Η αριθμολογία είναι η… χαρά των διαπραγματεύσεων. Για μια ακόμη φορά γύρω από τις απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων έχει στηθεί ένα σκηνικό «πολέμου», όπου εμφανίζονται ως αντιμαχόμενα στρατόπεδα από τη μια η τρικομματική κυβέρνηση που «αντιστέκεται» με σχέδιο κινητικότητας (μετατάξεις, διαθεσιμότητα, πρόωρες συνταξιοδοτήσεις) και από την άλλη η τρόικα που επιμένει με άμεσες αποχωρήσεις-απολύσεις. Η κοινωνία στη μέση και γύρω της να «σφυρίζουν» αριθμοί, επίορκοι, «περιττοί» εργαζόμενοι, «κομμένες υπηρεσίες». Ο μυστηριώδης αριθμός που «έπαιξε» ως διαρροή και αναφερόταν σε μείωση προσωπικού, με προσδιοριστικό «επίορκοι», στον δημόσιο τομέα ήταν 7.000. Την ίδια ώρα, στο εσωτερικό μέτωπο αναδεικνύεται εμπλοκή στη συγκρότηση των πειθαρχικών συμβουλίων, με τους δικαστές να αμφισβητούν τη συμμετοχή τους σε αυτά, ενώ ενδοκυβερνητικά υπάρχει πινγκ πονγκ ευθυνών για καθυστερήσεις, με το μπαλάκι να πηγαινοέρχεται από το υπουργείο Οικονομικών στο υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και τούμπαλιν.

Σύμφωνα με πληροφορίες, τον γόρδιο δεσμό σχετικά με τις απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων θα κληθούν να λύσουν είτε σε μια ακόμη σύσκεψη αρχηγών είτε σε μεταξύ τους επαφές οι κκ. Αντώνης Σαμαράς, Ευάγγελος Βενιζέλος και Φώτης Κουβέλης.

Η εκταμίευση της δόσης του Μαρτίου, ύψους 2,8 δισ. ευρώ, είναι ο μοχλός πίεσης που χρησιμοποιεί η τρόικα, με δεδομένο όμως ότι η κυβέρνηση έχει συμφωνήσει στις μνημονιακές δεσμεύσεις που ορίζουν την ένταξη σε καθεστώς διαθεσιμότητας 12.500 υπαλλήλων ως τον Ιούνιο και άλλων τόσων ως το τέλος του 2013 (συνολικά 25.000), αλλά και μείωση των δημοσίων υπαλλήλων (περιλαμβανομένων «υποχρεωτικών αποχωρήσεων», όπως αναφέρεται στο μνημόνιο ΙΙΙ) κατά 150.000 το 2015.

Οι επικεφαλής της τρόικας κκ. Ματίας Μορς, Κλάους Μαζούχ και Πόουλ Τόμσεν επιζητούν… ονόματα και διευθύνσεις, δηλαδή συγκεκριμένα στοιχεία για τη μείωση των εργαζομένων στο Δημόσιο. Και ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης κ. Αντώνης Μανιτάκης αντιπροτείνει διαδικασίες που θα οδηγήσουν σε συρρίκνωση του κράτους, δίνοντας αριθμητικές προσεγγίσεις για την επίτευξη των στόχων.

Τις προηγούμενες ημέρες το τεχνικό κλιμάκιο της τρόικας έριξε στο τραπέζι των προσθαφαιρέσεων μια διαίρεση. Βάσει του υπολογισμού τους ήταν η μείωση μισθοδοσίας από αποχωρήσεις υπαλλήλων. Διαίρεσαν το ποσό που προβλέπεται ως δημοσιονομικός στόχος από μείωση μισθών λόγω αποχωρήσεων το 2013 και το 2014 με τον αριθμό των δημοσίων υπαλλήλων. Προέκυψε έτσι ότι αν έφευγαν άμεσα 7.000 εργαζόμενοι θα εξασφαλιζόταν χειροπιαστά ο δημοσιονομικός στόχος.

