από metereologos.gr
Παρασκευή 25 Μαΐου 2018
 
 

Οι σακούλες της οργής

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 

Είναι φορές που χρειάζεται να αναλάβει κάποιος τον ρόλο του συνηγόρου του διαβόλου. Όπου ο «διάβολος», εν προκειμένω, είναι η ελληνική κοινωνία...

Είναι γεγονός αναμφισβήτητο ότι η οικονομική κρίση βρήκε ένα μεγάλο (ίσως το μεγαλύτερο) μέρος αυτής της κοινωνίας απροετοίμαστο. Μια κοινωνία που ζούσε παρατεταμένη περίοδο πλασματικής ευμάρειας με δανεικά, έχοντας σχεδόν απόλυτα πιστέψει το παραμύθι της «υπερδύναμης των Βαλκανίων». Ώσπου, ξαφνικά, μια μέρα κάποιοι (που γνώριζαν από καιρό μα δεν μιλούσαν...) της ανακοίνωσαν ότι θα έπρεπε να ξεχάσει τον τρόπο ζωής στον οποίο της είχαν επιτρέψει να εθιστεί. Και η λέξη «μνημόνιο» ήρθε – θαρρείς ουρανοκατέβατη – για να μείνει ως σήμερα στο λεξιλόγιο της καθημερινότητας...

Τότε στην αρχή έκαναν την εμφάνισή τους και οι πρώτοι «υπερπατριώτες» του αντιμνημονιακού μετώπου. Με εισαγγελικό στόμφο, κάθισαν στο σκαμνί τους «καλομαθημένους» Έλληνες που ήταν πρόθυμοι να «ξεπουλήσουν» την εθνική αξιοπρέπεια για να αποφύγουν τις συνέπειες μιας ολικής χρεοκοπίας της χώρας. Θυμήθηκαν περήφανα τους προγόνους μας που κατάφερναν κάποτε να επιβιώνουν καλλιεργώντας λαχανικά στους κήπους τους (χωρίς να εξηγήσουν, εν τούτοις, πώς μετατρέπεται σε κήπο το μπαλκόνι ενός διαμερίσματος μιας πολυκατοικίας), ενώ δεν δίστασαν να μιλήσουν ακόμα και για «κατοχικά» συσσίτια που θα έλυναν, υποτίθεται, το πρόβλημα της διατροφής του πληθυσμού. Σε μια περίοδο βελτίωσης του επιπέδου ζωής των περισσότερων λαών της Ευρώπης, κάποιοι εγχώριοι εισαγγελείς έψεγαν τους Έλληνες γιατί δυσκολεύονταν (ή, έστω, αρνούνταν) να κοιτάξουν πίσω. Πολύ πίσω...

Νέοι κήνσορες έκαναν πρόσφατα την εμφάνισή τους στα ηλεκτρονικά (κυρίως) μέσα ενημέρωσης με αφορμή την θέσπιση, από την πολιτεία, της επιβάρυνσης του καταναλωτικού κοινού με περιβαλλοντικό τέλος για τη χρήση πλαστικής σακούλας. Με αφορμή κάποιες πρώτες «γκρίνιες» που ακούστηκαν στα social media για το μέτρο, γράφτηκαν κείμενα έμπλεα ιερής οργής για τον «οικολογικά ασυνείδητο» Έλληνα που είχε «καλομάθει» τόσα χρόνια να τοποθετεί τα σκουπίδια του σε πλαστικές σακούλες του σούπερ-μάρκετ, αδιαφορώντας για την επιβάρυνση που επιφέρει το πλαστικό στο περιβάλλον! Η βιαστική αυτή κριτική, όμως, είναι τόσο αψυχολόγητη, όσο και άδικη. Εξηγούμαι:

