Κύμα βαρύτατων καταγγελιών για ρουσφέτια και εξυπηρετήσεις κατά του υπουργού Υποδομών, κ. Μ. Βορίδη έχει «σηκωθεί» τα τελευταία 24ωρα, αφού συνδικαλιστές και φορείς της αγοράς διαπιστώνουν την ύπαρξη «χαριστικών» άρθρων στο πολυνομοσχέδιο για τα ταξί και τις επικοινωνίες.

Οι καταγγελίες αφορούν ευνοϊκές ρυθμίσεις για τους πρώην πιλότους των (υπό εκκαθάριση) Ολυμπιακών Αερογραμμών (ΟΑ), την διαπίστευση των δημοσίων και ιδιωτικών ΚΤΕΟ και τις πρόνοιες του νομοσχεδίου για τα δημόσια έργα.

Και όλα αυτά την ώρα που ο υπουργός Υποδομών, το πρωί της Τετάρτης, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο επαναπρόσληψης των «απολυμένων» της Αττικό Μετρό Εταιρία Λειτουργίας (ΑΜΕΛ), οι οποίοι, σύμφωνα με πόρισμα του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, κ. Λ. Ρακιντζή, είχαν διοριστεί ρουσφετολογικά και, στη συνέχεια, εκδιώχθηκαν από την εταιρία.

Το ζήτημα των πιλότων
Σύμφωνα με καταγγελία του πρόεδρου της Ομοσπονδίας Συλλόγων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΟΣΥΠΑ), κ. Β. Αλεβιζόπουλου, στο σχέδιο νόμου υπάρχει ευνοϊκή ρύθμιση για τους πρώην πιλότους των ΟΑ, αφού τους επαναφέρει στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), η οποία τους έχει κρίνει υπεράριθμους.

Οι πιλότοι είχαν ενταχθεί στην ΥΠΑ με τον «νόμο Χατζηδάκη» για την Ολυμπιακή, από τους οποίους παρέμειναν στην υπηρεσία 190 άτομα. «Είναι χαμένοι από την ΥΠΑ εδώ και δύο χρόνια, δεν υπάρχουν πουθενά, δεν είναι παρόντες στην υπηρεσία, όμως εμφανίζονται να εργάζονται και κοστίζουν περί το ένα εκατ. ευρώ κατ’ έτος» δηλώνει στο «Βήμα» ο κ. Αλεβιζόπουλος.

Όπως καταγγέλλει, η πλειονότητα των πιλότων αξιοποίησαν την «ενισχυμένη» αποζημίωση που παρείχε ο Ν.3717/2008, έκαναν χρήση των ευεργετικών διατάξεων, πήραν σύνταξη και, στη συνέχεια, την διέκοψαν για να προσληφθούν στην ΥΠΑ με μισθούς που φτάνουν έως και τα 5.800 ευρώ μεικτά. «Αυτό είναι απάτη» λέει ο κ. Αλεβιζόπουλος κι επικαλείται, μάλιστα, πληροφορίες ότι αρκετοί πιλότοι έχουν πάρει άδεια και εργάζονται ως πιλότοι σε αεροπορικές εταιρίες.

Ο πρόεδρος της ΟΣΥΠΑ κατήγγειλε το περιστατικό στον Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης και, όπως, λέει, ενώ το υπηρεσιακό συμβούλιο της ΥΠΑ έχει ξεκαθαρίσει ότι οι ανάγκες σε προσωπικό είναι τελείως διαφορετικές, σύμφωνα με το νομοσχέδιο οι πιλότοι μεταφέρονται στην ΥΠΑ.

Το άρθρο 144 του νομοσχεδίου καταργεί την παράγραφο 1 του άρθρου 26 του ν. 3913/2011, που ορίζει ότι «εφόσον διαπιστώνεται με απόφαση του υπηρεσιακού συμβουλίου, που λαμβάνεται με βάση τις υπηρεσιακές ανάγκες, ότι πλεονάζει, μετατάσσεται ή μεταφέρεται, χωρίς αίτησή του, σε φορείς ή υπηρεσίες του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα …σε κενές οργανικές θέσεις ή σε συνιστώμενες προσωποπαγείς θέσεις, συναφείς με την ειδικότητα ή το πτυχίο που κατέχει».

