από metereologos.gr
Τρίτη 25 Ιουλίου 2017
 

Δημοκρατία, “Societas” ή “Res Publica”;

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 

Ρώτησαν τον αποβιώσας Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας Κωστή Στεφανόπουλο στον διαδικτυακό ιστότοπο theschooligans.gr: “Πόσο καιρός λέτε ότι θα χρειαστεί στον κόσμο για να σας ξεχάσει, όταν θα σταματήσει να σας βλέπει στην τηλεόραση;” και ο τότε Πρόεδρος απάντησε αφοπλιστικά: “Μία μέρα”. Αρχή, πρώτη της δημοκρατίας,η Ταπεινότης.

Περί δημοκρατίας ,λοιπόν, το εγκώμιον. Αλλά ποιας δημοκρατίας; Της δυτικής res publica ή της Ελληνικής του Δήμου και της διακονίας του ατόμου στις επιταγές του συνόλου; Αυτό θα πρέπει να επανασυμβολίσει ο Δυτικός κόσμος. Τα λήμματα.. Τώρα, που “η γαία πυρί μειχθήτω” ας επιστρέψουμε στα λήμματα, να δούμε αν τα αφήσαμε αλέκιαστα, άσπιλα, ατσάκιστα ή αν τα σαρώσαμε. Και ας αφηγηθούμε ξανά τον κόσμο που θα μεγαλώσουν τα παιδιά μας.

Είμαστε ευλογημένοι..Αυτή η χώρα μας έχει λογοβολήσει με μια σπάνια μοναδικότητα επιχώριων νοημάτων. Η Ελληνική Δημοκρατία προτάσει το “κοινόν γίγνεσθαι”. Ο κοινοτισμός ως κοινός τρόπος βίου. Η δυτική διαφορά χαώδης. Η 'res publica' κομίζει ετερότητα. Εναγκαλίζει το κοινό συμφέρον μέσω της ατομικής ιδιοτέλειας. Αυτή μετέπλασαν οι δυτικές κοινωνίες στο τωρινό φρονοκομείο του καταναλωτισμού και του ανήκειν.

Εσχάτως, πληκτρολόγησα να ακούσω τον λόγο του απερχόμενου Προέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών. Δεν σας κρύβω ότι εμφορούμενος από τα γνωστά εθιστικά επαναλαμβανόμενα στεγανά της ελληνικής στερεοτυπικής νομοτέλειας ανέμενα “αμερικανιές”, συνθηματολογικές πομφόλυγες, λίγα ελληνικά για το συναισθηματικό υπογάστριο του 'Ελληνα “ιθαγενή” και πολύ αερολογία περί παγκοσμιοποίησης. Δικαιώθηκα στο ελάχιστο.

Αυτός ο λόγος θα μπορούσε να αποτελούσε αφετηρία αλλαγής πλεύσης. Σημείο εκκίνησης αναζήτησης μιας καλύτερης ζώσας δημοκρατίας. Αν αποτελεί τερματικό καριέρας και μόνο, φοβάμαι πως δεν διαφέρει διόλου από τις ρητορικούς γηραιόγλωσσους εγχώριους μονολόγους.

Τι το ελπιδοφόρο; Ανέγνωσα έστω στο “και πέντε” έναν άνθρωπο που οι λέξεις του σπίθισαν νόημα. “Αυτός ο κόσμος ο μικρός ο μέγας” εκκίνησε τον λόγο του με το δανειζόμενο από τον Ελύτη στίχο του “Άξιον Εστί” και με αυτό τον τρόπο εθέλησε να αποδώσει τιμή στην πνευματική μήτρα του δυτικού κόσμου, την Ελλάδα. Συνεχίζει: “Η Δημοκρατία, όπως και όλοι οι θεσμοί είναι ατελείς, μπορεί να είναι αργοί. Και οι πολιτικοί είναι αντιδημοφιλείς στις δημοκρατίες, γιατί εξ ορισμού οι δημοκρατίες απαιτούν συμβιβασμούς. Ο Ουίνστον Τσώρτσιλ είχε πει ότι η Δημοκρατία είναι το χειρότερο πολίτευμα, με εξαίρεση όλα τα άλλα. Ο πιο σημαντικός τίτλος στη Δημοκρατία δεν είναι του Πρωθυπουργού ή του Προέδρου, αλλά αυτός του πολίτη”.

