Σαράντα πέντε μάστοροι κι εξήντα μαθητάδες γιοφύριν εθεμέλιωναν στης Άρτας το ποτάμι.

Ολημερίς το χτίζανε, το βράδυ εγκρεμιζόταν. Μοιρολογούν οι μάστορες και κλαιν οι μαθητάδες.

Άργησα να αντιδράσω στη συνέντευξη της υπεύθυνης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ κ. Καλαμαρά, γιατί το μυαλό μου ηρνείτο πεισματικά να καταγράψει και πολύ περισσότερο να επεξεργαστεί τις πληροφορίες.

Είχα την πεποίθηση ότι ο ΣΥΡΙΖΑ σε ότι αφορά στην Εκπαίδευση θα ήταν πολύ προσεκτικός, δε θα ακολουθούσε την πεπατημένη της πλειοψηφίας των προηγούμενων που έκαναν ασκήσεις επί χάρτου είτε για να απορροφήσουν όσο το δυνατόν περισσότερα Ευρωπαϊκά κονδύλια, είτε για να αφήσουν το στίγμα τους στην Εκπαίδευση, είτε για να εξυπηρετήσουν συντεχνίες ξεχνώντας ότι τα σχολεία φτιάχτηκαν για να κάνουν μαθήματα οι μαθητές. Είχα την προσδοκία ότι η Εκπαίδευση θα έμενε έξω τις υποσχέσεις επιστροφής στο παρελθόν, σε ένα παρελθόν που δεν έχει δάφνες να επιδείξει μια και η απαξίωση της Εκπαίδευσης στα μάτια του υποκειμένου της, των μαθητών δεν μπορούσε να έχει εκφραστεί πιο καθαρά. Επίσης, είχα την ελπίδα ότι οι όποιες αλλαγές θα προωθούσε ο ΣΥΡΙΖΑ θα ήταν αποτέλεσμα ευρείας διαβούλευσης και με τη μέγιστη δυνατή συναίνεση, ανάγοντας την Εκπαιδευτική διαδικασία σε εθνική υπόθεση, ως οφείλει να είναι.

Έτσι οι δηλώσεις της κ. Καλαμαρά, που ενισχύουν την αδράνεια και την ακινησία σε έναν ταχέως μεταβαλλόμενο κόσμο, αποτέλεσαν για μένα ανώμαλη προσγείωση στο Καφενείον η Ελλάς.

Πιάνω τις δηλώσεις με τις οποίες έχω απογοητευτεί μία –μία.

1. Ενδοσχολικές και όχι πανελλαδικές προαγωγικές εξετάσεις στην Α΄ και Β΄ Λυκείου από εφέτος τον Ιούνιο. Τα θέματα θα τα επιλέξουν οι διδάσκοντες.

Οι εξετάσεις στην Α και Β Λυκείου και τώρα που μιλάμε ενδοσχολικές είναι. Οι μαθητές κάθε σχολείου εξετάζονται σε διαφορετικά θέματα, κακώς κατά τη γνώμη μου διότι έτσι:

· δε διασφαλίζεται η ισοτιμία των θεμάτων για όλους τους μαθητές,

· τα αποτελέσματα δεν είναι συγκρίσιμα και ως εκ τούτου δε μπορούν να εξαχθούν συμπεράσματα από τις επιδόσεις των μαθητών και να υπάρξουν βελτιωτικές κινήσεις.

2. Θα καταργηθεί η Τράπεζα Θεμάτων ως δεξαμενή υποχρεωτικής άντλησης του 50% των θεμάτων.

Η Τράπεζα Θεμάτων ως θεσμός προστατεύει αποκλειστικά και μόνον τα συμφέροντα των μαθητών και της δημόσιας Εκπαίδευσης, ενώ θίγει τα οργανωμένα εκδοτικά και ιδιωτικά συμφέροντα. Αιτιολογώ την άποψή μου:

· Είναι κοινό μυστικό ότι πολλά ιδιωτικά σχολεία δεν δίδασκαν καθόλου τα μαθήματα Γενικής Παιδείας αυξάνοντας τις ώρες των Κατευθύνσεων και δημιουργώντας αθέμιτο συναγωνισμό μεταξύ των μαθητών τους και των μαθητών των δημόσιων σχολείων. Μια καλά σταθμισμένη Τράπεζα Θεμάτων, σε αντίθεση με την διαδεδομένη αντίληψη, διασφαλίζει ότι όλοι οι μαθητές διδάσκονται την ίδια ύλη, ανεξάρτητα αν φοιτούν σε δημόσιο ή ιδιωτικό σχολείο, σε φτωχή ή πλούσια γειτονιά, και εξετάζονται σε ίδιας δυσκολίας θέματα, δηλαδή διασφαλίζει την ίση αντιμετώπιση και τις ίσες ευκαιρίες στο μέτρο του δυνατού.

