Αξιότιμε κύριε Διευθυντά,
η έγκριτη εφημερίδα σας στο ΒΗΜΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ με το «ρεπορτάζ» του κ. Β. Χιώτη μέμφεται τις αντιδράσεις βουλευτών για τις προτεινόμενες ρυθμίσεις Ξυνίδη (άρθρο 19) για τον ΕΛΟΤ, στο Πολυνομοσχέδιο που ψηφίζεται την Τρίτη 24/1, με ονομαστική ψηφοφορία μετά από πρόταση βουλευτών (του ΚΚΕ).

Το ολοσέλιδο ρεπορτάζ του Βήματος της Κυριακής, σε συνέχεια παρόμοιου σχετικού δημοσιεύματος της Καθημερινής του Σαββάτου έρχεται να επιβεβαιώσει τον τίτλο του, για «την Ελλάδα που δεν αλλάζει».
Για να μην αλλάξει τίποτα παρά τις επαγγελίες, συνδράμει και η βολική δημοσιογραφία που βιάζεται να ταυτιστεί με την επικρατούσα άποψη ή/και την άποψη της κάθε φορά εξουσίας.

Για να πειστούν οι έλληνες βουλευτές να υπερψηφίσουν την πρόταση Ξυνίδη δεν πρέπει να εξηγηθεί πώς θεραπεύονται τα προβλήματα στα οποία αναφέρεται και η εφημερίδα σας και πώς επιτυγχάνεται η μείωση του κράτους με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις μεταβίβασης αρμοδιοτήτων από ένα δημόσιο φορέα σε άλλο;
Ούτε κουβέντα σχετική στη Βουλή, αλλά και ούτε και ο Τύπος που έσπευσε να ασχοληθεί με τον …ΕΛΟΤ επιχειρεί να τεκμηριώσει την πρόταση Ξυνίδη. Γίνεται αναφορά σε στρεβλώσεις και μισθούς κλητήρα ή γραμματέως τη στιγμή που είναι γνωστό ότι ισχύει και για τον ΕΛΟΤ το (ενιαίο) μισθολόγιο ΔΕΚΟ.

Αντί να τεκμηριωθεί η σκοπιμότητα (αναγκαιότητα και καταλληλότητα) της ρύθμισης στη Βουλή, ο κ. Ξυνίδης διαχέει (και στον Τύπο) αποσπασματικά στοιχεία που απλώς στοχεύουν στη δυσφήμηση των δημοσίων οργανισμών και των εργαζομένων τους και αποτελούν μια μίζερη προσπάθεια συσκότισης και απόσεισης των διαχρονικών ευθυνών των κυβερνώντων για την κακοδιοίκηση που επεφύλαξαν στο Δημόσιο Τομέα και τη χρέωση των προβλημάτων σε κακομαθημένους εργαζομένους. Για τη βολική τροφοδότηση της λαϊκίστικης τιμωρητικής διάθεσης για το Δημόσιο και τους δημοσίους υπαλλήλους. Αλλά και αυτό ακόμη το αυτομαστίγωμα δεν λύνει κανένα πρόβλημα.

Η δημοσιογραφία των αφορισμών, όμως, όχι μόνο αποφεύγει να εξετάσει την καταλληλότητα των προτεινόμενων μέτρων στην επίτευξη των προβλεπόμενων στόχων αλλά δυσκολεύεται να αναγνώσει ακόμη και τα αποδεικτικά στοιχεία που τής προσκομίζουν και να προσδιορίσει το πρόβλημα και τα αίτιά του.

Σε Πίνακα οικονομικών καταστάσεων τού ρεπορτάζ φαίνεται ότι το ποσοστό των εσόδων που καλύπτει η κρατική επιχορήγηση για τον ΕΛΟΤ είναι 47,20%. Ο δημοσιογράφος όμως ελεεινολογεί τους βουλευτές που αντιδρούν στη ρύθμιση Ξυνίδη χωρίς να λαμβάνουν υπόψη ότι σχεδόν όλα τα έσοδα του ΕΛΟΤ προέρχονται από κρατικές επιδοτήσεις.