Βέβαια, “verba volant,scripta manent”(τα λόγια πετάνε, τα γραπτά μένουν) “μίστερ Πρέσιντεντ”..Ο δυτικός κόσμος φοβάμαι πως με αφετηρία αυτά τα λόγια πρέπει να ενσκύψει αυτοκριτικά πάνω από τις κοινωνίες που δόμησε και να θυμηθεί εξοκλοκλήρου τους πνευματικούς κρουνούς που του δίδαξαν το 'κοινωνείν'. Να ψιλαφήσει ξανά τις δημοκρατικές του κοιτίδες και να τις σχέσεις κοινωνίας του.

Ειδάλλως θα έρθει αντιμέτωπος με τις εκτροματικές ομοιότητες (αν δεν έχει έρθει ήδη) που μας προειδοποίησε ο μέγας Πλάτων τον 4ο αιώνα π.Χ. .Χωρίζει τα φαύλα πολιτεύματα σε Τιμοκρατία, Ολιγαρχία, κίβδηλη Δημοκρατία και Τυραννίδα. Στην Τιμοκρατία οι άνθρωποι προβάλλονται φιλοχρήματοι, φιλοπόλεμοι ατομιστές και άμουσοι. Στην Ολιγαρχία, η κοινωνία διαστρωματώνεται εμφανώς σε πλούσιους και φτωχούς. Σε αυτήν την πόλη εισέρχεται για πρώτη φορά το µικρόβιο της άσκοπης πολυπραγµοσύνης που υποσκάπτει το αρχέτυπο της δικαιοσύνης. Η κίβδηλη Δημοκρατίασκιαγραφείται ως η επιδίωξη των πλουσίων να μεγιστοποιήσουν τις κτήσεις τους. Εδώ αναπτύσσεται ο εσωτερικός διχασµός στην Πολιτεία. Η πολιτεία είναι ξέχειλη από ελευθερία και αδέσµευτη έκφραση γνώµης και ο καθένας, έχοντας εξουσία, φτιάχνει τη ζωή του κατά το δοκούν. Η πόλη βάλεται από την ίδια της τη ανομοιογένεια. Η σύνεση παρουσιάζεται ως ανανδρία, η αιδώς ως αφέλεια με συνέπεια ο λιτά περιορισµένος νέος να αποχαλινώνεται. Καταληκτικά, στην Τυραννίδα κυριαρχουν οι κηφήνες, δηλαδή οι οκνηροί. τύραννος επιστρατεύει κόλακες και σωµατοφύλακες για να µπορεί να ζει και να διατηρεί την εξουσία του. Ξοδεύει όλη την περιουσία της πόλης για να συντηρείται αυτός και οι οικείοι του.

Αναντίρρητα, χρειαζόμαστε έναν νέο επανασυμβολισμό της Δημοκρατίας. Μια μύηση στο αριστοτελικό “κοινόν άθλημα” στο οποίο ο άθρωπος από τη φύση του διέπεται από τον ορθό λόγο και αποκτά το νόημά του μέσα από το “συνανήκειν” και τη “συνυπευθυνότητα” του κοινωνικού συνόλου.

Ο δυτικός κόσμος πρέπει να κοιταχθεί κατάματα και να ξανααφηγηθεί τον κόσμο που επιθυμεί να μακροημερεύσουν οι γενεές που έπονται. Και σε αυτό το αφήγημα πρέπει να βάλει το απαύγασμα των ιδανικών του.

Το πιο βαθύ σκοτάδι είναι -ίσως- πριν να ξημερώσει.