· Η αντίληψη ότι οι μαθητές για να επιτύχουν πρέπει να λύσουν όλα τα θέματα της Τράπεζας είναι απολύτως λανθασμένη και ευθυγραμμισμένη με την λογική της απομνημόνευσης και όχι της κατάκτησης και της κριτικής αντιμετώπισης της γνώσης, μέσω της κατανόησης των εννοιών και των τεχνικών που τη διέπουν.

· Επιπρόσθετα, η Τράπεζα Θεμάτων οριοθετεί με ακρίβεια τα όρια της ύλης και των θεμάτων προς εξέταση, αποκλείοντας τις υπερβολές και τις εκτός ορίων απαιτήσεις και η εφαρμογή της θίγει ουσιαστικά μόνο όσους για ένα κεφάλαιο από την ύλη έγραφαν βιβλία 500 σελίδων.

Η πραγματικότητα είναι ότι η Τράπεζα Θεμάτων δεν έχει οργανωθεί μέχρι σήμερα με τον ενδεδειγμένο, συστηματικό και σταθμισμένο τρόπο που θα έπρεπε για λόγους που συνδέονται με την προχειρότητα και τον τρόπο που λειτουργούν οι κρατικοί μηχανισμοί. Κατά την εκτίμησή μου, ακριβώς σε αυτό θα πρέπει να επικεντρωθεί η κριτική και η προσπάθειά και όχι στην αποδόμησή της.

3.Δεν θα μετρήσει ο Βαθμός των πρώτων δύο τάξεων του Λυκείου για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, για τους υποψήφιους του 2016

Θα συμφωνήσω και μάλιστα θα υπερθεματίσω λέγοντας ότι για την εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο δε θα έπρεπε να προσμετρείται καθόλου ο βαθμός του Λυκείου, γιατί δημιουργούνται προϋποθέσεις συναλλαγής και κυρίως δεν εξυπηρετείται η αυτονομία της βαθμίδας του Λυκείου.

4. Οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου της χρονιάς 2015-2016 θα εξεταστούν στα μαθήματα που έχουν προετοιμαστεί. Θα μπορούν όμως να δηλώσουν στο Μηχανογραφικό τους σχολές και τμήματα από περισσότερα από 2 ή 3 επιστημονικά Πεδία. Πρόσβαση στα Παιδαγωγικά τμήματα από όλα τα Πεδία.

5.Πρόσβαση στις Θετικές, Τεχνολογικές και τις επιστήμες Υγείας από την 3η ομάδα Προσανατολισμού

Το αίτημα είναι δίκαιο, αλλά η μέθοδος είναι εσφαλμένη. Για την εισαγωγή σε 2 ή 3 επιστημονικά πεδία απαιτείται τροποποίηση του εξεταστικού, ώστε οι υποψήφιοι να έχουν την προαπαιτούμενη υποδομή γνώσεων που θα τους επιτρέψει να παρακολουθήσουν τις σπουδές τους. Σε κάθε άλλη περίπτωση η ρύθμιση είναι πελατειακού χαρακτήρα. Σε ότι αφορά στην πρόσβαση στις Θετικές, Τεχνολογικές και Επιστήμες Υγείας από το 3ο ΕΠΕ, οι εισηγητές της ρύθμισης μάλλον στενά συντεχνιακά συμφέροντα εξυπηρετούν παρά τους μαθητές ή την εκπαίδευση. Φαντάζομαι ότι δεν χρειάζεται να είναι κανείς ειδικός στα θέματα της εκπαίδευσης για να καταλάβει ότι δεν είναι δυνατόν να μπαίνει στο Πολυτεχνείο κάποιος που δεν έχει διδαχθεί και εξεταστεί στα Μαθηματικά!!!

6.Κατάργηση του ΑΣΕΠ

Πελάτες μου…

Αγαπητοί Κύριοι του ΣΥΡΙΖΑ

Η Εκπαίδευση είναι πολύ σοβαρή υπόθεση, γιατί συνδέεται με το μέλλον της χώρας, για να βγάζετε θέσεις στο γόνατο μαζεύοντας τις γνώμες των μελών και των φίλων σας. Θα είναι κρίμα όταν ευαγγελίζεστε το καινούργιο, το σύγχρονο, το άφθαρτο, το αξιοκρατικό να το επενδύετε με την αδρανειακή λογική του παρελθόντος και την εξυπηρέτηση των πάσης φύσης συμφερόντων και συντεχνιών, γκρεμίζοντας και σεις το γιοφύρι αντί να το υποστηλώσετε.