από metereologos.gr
Παρασκευή 25 Μαΐου 2018
 
 

Απλά μαθήματα ονοματοδοσίας

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 

Μια συγκυρία, από αυτές που σπάνια εμφανίζονται στην Ιστορία, φάνηκε να επιτρέπει την επίλυση ενός προβλήματος που στοιχειώνει επί δεκαετίας την εξωτερική μας πολιτική: την ονομασία της FYROM. Ομως αίφνης, κάτι η τύφλωση της δεξιάς συμπολίτευσης και αντιπολίτευσης, κάτι η επιπολαιότητα και ο τακτικισμός του Πρωθυπουργού και κάτι η πολιτική ανεπάρκεια του αρχηγού της αντιπολίτευσης έχουν οδηγήσει την Ελλάδα στα πρόθυρα ενός Βατερλό στην εξωτερική της πολιτική. Ενώ ένθεν και ένθεν των συνόρων οι πατριδοκάπηλοι κόπτονται για αδιαπραγμάτευτα ιστορικά δίκαια παρακινώντας μάζες εθισμένες στη διχρωμία του άσπρου και του μαύρου σε αδιαλλαξίες, κανείς δεν μπαίνει στον κόπο να ρωτήσει τη γνώμη των ιστορικών για το υποτιθέμενο διακύβευμα. Αυτόκλητος, λοιπόν, θα εξηγήσω κάποιες απλές και αδιαπραγμάτευτες αλήθειες, διακρίνοντας πράγματα που είναι πολύ διαφορετικά.

Ας αρχίσουμε από τα εύκολα: την ελληνικότητα των αρχαίων Μακεδόνων. Μετά από δεκαετίες ερευνών η ελληνικότητα των αρχαίων Μακεδόνων είναι αδιαμφισβήτητη. Το εθνικό τους όνομα έχει διακριτή ετυμολογία, από το «μακεδνός» (ορεσίβιος ή ψηλορείτης)· οι πόλεις τους έχουν ονόματα με ελληνική ετυμολογία, όπως Αιγές (η κατσικούπολη) και Δίον (το ιερό του Δία). Στα παιδιά τους έδιναν ελληνικά ονόματα, όπως Φίλιππος, Αλέξανδρος, Βερενίκη (δηλαδή Φερενίκη), Βάλακρος (δηλαδή φαλακρός), Περδίκκας, Αμύντας, Κράτερος, Παράμονος. Πτολεμαίος, Κλεοπάτρα κ.λπ. Λάτρευαν θεούς ελληνικούς. Κι αν και η διάλεκτός τους μας ξενίζει (άντε να καταλάβεις ότι Δάρρων σημαίνει Θάρρων), δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία ότι ανήκει στις ελληνικές διαλέκτους. Οταν ο Αθηναίος Δημοσθένης τους κατηγορούσε για βαρβάρους, το έκανε με τον ίδιο τρόπο που ο οπαδός του Ολυμπιακού μπορεί να πει τον Παοκτζή «Βούλγαρο».