Ο πίνακας αφορά στοιχεία του 2010 με τα διαχρονικώς χειρότερα αποτελέσματα του Οργανισμού, εν μέσω πρωτόγνωρης κρίσης, με δραστική μείωση προσωπικού από τις αποχωρήσεις, εκτάκτων και από πρόωρες συνταξιοδοτήσεις και της αβεβαιότητας για το μέλλον της πιστοποίησης ΕΛΟΤ. Αφού ήδη το 2008 από το Υπουργείο Ανάπτυξης, εξαγγέλλονται τα σχέδια εκχώρησης της πιστοποίησης ΕΛΟΤ, όταν στη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας θητεύουν πρόσωπα με κραυγαλέα σύγκρουση συμφερόντων, όπως ο μέτοχος γνωστής ιδιωτικής εταιρίας πιστοποίησης, θυγατρικής οργανισμού ξένης χώρας.

Παραταύτα, από τα 4 εκ. € δημόσια έσοδα της πιστοποίησης ΕΛΟΤ «καταφέραμε» φέτος να κρατηθούμε στα 2 εκ. € και να ισοσκελίσουμε τα έξοδα του Οργανισμού. Οι πρωτοπόρες ελληνικές επιχειρήσεις που αποτελούν το πυρήνα των πελατών πιστοποίησης ΕΛΟΤ παρά τους φαύλους σχεδιασμούς και την αβεβαιότητα επιμένουν «ελληνικά» στο Εθνικό σήμα ποιότητας ΕΛΟΤ.

Οι επιχειρήσεις αυτές θα υποχρεωθούν να αναζητήσουν κάποιο ιδιωτικό φορέα πιστοποίησης κυρίως με ξένα σήματα από Γερμανία-Αυστρία, αντί της συνεργασίας με ένα άρτι προκύψαντα από συγχώνευση Οργανισμό, ο οποίος μάλιστα δεν θα έχει την αναγνωρισιμότητα στην Ελλάδα και το εξωτερικό, αξιοπιστία και το κύρος που έχει ο σημερινός Εθνικός φορέας Πιστοποίησης, ο ΕΛΟΤ. Οι επιχειρήσεις θα στερηθούν του εθνικού σήματος σήμερα που χρειάζεται να αναδείξουν τη διακριτή τους ταυτότητα και ελληνικότητα.

Από τη ρύθμιση Ξυνίδη δεν προκύπτουν οφέλη, δημοσιονομικά ή άλλα. Δεν έχουμε συγχώνευση και μείωση φορέων ή Διοικητικών Συμβουλίων. Δεν προκύπτουν οικονομίες κλίμακος π.χ. από μείωση υποστηρικτικών Διευθύνσεων, μείωση προσωπικού ή δαπανών.

Πώς θα εξασφαλιστεί η θεσμική ανεξαρτησία και η οικονομική βιωσιμότητα της Εθνικής Τυποποίησης αποστερημένης από τα υγιή έσοδά της (από την αγορά), όταν είναι γνωστό ότι το κράτος δεν έχει χρήματα;
Η απόλυτη οικονομική και κατά συνέπεια διοικητική εξάρτηση από το Δημόσιο του παραμένοντος ΕΛΟΤ ως Εθνικού Οργανισμού Τυποποίησης που προβλέπει η ρύθμιση Ξυνίδη, δεν συμβαδίζει με την αναγκαία μεταρρύθμιση και αποκρατικοποίηση που ζητούν και οι δανειστές μας.

