Σήκωσε ψηλά το χέρι του, σημάδεψε με τον αντίχειρά του και προσποιήθηκε τον θόρυβο που κάνει το όπλο την ώρα που εκπυρσοκροτεί. Ο τούρκος ηθοποιός Αττίλας Ολγκάτς με την κίνησή του αυτή έδειξε παραστατικότατα στους τηλεθεατές πώς εκτέλεσε έναν 19χρονο, αφοπλισμένο και δεμένο, ελληνοκύπριο αιχμάλωτο πολέμου στη διάρκεια της τουρκικής εισβολής στην Κύπρο το καλοκαίρι του 1974. Και από την ώρα εκείνη άνοιξε ο ασκός του Αιόλου σε Αγκυρα, Λευκωσία, Αθήνα και Βρυξέλλες, αλλά και σε όλο τον κόσμο. Οι μνήμες των 1.619 αγνοουμένων της τουρκικής εισβολής ζωντάνευσαν ξανά, τα εγκλήματα πολέμου και τα διεθνή δικαστήρια που είχαν να μας απασχολήσουν από την εποχή του Μιλόσεβιτς βγήκαν πάλι στην επιφάνεια και η τουρκική Δικαιοσύνη για πρώτη φορά διέταξε έρευνα για τα έργα και τις ημέρες των στρατιωτών του «Αττίλα» που εισέβαλαν στην Κύπρο.

Η απόπειρα η οποία έκανε να ανασκευάσει τα περί εκτελέσεων άοπλων και δεμένων αιχμαλώτων, λέγοντας δηλαδή ότι περιέγραφε ένα κινηματογραφικό σενάριο βασισμένο στην αντιπολεμική ταινία «Η διάσωση του στρατιώτη Ράιαν» του Στίβεν Σπίλμπεργκ, δεν έγινε πιστευτή ούτε καν από τον τουρκικό Τύπο, έγκυροι αρθρογράφοι του οποίου ζήτησαν τη δίωξη του ηθοποιού εκτελεστή γιατί ούτως ή άλλως εξέθεσε διεθνώς την Τουρκία. Μπορεί ο «καλός στρατιώτης» Αττίλας Ολγκάτς να ζήλεψε τη δόξα του Τομ Χανκς, αλλά η τηλεοπτική ομολογία του έγινε λίγα μόλις 24ωρα μετά την επίσκεψη του πρωθυπουργού της Τουρκίας κ. Ταγίπ Ερντογάν στην έδρα της Ευρωπαϊκής Ενωσης (ΕΕ) με στόχο αφενός την αναθέρμανση του ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος για την Αγκυρα και αφετέρου να ζητήσει από τους Ευρωπαίους να πιέσουν τη Λευκωσία, ώστε να μη φέρει αντιρρήσεις στο άνοιγμα των ενταξιακών της κεφαλαίων- κι ας μην αναγνωρίζει ακόμα την Κυπριακή Δημοκρατία που είναι μέλος της ΕΕ. Ο αρμόδιος κοινοτικός επίτροπος για τη διεύρυνση κ. Ολι Ρεν έσπευσε πάντως να χαρακτηρίσει την ομολογία του τούρκου ηθοποιού «τραγική ιστορία ντροπής που καταπατά τις Συνθήκες της Γενεύης».