Επίσης, το πολυνομοσχέδιο προβλέπει ότι «τυχόν μετατάξεις – μεταφορές προσωπικού που είχαν ολοκληρωθεί …διατηρούνται σε ισχύ», αναφέρει ότι με απόφαση υπουργού Υποδομών, το προσωπικό που είχε μεταταχθεί «δύναται με αίτησή του, η οποία δεν είναι δεσμευτική για την υπηρεσία, να τοποθετείται σε οργανικές μονάδες της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), σύμφωνα με τις υπηρεσιακές ανάγκες ή να μεταφέρεται στην Αρχή Συντονισμού Πτήσεων ή στην Επιτροπή Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων» και επισημαίνει ότι «η τοποθέτηση του ανωτέρου προσωπικού …θα πραγματοποιείται μετά από ένταξή του σε υφιστάμενους κλάδους των ως άνω Υπηρεσιών, σύμφωνα με τα τυπικά τους προσόντα». «Πρακτικά, το άρθρο 144 τους επαναφέρει όλους στην ΥΠΑ και νομιμοποιεί όλους εκείνους που βρίσκονται στα σπίτια τους» σημειώνει ο κ. Αλεβιζόπουλος.

Είχε προηγηθεί επιστολή της γενικής γραμματέως του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης, κυρίας Ευσταθίας Μπεργελέ προς το υπουργείο Υποδομών, η οποία ανέφερε, σε συνέχεια της κρίσης των πρώην πιλότων της ΟΑ ως πλεονάζοντος προσωπικού από το υπηρεσιακό συμβούλιο της ΥΠΑ ότι, το υπουργείο Διοκητικής Μεταρρύθμισης αποτάθηκε στα υπουργεία Άμυνας και Προστασίας του Πολίτη, αναζητώντας συναφείς με την ειδικότητα των ιπτάμενων χειριστών αεροσκαφών.

«Με δεδομένου, αφενός ότι δεν υπήρξε θετική ανταπόκριση από τους προαναφερόμενους φορείς και αφ’ ετέρου ότι υπάρχει ανάγκη για άμεση διευθέτηση του ζητήματος, παρακαλούμε, όπως προβείτε στις απαραίτητες ενέργειες του εν λόγω προσωπικού στο υπουργείο Υποδομών, προκειμένου να διατεθούν σε εποπτευόμενους φορείς ή υπηρεσίες του» ανέφερε η κυρία Μπεργελέ στην κατεπείγουσα επιστολή της, με ημερομηνία 16 Μαρτίου 2012, επισυνάπτοντας και σχετική τροπολογία.

Στις 10 και 11 Αυγούστου, το υπηρεσιακό συμβούλιο της ΥΠΑ διαπίστωσε ότι η υπηρεσία ζητούσε μόλις 18 πιλότους (από τους 195 κρατήθηκαν μόλις 21) και χαρακτήρισε τους υπολοίπους ως πλεονάζον προσωπικό. Σύμφωνα με τον κ. Αλεβιζόπουλο ούτε η Αρχή Συντονισμού Πτήσεων ούτε η Επιτροπή Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων έχουν συναφείς υπηρεσιακές ανάγκες.

Κύκλοι του υπουργείου Υποδομών αναφέρουν ότι τα συγκεκριμένα πρώην στελέχη των ΟΑ διέπονται από ένα ιδιότυπο καθεστώς, αφού δεν διαθέτουν εργασιακό αντικείμενο και με το άρθρο 144 του πολυνομοσχεδίου, πλέον τους δίδεται δουλειά. Μάλιστα, τονίζουν ότι ουδείς μπορεί να αμφισβητήσει τις γνώσεις τους.

Οι «απολυμένοι» της ΑΜΕΛ
Ό υπουργός Υποδομών δήλωσε την Τετάρτη σε συνέντευξή του στον ΣΚΑΙ ότι εξετάζεται η επαναπρόσληψη των απολυμένων της ΑΜΕΛ, δήλωση που χαρακτηρίζεται ως σκάνδαλο από στελέχη του ΟΑΣΑ. Ο κ. Βορίδης αναφερόμενους στους 260 απολυμένους της ΑΜΕΛ, σημείωσε ότι εκκρεμεί η προσφυγή τους στην Δικαιοσύνη κατά της απόφασης καταγγελίας των συμβάσεών τους, αφήνοντας «παράθυρο» για την επιστροφή τους στην ΣΤΑΣΥ.

«Η εταιρία έχει υποστηρίξει ότι έχει δίκιο που προέβη στην καταγγελία των συμβάσεων. Όμως, έχουμε επιταχύνει την υπόθεση των σταθμών του Μετρό. Θα πρέπει να γίνει μία συνεκτίμηση των αναγκών σε προσωπικό και νομίζω ότι κανείς θα μπορούσε να κάνει μία στάθμιση για τι θα μπορούσε να γίνει εκεί» σημείωσε ο κ. Βορίδης. «Ας λάβουμε υπόψη ότι το Μετρό έχει πληρώσει χρήματα για την εκπαίδευσή τους. Επομένως, όταν λήξει η δικαστική εκκρεμότητα και ανοίξουν οι σταθμοί, μετά να δούμε πως θα διευθετηθεί» δήλωσε.

