Κομματική σκοπιμότητα αποδίδει η ΝΔ στην πρόταση του ΠΑΣΟΚ για σύσταση εξεταστικής επιτροπής για την οικονομία, τονίζοντας πως στόχος είναι η απόκρυψη της αλήθειας και όχι η αποκάλυψή της.

Σε δηλώσεις του ο αναπληρωτής υπεύθυνος του τομέα Οικονομίας της ΝΔ Χρήστος Σταϊκούρας συμπληρώνει πως μερίδιο ευθύνης για την κατάσταση φέρει «και η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, τους τελευταίους μήνες, με την ολιγωρία και την ανεπάρκειά της».

Ενδεικτικά είπε ότι:

  • Το 1981 η Ελλάδα ήταν η λιγότερο χρεωμένη χώρα της σημερινής ευρωζώνης. Οκτώ χρόνια αργότερα βρέθηκε με υπερδιπλάσιο χρέος.
  • Μετά το 1990, επί ΝΔ, κατέπεσαν, από αδυναμία εξυπηρέτησής τους, οι εγγυήσεις του Δημοσίου σε δάνεια των ΔΕΚΟ και των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που είχαν συναφθεί πριν από το 1989, επί κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ, εκτοξεύοντας το χρέος στο 110% του ΑΕΠ.
  • Η επόμενη διακυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ δεν κατάφερε να μειώσει το χρέος, με αποτέλεσμα αυτό να σταθεροποιηθεί πάνω από το 100% του ΑΕΠ.
  • Στη συνέχεια, οι κυβερνήσεις της ΝΔ κατάφεραν να μειώσουν το χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ, μέχρι το ξέσπασμα της διεθνούς κρίσης. Σήμερα, και εν μέσω της σφοδρότερης οικονομικής κρίσης, το χρέος είναι στα επίπεδα του 2000.
  • Σε ό,τι αφορά την περίοδο 2004-2008, το 87% των 80 δισ. ευρώ, δηλαδή σχεδόν 70 δισ. ευρώ της αύξησης του χρέους, αξιοποιήθηκαν για να αποπληρωθούν υποχρεώσεις των προηγούμενων κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ (πληρωμές για τόκους χρέους, εξοπλιστικές δαπάνες, χρέη νοσοκομείων και υποχρεώσεις στην κοινωνική ασφάλιση).

Επίσης, πρόσθεσε πως:

  • Από το 2002, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξέφραζε αμφιβολίες για την ποιότητα των δημοσιονομικών στοιχείων της χώρας μας (δελτία Τύπου Νο. 35/Μάρτιος 2002 και Νο. 116/Σεπτέμβριος 2002).
  • Το 2004 επανέλαβε τις επιφυλάξεις της (δελτίο Τύπου Νο. 38/ Μάρτιος 2004) και προχώρησε σε εκτεταμένες αναταξινομήσεις και αναθεωρήσεις των δημοσιονομικών στοιχείων, καθώς οι προηγούμενες κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, σε 11 περιπτώσεις έδιναν παραπλανητικές αναφορές στη Eurostat, κατά την περίοδο 1997-2003 (22 Νοέμβριος 2004). Οι εκθέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Ιανουάριος 2010) (σελ. 6, 12 και 13) και της Επιτροπής του υπουργείου Οικονομικών (Ιανουάριος 2010) (σελ. 26) επιβεβαιώνουν αυτή τη διαπίστωση.
  • Σε αυτές τις επιφυλάξεις, θα πρέπει να προσθέσει κανείς και τις «εκτεταμένες πρακτικές που ακολουθήθηκαν την περίοδο 2000-2001 από τις τότε κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ για την απόκρυψη δημοσίου χρέους και τη μείωση δημοσιονομικού ελλείμματος. ‘Δημιουργική λογιστική’ άγνωστη ή γνωστή, αλλά νόμιμη, ηθική και ασήμαντη για τα μέλη την Επιτροπής, που συνέστησε το υπουργείο Οικονομικών για την αξιολόγηση της ποιότητας των στοιχείων, αφού απουσιάζει από την έκθεσή της η αναφορά σε αυτή».

