Ο τουρισμός αποτελεί τον σημαντικότερο τομέα της ελληνικής οικονομίας.
Ειδικότερα, καθ’ όλη τη διάρκεια της μεγάλης οικονομικής κρίσης της χώρας, αποτελεί σταθερό σημείο αναφοράς για πολλές επιχειρηματικές δραστηριότητες αλλά και για αρκετές περιοχές της Ελλάδας.
Η συνεισφορά του στο ΑΕΠ ξεπερνά άμεσα το 17% και έμμεσα το 30%.
Ο τομέας του τουρισμού καλείται συνεχώς να προσαρμόζεται απέναντι στις νέες προκλήσεις που προκύπτουν, είτε αυτές αφορούν εσωτερικούς παράγοντες (οικονομική αστάθεια, ανασφάλεια, τραπεζική κρίση) είτε σχετίζονται άμεσα με κοινωνικοπολιτικές αναταραχές σε ανταγωνίστριες χώρες.
Ταυτοχρόνως, η παγκόσμια τουριστική πραγματικότητα εξελίσσεται. Νέοι προορισμοί και νέες καινοτόμες υπηρεσίες αναπτύσσονται, καθιστώντας πιο πιεστική την προσαρμογή του κλάδου στα νέα διεθνή τουριστικά δεδομένα.
Σήμερα, μόνο ο αριθμός των αφίξεων δεν πρέπει να μας ικανοποιεί. Χρειάζεται μια στρατηγική στροφή στον ποιοτικό τουρισμό, ώστε να έχουμε αποτελέσματα τόσο σε τοπικό όσο και σε εθνικό επίπεδο.
Η νέα στρατηγική θα πρέπει να στηρίζεται στους εξής άξονες:
n Διαφοροποίηση του προτύπου τουριστικής ανάπτυξης που συνδέεται αποκλειστικά με τον μαζικό τουρισμό, δεδομένου ότι το πρότυπο αυτό ταυτίζεται με μικρή τουριστική περίοδο.
n Αναβάθμιση των υποδομών και κυρίως των δημόσιων υποδομών (λιμάνια, μαρίνες, βιολογικοί καθαρισμοί, αεροδρόμια, οδικοί άξονες) αλλά και των ιδιωτικών υποδομών (π.χ. κατασκευή νέων σύγχρονων τουριστικών μονάδων και αναβάθμιση των υπαρχουσών μονάδων από 2 ή 3 αστέρια σε 4 έως 5 αστέρια).
n Ενίσχυση της τουριστικής εκπαίδευσης του ανθρώπινου δυναμικού (π.χ. ίδρυση αγγλόφωνων προγραμμάτων σπουδών, προγράμματα κατάρτισης διά βίου εκπαίδευσης).
n Προώθηση των εναλλακτικών μορφών τουρισμού (τουρισμός υγείας, θαλάσσιος, συνεδριακός, θρησκευτικός, τρίτης ηλικίας, αγροτουρισμός κ.λπ.) και δημιουργία θεσμικού πλαισίου υποστήριξης των νέων μορφών τουρισμού.
n Σχεδιασμός της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης με βάση την εντοπιότητα ως βασικής διάστασης της τουριστικής ανάπτυξης. Το κράτος να αποφασίζει για την τουριστική πολιτική σε συνεργασία με τους ΟΤΑ και τους ιδιώτες.
n Αναβάθμιση των ήδη υφιστάμενων τουριστικών αγορών (π.χ. Γερμανία, Βρετανία, σκανδιναβικές χώρες), αλλά και επέκταση σε νέες αγορές (Κίνα, ασιατικές χώρες κ.λπ).
Ο τουρισμός είναι το μεγάλο στοίχημα των επόμενων ετών. H Ελλάδα πρέπει να αξιοποιήσει όλα τα ανταγωνιστικά της πλεονεκτήματα, ώστε η στροφή στον ποιοτικό τουρισμό να αποτελέσει τον βασικό μοχλό οικονομικής ανάπτυξης και προόδου της ελληνικής οικονομίας.
Ο κ. Χρήστος Λ. Πάλλης είναι διδάκτωρ Οικονομικών, πρ. πρόεδρος του ΕΟΤ

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