Η Μoody΄s υποβάθμισε την περασμένη Τετάρτη κατά μία μονάδα την «αξία αγοράς» της ΒΡ και θα τη μιμηθούν ασφαλώς και άλλα κέντρα αξιολόγησης, αλλά αυτό σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει ότι η βρετανική εταιρεία κινδυνεύει, δηλώνουν χρηματιστηριακοί κύκλοι στο Λονδίνο και στη Γουόλ Στριτ. Δεν αρνούνται ότι η «αξία αγοράς» της ΒΡ έχασε τουλάχιστον 68 δισ. δολάρια τις τελευταίες τρεις εβδομάδες ούτε υποτιμούν το τεράστιο κόστος που θα της στοιχίσει η πετρελαιοκηλίδα στον Κόλπο του Μεξικού αλλά βεβαιώνουν ότι, πρώτον, το χρηματιστηριακό δυναμικό της εταιρείας υπερβαίνει τα 110 δισ. δολάρια και, δεύτερον, δεν υπάρχει «ούτε διάθεση ούτε δυνατότητα» να την απορροφήσει κάποια από τις τρεις άλλες πετρελαϊκές εταιρείες που ελέγχουν την αγορά- η Εxxon Μobil, η Royal Dutch Shell και η Chevron επειδή «καμία από αυτές δεν διαθέτει τα σχετικά κεφάλαια».

Το κόστος της πετρελαιοκηλίδας είναι πραγματικά ανυπολόγιστο. Η ολλανδική τράπεζα ΙΝG το υπολογίζει αυτή τη στιγμή σε 5,3 δισ. δολάρια, αλλά η Credit Suisse το ανέβασε ήδη σε 37 δισ. δολάρια. Η διαφορά οφείλεται στο ότι υπολογίζουν διαφορετικά το επί μέρους κόστος του καθαρισμού των ακτών- η ολλανδική σε 3 δισ. δολάρια, ενώ η ελβετική σε 15- 23 δισ. δολάρια. Σημειώνεται ότι στη σύμβαση που η ΒΡ είχε υπογράψει με το αμερικανικό Δημόσιο- σύμβαση εντυπωσιακά χαριστική για την εταιρεία- η ΒΡ όφειλε να διαθέσει για «πάσης φύσεως φθορά και αποζημίωση» μόνο 75 εκατ. δολάρια. Πάντως η εταιρεία από την πρώτη στιγμή ανακοίνωσε ότι αναλαμβάνει όλο το κόστος, «όπως αυτό ήθελε εκτιμηθεί». Θα πληρώσει πολύ ακριβά, κατά τα φαινόμενα, αυτή την προκαταβολική γενναιοδωρία της. Αν οι ανακρίσεις που διεξάγει η αμερικανική κυβέρνηση αποδώσουν ευθύνες στην εταιρεία για την οικολογική καταστροφή και η υπόθεση οδηγηθεί στα δικαστήρια, ο λογαριασμός ανεβαίνει πολύ και δεν είναι μόνο χρηματικός. Ενδεικτικά μόνο αναφέρεται ότι για κάθε βαρέλι πετρέλαιο που χύθηκε στη θάλασσα θα πληρώσει «πρόστιμο» 4.300 δολάρια. Υπολογίζεται ότι την ημέρα διαρρέουν 12.000-

19.000 βαρέλια, που σημαίνει 80 εκατ. δολάρια και πλέον την ημέρα. Η Παρασκευή ήταν η 45η ημέρα από την καταστροφή, οπότε το «πρόστιμο» έφθανε τα 3,7 δισ. δολάρια. Επίσης, για κάθε πουλί που υπήρξε θύμα της διαρροής η ΒΡ οφείλει να καταβάλει 25.000 δολάρια- ήδη έχουν καταμετρηθεί 144 πουλιά.

Η δίκη θα διαρκέσει αρκετά χρόνια. Η δίκη της Εxxon για την καταστροφή που σημειώθηκε το 1989 στην Αλάσκα από διαρροή του τάνκερ «Valdez» κράτησε σχεδόν τρία χρόνια και κατέληξε σε συμβιβασμό – όπως πιστεύεται ότι θα συμβεί και με την ΒΡ. Και τούτο επειδή ένα βαρύ πρόστιμο θίγει και αμερικανικές τράπεζες, οι οποίες κατέχουν το 40% των μετοχών της εταιρείας. Εκείνο όμως για το οποίο δεν υπάρχει περίπτωση συμβιβασμού είναι η ρητή διάταξη του Νόμου που ουσιαστικά αποκλείει προκαταβολικά τη συμμετοχή της ΒΡ και των θυγατρικών εταιρειών της σε συμβάσεις πάσης φύσεως με το αμερικανικό Δημόσιο- μια «πίτα» αρκετών εκατοντάδων δισ. δολαρίων.

Τέλος, η ΒΡ οφείλει να αποζημιώσει όσους «είτε άμεσα είτε έμμεσα» υπέστησαν ζημιές από την καταστροφή. Κατά χιλιάδες έχουν προσφύγει στα δικαστήρια ζητώντας αποζημιώσεις που, σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, φθάνουν ως και 2,5 εκατ. δολάρια. Εχει πιστοποιηθεί ήδη ότι 250.000 επιχειρήσεις (τουριστικές, αλιευτικές, κ.ά.) στις Πολιτείες του Μισισιπή, της Αλαμπάμα και της Λουιζιάνας είτε έκλεισαν είτε βρίσκονται στα πρόθυρα να κλείσουν.