Ποινή κάθειρξης ως 20 χρόνια αντιμετωπίζουν όσοι φοροδιαφεύγουν και το αδίκημά τους χαρακτηριστεί κακούργημα· στο Αυτόφωρο θα βρεθούν όσοι έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές στο Δημόσιο, δεν πληρώνουν ΦΠΑ και δεν κόβουν αποδείξεις· και στη δημοσιότητα θα δίνονται ονόματα πολιτών και επιχειρήσεων για υποθέσεις φοροδιαφυγής και ληξιπρόθεσμων οφειλών. Τα παραπάνω μέτρα είναι μερικά μόνο από εκείνα που περιλαμβάνονται στο φορολογικό νομοσχέδιο, παρουσιάστηκαν από τον υπουργό Οικονομικών κ. Γ. Παπακωνσταντίνου και εγκρίθηκαν χθες από το Υπουργικό Συμβούλιο.

Παράλληλα, θεσπίζεται ο θεσμός του Εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος, ο οποίος είναι ανώτερος εισαγγελικός λειτουργός και έχει κατά προτεραιότητα αρμοδιότητα σε ολόκληρη τη χώρα να διενεργεί προανακριτικές πράξεις, καθώς και να εποπτεύει, να συντονίζει και να καθοδηγεί τη διενέργεια ανακριτικών πράξεων.

Αμεση τιμωρία για φορολογική συμμόρφωση
Στο σχέδιο νόμου προβλέπονται αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο προκειμένου τα ποινικά αδικήματα της φοροδιαφυγής να τιμωρούνται άμεσα και αποτελεσματικά έτσι ώστε να επιτευχθεί μεγαλύτερη φορολογική συμμόρφωση.

Ειδικότερα θεσπίζονται ως διαρκή και επομένως ως συνεχή αυτόφωρα τα αδικήματα της μη καταβολής βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο, με χρόνο τέλεσης του αδικήματος το χρονικό διάστημα από την παρέλευση των τεσσάρων μηνών μέχρι τη συμπλήρωση χρόνου αντίστοιχου με το 1/3 της κατά περίπτωση προβλεπόμενης προθεσμίας παραγραφής, της φοροδιαφυγής με την παράλειψη υποβολής ή την υποβολή ανακριβούς δήλωσης στη φορολογία εισοδήματος και της φοροδιαφυγής για μη απόδοση ή ανακριβή απόδοση ΦΠΑ και λοιπών παρακρατούμενων φόρων, τελών ή εισφορών, με χρόνο τέλεσης αυτών το χρονικό διάστημα από την ημέρα κατά την οποία για πρώτη φορά όφειλε να ενεργήσει ο υπαίτιος μέχρι τη συμπλήρωση χρόνου αντίστοιχου με το 1/3 της κατά περίπτωση προβλεπόμενης προθεσμίας παραγραφής.

Ακόμη, αυξάνονται οι πλημμεληματικές ποινές της μη καταβολής βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο, ενώ οι κακουργηματικές ποινές που σχετίζονται με φοροδιαφυγή (πλην των ληξιπροθέσμων) από κάθειρξη ως 10 ετών αυξάνονται σε κάθειρξη ως 20 έτη. Διευκρινίζεται ότι η ποινική δίωξη δεν αρχίζει για καμία από τις περιπτώσεις των αδικημάτων αυτών αν αυτός κατά του οποίου πρόκειται να ασκηθεί η ποινική δίωξη έχει βέβαιη και εκκαθαρισμένη απαίτηση κατά του Δημοσίου ποσού ίσου ή μεγαλύτερου από αυτό για το οποίο διώκεται.

Στα πλημμελήματα της φοροδιαφυγής προβλέπεται ότι δεν χωράει μετατροπή ή αναστολή εκτέλεσης της ποινής σε περίπτωση δεύτερης και κάθε περαιτέρω υποτροπής σε αυτά. Η μετατροπή της ποινής στην περίπτωση αυτή προβλέπεται να γίνεται με ελάχιστο ποσό ανά ημέρα εξαγοράς τα 20 ευρώ, αντί των 3 ευρώ που ισχύει σήμερα, ανώτατο δε ποσό εξαγοράς ορίζονται τα 100 ευρώ. Τέλος προβλέπονται αυστηρότερες ποινές για το αδίκημα της παθητικής δωροδοκίας, προκειμένου για υπαλλήλους του υπουργείου Οικονομικών εάν η αξία των ωφελημάτων για τον υπάλληλο υπερβαίνει τις 73.000 ευρώ.

