Στον πρόσφατο ανασχηματισμό οι κκ. Δ. Ρέππας και Ι. Ραγκούσης στην ουσία άλλαξαν υπουργεία μεταξύ τους.Ο πρώτος,πρώην υπουργός Υποδομών, ανέλαβε ένα τμήμα του διαχωρισμένου πλέον υπουργείου Εσωτερικών και καλείται να προωθήσει τη διοικητική μεταρρύθμιση η οποία μέχρι πρότινος ενέπιπτε στις αρμοδιότητες του δεύτερου- και που,σύμφωνα με την ανοιχτή πλέον παραδοχή,κάποια στιγμή θα περιλάβει και την απόλυση εργαζομένων στον ευρύτερο δημόσιο τομέα.Την ίδια στιγμήο κ.Ραγκούσης, από τη θέση του υπουργού Υποδομών πλέον,έχει αναλάβει μεταξύ άλλων την προώθηση δημοσίων έργων, η οποία υπό τις παρούσες συνθήκες παραμένει τελματωμένη και έρμαιο της αδυναμίας χρηματοδότησης εκ μέρους των τραπεζών.

Η πρώτη πράξη του κ. Ι. Ραγκούση στο νέο του υπουργείο έδωσε αφορμή για την ανάπτυξη σεναρίων μίας νέας «ενδοκυβερνητικής κόντρας», «διάστασης απόψεων» και «σύγκρουσης» μεταξύ κορυφαίων υπουργών. Αφορούσε την άνευ όρων απελευθέρωση του επαγγέλματος των οδηγών ταξί, η οποία επί υπουργίας κ. Δ. Ρέππα είχε διαφορετική κατεύθυνση.

Και οι δύο υπουργοί απορρίπτουν κάθε εκδοχή περί μεταξύ τους κόντρας. Αμφότεροι όμως παραδέχονται ότι στο συγκεκριμένο θέμα έχουν διαφορετική προσέγγιση. Τα πραγματικά περιστατικά καταλήγουν στο ότι περίπου έναν μήνα πριν από τον ανασχηματισμό η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών (υπό τον κ. Ρέππα) είχε καταρτίσει Προεδρικό Διάταγμα, βάσει του οποίου η απελευθέρωση της αγοράς των ταξί θα προέβλεπε την εξαίρεση των μεγάλων αστικών κέντρων, Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Το Προεδρικό Διάταγμα απεστάλη στο ΣτΕ, το οποίο μετά την εξέτασή του και τη σχετική γνωμοδότηση ζήτησε την υπογραφή του υπουργού Υποδομών, ο οποίος όμως εν τω μεταξύ είχε αλλάξει.

«Διαφωνώ…»

Ο κ. Ραγκούσης εξέφρασε τη διαφωνία του με την εξαίρεση και έτσι προχώρησε στην καθολική απελευθέρωση του επαγγέλματος, προκαλώντας τις αντιδράσεις των ιδιοκτητών αδειών ταξί στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη. Ο νέος υπουργός Υποδομών σημειώνει ότι ήταν γνωστή η ένστασή του στην εξαίρεση και λέει: «Οταν ζητήθηκε η υπογραφή μου, δεν ήμουν σε θέση να κάνω δική μου πολιτική και να υιοθετήσω τις αποφάσεις της προηγούμενης ηγεσίας του υπουργείου». Την ίδια στιγμή ο κ. Ρέππας δεν αποκηρύσσει τις προηγούμενες αποφάσεις του, όμως τονίζει ότι «ο Ραγκούσης έχει διαφορετική φιλοσοφία, προσεγγίζει διαφορετικά το θέμα και από εκεί και πέρα εμένα δεν μου πέφτει κανένας λόγος. Εκείνος είναι τώρα υπουργός και εγώ δεν πρόκειται να σχολιάσω με κανέναν τρόπο τις αποφάσεις του».

