Μία μεγάλη έκπληξη έκρυβε το βράδυ της Τετάρτης η επίσκεψη του προέδρου των Ρωσικών Σιδηροδρόμων (RZD), κ. Βλαντίμιρ Γιακούνιν στην Πάτρα, όπου παρέλαβε τον σταυρό του πολιούχου Αγίου Ανδρέα του Πρωτόκλητου, προκειμένου να τον μεταφέρει στη Ρωσία, επί τη ευκαιρία της 1025ης επετείου από τη βάπτιση των Ρώσων. Ο κ. Γιακούνιν, μιλώντας στο «Βήμα της Κυριακής», αποκάλυψε ότι η εταιρεία του όχι μόνον επιθυμεί να συμμετάσχει στον διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για τον οποίο συζητεί και με άλλες σιδηροδρομικές εταιρείες της Ευρώπης, αλλά συνεργάζεται προς αυτή την κατεύθυνση με τη ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ στην Ελλάδα και μάλιστα άφησε να εννοηθεί, εμμέσως πλην σαφώς, ότι θα αναζητηθούν οι αυτονόητες συνέργειες και με κάποιο λιμάνι εν όψει της αποκρατικοποίησης των σχετικών υποδομών. Ωστόσο, είπε πως όλα θα εξαρτηθούν από τους όρους και τις προϋποθέσεις της ιδιωτικοποίησης, καθώς όπως επεσήμανε «οι καλοί φίλοι κάνουν και καλούς λογαριασμούς».

Το ρωσικό ενδιαφέρον για την Ελλάδα επανακάμπτει έπειτα από το «φιάσκο» της ΔΕΠΑ με την Gazprom και ήδη, όπως πληροφορείται «Το Βήμα», στις αρχές Αυγούστου ο κ. Γιακούνιν θα συναντηθεί με τον πρωθυπουργό κ. Αντώνη Σαμαρά με θέμα την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Μάλιστα, αυτή τη φορά η Μόσχα ρίχνει στο παιχνίδι και το υψηλού συμβολισμού «χαρτί» της Ορθοδοξίας, καθώς ο πρόεδρος της RZD τυγχάνει και πρόεδρος του Ιδρύματος «Αγιος Ανδρέας», το οποίο συνδέει θρησκευτικά τις δύο χώρες. Ανεξαρτήτως «συγγενειών» πάντως, η έξοδος στις «θερμές θάλασσες» αποτελεί διακηρυγμένο στόχο της Ρωσίας επί τουλάχιστον τρεις αιώνες.

Οπως τόνισε ο κ. Γιακούνιν, επιθυμία της RZD είναι να εντάξει την Ελλάδα στο γεωπολιτικό σχέδιο που αναπτύσσει η εταιρεία στο σύνολο της Ευρασίας για πολυτροπικές συνδυασμένες μεταφορές, διά της αγοράς της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς η χώρα μας αποτελεί τον κρίσιμο γεωγραφικό «κρίκο» προκειμένου να «κουμπώσει» αυτή η αλυσίδα της εμπορευματικής αλυσίδας.

«Οι σιδηροδρομικές γραμμές της Ρωσίας αποτελούν τμήμα της ζώνης μεταφορών της Ευρασίας»
είπε ο κ. Γιακούνιν στο «Βήμα». «Η εταιρεία μας είναι μία από τις μεγαλύτερες στον κόσμο και το δίκτυό της το τρίτο μεγαλύτερο στον κόσμο, καθώς ξεπερνά τα 85.000 χλμ. Στην RZD εργάζονται πάνω από ένα εκατ. άνθρωποι» σημείωσε.
Οπως τόνισε, προ ετών η εταιρεία επέστρεψε στη Διεθνή Ενωση των Σιδηροδρόμων, ενώ πλέον μεταφέρει το 44% των εμπορευμάτων της Ευρασίας, συμπεριλαμβανομένων των εμπορευμάτων που μεταφέρονται μέσω αγωγών. «Και γι’ αυτό θεωρώ ότι έχουμε μεγάλη εμπειρία στη μεταφορά εμπορευμάτων σε όλον τον γεωγραφικό χώρο που ξεκινά από τον Ειρηνικό και καταλήγει στην Ευρώπη» είπε και υπογράμμισε τη σημασία της εισόδου της Ρωσίας στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου.

«Στόχος μας είναι να βγούμε εκτός Ρωσίας, στην παγκόσμια αγορά»
τόνισε και συμπλήρωσε ότι «ήδη έχουμε συμβόλαια για να συμμετάσχουμε στην ανάπτυξη των σιδηροδρόμων σε Ινδονησία, Βιετνάμ και Σερβία». Οπως σημείωσε «παράλληλα, ήδη έχουμε την υποστήριξη της Ουκρανίας, της Αυστρίας και της Σλοβακίας για να επεκτείνουμε τον σιδηρόδρομο στον χώρο της Ευρασίας». Και παρατήρησε: «Αυτός είναι ένας μεταφορικός διάδρομος Ανατολής – Δύσης».
Ο κ. Γιακούνιν υπογράμμισε ότι από αυτήν την άποψη το γεωγραφικό σημείο που βρίσκεται η Ελλάδα προσφέρεται γι’ αυτήν τη διευρασιατική εμπορευματική ανάπτυξη λόγω της ναυτιλίας, στην οποία όπως είπε η χώρα μας έχει παράδοση και μπορεί να δώσει λύσεις στον εν λόγω διάδρομο.
«Σίγουρα, οι εμπορευματικές μεταφορές που πραγματοποιεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι μηδαμινές ποσοτικά» παρατήρησε, αλλά όπως τόνισε η RZD διαθέτει την εμπειρία για την ανάπτυξη των μεταφορών και εμπορευματικών κέντρων. «Ετσι, θα θέλαμε να συμβάλουμε στην ανάπτυξη και στον εκσυγχρονισμό των ελληνικών σιδηροδρόμων» είπε, υπογραμμίζοντας «τις δυνατότητες που υπάρχουν στον ελλαδικό χώρο σε σχέση με τον συνδυασμό σιδηροδρόμων και ναυτιλίας».
Αυτές οι δυνατότητες, τόνισε, «αφορούν τα μεγάλα εμπορευματικά κέντρα, όπως ο Πειραιάς, από τα οποία μεταφέρονται σημαντικά φορτία και εμπορεύματα μέσω της ναυτιλίας».