Θολές, με βάση τα ως τώρα δεδομένα, οι αναφορές ότι οι 7.000 εργαζόμενοι προς την έξοδο αφορούν επίορκους. Οι υπάλληλοι που έχουν ήδη τεθεί σε αυτοδίκαιη αργία και έχουν βγει σε διαθεσιμότητα για πειθαρχικά παραπτώματα είναι περίπου 800. Μόλις πριν από λίγες ημέρες ο γενικός επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης κ. Λέανδρος Ρακιντζής τόνισε ότι οι υποθέσεις που έχει διερευνήσει κατά την τελευταία 6ετία και επισύρουν πειθαρχικές και ποινικές «καμπάνες» είναι περίπου 2.500.

Επισήμως το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης δεν δίνει τελικούς αριθμούς για τους επίορκους που οδηγούνται στην έξοδο με βάση τελεσίδικες αποφάσεις των πειθαρχικών συμβουλίων ή πόσοι είναι οι υπάλληλοι που έχουν ήπια πειθαρχικά παραπτώματα και πόσοι οι εμπλεκόμενοι σε ενέργειες παράβασης καθήκοντος και βαριά ποινικά αδικήματα.

Σε αυτό το κουβάρι πρέπει να συνυπολογίσει κανείς τις περίπλοκες διαδικασίες για να τελεσιδικήσουν οι αποπομπές. Ο υπάλληλος παραπέμπεται από το πρωτοβάθμιο υπηρεσιακό συμβούλιο στην περιφέρεια, όπου εντάσσεται ο φορέας που εργάζεται, και στη συνέχεια η υπόθεση, εφόσον κάνει ένσταση στην απόφαση, κατευθύνεται στο δευτεροβάθμιο συμβούλιο, με δυνατότητα ακολούθως προσφυγής στο ΣτΕ. Και μια σημαντική λεπτομέρεια: υπάρχει ένα μόνο πειθαρχικό δευτεροβάθμιο συμβούλιο σε όλη τη χώρα που δικάζει περίπου οκτώ υποθέσεις την εβδομάδα!

Δεν είναι άνευ σημασίας και η παρέμβαση που έκανε στο τελευταίο δημοτικό συμβούλιο ο δήμαρχος Αθηναίων κ. Γιώργος Καμίνης. H εγκύκλιος του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης διευρύνει τον κύκλο των ανθρώπων, οι οποίοι χαρακτηρίζονται επίορκοι. «Το μέτρο είναι πολύ σκληρό διότι περιλαμβάνει ακόμη και αδικήματα τα οποία τελέστηκαν και εκτός υπηρεσίας» τόνισε ο κ. Καμίνης. Και πρόσθεσε: «Αναρωτιέμαι αν αυτή η επιλογή είναι μια λύση υπό τη δαμόκλειο σπάθη του μνημονίου ή των μέτρων περιορισμού του αριθμού των υπαλλήλων του δημόσιου τομέα, που θα εφαρμοστεί επί δικαίων και αδίκων». Αναφέρεται στην εγκύκλιο της 12ης Νοεμβρίου του 2012 του κ. Μανιτάκη που περιλαμβάνει τα της αυτοδίκαιης αργίας για τους επίορκους.

Από την οριστικοποίηση των οργανογραμμάτων στα υπουργεία Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Περιβάλλοντος, Δικαιοσύνης, Εργασίας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Μακεδονίας-Θράκης η μείωση προσωπικού κυμαίνεται από 392 ως 712 υπαλλήλους, χωρίς να περιλαμβάνονται συνταξιοδοτήσεις και άρσεις αποσπάσεων. Επίσης, 615-706 υπάλληλοι λιγότεροι προβλέπονται με βάση τα νέα οργανογράμματα υπουργείων Εξωτερικών, Τουρισμού, Εσωτερικών, Υγείας, Ναυτιλίας και της Γραμματείας Μέσων Ενημέρωσης, ενώ άλλοι τόσοι υπολογίζεται ότι θα είναι στον προθάλαμο για διαθεσιμότητα από τις αλλαγές που θα επέλθουν στα υπουργεία Οικονομικών, Αμυνας, Ανάπτυξης, Παιδείας και Δημόσιας Τάξης.

Ο κ. Μανιτάκης επιμένει ότι με τις αναδιαρθρώσεις στον δημόσιο τομέα, στενό και ευρύτερο, μαζί με τις καταργήσεις ή συγχωνεύσεις φορέων, και τις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις θα είναι κατά 150.000 λιγότεροι οι δημόσιοι υπάλληλοι το 2015 σε σχέση με το 2010.