Αντίθετα, επί του κ. Δημ. Ρέππα, το υπουργείο Υποδομών σημείωνε: «Από την εταιρεία λειτουργίας του Μετρό δεν απολύθηκε κανείς. Δεν ανανεώθηκαν οι συμβάσεις που υπογράφθηκαν προεκλογικά, τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο του 2009. Η επιλογή αυτή της Διοίκησης ήταν μονόδρομος, μετά το Πόρισμα του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης Λέανδρου Ρακιντζή, που διενήργησε έλεγχο στην εταιρεία. Το πόρισμα αυτό, βρίσκεται στα χέρια της Δικαιοσύνης».

Σύμφωνα με το υπουργείο, οι συμβάσεις κρίθηκαν από τον Γενικό Επιθεωρητή ως «υπεράριθμες προσλήψεις» και επιβάρυναν με λειτουργικά έξοδα την εταιρεία, η οποία εμφάνισε για πρώτη φορά το 2009 πάνω από 22 κεατ. ευρώ λειτουργικό έλλειμμα, αφού «η αναλογία του κόστους μισθοδοσίας προς τα συνολικά έσοδα αυξήθηκε από 48% το 2007 στο 74% το 2009».

«Σύμφωνα με τα στοιχεία που χορήγησε (20 και 21/10 2009) η ΑΜΕΛ Α.Ε. μέχρι 31/03/2004 στην εταιρεία απασχολούνταν 1139 άτομα. Από την ημερομηνία αυτή μέχρι 21/10/2009 το σύνολο του προσωπικού ανήλθε στα 1688 άτομα. Καταγράφεται δηλαδή αύξηση του προσωπικού κατά 549 άτομα ή ποσοστό 50%». Μάλιστα «καταγράφεται μεγάλη αύξηση των προσλήψεων το 2009, αφού το έτος αυτό διενεργείται το 50% των συνολικών προσλήψεων της περιόδου 31/03/2004 – 04/10/2009» αναφέρεται στο πόρισμα.

«Οι προσληφθέντες εμφανίζουν όμοια χαρακτηριστικά όπως για παράδειγμα τόπος καταγωγής, εργασιακή εμπειρία στο δημόσιο ως συμβασιούχοι, βιογραφικά σταλμένα από αριθμό τηλεομοιοτυπίας του τέως ΥΠΕΧΩΔΕ και η διαδικασία αξιολόγησής τους δεν συνδέεται σε πολλές περιπτώσεις με την απόφαση πρόσληψής τους, αφού αυτή φαίνεται να έχει προαποφασιστεί (τα βιογραφικά και οι συνεντεύξεις πολλές φορές έπονται της ημερομηνίας απόφασης του Δ.Σ. για την πρόσληψη), αλλά περιορίζεται στην «εύρεση» κατάλληλης θέσης απασχόλησης για τους ήδη «προσληφθέντες» υπαλλήλους» τονίζεται.
«Το πόρισμα του Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης είναι ξεκάθαρο: Καταγγελία των συμβάσεων σύμφωνα με το Εργατικό Δίκαιο» ανέφερε τότε το υπουργείο Υποδομών. «Να καταγγελθούν σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις του Εργατικού Δικαίου, δεδομένου ότι εμφανίζουν συγκεκριμένες παρατυπίες, καταρτίσθηκαν κατά παράβαση των κανόνων που διέπουν τη συνετή άσκηση της διαχειριστικής εξουσίας σε μία ανώνυμη εταιρεία, τη χρηστή διαχείριση του δημόσιου χρήματος και δεν συνδέονται με το Στρατηγικό και Επιχειρησιακό Σχεδιασμό της εταιρείας απειλώντας ευθέως τη βιωσιμότητά της, η οποία θα απαιτήσει στο άμεσο μέλλον μεγάλα κεφάλαια για την κάλυψη των ελλειμμάτων της» σημειώνεται στο πόρισμα Ρακιτζή.

Κύκλοι του ΟΑΣΑ αναφέρουν ότι ουσιαστική, πολύμηνη εκπαίδευση έλαβαν μόλις 15 από τα 260 άτομα, που έπιασαν, στη συνέχεια, δουλειά στο Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας (ΚΕΛ) και ως ηλεκτροδηγοί. Οι ίδιες πηγές εκτιμούν ότι ο κ. Βορίδης προσπαθεί να κατευνάσει τους συνδικαλιστές των αστικών συγκοινωνιών, οι οποίοι ζητούν την επαναπρόσληψη των συναδέλφων τους, εν όψει της διαπραγμάτευσης για την σύναψη συλλογικής σύμβασης που ξεκίνησε προ ημερών. Κύκλοι του υπουργείου Υποδομών απέφυγαν να σχολιάσουν τις δηλώσεις του υπουργού.