Ατυχώς, στην όλη συζήτηση δεσπόζει όχι η ελληνικότητα των Μακεδόνων, αλλά η ελληνικότητα της Μακεδονίας. Και εδώ ξεκινούν οι παρεξηγήσεις. Γιατί, πολύ απλά, η απόδοση εθνικού χαρακτηρισμού σε μια γεωγραφική περιοχή γενικά και αόριστα είναι μια ανιστόρητη ανοησία. Οσο ανόητο και ανιστόρητο θα ήταν να μιλά κανείς για την «τουρκικότητα της Μικράς Ασίας» (διαγράφοντας χιλιετίες Ιστορίας) ή για την «εβραϊκότητα της Παλαιστίνης», εξίσου ανιστόρητο είναι και το να μιλά κανείς γενικά και αόριστα για την ελληνικότητα της Μακεδονίας. Οσο και αν αυτό δεν αρέσει στους ημιμαθείς φωνακλάδες πολιτικούς, την αρχαία Μακεδονία δεν την κατοικούσαν ποτέ μόνον ελληνικοί πληθυσμοί. Οι πιο εύγλωττες πηγές, οι επιγραφές που επί δεκαετίας δημοσιεύουν οι ερευνητές του Εθνικού (ναι, Εθνικού) Ιδρύματος Ερευνών, της αρχαιολογικής υπηρεσίας και του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης δείχνουν τη συνύπαρξη των Ελλήνων (Μακεδόνων και αποίκων από άλλες περιοχές) με μη ελληνικούς πληθυσμούς, αρχικά Θράκες και Ιλλυρούς, αργότερα Γαλάτες, στη συνέχεια Ιταλούς, όπως ο Γαλάτης Αμβίκατος στην Κύρρο, ο Θράκας Σεύθης στην Εδεσσα και ο Τραλλίπορις στο Μεταγγίτσι της Χαλκιδικής, o Γάιος Μέστριος Πρίσκος στο Δίον και άλλοι αναρίθμητοι άνδρες και γυναίκες. Αν οι λαλίστατοι αλλά ιστορικώς άσχετοι απόστρατοι στρατηγοί και στρατευμένοι ιερείς αμφιβάλλουν, ας δουν τις δημοσιεύσεις των επιγραφών.

Οσο η ελληνικότητα των αρχαίων Μακεδόνων είναι αδιαμφισβήτητη, τόσο η ελληνικότητα της Μακεδονίας είναι αδιευκρίνιστη: ελληνικότητα πότε και πού; Τον 2ο μ.Χ. αιώνα όταν οι σημαντικότερες πόλεις, η Πέλλα, η Πύδνα, οι Φίλιπποι, η Κασσάνδρεια, ήταν ρωμαϊκές αποικίες και κατοικούνταν από ιταλούς αποίκους; Πριν από τους Βαλκανικούς Πολέμους στη Θεσσαλονίκη των Εβραίων, Αρμενίων, Ελλήνων και Οθωμανών; Ή τον 21ο αιώνα στην Μπίτολα, που μπορεί στην αρχαιότητα να ήταν η Ηράκλεια Λυγκηστίς, αλλά σήμερα δεν έχει ελληνικό πληθυσμό; Πολύ απλά: η όποια αναφορά στην ελληνικότητα της Μακεδονίας σε σχέση με την ονομασία της πΓΔΜ είναι αερολογία.

Και έρχομαι στο τρίτο ζήτημα: Τι σημαίνει Μακεδονία; Τα αρχαία εθνικά και γεωγραφικά ονόματα διακρίνονται σε πρωτογενή και δευτερογενή. Αλλοτε είναι η γεωγραφική περιοχή (π.χ. Εύβοια, Αίγυπτος) που ονοματίζει τον λαό που την κατοικεί (π.χ. Ευβοείς, Αιγύπτιοι). Αλλοτε μια φυλή (π.χ. Σικελός) δίνει το όνομά της στην περιοχή που κατοικεί (π.χ. Σικελία). Ετσι, η περιοχή που κατοικούν οι Αρκάδες είναι Αρκαδία – Αρκαδίες υπάρχουν και στην Πελοπόννησο και στην Κρήτη· η περιοχή που κατοικούν οι Βοιωτοί ονομάζεται Βοιωτία κ.ο.κ. Αν σε μια γεωγραφική περιοχή υπάρχει και μια διαφορετική φυλετική ομάδα, η ονομασία της διαφοροποιείται. Οι έλληνες κάτοικοι της Σικελίας που δεν ήταν Σικελοί ήταν Σικελιώτες· οι κάτοικοι της Αιγύπτου που δεν είναι Αιγύπτιοι είναι Αιγυπτιώτες. Η Κυδωνία στην Κρήτη πήρε το όνομά της από τους Κύδωνες· όταν στην Κυδωνία εγκαταστάθηκαν Αιγινήτες, το όνομά τους δεν ήταν πια Κύδωνες, αλλά Κυδωνιάτες.