Η σύγκρουση με τους δικαστές
Ο κ. Μανιτάκης προβάλλει συνεχώς ότι η άρνηση της μετάταξης σε νέο φορέα ισοδυναμεί αυτομάτως με απόλυση, ότι ενισχύονται τα πειθαρχικά συμβούλια ώστε να οδηγηθούν στην έξοδο υπάλληλοι με βαριά πειθαρχικά αδικήματα, όπως και όσοι δεν προσέρχονται στη δουλειά τους ή την ασκούν πλημμελώς.

Μείζον θέμα έχει δημιουργηθεί με τη συγκρότηση των πρωτοβάθμιων πειθαρχικών συμβουλίων, στα οποία πλέον μετέχουν δυο δικαστές και ένας εκπρόσωπος της διοίκησης. Από την κυβέρνηση λένε ότι οι δικαστικοί φρενάρουν τη λειτουργία των πειθαρχικών και ότι χρησιμοποιούν ως μοχλό πίεσης για οικονομικά αιτήματα την υπόθεση αυτή. Ωστόσο, οι δικαστές του Ελεγκτικού Συνεδρίου έθεσαν το θέμα δημοσίως. Σε ψήφισμά τους αναφέρουν ότι δεν εξασφαλίστηκε από τη Διοίκηση η συγκατάθεση των δικαστικών λειτουργών της Ενωσής μας για την ανάθεση σε αυτούς των διοικητικών καθηκόντων στα πειθαρχικά συμβούλια. Επίσης, σημειώνουν ότι «δεν είναι νοητή η απειλή πειθαρχικών διώξεων σε δικαστικούς λειτουργούς για την εκτέλεση μη δικαστικών καθηκόντων» και ότι «δεν είναι επιτρεπτό η κρίση των πρωτοβάθμιων πειθαρχικών συμβουλίων, εκφερόμενη υπό την προεδρία δικαστικού λειτουργού, να ελέγχεται σε δεύτερο βαθμό από δευτεροβάθμιο πειθαρχικό συμβούλιο, υπό την προεδρία μέλους του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους».

Μάλιστα, σύμφωνα με τη νομική σύμβουλο της ΑΔΕΔΥ τίθενται και άλλα νομικά ζητήματα όσον αφορά τη συνταγματικότητα της διαδικασίας και της συγκρότησης των πειθαρχικών. Προσκρούουν στο άρθρο 103 του Συντάγματος, τονίζει η νομική σύμβουλος της ΑΔΕΔΥ, σε δύο σημεία. Οπως σημειώνει στο «Βήμα» η κυρία Τσίπρα «με εξαίρεση όσους υπαλλήλους αποχωρούν λόγω ορίου ηλικίας ή παύονται με δικαστική απόφαση, οι δημόσιοι υπάλληλοι δεν μπορούν να υποβιβαστούν ή να παυθούν χωρίς απόφαση υπηρεσιακού συμβουλίου, που αποτελείται τουλάχιστον κατά τα δύο τρίτα από μόνιμους δημοσίους υπαλλήλους. Ωστόσο τα νέα πρωτοβάθμια πειθαρχικά συμβούλια που μπορούν να αποφασίσουν παύση υπαλλήλων δεν αποτελούνται πλέον κατά τα δύο τρίτα από μόνιμους δημοσίους υπαλλήλους, αφού οι δικαστές δεν θεωρούνται δημόσιοι υπάλληλοι αλλά δημόσιοι λειτουργοί».

Από την άλλη, προσθέτει ότι «εφόσον το πρωτοβάθμιο πειθαρχικό συμβούλιο συνιστά κατ’ ουσίαν δικαστικό συμβούλιο, οι αποφάσεις του με βάση τη νομολογία δεν υπόκεινται σε ένδικα μέσα. Ομως το 103 του Συντάγματος που προστατεύει τη μονιμότητα, επιβάλλει τη δυνατότητα ελέγχου των αποφάσεων των πρωτοβάθμιων πειθαρχικών συμβουλίων από τα δικαστήρια και δη από το Συμβούλιο της Επικρατείας».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