Αναλυτικότερα, ανέφερε τις εξής πρακτικές:

1ον. Συναλλαγές κατά τις οποίες η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, το 2001, μέσω πράξεων μετατροπής συναλλαγματικού χρέους από ξένα νομίσματα σε ευρώ, καρπώθηκε το συναλλαγματικό όφελος, όπου αυτό ήταν θετικό, ενώ για το χρέος όπου υπήρχε συναλλαγματική ζημία την απέκρυπτε, μέσω κρυφού δανεισμού, με μυστικές πράξεις ανταλλαγής επιτοκίων, τις οποίες συμφώνησε με την Goldman Sachs με επαχθείς όρους (πήρε συνεπώς τα κέρδη και έκρυψε τις ζημιές).

2ον. Οι τιτλοποιήσεις απαιτήσεων το 2000 και 2001, μέσω της προεξόφλησης μελλοντικών ταμειακών εσόδων από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, τα Κρατικά Λαχεία, το Γ’ ΚΠΣ και τα τέλη αεροδρομίων. Τιτλοποιήσεις που δεσμεύουν μελλοντικά έσοδα για την εκπλήρωση άμεσων οικονομικών αναγκών και σχετίζονται με ανεύθυνη οικονομική πολιτική.

Αυτή η εικόνα της χώρας αποτέλεσε το εφαλτήριο, ώστε η Eurostat, μέσα από μεθοδολογικές επισκέψεις και «σχέδια δράσης», να εκφράσει αρκετές φορές αμφιβολίες και ενστάσεις για την ποιότητα των ελληνικών δημοσιονομικών στοιχείων.

Αποτέλεσμα της συνεργασίας ελληνικών και κοινοτικών Αρχών ήταν η βελτίωση σε αρκετούς τομείς και η πρόοδος σε πολλά ζητήματα. Οι εκθέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Ιανουάριος 2010, σελ. 15 και 16) και της επιτροπής του υπουργείου Οικονομικών (Ιανουάριος 2010, σελ. 27) επιβεβαιώνουν αυτή τη διαπίστωση.

Αυτό βέβαια δεν υποδηλώνει ότι δεν υπάρχουν συστημικά προβλήματα στη συλλογή, καταγραφή και παρουσίαση των στατιστικών στοιχείων, μεθοδολογικές αδυναμίες και αναποτελεσματικές τεχνικές διαδικασίες.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στην τελευταία της έκθεση, εκφράζει τις αμφιβολίες της για μια σειρά από στοιχεία που οδήγησαν την κυβέρνηση να αναθεωρήσει προς τα πάνω το έλλειμμα του 2008 (καταγραφή του λειτουργικού πλεονάσματος ή των δανειακών αναγκών διαφόρων φορέων, αναθεωρήσεις της αξίας περιουσιακών στοιχείων, ταξινόμηση των κεφαλαιακών μεταβιβάσεων, καταγραφή των παλαιών οφειλών των νοσοκομείων) (Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ιανουάριος 2010, σελ. 17-27).

Σύμφωνα πάλι με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σε ό,τι αφορά το 2009, η γνωστοποίηση από τη νέα κυβέρνηση της αναθεώρησης του δημοσιονομικού ελλείμματος του 2009 οφείλεται στις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης, στις δημοσιονομικές διολισθήσεις σε χρονιά εκλογών και σε λογιστικές αποφάσεις της παρούσας κυβέρνησης (Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ιανουάριος 2010, σελ. 3).

Αποφάσεις της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ που επιβάρυναν το έλλειμμα του 2009 (απάντηση κ. Αλμούνια σε ερώτηση κ. Χουντή, 26.01.2010). Πρέπει, μάλιστα, να αξιολογηθούν τα πεπραγμένα της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ το τελευταίο τρίμηνο του 2009 αφού, ενδεικτικά, σε αυτό το τρίμηνο η υστέρηση των εσόδων (13,3%) ήταν υπερτετραπλάσια αυτής του πρώτου εννεαμήνου του 2009 (3,2%).

«Από τα παραπάνω, που παρουσιάστηκαν ενδεικτικά, καθίσταται σαφές πως ούτε η παρούσα κατάσταση της ελληνικής οικονομίας είναι υπόθεση των τελευταίων ετών, ούτε η ‘δημιουργική λογιστική’ είναι υπόθεση της τελευταίας διακυβέρνησης» κατέληξε ο κ. Σταϊκούρας.