Από την άλλη, για την εξυπηρέτηση των φορολογούμενων ως προς την καταγραφή του ποσού των αποδείξεων δαπανών που απαιτείται να συγκεντρωθούν καθορίζεται εναλλακτικό σύστημα καταγραφής των στοιχείων των αποδείξεων λιανικής πώλησης ή παροχής υπηρεσιών μέσω μαγνητικής κάρτας που είναι ανώνυμη και προαιρετική. Οσοι εκδίδουν αποδείξεις λια νικής πώλησης ή παροχής υπηρεσιών με χρήση ταμειακών μηχανών, υποχρεούνται να διαβιβάζουν ηλεκτρονικά δεδομένα των φορολογικών στοιχείων που εκδίδονται σε βάση δεδομένων της ΓΓΠΣ.

Αρση φορολογικού απορρήτου και δημοσιοποίηση οφειλετών
Στο νομοσχέδιο θα υπάρχει διάταξη η οποία θα επιβάλλει τη δημοσιοποίηση των στοιχείων των συνολικών ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο που υπερβαίνουν τα 150.000 ευρώ και με την προϋπόθεση ότι υπάρχει καθυστέρηση στην καταβολή τους που υπερβαίνει το διάστημα του ενός έτους.

Προβλέπεται επίσης η δημοσιοποίηση των στοιχείων και στις περιπτώσεις που υπάρχουν σοβαρές παραβάσεις του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων, που συνίστανται σε φοροδιαφυγή μέσω της απόκρυψης φορολογητέας ύλης, όπως η έκδοση πλαστών φορολογικών στοιχείων ή η μη έκδοση ή ανακριβής έκδοση ή στην εσφαλμένη καταχώριση στα βιβλία αγορών ή εξόδων (π.χ. ανύπαρκτες αγορές ή έξοδα).

Παράλληλα, θεσμοθετούνται κανόνες σύμφωνα με τους οποίους θα γίνεται διάκριση των ληξιπρόθεσμων χρεών σε «εισπράξιμα» και «μη εισπράξιμα» και αφού παρέλθουν τριάντα ημέρες από τη δημοσιοποίηση του καταλόγου εντάξεως των χρεών στην κατηγορία των «μη εισπράξιμων» στο Διαδίκτυο. Σε κάθε περίπτωση, τα ανεπίδεκτα είσπραξης δεν θα διαγράφονται.

Αλλαγές στη φορολογία των επιχειρήσεων

Από τις χρήσεις που αρχίζουν από 1.1.2011 μειώνεται ο φορολογικός συντελεστής από 24% σε 20% και εφαρμόζεται για το σύνολο των κερδών. Για τα διανεμόμενα κέρδη προβλέπεται παρακράτηση φόρου με 25%. Τα μερίσματα εντάσσονται στη φορολογική κλίμακα, ουσιαστικά όμως εξαντλείται η φορολογική υποχρέωση (20% σε επίπεδο νομικού προσώπου και 25% παρακράτηση στα μερίσματα) για την πλειοψηφία των μετόχων.

Δίνεται η δυνατότητα συμψηφισμού βεβαιωμένων χρεών προς το Δημόσιο με βέβαιες και εκκαθαρισμένες χρηματικές απαιτήσεις κατά του Δημοσίου. Οι απαιτήσεις αποδεικνύονται με τελεσίδικη δικαστική απόφαση ή επίσημο δημόσιο έγγραφο.

Παρέχεται η δυνατότητα παραλαβής περιοδικών δηλώσεων ΦΠΑ χωρίς την καταβολή όλου του οφειλόμενου ποσού. Συγκεκριμένα, όταν υποβάλλεται η δήλωση θα καταβάλλεται το λιγότερο σαράντα τοις εκατό (40%) του συνολικά οφειλόμενου ποσού. Το υπόλοιπο 60% του μη καταβληθέντος υπολοίπου, το οποίο λόγω της καθυστερημένης είσπραξής του προσαυξάνεται κατά ποσοστό δύο τοις εκατό (2%), θα καταβάλλεται σε δύο ίσες μηνιαίες δόσεις. Η δόση δεν θα μπορεί να είναι μικρότερη των 300 ευρώ.