Ζανδές Δημήτριος
Γνώμες αναγνωστών περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 
 
σχόλια (19)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
     
    SXOLIASMOS | 28/01/2017 10:58
    Αδιάφορο κείμενο, γεμάτο υποκειμενικές σκέψεις και εντελώς ανούσιο. Χάσιμο χρόνου το διάβασμα του, ικανό μόνο να προκαλέσει ένα χασμουρητό δυσαρεσκείας. Χώρια τα γλωσσικά του λάθη, ιδίως εκείνο το τραγικο τον αποβιώσας!!! Πραγματικά κενό περιεχομένου. Λυπάμαι.
    Xoδολογομμόρ
    απάντηση218
     
     
     
    Δημοκρατία, Παρλαμενταρισμός | 19/12/2016 15:42
    Συστηματική απάντηση : Περί της Δημοκρατίας και του Παρλαμενταρισμού (Κοινοβουλευτισμού) :Η Δημοκρατία (Δ.) και ο Παρλαμενταρισμός (Π.) ανήκουν στα πρυτανεύοντα αντικείμενα της Πολιτικής Φιλοσοφίας , των Πολιτικών, εν μέρει και των Νομικών Επιστημών. Περί του περιεχομένου κτλ. αμφοτέρων των εννοιών επικρατεί στα πλαίσια του Δυτικού Κύκλου Πολιτισμού (Δύση) μία γενική ομοφωνία των ειδικών επιστημόνων (Consensus generalis Doctorum et Professorum). Φορείς των επιστημονικών γνώσεων είναι πρωτίστως τα πανεπιστημιακά εγχειρίδια και τα λεξικά. Σε σύγκριση με αυτά δεν είναι δυνατόν να θεωρηθεί η Wikipedia πηγή σοβαρών γνώσεων ιδιαιτέρως όταν μη ειδικοί επιστήμονες την χρησιμοποιούν . Τοιουτοτρόπως δημιουργείται ένα αφάντατο εννοιολογικό χάος, το οποίο ενδυναμώνεται μέσω μίας νεοελληνικής ιδιαιτερότητας να απορρίπτει η Αριστερά τις «αστικές γνώσεις» σαν μη επιστημονικές και να χρησιμοποιεί με μεγίστη αυτοπεποίθηση δικές της ιδεοληψίες ως τις μοναδικές «επιστημονικές» γνώσεις. Αυτό ισχύει σχεδόν για όλες τις κοινωνικές και πολιτικές επιστήμες. Περί της Δημοκρατίας Λόγω χώρου δεν αναφέρονται οι γλωσσικές και ιστορικές πτυχές του όρου της Δ. Στην ουσία αποτελεί η Δ. έναν τρόπο εξουσίας με τα εξής χαρακτηριστικά στοιχεία : 1. Κυριαρχία του λαού ( μετάφραση από τα Γαλλικά : souverainete du peuple ήδη στην εποχή της Γαλλικής Αστικής Επανάστασης , 1789) που σημαίνει, ότι η ανώτατη εξουσία σε ένα κράτος προέρχεται από τον λαό ( τότε όχι από την φεουδαλική αριστοκρατία). 2. Η πολιτική ισότητα που στην πραγματικότητα σημαίνει θεωρητικά ισότιμη συμμετοχή ΟΛΩΝ των πολιτών στην διαδικασία της πολιτική διαμόρφωσης της βούλησης και την λήψη των απαραιτήτων αποφάσεων. 3. Ελευθερία και βασικά δικαιώματα ΟΛΩΝ των πολιτών, δηλαδή τα ανθρώπινα δικαιώματα τίθενται υπό την προστασία του κράτους του δικαίου. Συνέχεια
    Panos Terz
    απάντηση372
    Απαντήσεις  2 | Εμφάνιση όλων
     