Ο Αττίλας Ολγκάτς δεν ήταν ένας ηθοποιός που επιζητούσε δημοσιότητα ούτε είχε ποτέ πρόβλημα αναγνωρισιμότητας ή συμμετοχής σε τουρκικές τηλεοπτικές σαπουνόφουσκες ώστε να ομολογήσει φόνους αιχμαλώτων για να στρέψει τα φώτα της δημοσιότητας πάνω του. Δύο χρόνια πριν από την τουρκική εισβολή στην Κύπρο εμφανίζεται ως ένας από τους πρωταγωνιστές της ταινίας «Αgit» (Ελεγεία) του κούρδου σκηνοθέτη Γιλμάζ Γκιουνέι. Το 2004 όταν άρχισε να προβάλλεται στην τουρκική τηλεόραση το σίριαλ «Η Κοιλάδα των Λύκων» είχε επίσης πρωταγωνιστικό ρόλο με ένα σενάριο αμφισβητούμενο με αναφορά στο βαθύ κράτος της Τουρκίας, τη μαφία και τώρα τελευταίως με την τρομοκρατία. Σε κάθε επεισόδιο προβαλλόταν και ένας φόνος. Εκτελεστής ήταν πάντα ο Αττίλας Ολγκάτς. Στο σίριαλ (το οποίο εξακολουθεί να προβάλλεται στην τουρκική τηλεόραση) έκανε κάποια στιγμή πέρασμα και ο κ. Ραούφ Ντενκτάς, ο οποίος υποδυόταν τον… εαυτό του, εξιστορώντας on camera πώς έγινε «η ειρηνευτική επιχείρηση» στην Κύπρο το 1974 και τις παραμέτρους επίλυσης του Κυπριακού, με αναφορές στο σχέδιο Αναν. Ο υπέργηρος σήμερα πρώην ηγέτης των Τουρκοκυπρίων απέφυγε βεβαίως να πει στο σίριαλ για τους περίπου 3.000 νεκρούς της εισβολής, δεν ανέφερε λέξη για τον ξεριζωμό των κατοίκων της Βόρειας Κύπρου, ούτε και για τους εκατοντάδες αγνοουμένους, ανάμεσα στους οποίους υπήρχαν και μικρά παιδιά. Οταν η Αγκυρα εισέβαλε στην Κύπρο, οι φωνές για τη βαρβαρότητα των τουρκικών «ειρηνευτικών» στρατευμάτων δεν εισακούονταν και όταν η βρετανική εφημερίδα «Τhe Sun » βγήκε μια μέρα του Ιουλίου του 1974 με τίτλο «Τhe barbarians», δίνοντας συγκεκριμένα στοιχεία για φόνους και λεηλασίες τούρκων στρατιωτών η κυβέρνηση του Μπουλέντ Ετσεβίτ είχε διαμαρτυρηθεί έντονα στο βρετανικό Foreign Οffice.

Ηταν η ανατριχιαστική ομολογία του Αττίλα Ολγκάτς ένα ανέλπιστο δώρο για τους Ελληνοκυπρίους, την ώρα μάλιστα που βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη οι απευθείας διαπραγματεύσεις για την εξεύρεση λύσης στο Κυπριακό και τη στιγμή που οι διαπραγματεύσεις εισήλθαν στο δυσκολότερο στάδιό τους, αυτό του περιουσιακού και κατ΄ επέκταση του εδαφικού, και αυτός ήταν και ο λόγος που η κυπριακή κυβέρνηση σε συνεννόηση με την Αθήνα επιχείρησε να αξιοποιήσει το θέμα με σοβαρότητα και χωρίς να υπάρξουν βεβιασμένες κινήσεις οι οποίες θα ακύρωναν αυτό το «χρυσό δώρο». Κάποιες φωνές οι οποίες ακούστηκαν στην αρχή για παραπομπή της Τουρκίας στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, χωρίς να εξεταστούν εάν συντρέχουν οι νομικές προϋποθέσεις, γρήγορα παραμερίστηκαν και το ζήτημα εξετάστηκε με τη συμμετοχή νομικών στο Προεδρικό Μέγαρο, σε σύσκεψη υπό τον Πρόεδρο κ. Δ.Χριστόφια. Ακόμα και όταν ο πρόεδρος της Δημοκρατικής Αναγέννησης κ. Στ. Παπαθεμελής κατέθετε μηνυτήρια αναφορά εναντίον του τούρκου ηθοποιού, το κυβερνών κόμμα στην Κύπρο, το ΑΚΕΛ, διά του νέου γενικού γραμματέα του κ. Αντρου Κυπριανού έβαζε τα πράγματα στη θέση τους ζητώντας να μην υπάρξουν μεμονωμένες κινήσεις και τονίζοντας ότι την ευθύνη την έχει αποκλειστικά η κυπριακή κυβέρνηση. Ηταν ίσως η πρώτη φορά μετά τις επιτυχείς προσπάθειες που έγιναν για την ένταξη της Κύπρου στην ΕΕ που η Τουρκία πήρε στα σοβαρά τις προσεκτικές κινήσεις που έκανε η Κύπρος και αυτός ήταν ο λόγος που η Εισαγγελία του Μακροχωρίου (Μπακίρκιοϊ) Κωνσταντινουπόλεως διέταξε έρευνα. Αν ο Αττίλας Ολγκάτς κριθεί ένοχος τότε θα παραπεμφθεί από το τουρκικό υπουργείο Δικαιοσύνης με βάση τη Συνθήκη της Γενεύης για εγκλήματα πολέμου στο Δικαστήριο της Χάγης, καθ΄ ότι σύμφωνα με δικαστικές πηγές στην Τουρκία είναι αδύνατον να διεξαχθεί δίκη σε τουρκικό έδαφος ύστερα από 35 χρόνια. Αν τελικά όντως παραπεμφθεί και δεν σταματήσει η υπόθεση σε μια απλή έρευνα, θα είναι ο πρώτος Τούρκος που θα δικαστεί σε αυτό το δικαστήριο.