Οι αρχαίοι Μακεδόνες έδωσαν το όνομά τους στην περιοχή που κατέλαβαν και που σήμερα βρίσκεται και βορείως και νοτίως των συνόρων του ελληνικού κράτους. Δεδομένου ότι στη μεγάλη τους πλειοψηφία οι σημερινοί κάτοικοι της Μακεδονίας είναι ξενόφερτοι πληθυσμοί (με πιο τελευταία εγκατάσταση εκείνη των προσφύγων της Μικράς Ασίας) και όχι απευθείας απόγονοι των αρχαίων Μακεδόνων, κανονικά θα έπρεπε να λέγονται Μακεδονιάτες, Μακεδόνιοι ή Μακεδονικοί.

Φυσικά θα ήταν γελοίο να απαιτεί κανείς να αλλάξουν οι κάτοικοι της (ελληνικής) Μακεδονίας το όνομά τους και να λέγονται Μακεδονιάτες. Με ποια νομιμοποίηση μπορούμε να το ζητήσουμε εμείς από τους γείτονές μας; Πολύ απλά: επειδή δεν έχουν καμιά σχέση με τους (Ελληνες) αρχαίους Μακεδόνες. Το ότι δεν είναι Μακεδόνες, δεν τους εμποδίζει όμως να είναι Novamakedonski (Νεομακεδόνες). Οπως οι κάτοικοι του New Mexico δεν είναι Μεξικανοί, η Nova Makedonija δεν είναι η αρχαία Μακεδονία. Αυτό το όνομα δεν χρειάζεται να σκανδαλίζει τους ιστορικά ευαίσθητους Ελληνες, όπως δεν ενοχλεί και τους αλβανόφωνους της πΓΔΜ. Αντίθετα, το όνομα Βόρεια ή Ανω Μακεδονία (όπως Βόρεια και Νότια Κορέα, Βόρεια Ηπειρος, Ανατολική και Δυτική Γερμανία κ.λπ.) αυτόματα δημιουργεί συνειρμούς διχοτόμησης και καλλιεργεί αλυτρωτισμούς. Το όνομα Nova Makedonija, σημειωτέον το όνομα της αρχαιότερης εφημερίδας στην πΓΔΜ, είναι και γεωγραφικά ακριβές και ιστορικά αποδεκτό. Δημιουργεί σαφέστατη διάκριση ανάμεσα στους αρχαίους Μακεδόνες, που ήταν αναμφισβήτητα Ελληνες, και στους σύγχρονους πληθυσμούς που κατοικούν τα εδάφη στα οποία εκείνοι πριν από χιλιετίες έδωσαν το όνομά τους. Δεν υπάρχει λόγος ούτε να γίνεται πολύ κακό για το τίποτα ούτε, για τους λάτρεις της αρχαίας ελληνικής, να «παίζομεν εν ου παικτοίς».

Ο κ. Αγγελος Χανιώτης είναι καθηγητής Αρχαίας Ιστορίας στο Ινστιτούτο Προηγμένων Μελετών του Πρίνστον, Αντεπιστέλλον Μέλος της Ακαδημίας Αθηνών.


ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Γνώμες περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 
 
σχόλια (24)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
     
    ΣΟΦΟΝ ΤΟ ΣΑΦΕΣ | 10/02/2018 21:38
    Για σας λοιπόν η Μακεδονία δεν είναι ελληνική,γιατί ως γεωγραφική περιοχή είναι ανοησία να της αποδίδεται εθνικός χαρακτηρισμός. Εσείς αρνείστε την έννοια του έθνους γενικώς. Με την ίδια λογική η Γαλλία δεν είναι γαλλική, η Γερμανία δεν είναι γερμανική, αν και οι κάτοικοί τους είναι αντίστοιχα Γάλλοι, Γερμανοί κλπ. Είναι δυνατόν όμως να υπάρχει έθνος χωρίς αναφορά σε γεωγραφική περιοχή; (και δεν εννοώ κρατική υπόσταση) Όσο για τους "ξενόφερτους" κατοίκους της νυν Μακεδονίας (πρόσφυγες από Μικρά Ασία), τυχαίνει να έχουν όλοι ελληνική συνείδηση (αν αυτό ορίζει το έθνος για σας) και έχουν και πολύ περισσότερες πιθανότητες να είναι απόγονοι των αρχαίων Μακεδόνων σε σχέση με τους Σκοπιανούς.
    J
    απάντηση14
     