Ο Έλληνας καταναλωτής που, σε καιρό κρίσης, έφτασε κάποιες φορές να μετράει ακόμα και τα σεντς στο πορτοφόλι του, βρέθηκε ξαφνικά αντιμέτωπος με μία πολιτική πρόσθετου κόστους για την οποία ελάχιστα τον είχαν προετοιμάσει. Στο μυαλό του, η πολιτεία αποφάσισε να τον τιμωρήσει επιβάλλοντάς του πρόστιμο για κάτι που ποτέ δεν του είχε πει πως αποτελούσε αδίκημα. Έτσι, ούτε η φιλοσοφία του μέτρου κατέστη σαφής εξαρχής, ούτε – κι αυτό είναι εξίσου σημαντικό – υπήρξε επαρκής διασαφήνιση για το πώς και το πού τα χρήματα αυτού του οιονεί προστίμου θα επενδυθούν (για την βελτίωση των όρων προστασίας του περιβάλλοντος, ή για να καλυφθούν κάποιες άλλες «τρύπες»;). Έτσι, οι πρώτες γκρίνιες του κοινού θα έπρεπε να είναι μάλλον αναμενόμενες και, σε κάθε περίπτωση, δεν θα έπρεπε να αντιμετωπιστούν ως περίπου έκφραση εγκληματικής διάθεσης απέναντι στο περιβάλλον!

Συνεχίζοντας να δικηγορούμε υπέρ του διαβόλου, ας δούμε λίγο πιο προσεκτικά την ηθική διάσταση της επιβολής τέλους στην πλαστική σακούλα. Είναι ζήτημα πολιτισμού, και όχι παράλογη καταναλωτική απαίτηση, ένα κατάστημα (ιδιαίτερα αν πουλά τρόφιμα) να παραδίδει τα προϊόντα στον πελάτη στοιχειωδώς συσκευασμένα για μεταφορά στο αυτοκίνητο ή στο σπίτι. Φυσικά, είναι στη διακριτική ευχέρεια του καταστήματος αν θα επιβαρύνει ή όχι τον πελάτη με το κόστος της σακούλας (ας δεχθούμε, πάντως, ότι είναι κι αυτή ένα προϊόν που μπορεί να πωλείται).

Η λογική, όμως, ενός περιβαλλοντικού τέλους είναι διαφορετική από εκείνη της απλής χρέωσης ενός εμπορικού προϊόντος. Ο πελάτης εδώ ποινολογείται, κατά κάποιον τρόπο, για την αποδοχή μιας συσκευασίας μη-φιλικής προς το περιβάλλον. Αυτό θα είχε κάποια λογική αν αυτός είχε την δυνατότητα να επιλέξει ανάμεσα σε μία οικολογική και μία μη-οικολογική συσκευασία αλλά, για κάποιο λόγο, εκείνος επέλεγε την δεύτερη. Στην Αμερική, για παράδειγμα (τουλάχιστον την δεκαετία του ’80 που βρέθηκα εκεί) ακόμα και τα ρούχα τοποθετούνταν σε χάρτινες σακούλες – συχνά διόλου βολικές στη μεταφορά, αφού δεν είχαν χερούλι!

Τη στιγμή, όμως, που τα καταστήματα παρέχουν μία και μοναδική συσκευασία, η οποία, ατυχώς, είναι επιβαρυντική για το περιβάλλον, φαντάζει άδικο το τέλος που – σε συμμόρφωση, έστω, με διεθνείς συμβάσεις – επιβάλλεται από την πολιτεία στον ίδιο τον καταναλωτή, ο οποίος δεν έχει καν τη δυνατότητα μιας άλλης επιλογής.

Υποστηρίζεται, βέβαια, η άποψη της μετάθεσης ευθύνης για τη συσκευασία μεταφοράς στον ίδιο τον καταναλωτή. Με απλά ελληνικά, θα πρέπει αυτός να κυκλοφορεί πάντα με μία σακούλα (ή και περισσότερες) πολλαπλών χρήσεων στην τσάντα ή στην τσέπη, στην περίπτωση π.χ. που, επιστρέφοντας από την εργασία του, συνηθίζει να περνά από το φούρνο ή το σούπερ-μάρκετ. Όχι τόσο για να γλιτώσει το σχετικά μικρό (αλλά σωρευτικά υπολογίσιμο) ποσό ενός οικολογικού προστίμου, όσο για να έχει ήσυχη τη συνείδησή του πως δεν προσθέτει το όνομά του στη λίστα των εγκληματούντων κατά της Φύσης!