     
    Δημοκρατία..., 2ο | 19/12/2016 15:40
    2ο4. Πολυποίκιλες δυνατότητες συμμετοχής ΟΛΩΝ των πολιτών μέσω του δικαιώματος των εκλογών, της διαφάνειας στην διαμόρφωση των αντιλήψεων , χρονικά περιορισμένων αποφάσεων και μέσω της προστασίας των δικαιωμάτων της αντιπολίτευσης. 5. Εμπέδωση ενός μίνιμουμ ισότητας και δικαιοσύνης σαν προϋπόθεση της ενεργούς συμμετοχής ΟΛΩΝ των πολιτών στο κοινωνικό και πολιτικό γίγνεσθαι. Οι βασικοί πυλώνες της δημοκρατίας είναι κυριαρχία του λαού, η ελευθερία, τα ανθρώπινα δικαιώματα και η ισότητα όλων των πολιτών. Σε γενικές γραμμές σημειώνονται δύο είδη της Δ. : α) Η άμεση Δ., στην οποία ο λαός αποφασίζει μέσω δημοψηφισμάτων (π.χ. στην Ελβετία επιτυχέστατα) περί σημαντικών πολιτικών υποθέσεων. β) Η αντιπροσωπευτική Δ., στην οποία η εξουσία της λήψης αποφάσεων ανατίθεται σε εκλεγμένους αντιπροσώπους. Σε αυτήν ανήκει ο σύγχρονος κοινοβουλευτισμός (παρλαμενταρισμός). Στην πολιτική πράξη διαπιστώνονται δύο βασικές μορφές της Δ. : α) Η φιλελεύθερη Δ.στην οποία η γενική δημοκρατική διαδικασία εξυπηρετεί την εξεύρεση επίλυσης του μεγάλου κοινωνικού και πολιτικού προβλήματος διαφορετικών ή και αντιθέτων συμφερόντων επί τη βάση αμοιβαίων συμβιβασμών (παρανοϊκό κόκκινο πανί στην αριστερή ορολογία). β) Η ρεπουμπλικανική Δ., η οποία δεν χρησιμοποιεί τις δημοκρατικές διαδικασίες ως μέσο διευθέτησης συγκρουομένων συμφερόντων , αλλά πρωτίστως ως ευκαιρία και δυνατότητα να δημιουργήσει κοινές αξίες και επιδιώξεις. Συνέχεια
    Panos Terz
    απάντηση371
     
     
    Δημοκρατία..., 3ο | 19/12/2016 15:38
    3o Στα τελευταία χρόνια διαδραματίζονται σε μερικά εξελιγμένα κράτη προσπάθειες δημιουργίας ενός κράματος των προαναφερθέντων μορφών της Δ. Συγκεκριμένα καταβάλλονται προσπάθειες πραγματοποίησης μίας γενικής συνεννόησης ίσως και συμφωνίας ακόμη κα σε περίπτωση αποφάσεων εκ μέρους της πλειοψηφίας. Ο απώτερος σκοπός είναι η δημιουργία ευνοϊκών προϋποθέσεων για την πραγματοποίηση των ληφθεισών αποφάσεων και με την συγκατάθεση της μειοψηφίας. Αλλά η κυβέρνηση από το ένα μέρος και η αντιπολίτευση από το άλλο μέρος δεν ενεργούν ως πολιτικοί εχθροί. Ετσι είναι εφικτό, να εμπεδώνεται μία κυβέρνηση της ¨Μεγάλης Συμμαχίας» όπως π.χ. στην Γερμανία η επιτυχέστατη κυβέρνηση μεταξύ των Χιστιανοδημοκρατών και των Σοσιαλδημοκρατών. Υπό τον φακό της ελληνικής πολιτικής πραγματικότητας του ατέρμονου συγκρουσιασμού , μερικές φορές και της παροξυστικής σχεδόν εμφυλιοπολεμικής διάθεσης πρόκειται εδώ για εξελίξεις σε έναν άλλον αστερισμό. Παρλαμενταρισμός (Κοινοβουλευτισμός) Ο Π. (εμπέδωση για πρώτη φορά στην Αγγλία) ορίζεται ως πολιτικό σύστημα, στα πλαίσια του οποίου το κοινοβούλιο ως αντιπρόσωπος ενός μέρους του λαού έχει την δυνατότητα ενεργούς συμμετοχής σε πολιτικές αποφάσεις. Στην ουσία πρόκειται για ένα κοινοβουλευτικό κυβερνητικό σύστημα, στο οποίο το κοινοβούλιο προσδίδει στα κρατικά όργανα και ιδιαιτέρως στην κυβέρνηση την απαραίτητη πολιτική νομιμότητα, μια που τα μέλη της κυβέρνησης ψηφίζονται από αυτό.Συνέχεια
    Panos Terz
    απάντηση368
     