     
    Κύριε Χανιώτη | 06/02/2018 21:32
    Η αρχαία Μακεδονία είναι σήμερα μοιρασμένη σε τέσσερα κομμάτια: ελληνική, βουλγαρική, σλαβική, αλβανική. Η χρήση του ονόματος Μακεδονία για την ονομασία ενός κράτους όπως καταλαβαίνετε είναι ατυχής, αφού η ονομασία αυτή υπάρχει και προσδιορίζει γεωγραφικές περιφέρειες άλλου κράτους. Η μόνη ονομασία που θα μπορούσε να δοθεί και να περιέχει τον όρο Μακεδονία είναι το ΣΛΑΒΟΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, με το όρο φυσικά ότι θα ταξινομείται αλφαβητικά στο S-Σ και όχι στο Μ, όπως φαίνεται πως είναι στο σχέδιο που προτείνει ο κ. Νίμιτς, στοιχείο που εκφράζει την σαφή πρόθεση να παραμείνει ο όρος Μακεδονία, άσχετα από τον όποιο άλλο προσδιορισμό.
    Ανώνυμος / η
    απάντηση82
     
     
    Μακεδονικο ζητημα 3 | 06/02/2018 12:03
    (20/7/1903, 3/8/1903) ως ημέρα εθνικής γιορτής. Είναι αξιοσημείωτο ότι ενώ τιμόταν ως εθνικός ήρωας στη Βουλγαρία μέχρι το 1946, με την αλλαγή της πολιτικής της Βουλγαρίας στο Μακεδονικό, το αφιερωμένο σε αυτόν μουσείο έκλεισε και τα περιεχόμενά του μαζί με τα οστά του μεταφέρθηκαν στα Σκόπια.1904-1908: Ο Μακεδονικός αγώνας Το αντίδοτο στην εξέγερση του Ήλιντεν ήταν ο Μακεδονικός Αγώνας (1904-1908), ο οποίος έδωσε τότε στην ελεύθερη Ελλάδα τη δυνατότητα όχι μονάχα να επικαλείται την προαιώνια Ελληνικότητα της Μακεδονίας, ενάντια στη βουλγαρική - και κάθε άλλη ξένη - προπαγάνδα, αλλά και να πραγματοποιήσει το μεγάλο όνειρο του Ελληνικού Έθνους για την Απελευθέρωση της Μακεδονίας
    Πτολεμαιος ο Αλεξανδρινος
    απάντηση10
     
     
    Μακεδονικο ζητημα 2 | 06/02/2018 12:00
    1903: Η Εξέγερση του Ήλιντεν Το ανεκπλήρωτο όνειρο των Βουλγάρων (να πάρουν τη Μακεδονία) ανέλαβε να το πραγματοποιήσει η Μακεδονική-Ανδριανοπολίτικη Εσωτερική Επαναστατική Οργάνωση με ηγέτη τον Γκότσε Ντέλτσεφ, ένα Βούλγαρο επηρεασμένο από τις ιδέες του Μαρξ και του Μπακούνιν. Μετά το θάνατό του (Μάιος 1903), οργανώθηκε η εξέγερση του Ήλιντεν στη Δυτ. Μακεδονία (Ιούλιος 1903) με πρώτο στόχο την αυτονομία της και στη συνέχεια την ενσωμάτωσή της, στη Βουλγαρία.Σήμερα η Βουλγαρία ως μέλος (από 1/1/2007) της ΕΕ δεν μπορεί να έχει τέτοιες βλέψεις και αυτό το επιδιώκουν οι Σκοπιανοί, οι οποίοι προβάλουν τον Γκότσε Ντέλτσεφ ως έναν ψευτο-μακεδόνα ήρωα και την ημέρα εξέγερσης του Ήλιντεν..
    Πτολεμαιος ο Αλεξανδρινος
    απάντηση10
     