Όπως αναφέραμε πιο πάνω, εν τούτοις, είναι ζήτημα πολιτισμού να παραδίδονται τα προϊόντα στον καταναλωτή στοιχειωδώς συσκευασμένα για μεταφορά, ακόμα κι αν αυτός κληθεί να καλύψει το κόστος της συσκευασίας. Και είναι, κατά τη γνώμη μας, ευθύνη του ίδιου του καταστήματος να διασφαλίσει ότι η συσκευασία που παρέχει είναι φιλική προς το περιβάλλον. Η παραγωγή και διάθεση οικολογικής σακούλας θα πρέπει, λοιπόν, να αποτελέσει άμεση προτεραιότητα για την πολιτεία.

Όσο για τους κήνσορες των ηλεκτρονικών μέσων ενημέρωσης, αντί για την ιερή οργή τους και την εκτόξευση μειωτικών χαρακτηρισμών για την «κακομαθημένη» και «ασυνείδητη» ελληνική κοινωνία, υπάρχει κάτι καλύτερο να κάνουν. Αφού προβάλλουν ως ευαισθητοποιημένοι γνώστες των οικολογικών ζητημάτων, ας αποδυθούν τουλάχιστον – με αίσθημα κατανόησης και δίχως εισαγγελική οίηση – σε μία ειλικρινή προσπάθεια ενημέρωσης και διαφώτισης του κοινού για την σημασία της προστασίας του περιβάλλοντος. Έτσι που το περιβαλλοντικό τέλος (για όσο χρόνο ακόμα απαιτηθεί να υφίσταται) να μη φαντάζει στις συνειδήσεις των ανθρώπων απλά και μόνο σαν μια παράλογη και άδικη τιμωρία!


Γνώμες περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 
 
σχόλια (16)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
     
    ΑΛΗΘΕΙΑ ??? | 19/01/2018 11:27
    ΑΠΛΑ ΘΕΩΡΩ ΠΑΡΑΛΟΓΟ ΝΑ ΞΕΚΙΝΗΣΟΥΜΕ ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΟΥ ΠΛΑΣΤΙΚΟΥ ΜΕ ΤΙΣ ΣΑΚΟΥΛΕΣ.ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΑΠΕΙΡΑ ΠΡΟΙΟΝΤΑ ΜΕ ΣΚΛΗΡΟ ΠΛΑΣΤΙΚΟ ΠΟΥ ΘΕΛΕΙ 10 ΖΩΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΛΙΩΣΕΙ ΚΑΙ ΞΕΚΙΝΑΜΕ ΑΠΟ ΤΙΣ ΣΑΚΟΥΛΕΣ???ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΚΑΝΩ ΚΑΙ ΛΑΘΟΣ ΑΛΛΑ ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΓΝΩΜΗ ΜΟΥ.
    ΕΓΩ
    απάντηση61
     
     
    να το ψάξουμε καλλίτερα? | 18/01/2018 14:34
    να καταργήσουμε τις πλαστικές σακούλες. όμως αυτές που θα τις αντικαταστήσουν δηλαδή οι χάρτινες, οι πάνινες, οι πολλαπλών χρήσεων είναι πράγματι φιλικότερες για το περιβάλλον? είναι όλες αυτές οι σακούλες ανακυκλώσιμες? γιατί αν δεν είναι τότε τι κάνουμε? για την περιβαλλοντική μας παιδεία έχουμε κάτι να πούμε? μήπως το όλο θέμα θέλει περισσότερο ψάξιμο? η ευρωπαϊκή ένωση σκοπεύει να βάλει φόρο στα πλαστικά γενικώς για να καλύψει μία τρύπα 20 δις. είναι και αυτό για την προστασία του περιβάλλοντος?
    Γ.Κ.
    απάντηση91
     
     
     