Τα ερωτήματα που τίθενται είναι:

Γιατί ο κ. Ξυνίδης

α) αρνείται να συζητήσει με τους εργαζομένους και τις διοικήσεις των εμπλεκόμενων οργανισμών τις προτεινόμενες αλλαγές για την Πιστοποίηση ΕΛΟΤ
β) υποβάλλει ερήμην τους προτάσεις που επιδεινώνουν τα προβλήματα
γ)παρά τις εκκλήσεις των βουλευτών, αρνείται να επανεξετάσει το θέμα, στο σχετικό νομοσχέδιο του Υπουργείου Ανάπτυξης για την εποπτεία της αγοράς και
δ) επιμένει σε μια ρύθμιση (άρθρο 19) που δημιουργεί αντί να λύνει προβλήματα, διακυβεύει δημόσια έσοδα (2-4 εκ. €), επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό και δεν εξυπηρετεί τη δημοσιονομική εξυγίανση και τους σκοπούς του υπό ψήφιση Πολυνομοσχεδίου για τη δημοσιονομική στρατηγική 2012-2015;

Συμπληρωματικές απορίες για την αναγκαιότητα της ρύθμισης.

Δεν μάς επιβάλλει κανείς το διαχωρισμό Τυποποίησης –Πιστοποίησης. Aν όμως κριθεί απαραίτητος ο διαχωρισμός των δραστηριοτήτων του, Ο ΕΛΟΤ ως ανώνυμη εταιρία, μπορεί να συστήσει σχετική θυγατρική πιστοποίησης. Δεν χρειάζεται νόμος της Βουλής. Εκτός εάν επιθυμούμε να πρωτοτυπήσουμε διεθνώς απαγορεύοντας δια νόμου την άσκηση προσοδοφόρων δραστηριοτήτων σε ένα Εθνικό Οργανισμό Προτύπων.

Ακόμη και οι ιδιωτικοί φορείς πιστοποίησης, μόνο πρόσκαιρα μπορεί να επωφεληθούν από την απόσχιση του κλάδου πιστοποίησης ΕΛΟΤ. Ωστόσο και για την ανάπτυξη της υγιούς ιδιωτικής πιστοποίησης η δραστηριοποίηση του ΕΛΟΤ λειτούργησε και λειτουργεί θετικά με την ενίσχυση της αξιοπιστίας της και της εμπιστοσύνης των ενδιαφερομένων.

Θέσεις εργαζομένων

Τα προβλήματα στο Δημόσιο και στην οικονομία θα διαιωνίζονται εάν δεν αντιληφθούμε ότι δεν μπορούμε να συνεχίσουμε με τον ίδιο βηματισμό. Τα μικροσυμφέροντα να επικρατούν του γενικού συμφέροντος. Πρέπει να εντοπίσουμε και να άρουμε τα αίτια της κακοδαιμονίας μας, να διορθώσουμε τα λάθη μας και να πιστέψουμε στις δυνάμεις μας. Στους επιτελικούς δημόσιους οργανισμούς θα πρέπει να προσελκύσουμε και αξιοποιήσουμε αποδοτικότερα το διαθέσιμο στην Ελλάδα ανθρώπινο δυναμικό υψηλών προσόντων αντί να το ωθούμε στην έξοδο.
Οι εργαζόμενοι του ΕΛΟΤ έβαλαν πλάτη και αποδεικνύουν τη βιωσιμότητα του ΕΛΟΤ με άντληση εσόδων από την αγορά και την υλοποίηση έργων για τη Δημόσια Διοίκηση με την παροχή υπηρεσιών, πιστοποίησης, δοκιμών και ελέγχων και εκπαίδευσης και τη μέσω των προτύπων, τεχνική πληροφόρηση των επιχειρήσεων.

Οι εργαζόμενοι έγκαιρα κατέθεσαν προτάσεις για τη μετεξέλιξη του ΕΛΟΤ (επισυνάπτεται σχετικό κείμενο) και την βαθμιαία πλήρη οικονομική απεξάρτηση από το κράτος προκειμένου να διασφαλίσει τη βιωσιμότητα του, την αναβάθμιση της ποιότητας υπηρεσιών και την αναγκαία θεσμική ανεξαρτησία που μας επιβάλλουν οι υποχρεώσεις μας έναντι των Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οργανισμών στους οποίους συμμετέχουμε και εκπροσωπούμε την Ελλάδα.