     
    Μακεδονικό Ζήτημα 1 | 06/02/2018 11:57
    Μακεδονικό Ζήτημα είναι οι εθνικο-χωροταξικές ανακατατάξεις που έγιναν την περίοδο 1878-1918 στη Βαλκανική και ειδικότερα στη γεωγραφική περιοχή της Μακεδονίας, μεταξύ Ελλάδας, Βουλγαρίας, Σερβίας και Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.Ιστορικά λέγοντας Μακεδονία, αναφερόμαστε στο Βασίλειο και τον πολιτισμό των αρχαίων Μακεδόνων, που ανήκουν στο ελληνικό έθνος και αποτελούν αδιαμφισβήτητο κομμάτι της ελληνικής ιστορικής και πολιτιστικής κληρονομιάς. Ο κύριος κορμός της ιστορικής Μακεδονίας είναι μέσα στα σημερινά ελληνικά σύνορο και καταλαμβάνει το βόρειο τμήμα της ελληνικής επικράτειας που διαχρονικά ονομάζεται Μακεδονία.
    Πτολεμαιος ο Αλεξανδρινος
    απάντηση30
     
     
    οπως λεμε timing | 06/02/2018 11:04
    ποτε αρχιζει η ιστορια ενος εθνους? εμεις εχουμε υποχρεωση σημερα να αγωνιστουμε για τα δικαιωματα των μεταναστων στην Μακεδονια?
    γιαννης μηλοπουλος
    απάντηση00
     
     
    Ιστορικές λεπτομέρειες | 06/02/2018 00:17
    1. Δεν γράφω ότι οι ρωμαϊκές αποικίας κατοικούνταν «αποκλειστικά» από ιταλούς αποίκους. 2. Η συντριπρική πλειοψηφία των επιγραφών των Φιλίππων είναι στη λατινική (ως τον 3ο μ.Χ. αι.). 3. Τα περί απογόνων του Μ. Αλεξάνδρου είναι φαιδρότητες από όπου κι αν προέρχονται. Με τις μετακινήσεις και αναμίξεις πληθυσμών επί χιλιετίες δεν υφίστανται απευθείας απόγονοι οποιωνδήποτε αρχαίων πουθενά. Σημειωτέον ότι ο Μ. Αλέξανδρος είχε μόνο 2 απογόνους και τους δυό από ξένες γυναίκες (Σογδιανή και Περσία). Με αυτή τη λογική οι ίδιοι του οι γιοί δεν ήταν γνήσιοι Μακεδόνες. Αυτό που μετρά είναι η γλώσσα και η ιστορική συνείδηση. Οι ιστορικές πραγματικότητες είναι πολύπλοκες και δεν μαζεύονται σε συνθήματα.
    Άγγελος Χανιώτης
    απάντηση191
     
     
     
    ΑΛΥΤΡΩΤΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΣΚΟΠΙΑΝΩΝ ΚΑΙ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ | 05/02/2018 23:19
    Το αρθρο δεν απαντα στο προβλημα του αλυτρωτισμου των Σκοπιανων το οποιο εκφραζεται στο Συνταγμα τους,στην καθημερινοτητα τους αλλα και της καπηλευσης-εκμεταλλευσης της ελληνικης ιστοριας απο το επισημο κρατος τους.
    Γιαννης Ζολωτας
    απάντηση103
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
     
