Η απόφαση του κ. Αντ. Σαμαρά να περάσει από το Αζερμπαϊτζάν, επιστρέφοντας από το ταξίδι στην Κίνα, δείχνει το έντονο ενδιαφέρον της Αθήνας να κλείσει θετικά για αυτήν η διαδικασία επιλογής του αγωγού που θα μεταφέρει το αζερικό φυσικό αέριο προς την ευρωπαϊκή αγορά μέσω του Νοτίου Ενεργειακού Διαδρόμου (Southern Energy Corridor).
Οι συναντήσεις του Πρωθυπουργού στο Μπακού έχουν να κάνουν με την προσπάθεια να πειστεί η αζερική πλευρά για την πολιτική δέσμευση της Αθήνας να γίνουν όλα τα απαραίτητα βήματα ώστε ο Διαδρατικός Αγωγός (Transadriatic Pipeline –TAP) να επιλεγεί τελικά έναντι του ανταγωνιστικού Nabucco West. Παράλληλα, οι συναντήσεις θα είναι χρήσιμες ώστε να κατευναστούν οι ανησυχίες που είχαν ανακύψει για αδικαιολόγητες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση της Συμφωνίας Φιλοξενούσας Χώρας (Host Government Agreement –HGA).
Άλλωστε, ο Πρωθυπουργός έχει εδώ και καιρό καταστήσει σαφές πόσο σημαντικό έργο είναι ο ΤΑΡ για την Ελλάδα, εξ’ ου και η απορία πολλών κύκλων για τις καθυστερήσεις με την HGA. Στο πλαίσιο αυτό, ιδιαίτερα χρήσιμη ήταν η ημερίδα που οργανώθηκε πρόσφατα στα γραφεία του ΕΒΕΑ από το Ινστιτούτο Διεθνών Σχέσεων (Ι.ΔΙ.Σ) του Παντείου Πανεπιστημίου και το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) για τη γεωπολιτική και οικονομική/επενδυτική σημασία του ΤΑΡ για τα ελληνικά συμφέροντα.
Σύμφωνα με τον κ. Κ. Φίλη, Διευθυντή Ερευνών του Ι.ΔΙ.Σ και βασικού συντάκτη της έκθεσης με τίτλο «ΤΑΡ: Οικοδομώντας τον Νότιο Ενεργειακό Διάδρομο. Γεωπολιτικές Παράμετροι και Δυνητικά Οφέλη για την Ελλάδα», το όφελος από την κατασκευή του ΤΑΡ αφορά όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ). Ο αγωγός θα αυξήσει τη διαπραγματευτική θέση της χώρας μας τόσο σε περιφερειακό επίπεδο όσο και εντός ΕΕ, ενώ παράλληλα θα μεταβάλει την αντίληψη των διεθνών αγορών για την Ελλάδα διότι θα δείξει ότι ξένοι επενδυτές είναι διατεθειμένοι να τοποθετήσουν τα χρήματά τους σε αυτήν.
Κατά τον κ. Φίλη, ο ΤΑΡ είναι από εμπορική και τεχνική άποψη πολύ πιο ώριμο έργο από τον Nabucco West, καθώς διασχίσει λιγότερες χώρες, έχει μικρότερο κόστος κατασκευής και η κοινοπραξία που τον στηρίζει διακρίνεται από ευελιξία και μεγάλη οικονομική ισχύ.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε και η παρουσίαση της έκθεσης του ΙΟΒΕ για τις οικονομικές επιπτώσεις από την κατασκευή του ΤΑΡ στην ελληνική οικονομία. Σύμφωνα με τον Σβέτοσλαβ Ντάντσεφ, επικεφαλής του τομέα Μικροοικονομικής Ανάλυσης και Πολιτικής του ΙΟΒΕ, μόνο κατά την περίοδο κατασκευής του αγωγού (2015 –2018) το όφελος για το ελληνικό ΑΕΠ θα είναι 320 εκατομμύρια ευρώ ενώ θα υπάρξουν 2.7000 θέσεις απασχόλησης ετησίως. Παράλληλα, το έμμεσο όφελος από τη συνεργασία με τοπικές επιχειρήσεις θα προσφέρει άλλα 420 εκατομμύρια ευρώ και 2.400 θέσεις απασχόλησης ετησίως.
Τέλος, ο κ. Ντάντσεφ σημείωσε ότι κατά τα 50 χρόνια λειτουργίας του αγωγού (2019 –2069), το άμεσο όφελος εκτιμάται σε 4.9 δισεκατομμύρια ευρώ. Μόνο από τη φορολογία το ελληνικό κράτος θα αποκομίσει έσοδα 1,2 δις. ευρώ. Η συνολική συνεισφορά του ΤΑΡ, κατά την 50ετή διάρκεια του project, στο ελληνικό ΑΕΠ θα προσεγγίσει το εντυπωσιακό ποσό των 35 δις. ευρώ.
Στην ημερίδα έδωσαν το παρών και έλληνες βουλευτές. Στον χαιρετισμό του, ο οποίος ξεχώρισε, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΠαΣοΚ και πρώην υφυπουργός Ενέργειας κ. Γ. Μανιάτης τόνισε ότι η επιλογή μεταξύ ΤΑΡ και Nabucco West πρέπει να γίνει αποκλειστικά με οικονομοτεχνικά κριτήρια «και να μην επικρατήσουν κριτήρια άλλης εποχής», διότι ήταν γνωστή, όπως σημείωσε, η παλαιότερη στενή σχέση συγκεκριμένων κέντρων αποφάσεων με την κοινοπραξία του Nabucco. Παράλληλα, ο κ. Μανιάτης μίλησε για την ανάγκη να εξετάσει το ελληνικό Δημόσιο τη συμμετοχή του στην κοινοπραξία του ΤΑΡ και την προώθηση της σύνδεσης του αγωγού τόσο με τη Βουλγαρία (μέσω του IGB) όσο και με τις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων.