Σε «μάντρες» μεταχειρισμένων αυτοκινήτων κινδυνεύουν να μετατραπούν οι τράπεζες καθώς αυξάνεται ο αριθμός των πελατών που επιλέγουν να επιστρέψουν το αυτοκίνητο που έλαβαν με δάνειο, παρά να συνεχίσουν να πληρώνουν τις μηνιαίες δόσεις τους. Η κρίση έχει σαρώσει στο πέρασμά της την εγχώρια αγορά ΙΧ, οδηγώντας πέρυσι πάνω από το 10% των επιχειρήσεων του κλάδου σε «λουκέτο» και χιλιάδες εργαζομένους χωρίς δουλειά. Ο τζίρος που πραγματοποιείται μέσω των εμπόρων έχει υποχωρήσει σε ετήσια βάση σε ποσοστό άνω του 50%, ως αποτέλεσμα τόσο της συρρίκνωσης της ζήτησης όσο και της σημαντικής πτώσης των τιμών. «Κερασάκι» στην τούρτα αποτέλεσαν τα μέτρα για τα τεκμήρια διαβίωσης και την αύξηση των τελών κυκλοφορίας.

Τα γυρίζουν πίσω
«Καθημερινά εκατοντάδες ιδιώτες και ελεύθεροι επαγγελματίες επιστρέφουν στις τράπεζες τα αυτοκίνητα που έλαβαν με δάνειο» τονίζει ο κ. Χρ. Ιωάννου, γενικός διευθυντής της εταιρείας Αuto Credit, η οποία δραστηριοποιείται στο εμπόριο και στον ενεχυροδανεισμό αυτοκινήτων. «Πλέον, οι δανειολήπτες προτιμούν να χάσουν 12 ή και παραπάνω δόσεις που πλήρωσαν στην τράπεζα και,φυσικά, το αυτοκίνητό τους από το να συνεχίσουν να εξοφλούν το δάνειό τους» σημειώνει, υπογραμμίζοντας ότι ανάλογες επιστροφές παρατηρούνται και από ελεύθερους επαγγελματίες, οι οποίοι με τη μέθοδο της χρονομίσθωσης είχαν αποκτήσει όχημα.

«Οταν κάποιος έλαβε χρηματοδότηση 40.000 ευρώ πριν από έναν χρόνο για να αγοράσει αυτοκίνητο και σήμερα η αξία του έχει πέσει στα 15.000 ευρώ,για ποιον λόγο να συνεχίσει να πληρώνει τις δόσεις του δανείου» αναρωτιέται ο κ. Γ.Δανδουλάκης, μέλος του δικτύου εμπόρων της ΜΕΚΟ Cars. «Η ψυχολογία του κόσμου βρίσκεται στο ναδίρ» τονίζει σχετικά, προσθέτοντας ότι σε σχέση με το 2008 η κίνηση έχει πέσει τουλάχιστον κατά 70% στο σύνολο της αγοράς. Ο ίδιος κάνει λόγο για «βουτιά» των τιμών, τους τελευταίους μήνες, κατά τουλάχιστον 60% στα μεγάλου κυβισμού και κατά 20% στα μικρότερα αυτοκίνητα, με το κλίμα να επιδεινώνεται από το γενικότερο «μάζεμα» του κόσμου και από την ανησυχία που υπάρχει για μεταβολές στο καθεστώς φορολόγησης.

Ξεφορτώνονται τα πολυτελή

«Τα ακριβά οχήματα έχουν απαξιωθεί. Πολυμορφικό που μόλις πριν από 9 μήνες πωλούνταν στην τιμή των 55.000 ευρώ σήμερα δεν αξίζει στην ελληνική αγορά περισσότερα από 25.000 ευρώ» λέει χαρακτηριστικά ο κ. Ιωάννου. Αλλο παράδειγμα αποτελεί το πολυ κυκλοφορημένο στους ελληνικούς δρόμους Ρorsche Cayenne, το οποίο από τα 70.000 ευρώ το 2008 και τα 45.000 ευρώ πριν από οκτώ μήνες, πλέον πωλείται κάτω από 30.000

ευρώ. Grand Cherokee του 2006, του οποίου αρχική τιμή ήταν 70.000

ευρώ, πλέον δεν μπορεί να πουληθεί πάνω από τα 20.000 ευρώ, σύμφωνα με τον κ. Δανδουλάκη.

«Ολοι προσπαθούν εν όψει της εφαρμογής των τεκμηρίων να ξεφορτωθούν τα μεγάλου κυβισμού και πολυτελή οχήματα, των οποίων η συντήρηση είναι ασύμφορη» αναφέρει ο κ. Ιωάννου, ο οποίος παρατηρεί ότι τους τελευταίους μήνες καταγράφεται αύξηση της ζήτησης για μικρού κυβισμού αυτοκίνητα, τα οποία εκτός του ότι δεν πιάνονται στην «τσιμπίδα» της Εφορίας, έχουν χαμηλά τέλη, ασφάλιστρα και κατανάλωση βενζίνης. Οπως υποστηρίζει, το 70% των επισκεπτών στις «μάντρες» θέλουν να πουλήσουν το αυτοκίνητό τους έναντι μόλις 30% που ενδιαφέρονται για αγορά.

Ακόμη όμως και αυτοί που θέλουν να προχωρήσουν στην απόκτηση ΙΧ δεν δανειοδοτούνται από τις τράπεζες. «Το ποσοστό έγκρισης των αιτήσεων που υποβάλλουμε έχει πέσει στο 20% όταν μόλις πριν από δύο χρόνια οκτώ στα δέκα αιτήματα δανειοδότησης εγκρίνονταν» υπογραμμίζει ο κ. Δανδουλάκης, συμπληρώνοντας ότι για να εξασφαλίσει κάποιος δάνειο θα πρέπει να έχει υψηλά εισοδήματα και χαμηλό δανεισμό.

Οι προβλέψεις του κ. Ιωάννου για τον κλάδο του αυτοκινήτου είναι εφιαλτικές. Εκτιμά ότι μέσα στο 2010 θα κλείσουν τουλάχιστον άλλες 1.000 επιχειρήσεις εμπορίας αυτοκινήτων από τις περίπου 5.500

που λειτουργούν σήμερα σε όλη την Ελλάδα. Υπενθυμίζεται ότι το προηγούμενο έτος 700 συνάδελφοί του επέλεξαν να σταματήσουν τη δραστηριότητά τους.