    YOUGOMAKEDONIJA | 05/02/2018 22:57
    Είναι σε όλους μας γνωστό ότι ο γνωστός μας ΝΙΜΙΤΣ που επί 25 και πλέον χρόνια προσπαθεί να λύσει το πρόβλημα που ταλανίζει τους σύγχρονους ΄Ελληνες χωρίς να βρἠσκει άκρη έχει προτείνει ορισμένες ονομασίες που όντως σωστά κάνουμε και δεν αποδεχόμεθα. Στην εικοσαπενταετή όμως περίοδο αποδεχθήκαμε το FYROM ή καλύτερα FORMER YOGOSLAVIAN REPUBLIQUE OF MACEDONIA. H ονομασία αυτή έγινε απιοδεκτή από όλους τους διεθνείς οργανισμούς και την πλειονότητα των κρατών της οικουμένης. ΄Ολοι οι λαοί της πρώην γιουγκοσλαβίας λησμόνησαν το όνομα αυτό και αποκαλούνται τώρα σέρβοι, κροάτες, κοσσοβάροι, ψευτομακεδόνες...κλπ. Καλό θα ήταν στην λίστα των διαπραγματευσεων να προστεθεί και το όνομα YOUGOMAKEDONIΑ και οι εκεί διαμένοντες yougomacedonias . Δεν είναι Γόρδιος Δεσμός το Μακεδονικό αλλά Δούρειος Ιππος που κατασκευάσθηκε το 1944 από τον Τίτο για να κατασπαράξει την Ελλάδα. Αυτή η κατασκευή σήμερα δεν έχει δύναμη και θα έπρεπε να ασχολούμεθα με θἐματα ουσιαστικά όπως η ανεύρεση ενός πολιτικού άνδρα που θα έκανε την ελληνική οικονομία ελκιστική. Επίσης έρχονται δύσκολες μέρες και κίνδυνοι μεγάλοι στα ανατολικά μας σύνορα Οι εποχές θυμίζουν Μοναχο 1936 και ο Ρετζέπης είνα το ίδιο επικίνδυνος με τον Αδόλφο.
    ΜΕΓΑΡΧΗ
    απάντηση37
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
    να απαλειφθεί από την ιταλική γλώσσα το "Ma que Donna!" | 05/02/2018 21:34
    αφήνει απαράδεκτα υποννοούμενα για τον ανδρισμό του κάθε Μακεδόνα!
    νικ
    απάντηση51
     
     
    Νεο Αλυτρωτισμοι | 05/02/2018 21:03
    Κυριε καθηγητα, συμφωνω μαζι σας στα περσσοτερα. Ομως δεν φτασατε στην ταμπακιερα. Ξερετε πολυ καλα, και καλυτερα απο μενα, οτι η χρηση του συγκεκριμενοι ονοματος "Μακεδονια" απο τους 'Νεο-Μακεδονες' κατι κρυβει. Υπαρχουν πολλοι, ειδικα στην Αμερικη, Καναδα, Αυστραλια, που συντηρουν, ισως και περσσοτερο απο τους "Βαρδαρικους", τις αλυτρωτικες αυτες διαθεσεις. Ισως το κοψιμο του ονοματος τους κοψει κ τον βηχα; . ΕΙμαστε τοσο σιγουροι κ αφελεις οτι αυτη η επιμονη τους δεν κρυβει εδαφικες βλεψεις? Γιατι να μην χρησιμοποιησουν καποιο ονομα που ειχαν προ 1945? Και τελικα, ποιοι εχουν μεγαλυτερο κολλημα? Εμεις με την αρνηση μας ή οι 'Νεο-Μακεδονες με τις αλυτρωτικες τους βλεψεις;
    Nikos
    απάντηση64
     
     
    ΑΑλλοιώς θα ονομάζετο απ' αρχής Makedonija . | 05/02/2018 20:23
    Προς το τέλος της αρθρογραφίας σας αντιφάκετε. Οι Βορειοκορεάτες και Νοτιοκορεάτες είναι βεβαίως Κορεάτες. Οι Δυτικογερμανοί και Ανατολικογερμανοί είναι όντως Γερμανοί. Οι κάτοικοι του New Mexico δεν είναι Μεξικανοί, όμως η Πολιτεία του New Mexico δημιουργήθηκε και ονομάστηκε άνευ συγκαταθέσεως της τότε Μεξικανικής κυβερνήσεως. Υπάρχει μεγίστη διαφορά. Και εώ βρίσκεται η δολιότης και πανουργία της ονοματολογίας. Εγώ έχω γεννηθεί κάποια χρονολογία κατά την οποίαν η μετέπειτα Makedonija και αργότερα FYROM, ονομάζετο VARDARSKA. Άρα μπορεί να είναι γεωγραφικώς αποδεκτό, δέν ειναι όμως λογικώς και ιστορικώς αποδεκτό και δίκαιο να λάβει το όνομα "Νέα ή Άνω Μακεδονία".
    C.M.G.
    απάντηση93
     
     
     