ΚΤΕΟ και δημόσια έργα

Ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Ιδιωτικών ΚΤΕΟ καταγγέλλει το υπουργείο Υποδομών για παρωδία, αφού, όπως λέει, προωθείται «η πρωτοφανής υποβάθμιση του θεσμού ΚΤΕΟ από την έναρξη του και υποβαθμίζονται 150 ιδιωτικά ΚΤΕΟ, επενδύσεις άνω των 300εκ. ευρώ και 2.500 εργαζόμενοι σε αυτά».

Όπως αναφέρει, το υπουργείο «προωθεί την υποβάθμιση των κριτηρίων αξιολόγησης της τεχνικής επάρκειας των ΚΤΕΟ σε τεχνογνωσία και εξοπλισμό και αμερόληπτες διαδικασίες, ακυρώνει την διαδικασία διαπίστευσης των ΚΤΕΟ κατά ISO 17020 από το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης της Ελλάδας και την αντικαθιστά με απλούστερη, αυτή της πιστοποίησης κατά ISO 9001, η οποία επιθεωρείται σε πολύ πιο χαλαρό και ασαφές πλαίσιο από ιδιωτικές εταιρίες πιστοποιήσεων ISO».

«Η ξαφνική και αδικαιολόγητη αυτή υποβάθμιση ισοδυναμεί με την απόλυτη εξομοίωση των ΚΤΕΟ με τα συνεργεία αυτοκινήτων. Τα ΚΤΕΟ δεν θα δύναται στο άμεσο μέλλον να εκδίδουν πιστοποιητικά ελέγχου ΚΤΕΟ καθότι αυτά εκδίδονται μόνο από διαπιστευμένους φορείς τεχνικού ελέγχου. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι τα δελτία ΚΤΕΟ εξισώνονται με τα δελτία τεχνικού ελέγχου των συνεργείων επισκευής και συντήρησης οχημάτων, σηματοδοτώντας έτσι την απόλυτη υποβάθμιση του θεσμού ΚΤΕΟ από την ίδρυσή του» σημειώνεται.

«Η εξέλιξη αυτή διαφαίνεται ότι εξελίσσεται εν κρυπτώ δίχως καμία σχετική διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους φορείς» τονίζει ο Σύνδεσμος και επισημαίνει ότι «η υποβάθμιση των ΚΤΕΟ όχι μόνο δεν εξυπηρετεί την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας αλλά αντίθετα, την αποδυναμώνει σημαντικά και δημιουργεί ευνοϊκές συνθήκες ανάπτυξης περεταίρω διαπλοκής και διαφθοράς».

Όπως αναφέρεται, λόγω του μη ελέγχου 2,5 εκατ. οχημάτων, το δημόσιο, χάνει 310 εκ. ευρώ κατ’ έτος, ενώ «η εξέλιξη αυτή …εκθέτει τη χώρα μας και έναντι της ευρωπαϊκής οδηγίας 96/96ΕΚ».

Συνεργάτες του υπουργού Υποδομών τονίζουν ότι η εν λόγω καταγγελία δεν εκφράζει το σύνολο του κλάδου, καθώς οι περισσότερες επιχειρήσεις επιζητούν στην συγκεκριμένη ρύθμιση.

Στο μεταξύ, πέντε ενώσεις εργοληπτικών και τεχνικών εταιριών (ΠΕΔΜΕΔΕ, ΠΕΔΜΗΕΔΕ, ΠΕΣΕΔΕ, ΣΑΤΕ, ΣΤΕΑΤ) ζητούν «να αποσυρθούν όλες οι προωθούμενες ρυθμίσεις για την παραγωγή των δημοσίων έργων της χώρας, πλην αυτών που αφορούν στις απαλλοτριώσεις», αφού «χαρακτηρίζονται αποσπασματικές και φωτογραφικές και οι εργοληπτικές οργανώσεις θεωρούν ότι περισσότερα προβλήματα θα δημιουργήσουν παρά θα διευκολύνουν την ομαλή παραγωγή των δημοσίων έργων».

Κύκλοι του υπουργείου Υποδομών επισημαίνουν ότι οι συγκεκριμένες ρυθμίσεις είναι επιβεβλημένες για την ομαλή λειτουργία της αγοράς, η οποία διανύει εξαιρετικά δύσκολες στιγμές.