«Για να τα πετύχουμε όλα αυτά, θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε τον Πειραιά, σε συνδυασμό με τον σιδηρόδρομο και τα λιμάνια, γιατί κι εμείς στη χώρα μας έχουμε μεγάλη πείρα. Ωστόσο, όλα θα εξαρτηθούν από εσάς. Και από το τι συνθήκες θα έχουμε, διότι όλες οι συνθήκες έχουν κι έναν ιδιοτελή σκοπό»
είπε ο κ. Γιακούνιν. «Κάθε πλευρά θα πρέπει να παραμένει οικονομικά ικανοποιημένη. Οπως λέει μία παλιά παροιμία στη Ρωσία, «οι καλοί φίλοι κάνουν και καλούς λογαριασμούς»» τόνισε.
Ερωτηθείς για το εάν η RZD θα κατέβει στον διαγωνισμό στο πλαίσιο κάποιας κοινοπραξίας, ο κ. Γιακούνιν απάντησε ότι «είναι αρχή μας να συνεργαζόμαστε με τοπικούς εταίρους». «Είναι πολύ σημαντικό να έχουμε καλούς και δυνατούς τοπικούς συνεργάτες» τόνισε και υπογράμμισε ότι είχε «κάποιες συνομιλίες με ευρωπαίους επιχειρηματίες που ασχολούνται με τους σιδηροδρόμους, διότι κι εκείνοι έχουν ενδιαφέρον για συνεργασία τόσο με εμάς όσο και με εσάς, τους Ελληνες». Ερωτηθείς μάλιστα για την ταυτότητα του έλληνα συνεργάτη της RZD απάντησε ότι πρόκειται για την εισηγμένη κατασκευαστική εταιρεία ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ.

Αποτελέσματα
Οι συμφωνίες, οι γραμμές και τα κερδοφόρα τονοχιλιόμετρα

Η RZD σχεδιάζει νέους σιδηροδρομικούς διαδρόμους σε Ασία και Ευρώπη και επιθυμεί να ολοκληρώσει αυτόν τον σχεδιασμό βάζοντας στα πλάνα της και την Ελλάδα.
Ηδη προ ημερών η εταιρεία ανακοίνωσε τη δημιουργία ενός νέου σιδηροδρομικού διαδρόμου από τη Ρωσία προς τη Βιέννη, μέσω Ουκρανίας και Σλοβακίας, «που θα συνδέσει την Κεντρική Ευρώπη με τη ρωσική ακτή του Ειρηνικού και τις ταχέως αναπτυσσόμενες αγορές της Ασίας». Επειτα από συμφωνία των σιδηροδρομικών φορέων της Αυστρίας, της Σλοβακίας, της Ουκρανίας και της Ρωσίας, θα κατασκευαστεί μία εμπορευματική γραμμή 430 χλμ. από το Κόσιτσε της Σλοβακίας ως τη Βιέννη, που θα συνδεθεί με το υπάρχον δίκτυο, προϋπολογισμού 6,3 δισ. ευρώ και θα έχει εύρος 1,520 μέτρα, δηλαδή θα ακολουθεί το ρωσικό και όχι το ευρωπαϊκό πρότυπο.
Σύμφωνα με τον κ. Γιακούνιν, το ρωσικό σιδηροδρομικό σύστημα αποτελεί στοιχείο-«κλειδί» των συστημάτων μεταφορών της Ευρασίας και πολλές χώρες δεν θα μπορούν πια να εξυπηρετήσουν τους εμπορευματικούς φόρτους. Αυτό το σχέδιο, φιλοδοξεί να μειώσει τον χρόνο παράδοσης των εμπορευμάτων κατά 50% σε σχέση με τους θαλάσσιους δρόμους και να αυξήσει τη χωρητικότητα.
Το 2012 η RZD κατέγραψε 2.782 δισ. τονοχιλιόμετρα φορτίου και 144 δισ. επιβατοχιλιόμετρα. Είχε κύκλο εργασιών 1.366 δισ. ρουβλίων (32 δισ. ευρώ), στην πλειονότητά τους προερχόμενα από μεταφορά εμπορευμάτων.
Τα έξοδα ήταν 1.298 δισ. ρούβλια (30 δισ. ευρώ), προ φόρων, τα κέρδη 66 δισ. ρούβλια (1,5 δισ. ευρώ) και τα καθαρά κέρδη 14 δισ. ρούβλια (320 εκατ. ευρώ). Ο δανεισμός της εταιρείας έφτασε τα 413 δισ. ρούβλια (9,6 δισ. ευρώ).
Διαθέτει 259.300 μονάδες τροχαίου υλικού, ενώ είναι κάτοχος πάγιων στοιχείων που αποτιμώνται σε 4,3 τρισ. ρούβλια (100 δισ. ευρώ) και συνεισφέρει στο ρωσικό ΑΠΕ με ποσοστό 1,7%.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