    Λάθη ιστορικά | 05/02/2018 16:36
    1. Ο καθηγητής αναφέρεται σε "Πέλλα, Φιλίππους, Πύδνα" του 2ου αι. μ.Χ. ως αποκλειστικά αποικίες Ιταλών αποίκων, αποσιωπώντας το γεγονός ότι οι Ρωμαίοι άποικοι προστέθηκαν στους ήδη υπάρχοντες ελληνικούς πληθυσμούς αποτελώντας μειοψηφία έναντί τους, διότι π.χ. Οι Φίλιπποι ήταν πρωταρχικά αποικία των αρχαίων (Ιώνων) Θασίων το 360 π.Χ. και αργότερα πόλη των Μακεδόνων μετά την κατάκτησή της από το Φίλιππο και τη μετονομασία της το 356 π.Χ. 2. Αποσιωπά πως, ακόμη και αν δεχόμασταν ότι εγκαταστάθηκαν πολλαπλάσιοι Ρωμαίοι άποικοι, όλοι τους σταδιακά εξελληνίστηκαν, όπως πιστοποιούν και οι επιγραφές των Φιλίππων από το 3ο -4ο αι. μ.Χ. Τι σχἐση όλα αυτά με το σημερινό ανθελληνισμό των Σκοπιανών;
    Καλλίστρατος
    απάντηση255
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
    Δεν πείθουν τα επιχειρήματα... | 05/02/2018 16:15
    Ο ισχυρισμός πως το "Nova Makedonija" δημιουργεί σαφέστατη διάκριση ανάμεσα στους αρχαίους Μακεδόνες και στους σύγχρονους πληθυσμούς στην τωρινή ΠΓΔΜ δεν ισχύει. Και πως ακριβώς θα τους αποκαλούν δισεκατομμύρια ανθρώπων που δεν επιθυμούν να στραμπουλήξουν τη γλώσσα και το μυαλό τους; NovaMakedonijans; New Μacedonians; Προφανώς Οχι! θα τους αποκαλούν σκέτο "Macedonians". Εκτός των άλλων, από πότε το "Νέο" έπαψε να είναι συνέχεια του "παλαιού"; Eμείς ως Νεοέλληνες πάψαμε να έχουμε σχέση με τους αρχαίους Έλληνες; Οι ισχυρισμοί απλά δεν στέκουν.
    Φίλιππος
    απάντηση275
     
     
    Ας μην εθελοτυφλούμε... | 05/02/2018 16:05
    "Μετά από δεκαετίες ερευνών η ελληνικότητα των αρχαίων Μακεδόνων είναι αδιαμφισβήτητη. " Αν και η προσέγγιση είναι θεωρητικά σωστή, στην πράξη δυστυχώς δεν ισχύει. Στα ξένα πανεπιστήμια και ειδικά σ' αυτά των ΗΠΑ, έχουν επικρατήσει οι θεωρίες των Borza, Badian, κ.α., οι οποίες δεν μιλάνε για ελληνικότητα των αρχαίων Μακεδόνων αλλά για Ελληνοποίηση. Τα τελευταία χρόνια σχεδόν όλα τα διεθνή πανεπιστήμια έχουν κατακλυστεί από προπαγανδιστκά βιβλία προερχόμενα από την ΠΓΔΜ όπου τονίζεται η μη ελληνικότητα τους. Ο ξένος φοιτητής που δεν γνωρίζει και πολλά πάνω στο αντικείμενο, λογικό είναι να επηρεαστεί αρνητικά. Εχω αρκετά ενδεικτικά παραδείγματα από φίλους σε ξένα πανεπιστήμια.
    Φίλιππος
    απάντηση265
     
     
     
