Οπως πρώτο είχε γράψει «Το Βήμα» πριν από λίγες ημέρες, η Σύνοδος των υπουργών Αμυνας του ΝΑΤΟ (στην οποία συμμετείχε ο κ. Ευ. Βενιζέλος) αποφάσισε χθες Τετάρτη στις Βρυξέλλες την κατάργηση του αεροπορικού στρατηγείου της Σμύρνης και την αντικατάστασή του από το χερσαίο σταρτηγείο που μετακινείται στην Τουρκία από την Ισπανία.
Οι υπουργοί Άμυνας αποφάσισαν τον γεωγραφικό προσδιορισμό των στρατηγείων και των υπόλοιπων επιτελικών οντοτήτων της Νέας Δομής Διοίκησης του ΝΑΤΟ, στο πλαίσιο των αποφάσεων της Συνόδου Κορυφής της Λισαβόνας του περασμένου Νοεμβρίου. Η Νέα Δομή είναι πιο λιτή και προσαρμοσμένη στα νέα δημοσιονομικά δεδομένα όλων των κρατών-μελών της Συμμαχίας.
Μετά την κατάργηση του αεροπορικού στρατηγείου στη Σμύρνη, το μοναδικό πλέον Αεροπορικό Στρατηγείο (CC Air) θα εδρεύει στο Ραμστάιν της Γερμανίας ενώ το μοναδικό Ναυτικό Στρατηγείο θα εδρεύει στο Νόρθγουντ της Βρετανίας. Στον αεροπορικό τομέα παραμένουν δύο μόνο από τα επτά υφιστάμενα CAOC. Θα βρίσκονται στο Uedem της Γερμανίας και στην Torrejón της Ισπανίας. Η Ιταλία παίρνει το Αναπτυσσόμενο Κέντρο Αεροπορικών Επιχειρήσεων που μεταφέρεται εκεί από την Ολλανδία.
Στην ενοποιημένη στρατιωτική δομή του ΝΑΤΟ εκτός από τις οντότητες της Δομής Διοίκησης περιλαμβάνονται και αυτές της Δομής Δυνάμεων. Η Ελλάδα θα μετέχει σε αυτές καταρχήν με το υποστρατηγείο (CAOC) της Λάρισας, το NDC-GR (Γ’ Σώμα Στρατού) στη Θεσσαλονίκη και το Κέντρο Ναυτικής Αποτροπής στα Χανιά. Το CAOC Λάρισας θα λειτουργεί υπό μόνιμη ελληνική διοίκηση και όχι με εναλλαγή Έλληνα και Τούρκου διοικητή, όπως είχε συμφωνηθεί από τη χώρα μας στις αρχές του 2009.
Ο γεωγραφικός προσδιορισμός των μονάδων της Νέας Δομής Διοίκησης είναι αποτέλεσμα μακράς και επίπονης διαπραγμάτευσης. Οπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση του ελληνικού υπουργείου Αμυνας, «στρατηγικός στόχος της Ελλάδας ήταν στην περιοχή μας να μην υπάρχουν περιττές φορτίσεις που δημιουργούν τεχνητά ή τεχνικά προβλήματα και άρα αδικαιολόγητες διαφοροποιήσεις σε σχέση με αυτά που ισχύουν σε όλες τις άλλες περιοχές της Συμμαχίας». Η δήλωση αυτή «φωτογραφίζει» την άποψη ότι ρυθμίσεις που εξαιρούν π.χ ελληνικά νησιά από τον νατοϊκό σχεδιασμό πρέπει να πάψουν να ισχύουν.