     
    Δημοκρατία..., | 19/12/2016 15:35
    4οΣυνοπτικά αναδεικνύει αυτό το κυβερνητικό σύστημα τα εξής βασικά χαρακτηριστικά γνωρίσματα : α) Οι υπουργοί προέρχονται λόγω νομιμότητας στην πλειονότητά τους από το κοινοβούλιο. β) Η κυβέρνηση είναι υπεύθυνη για το έργο της έναντι του κοινοβουλίου, έτσι ώστε αυτό έχει υπό ορισμένων προϋποθέσεων το δικαίωμα να απολύσει την κυβέρνηση. γ) Στενή συνεργασία μεταξύ της κυβέρνησης και της πλειοψηφίας του κοινοβουλίου, κάτι που επιδρά μάλλον αρνητικά στον διαχωρισμό μεταξύ της νομοθετικής και της εκτελεστικής εξουσίας. Αυτό όμως ισοφαρίζεται μέσω του πραγματικού αναβιβασμού του ρόλου της αντιπολίτευσης μέσα στο κοινοβούλιο. Εν ολίγοις, η αντιπολίτευση ελέγχει τις ενέργειες της κυβέρνησης. Σχήμα
    Panos Terz
    απάντηση270
     
     
     
    ψυχραιμία καλοί μου ορθογράφοι σχολιαστές! | 16/12/2016 13:31
    Ο άνθρωπος αυτός ελληνικά γνωρίζει και μάλιστα πολύ καλύτερα από το επίπεδο του μέσου πχ τηλεπαρουσιαστή. Εάν ρίξετε μιά προσεκτική ματιά στο κείμενό του, υπάρχουν άφθονα στοιχεία που μαρτυρούν ότι γνωρίζει αρκετά τη γλώσσα ώστε πχ να κλίνει το "αποβιώσας". Εάν το κείμενο ήταν γεμάτο ασυνταξίες και ανορθογραφίες, θα ήμουνα μαζί σας. Δεν είναι! Συνεπώς μου φαίνεται κάπως άδικο να πιανόμαστε από τον "δαίμονα του πληκτρολογίου", που άλλωστε όλους μας έχει κάποια στιγμή επισκεφθεί, για να διαγράψουμε μονοκοντυλιά αυτά που γράφει. Αντιρρήσεις επί του περιεχομένου και καλοδεχούμενες και χρήσιμες, αλλά αντιρρήσεις επί της μορφής βάσει ενός μόνο σημείου (κι ας βγάζει μάτια), κάπως υπερβολικό, ή όχι;
    νικ
    απάντηση1359
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
     
    Bλέπω.... | 05/12/2016 15:55
    ότι τελικά, ο Ελληνας σέβεται την γλώσσα του, και αρνείται την συστηματική καταστροφή της. Ο κειμενογράφος, εντελώς αδιάφορος για την σωστή χρήση της γλώσσας, έγραψε έναν τύπο, εντελώς αγράμματο ( αυτό τον αποβιώσας πρόεδρο), που βγάζει μάτι...Ωστόσο, ευχαριστήθηκα, γιατί βλέπω, ότι οι αναγνώστες, αρνούνται να κουκουλώσουν το γραμματικό ατόπημα, και συνδιάζουν το νόημα ενός κειμένου, με την σωστή του γλωσσική έκφανση. Πράγματι, φαντάζεσθε ο Πλάτων να έγραφε τα κείμενα του, με εντελώς λανθασμένο γραμματικά τρόπο. Όντως η χρήσις της γλώσσας από τον κειμενογράφο, δείχνει ασέβεια προς την γλώσσα, και αδιαφορία για το γλωσσικό αισθητήριο του λαού.
    Ενημερώσας
    απάντηση575
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
     