«Ανεπιθύμητοι» γραμματείς

Πίσω απ΄ όλα αυτά βρίσκεται πάντως, σύμφωνα με πρόσωπα που γνωρίζουν τι έχει συμβεί όλο το προηγούμενο διάστημα στο υπουργείο Υποδομών, δύο καθοριστικές παράμετροι. Τεχνοκράτες που έχουν συνεργαστεί με τη διοίκηση του υπουργείου στην εκπόνηση μελετών για την απελευθέρωση της αγοράς των ταξί αναφέρουν, κατ΄ αρχάς, ότι τη διαχείριση του θέματος και τις απόπειρες συμβιβασμού με τους ιδιοκτήτες είχε αναλάβει κατά την προηγούμενη περίοδο ο ΓΓ του υπουρ γείου κ. Χ. Τσιόκας, σε βαθμό που η επίμαχη διάταξη να φέρει τη σφραγίδα του. Εκτιμούν μάλιστα, εν συνεχεία, ότι η συνεργασία Ραγκούση- Τσιόκα δεν θα είναι ανέφελη. Κάτι αντίστοιχο παρατηρούν οι παροικούντες το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης σε ό,τι αφορά τη συνεργασία του κ. Ρέππα με τον ΓΓ κ. Δ. Στεφάνου.

Ποια ρύθμιση στα ταξί;

Παράλληλα, τα ίδια πρόσωπα επιβεβαιώνουν ότι με την απελευθέρωση, όπως προωθείται σήμερα, θα πρέπει να υπάρξουν και άλλου είδους παρεμβάσεις, καθώς ούτε θα πρέπει να πλημμυρίσει με ταξί η Αθήνα αλλά ούτε είναι δυνατή η ρύθμιση μέσω της αγοράς, όπως σε άλλου είδους εμπορικές επιχειρήσεις, από τη στιγμή που υπάρχει το θέμα του προκαθορισμένου κομίστρου και όχι ελεύθερη τιμολογιακή πολιτική.

Πολιτικά στελέχη που κλήθηκαν να σχολιάσουν τη διαφορά πλεύσης των δύο υπουργών με αφορμή τα ταξί σημειώνουν ότι το περιστατικό είναι περισσότερο ενδεικτικό για τα εγγενή προβλήματα της κυβέρνησης παρά για μια προσωπική αντιπαράθεση μεταξύ των κκ. Ραγκούση και Ρέππα.

Με βάση αυτά, ερμηνεύουν την εξέλιξη ως χαρακτηριστικό παράδειγμα της αδυναμίας να χαραχθεί μία ενιαία γραμμή και να τηρηθούν πιστά όσα αποφασίζονται.

Ο βρόχος των απολύσεων…

Αξιοσημείωτος είναι ο τρόπος με τον οποίο οι δύο υπουργοί προσεγγίζουν το νέο πεδίο των αρμοδιοτήτων τους.

Ο μεν κ.Δ. Ρέππαςήταν ένας από τους πρώτους που αντέδρασαν στο ενδεχόμενο απολύσεων στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, όπως και ο κ. Ραγκούσης.«Πράγματι, βρήκαμε ένα τέτοιο πλαίσιο για απολύσεις. Μπορεί να βρεθούμε αντιμέτωποι με το ενδεχόμενο, όμως καταβάλλεται προσπάθεια να περιοριστεί ο αριθμός και να εξαντληθούν όλα τα περιθώρια, μέσω μετατάξεων, εργασιακής εφεδρείας και όσων άλλων μέσων μάς παρέχονται για τον ευρύτερο δημόσιο τομέα»λέει ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Εξηγεί μάλιστα ότι η αντίθεσή του με τις απολύσεις στο Δημόσιο είχε τη ρίζα της και στον τρόπο πολιτικής διαχείρισης του ζητήματος.«Από τη στιγμή που δεν έχεις κάτι για αντιστάθμισμα, είναι πολιτικά λάθος να ρίχνεις στο τραπέζι τις απολύσεις χωρίς καμία επιφύλαξη»σημειώνει, εκδηλώνοντας έτσι για ακόμη μία φορά την αντίθεσή του στις επιλογές του πρώην υπουργού Οικονομικών κ.Γ. Παπακωνσταντίνου.

…και το τέλμα των έργων

Ο κ.Ι. Ραγκούσης, από την πλευρά του, δεν κρύβει τον προβληματισμό του για την περιορισμένη δυνατότητα «ξεπαγώματος» κάποιων δημόσιων έργων. Λέει ότι αυτή την περίοδο δεν μπορεί να κινηθεί σχεδόν τίποτε λόγω αδυναμίας του τραπεζικού τομέα να συμμετάσχει μέσω πιστώσεων στις χρηματοδοτήσεις και παρομοιάζει την κατάσταση των δημοσίων έργων με απόπειρα να λειτουργήσει ένα χιονοδρομικό κέντρο στη Ρόδο, στη μέση του καλοκαιριού…

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