Η Κύπρος στο μεταξύ προσφεύγει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και περιμένει να γίνει αποδεκτή η προσφυγή της, ενώ προγραμματίζει και άλλες κινήσεις της. Ηδη κατέθεσε αίτημα για να διερευνηθεί η τύχη Κυπρίων και Ελλαδιτών οι οποίοι όταν αιχμαλωτίστηκαν μεταφέρθηκαν σε τουρκικά; στρατόπεδα στα Κατεχόμενα, αλλά και στα Αδανα της Τουρκίας. Η κυπριακή κυβέρνηση έχει βάσιμες πληροφορίες ότι εκεί βρίσκονται ομαδικοί τάφοι. Την ίδια ώρα βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη η έρευνα της κυπριακής Βουλής για τον φάκελο της Κύπρου στην περίοδο 1967 – 1974 ώστε να διαπιστωθεί και επισήμως η τύχη όλων των αγνοουμένων ακόμα και αυτών της τουρκοκυπριακής πλευράς. Σε Λευκωσία και Αθήνα (στο ΓΕΕΘΑ) βρίσκονται σε λειτουργία εξελιγμένα εργαστήρια για την άμεση εξακρίβωση του DΝΑ των νεκρών της τουρκικής εισβολής που εντοπίζονται.

Ποιος ήταν ο διοικητής
Η έρευνα στην Τουρκία έχει αρχίσει να προχωρεί και τώρα γίνεται προσπάθεια να εντοπιστεί ο διοικητής του Αττίλα Ολγκάτς, αφού όπως ο τελευταίος αποκάλυψε ήταν αυτός που του έδωσε εντολή να σκοτώσει αιχμαλώτους. Ο ίδιος ο Ολγκάτς είχε δηλώσει στην εφημερίδα «Ραντικάλ» ότι δεν θυμόταν το όνομα του διοικητή του. Ο πρόεδρος όμως του τουρκοκυπριακού θεάτρου κ. Χιλμί Οζέν ανέφερε ότι διοικητής του ήταν κάποιος συνταγματάρχης Μουσταφά Κατιρτσίογλου. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι πράγματι ο εν λόγω διοικητής έδωσε τη διαταγή για την εκτέλεση αιχμαλώτων. Για την όλη υπόθεση απαιτείται έρευνα και συνδρομή του τουρκικού στρατού και μόλις προχθές το τουρκικό Γενικό Επιτελείο διέταξε να γίνει αυτή η έρευνα στα αρχεία της εισβολής στην Κύπρο. Το γεγονός όμως ότι ο τούρκος ηθοποιός στις καταθέσεις του φάσκει και αντιφάσκει λέγοντας τη μια ότι σκότωσε δέκα αιχμαλώτους, την άλλη ότι δεν σκότωσε κανέναν, τη μια ότι ήταν άοπλοςκαι μετά εμφανίστηκαν φωτογραφίες του που τον απεικόνιζαν οπλισμένο κ.ο.κ.- τον καθιστά ήδη αναξιόπιστο. Ο δήμαρχος Νευροκοπίου (πρώην αξιωματικός της ΕΥΠ) κ. Β. Γιαννόπουλος ανέφερε όμως ότι ο εν λόγω ηθοποιός (τον οποίο συνάντησε στη Σμύρνη) τού δήλωσε ότι ήταν αλεξιπτωτιστής και του έδειξε και τα παράσημα ανδρείας του, δηλώνοντας μετανιωμένος για τις πράξεις του. Ολα αυτά αποδεικνύουν πόσο χρήσιμη είναι η συνεργασία της τουρκικής κυβέρνησης για την απόδοση Δικαιοσύνης.