Ο στόχος του ΤΑΙΠΕΔ για τα έσοδα των αποκρατικοποιήσεων το 2017 ήταν 2,1 δισ. ευρώ. Τελικά η χρονιά θα κλείσει με έσοδα 1,65 δισ. ευρώ. Το Ταμείο έπεσε έξω για λόγους που ενδεχομένως το ξεπερνούν, καθώς δεν έχει εισπράξει το τίμημα από την πώληση του ΟΛΘ ύψους 232 εκατ. και την προκαταβολή των 300 εκατ. για το Ελληνικό.
Στον προϋπολογισμό του 2018 το υπουργείο Οικονομικών στις εκτιμήσεις του για τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις αναφέρει το φιλόδοξο ποσό των 2,73 δισ. ευρώ. Με «μαγιά» τα κεφάλαια που θα εισπραχθούν από ΟΛΘ και Ελληνικό –υπό την αίρεση να ξεμπλοκάρει η επένδυση -, τη δεύτερη δόση για την επέκταση σύμβασης του «Ελ. Βενιζέλος» ύψους 240 εκατ., τη ρευστοποίηση του 5% του ΟΤΕ (250 εκατ.), την πώληση του 31% του ΔΕΣΦΑ που βρίσκεται στο τελευταίο στάδιο (περίπου 190 εκατ.) και άλλα 100 εκατ. από άλλες μικρές αποκρατικοποιήσεις (μαρίνες, ψηφιακό μέρισμα, Αφάντου, ακίνητα), το ποσό που συγκεντρώνεται ανέρχεται στα 1,3 δισ. ευρώ. Μέχρι τα 2,73 δισ. του στόχου υπολείπονται 1,43 δισ. ευρώ. Το ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι αυτό το ποσό το υπουργείο το αναμένει από αποκρατικοποιήσεις η διαδικασία των οποίων, εκτός από χρονοβόρα, δεν έχει καν αρχίσει, αφού μόνο σε ορισμένες περιπτώσεις έχουν προσληφθεί σύμβουλοι. Ειδικότερα, πρόκειται για την πώληση του 35% των ΕΛΠΕ, του 17% της ΔΕΗ, του 65% της ΔΕΠΑ και του 30% του «Ελ. Βενιζέλος».
Η εμπειρία δείχνει ότι μέσα σε ένα έτος οι αποκρατικοποιήσεις αυτές είναι αδύνατον να ολοκληρωθούν, πλην ίσως του «Ελ. Βενιζέλος». Επίσης προξενεί εντύπωση η ελαφρότητα με την οποία το υπουργείο αναφέρει εκτιμώμενα έσοδα από τις παραπάνω αποκρατικοποιήσεις. Ενδεικτικά υποεκτιμά –σύμφωνα με τις αποτιμήσεις των αναλυτών –την αξία του 35% των ΕΛΠΕ (500 εκατ. ευρώ), του 66% της ΔΕΠΑ (250 εκατ. ευρώ) και του 30% του «Ελ. Βενιζέλος» (500 εκατ. ευρώ). Βάζοντας το υπουργείο τον πήχη χαμηλά, δίνει λάθος σήμα στους εν δυνάμει επενδυτές. Τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις κατευθύνονται για τη μείωση του δημόσιου χρέους και για τα επόμενα χρόνια θα είναι η μοναδική πηγή εσόδων για τον σκοπό αυτόν, αφού οι δεσμεύσεις της κυβέρνησης για υψηλά πλεονάσματα που εξυπηρετούν τους τόκους δεν θα επιτρέπουν στους προϋπολογισμούς να εμφανίζουν και υπερπλεόνασμα ώστε να υποχωρεί περαιτέρω το δημόσιο χρέος.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