότι προ του 1993 δεν υπήρχε ΑΣΕΠ και οι προσλήψεις από όλους γίνονταν προφανώς με άλλα κριτήρια. Εν πάση περιπτώσει, εγώ είμαι σε αυτή τη θέση για να κάνω τη δουλειά μου και σας περιέγραψα το πλαίσιο μέσα στο οποίο θα κινηθώ. Και σε αυτό δεν χωρούν εξαιρέσεις, ούτε, πολύ περισσότερο, συμβιβασμοί».
Σήμερα συνδικαλιστές «τύπου Κολλά» υπάρχουν;

«Τον Ανδρέα Κολλά τον ξαναείδαμε, σας θυμίζω, πρόσφατα, πρώτα να αρθρογραφεί στην «Αυγή» και έπειτα να δηλώνει σε άλλη εφημερίδα ότι ο Αλέξης Τσίπρας «αποτελεί εθνικό κεφάλαιο». Συνδικαλιστές που κανείς δεν θυμάται πώς προσελήφθησαν, κανείς δεν θυμάται πότε εργάστηκαν για τελευταία φορά και κανείς δεν θυμάται πότε συμφώνησαν με οποιαδήποτε μεταρρύθμιση υπάρχουν δυστυχώς αρκετοί. Κάποιους εξ αυτών τους βλέπουμε να ηγούνται τις τελευταίες ημέρες με ιδιαίτερη ζέση του αγώνα να μην αλλάξει απολύτως τίποτα στη χώρα, μέσα πλέον από τις τάξεις του ΣΥΡΙΖΑ! Για να μη χάσουν τα προνόμιά τους».

Σας φοβίζει ο κίνδυνος να επεκταθούν οι κινητοποιήσεις στους ΟΤΑ και στις υπηρεσίες καθαριότητας μέσα στο κατακαλόκαιρο;
«Πρέπει να σας πω ότι με ικανοποίηση άκουσα κάποιους συνδικαλιστές της ΠΟΕ-ΟΤΑ να λένε ότι δεν θα χρησιμοποιήσουν την αποκομιδή των σκουπιδιών ως μοχλό πίεσης προς την κυβέρνηση. Εξάλλου οι αποφάσεις είναι δρομολογημένες και δεν αλλάζουν. Εύχομαι να μην αλλάξουν γνώμη. Σε κάθε περίπτωση, εκβιασμοί με θύμα την κοινωνία δεν μπορούν πια να γίνουν ανεκτοί».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