    και τι πρέπει να κάνουμε; | 18/01/2018 12:45
    Εντελώς πρακτικά, εστω οτι είναι να φάμε ψάρια το μεσημέρι. Που στο καλό να μαζέψω τα λέπια και εντόσθια, αλλά και τα αποφάγια στο τέλος για να τα πετάξω στον κάδο της γωνίας; Κάθε μέρα εχουμε υγρά σκουπίδια ατο σπίτι. Πως λύνουν το πρόβλημα οι ευαισθητοποιημένοι;
    Δόκιμος σκουπιδιάρης
    απάντηση81
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
    μμμμμ....... | 18/01/2018 02:35
    Αὐτὸ τὸ θέμα μὲ τὶς πλαστικὲς σακοῦλες καὶ τὶς βλαπτικές τους γιὰ τὸ περιβὰλλον συνέπειες μὲ ἔχει μπερδέψει. Συχνὰ ὅταν κάποιο ἐρώτημα μὲ μπερδεύει προσπαθῶ να τὸ προσομοιάσω μὲ κάποιο ἀνάλογο λιγότερο στρυφνό ἀλλά εὐκολότερα ἐπεξεργάσιμο ἀπὸ τὴ νοημοσύνη μου. Εἶναι γνωστὸ σκέφτομαι γιὰ παράδειγμα ὅτι ἀρκετοί αὐτόχειρες ἐπιλέγουν ὣς μέθοδο τὴν κατάποση μεγάλου ἀριθμού ἀσπιρινών και ἀναρωτιέμαι μήπως θὰ ἦταν μία λύση ἡ κατάργησή τους (τῶν ἀσπιρινῶν) γιὰ νὰ προστατευτοῦν οἱ ζωές κάποιων ἀπογοητευμένων ἢ ἀδύναμων συνανθρώπων μας? Άλλοτε πάλι, ὅταν τέτοιες προσομοιώσεις δὲν βοηθάνε ὑποκαθιστῶ τὸ ἀρχικὸ ἐρώτημα μὲ τὸ " ἐπωφελούνται ἄραγε κάποιοι ἀπό την τάδε μεθόδευση; Καὶ ἂν ναὶ ποιοὶ εἶναι αὐτοὶ; Καὶ μήπως οἱ συγκεκριμένοι τυχαίνει νὰ εἶναι καὶ ἔνθερμοι ὑποστηρικτὲς τῆς ἐν λόγῳ μεθόδευσης; " Ἒ λοπόν συμβαίνει κάποτε να ὁδηγούμαι σὲ ἀρκετά πειστικές ἀπαντήσεις μὲ κάτι τέτοιες ζαβολιές ..... ============================================
    Dionysios
    απάντηση173
     
     
     
    Άλλα λόγια ν΄αγαπιόμαστε | 18/01/2018 01:34
    Για να συνοψισουμε το άρθρο: Τόσο ο αρθρογράφος όσο και ο "διάβολος" που "υπερασπίζεται" πιστεύουν ότι η προστασία του περιβάλλοντος είναι δευτερεύον ή και τριτεύον θέμα σε συγκριση με την βολή και την τσέπη του καταναλωτή. Τα εκτενη αλλα τελείως άσχετα "επιχειρήματα" του άρθρου δεν μπορουν να κρύψουν αυτο που αρνείται πεισματικά ο συγγραφέας τους, δηλαδή ότι τοσο αυτος όσο και η κοινωνια δεν πολυκαιγονται για το περιβάλλον τους.
    νικος
    απάντηση27
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
     
    Σακούλα τη σακούλα..γεμίζει το σακούλι! | 17/01/2018 22:48
    Και να που γινόμαστε κάθε μέρα και περισσότερο Ευρωπαίοι, ρίχνοντας τον οβολό μας στον περιφερόμενο δίσκο της "Εκκλησίας του Δήμου". Εξαιρετικό το άρθρο, δεν αφήνει κενό, να προσθέσει κάτι και ο αναγνώστης. Θα σταθώ όμως στο σημείο του άρθρου, που σωστά ο γράφων αναρωτιέται, που θα πάμε τα χρήματα από το περιβαλλοντικό τέλος και πως θα τα διαχειριστούν.Έχουμε γίνει όλοι δύσπιστοι. Και όχι άδικα. Τι έχει κάνει η πολιτεία μέχρι τώρα για τη προστασία του περιβάλλοντος , με ποιο τρόπο εκπαιδεύει τον πολίτη; Οι φωτιές κάθε Καλοκαίρι αφανίζουν το περιβάλλον. Πόσοι κάδοι ανακύκλωσης υπάρχουν στην Αθήνα; Οι 'σακούλες της οργής"θα λύσουν το πρόβλημα; Χρήμα να μαζεύουμε και ας είναι και φασούλια...
    Φέφη
    απάντηση102
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
    Κρατική υποκρισία... | 17/01/2018 14:59
    Μελέτες λένε ότι 1 στα 2 απορρίματα στο βυθό των θαλασσών μας είναι πλαστικές σακούλες, και ότι το 80% τουλάχιστον από αυτές καταλήγουν εκεί από τις παράνομες χωματερές μέσω των ρεμάτων και των βροχών. Αν ήθελε λοιπόν πραγματικά το κράτος να λύσει το πρόβλημα τουλάχιστον κατά 80% θα έβαζε κανόνες λειτουργίας και προδιαγραφές σε αυτές τις οικολογικές βόμβες που λέγονται χωματερές και είναι διάσπαρτες σε όλη την επικράτεια. Έτσι ΔΕΝ θα επιβάρυνε τους καταναλωτές με τα εκατομύρια του τέλους και θα εξοικονομούσε παράλληλα τα εκατομύρια των καθημερηνών προστίμων που δεχόμαστε, και δεν θα οδηγούσε στην ανεργία χιλιάδες κόσμο από τις βιοτεχνίες που θα κλείσουν.
    Οικολόγος όχι στα χαρτιά αλλά πραγματικά
    απάντηση149
     