    Πολύ μπλα μπλα για το ... τίποτα! | 04/12/2016 11:17
    Οι ατέλειωτες παραθέσεις αρχαίων ελληνικών, λατινικών αλλά και νεοελληνικών φράσεων δεν σώζουν το κείμενό σας το οποίο είναι υπερβολικά φορτωμένο, υπερβολικά "δήθεν", αλλά ουσιαστικά χωρίς καθόλου περιεχόμενο!
    Nothing to declare!
    απάντηση623
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
    διφορούμενη έννοια. | 03/12/2016 15:42
    Η έννοια της Δημοκρατία είναι όντως διφορούμενη. Δεν είναι μόνο η άποψη του αποβιώσας Πρόεδρος της Δημοκρατία. Οι άποψες των πολίτες είναι εντελώς υποκειμενικές, και δεν υπάρχει σαφής ορισμός στο τι εστί Δημοκρατία. Και πράγματι είναι διαφορετική η έννοια που έχει δοθεί στην αρχαιοελληνική σκέψη από την ρωμαιϊκή σκέψη, και τέλος από την γαλλική σκέψη. Δημοκρατία τώρα πιά σημαίνει την κυριαρχία μιας ομάδα οικονομικοί ολιγάρχες που επηρρεάζω τα ΜΜΕ και μέσω αυτά επιτυγχάνω τις επιδίωξες τους. Για όλα αυτά, δεν χρειάζεται να ερωτήσω.....
    ...τον αποβιώσας Πρόεδρος
    απάντηση533
     
     
    μάθε πρώτα να γράφεις ελληνικά | 01/12/2016 10:30
    και μετά αποκάλυψε μας τις ιδέες σου...άκου εκεί τον αποβιώσας...έχεις πάει σχολείο;
    Αντίνοος
    απάντηση614
     
     
    τον αποβιώσας | 01/12/2016 10:07
    ποιος να ασχοληθεί με το κείμενο σου, όταν γράφεις ρώτησαν τον αποβιώσας πρόεδρο....σε αγράμματους απευθύνεσαι; Αν εσύ δεν γνωρίζεις την ελληνική γλώσσα, πώς έχεις την απαίτηση να γράψεις κείμενο σ΄αυτήν την γλώσσα;
    Κώστας
    απάντηση624
     
     
    Ο ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ; | 01/12/2016 10:01
    Δυστυχώς οι προστάτες του δυτικού καπιταλισμού, όπως και οι Βουρβόνοι πριν από αυτούς, δεν έχουν μάθει τίποτα και δεν έχουν ξεχάσει τίποτα.
    Μ.Ρ. ΑΝΑΡΡΑΧΟΒΑ
    απάντηση28
     
Βοτανικός Κήπος Διομήδους 
Σούλιος Στυλιανός , 17/07/2017 11:36
Οι μαθητές δεν καταστρέφουν το σχολείο 
Μυττά Χαρίκλεια, 02/06/2017 14:08
Γλωσσική αφασία 
Μυττά Χαρίκλεια , 01/06/2017 11:26
Οταν τα Δικαστήρια νομιμοποιούν το .... αλκοόλ 
Μπατσαρισάκης Παναγιώτης, 31/05/2017 11:52
Περί του υπουργού Παιδείας 
Κονομής Ν. , 13/05/2017 12:43
Βοτανικός Κήπος Διομήδους 
Σούλιος Στυλιανός , 17/07/2017 11:36
Οι μαθητές δεν καταστρέφουν το σχολείο 
Μυττά Χαρίκλεια, 02/06/2017 14:08
Γλωσσική αφασία 
Μυττά Χαρίκλεια , 01/06/2017 11:26
Οταν τα Δικαστήρια νομιμοποιούν το .... αλκοόλ 
Μπατσαρισάκης Παναγιώτης, 31/05/2017 11:52
Περί του υπουργού Παιδείας 
Κονομής Ν. , 13/05/2017 12:43