    Διευκρίνιση | 05/02/2018 15:19
    Για να μην παρεξηγούμαι: Δίνοντας μια (εδώ και πολύ καιρό και χαμένη αλλά και άνευ νοήματος) μάχη για τη χρήση του ονόματος «Μακεδονία» με κάποιο συνθετικό, θέσαμε σε δεύτερη μοίρα στη διεθνή σκηνή το πολύ ουσιαστικότερο ζήτημα του αλυτρωτισμού στην πΓΔΜ. Αυτό που εξηγώ είναι γιατί οι αρχαίοι Μακεδόνες ήταν Έλληνες και γιατί ο γεωγραφικός όρος Μακεδονία (στην αρχαιότητα) δεν περιορίζεται από τα σημερινά σύνορα του ελληνικού κράτους. Τα της πολιτικής τοις πολιτικοίς, τα της ιστιορίας τοις ιστορικοίς. Άγγελος Χανιώτης
    Άγγελος Χανιώτης
    απάντηση307
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
    αυτό θα συνιστούσε μιά χαρά πρόταση αν... | 05/02/2018 12:59
    ... απευθύνονταν σε λογική χώρα. Ακούω αμέσως τον "αντίλογο" των διαδηλωτών, "είναι ύπουλη ονομασία! εάν ονομασθούν νέα Μακεδονία θα είναι πιό ελκυστικοί από μας στη νέα γενιά, ποιός νέος θα γοητευθεί απο μία Μακεδονία που έχει παλιώσει;". Η μόνη λύση που μπορεί να ικανοποιήσει τους διαδηλωτές και να περιέχει συλλαβές του όρου Μακεδονία είναι να λέγονται "Μα κε κάτσο;" (ma que cazzo?) με το ερωτηματικό υποχρεωτικό! Για να μη σας πώ ότι αν πάρουν χαμπάρι πόσα "Μα κε" λένε οι Ιταλοί κάθε μέρα, θα έχουμε πρόβλημα και μ'αυτούς, αφού τα χρησιμοποιούν κατά κόρον χωρίς να μας έχουν ποτέ ζητήσει την ειδική άδεια με την υπογραφή του Φιλίππου και τη σφραγίδα της Εφορείας Αρχαιοτήτων...
    νικ
    απάντηση1219
     
     
    Λάθος οπτική | 05/02/2018 12:55
    Όλα αυτά που αναφέρει ο κ. καθηγητής στο α΄ρθρο του θα ήταν δεκτά, αν δεν υπήρχε ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα. Ότι τα πράγματα στην πολιτική δεν είναι τόσο αθώα. Όταν δηλαδή οι Σλάβοι... "Νεομακεδόνες" προσπαθούν να αναγάγουν την προέλευσή τους στους αρχαίους Μακεδόνες (Φίλιππος, Αλέξανδρος κλπ.), αυτό σημαίνει ότι δεν επιδιώκουν απλώς έναν προσδιορισμό ύπαρξης για το κράτος τους, αλλά ως... "φρονίμων παιδιά".. μαγειρεύουν πριν πεινάσουν! Δηλαδή τυχόν αποδοχή του ονόματος "Μακεδονία" από με΄ρους μας και από μέρους των διεθνών οργανισμών νομιμοποιεί τυχόν μελλοντικές τους διεκδικήσεις στο χώρο της ελληνικής Μακεδονίας. Κι αν σήμερα αποτελούν ασήμαντο κρατίδιο, ουδείς προδικάζει το μέλλον.
    Mazestix
    απάντηση306
     
     
    μια αποψη | 05/02/2018 11:11
    Συμφωνω με την τοποθέτησή σας ,θέλω όμως να τονίσω κάτι. Οι Σκοπιανοί(ας τους πούμε έτσι γιατί δεν έχει συμφωνηθεί ακομα κάποιο όνομα) δεν θέλουν απλά το όνομα Μακεδονία αλλά έχουν υιοθετήσει και μέρος της ιστορίας μας.Εκεί πιστεύω είναι που δημιουργείται το πρόβλημα,καθώς θεωρούν τους εαυτούς τους απογόνους των αρχικών Μακεδόνων ,του Μ.Αλέξανδρου κτλ. Αν δεν υπήρχε αυτή η καπήλευση της ιστορίας θα συμφωνούσα απόλυτα στην πρόταση που κάνετε για το συγκεκριμένο όνομα. Ωστόσο με τα παρόντα στοιχεία η κατάσταση γίνεται λίγο πιο μπερδεμένη και πιστεύω ότι για να μην υπάρξουν τριβές στο μέλλον θα πρέπει να γίνει μια προσεκτική επιλογή ονόματος.
    Ανώνυμος / η
    απάντηση295