     
    Βλακεια και υποκρισια. | 17/01/2018 14:11
    Κανεις βλακας δεν σκεφτεται τα πλαστικα που αγοραζουμε για να βαλουμε στις πλαστικες σακουλες. Βλακεια και υποκρισια. Θα μου πειτε γινεται και σε αλλες χωρες. Ε βαλτε το ξερο σας να σκεφτει γιατι γινεται και ποσο αποτελεσματικο ειναι.
    x
    απάντηση168
     
     
     
    Αντί να γράφετε ανούσιες αμπελοφιλοσοφίες | 17/01/2018 10:53
    να μάθετε να περιορίσετε την χρήση πλαστικών συσκευασιών και όταν πηγαίνετε να ψωνίσετε να κρατάτε μαζί σας σακκούλες πολλαπλών χρήσεων, πάνινες, χάρτινες κτλ!
    The Little Mermaid
    απάντηση3219
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
    Megalo lathos | 17/01/2018 10:48
    Agapite ke papaxristou, nomizo oti kanete lathos. H Sumperifora mas pros to perivallon einai genika proion morfosis kai sunidisis sto opoio san ellines pisteuo oti dustuxos usteroume. Yparxoun apeires apodeixeis stis meres mas se perivantologika sites (greenpeace) kai programmata gia to ti zimia exoume idi dimiourgisei me ta plastika. Prepei to kratos na mas to epivalei? stin sugkekrimeni periptosi pisteuo pros nai. Stin vrettania pou vriskomai exei kanei megali diafora parolo pou oi vrettanoi ta kanan monoi tous protou tous epivlithei. Telos, oi perissoteroi psonizoun se mia megali volta (suxna me to autokinito) opou oi megales mi plastikes sakoules einai mia eukoli praktiki kai ftini lusi
    xenitemenos
    απάντηση156
     
     
    Το κουνούπι κι η καμήλα | 17/01/2018 10:34
    Επιτέλους, ένα νηφάλιο σχόλιο μέσα στη βαβούρα της ιερής αγανάκτισης. Πόσοι από τους διυλίζοντες τον κώνωπα της σακούλας έχουν πει μια λέξη για την εξώρυξη χρυσού, για το fracking, για το έγκλημα με το εμπορικό κέντρο στην Ακαδημία;
    EA
    απάντηση1223
     
     
    Σκοτεινές αποφάσεις | 17/01/2018 08:16
    Και μιας και είμαστε στο θέμα των κανόνων της Ευρωπαικής Ένωσης ας αρχίσουμε να ασχολούμαστε λίγο και με τις διάφορες σκοτεινές αποφάσεις, όπως της συσκευασίας του λαδιού στα τραπέζια των εστιατορίων, και ας καταλάβουμε πλέον ότι τα χυδαία χρήματα που λαμβάνουν οι εκπρόσωποί μας, (αυτοί που είτε τους έχουμε ψηφίσει είτε έχουν βίσμα και έχουν τοποθετηθεί), δεν τους φτάνουν και γίνονται οι πόρνες των διαφόρων λόμπι.
    Βοδιτηρητής
    απάντηση1914